Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Соціально-психологічні проблеми адаптації молодого вчителя до умов педагогічної діяльності

Період адаптації молодого педагога до професійної діяльності є дуже складним. Педагогічна діяльність відбу­вається за багатьма напрямами, що посилює напруженість учительської праці, погіршує самопочуття (відчуття вну­трішнього дискомфорту, невпевненості, психічна напру­женість, підвищена тривожність), часто породжує прихо­ваний конфлікт із соціальним оточенням.

На індивідуальному рівні труднощі адаптаційного пе­ріоду поглиблюють несформованість умінь і навичок само­організації, саморегуляції поведінки і діяльності; нездат­ність усвідомлювати вимоги до діяльності; особистісна схильність фіксуватися на негативних аспектах повсяк­денного життя (зосередженість на своїх недоліках, які по­силюються у нових умовах); розлука із сім'єю, друзями; побутові труднощі, незадовільне матеріальне становище; сумніви у правильності вибору професії, недостатня психо­логічна підготовленість до педагогічної діяльності, не­сформованість професійної позиції, проблемні стосунки із старшими колегами, відсутність позапрофесійного спілку­вання; обмежені можливості у встановленні неформаль­них стосунків; відсутність спрямованості на конструктив­не подолання труднощів.

Незадовільна адаптація створює навантаження на пси­хіку людини, негативно впливаючи на її розвиток та пору­шуючи Я-концепцію особистості, деструктурує її.

Професійна адаптація відбувається у період незавер­шеності розвитку молодої людини, за відсутності у неї до­статнього досвіду самостійного, відповідального життя. Вона тільки починає освоювати соціальний і професійний простір, шукає стратегію життя і професійної діяльності, власну систему поглядів і ставлень.

Адаптація до педагогічного колективу. Молодому вчи­телеві, який вступає у нову систему взаємин, відразу важ­ко пізнати та зрозуміти особливості колективу. Він кон­тактує з окремими вчителями, переживає певні враження, намагається розібратися у багатьох ситуаціях. Зрозуміти особливості офіційного керівництва, заданий ним стиль відносин (авторитарний, демократичний, ліберальний) молодий учитель зможе відразу. Значно важче збагнути стиль колективу, якщо на стосунки в ньому впливає не­формальний лідер, який нерідко діє всупереч офіційному керівництву. Таким лідером може бути вчитель, який працює у школі багато років, визнаний професійний лідер (заслужений учитель, учитель-методист).

Головне завдання вчителя на початку професійного шляху — сформувати власну, неповторну систему педаго­гічної діяльності, вжитися у педагогічний колектив, іден­тифікувати себе з ним, сприймати процеси, що відбува­ються у ньому, як події свого життя.

Адаптація до учнівського колективу. Найважливішим фактором у професійному становленні педагога є стосунки з учнями. Саме у стосунках з ними реалізується фаховий потенціал або зазнають краху сподівання вчителя, якщо вибір професії зроблено неправильно. Оскільки конфлікти з педагогічним колективом ще залишають надію на їх по­долання чи на кращі стосунки в іншому, то стійкі негатив­ні стосунки з учнями найчастіше лише підштовхують до рішення покинути педагогічну роботу.

Перший контакт із дітьми пов'язаний зі значним нер­вовим навантаженням, з яким учитель не завжди може впоратись. Нерідко такий стан поглиблюють соціально-психологічні бар'єри:

1) вікові, що виявляються у відмінностях у потребах, уявленнях, мотивах, зумовлені різними етапами індивіду­ального розвитку, що виникають як результат розбіжно­стей у засобах життєвої реалізації дорослих і дітей;

2) соціальні, зумовлені статусами і ролями сторін, які взаємодіють. Більшість учителів намагається контролюва­ти життя і поведінку дітей, навіть у делікатних справах. Звичка педагогів до домінування часто поширюється на сі­мейні стосунки, спілкування з незнайомими людьми, вза­ємини з друзями. Саме вчителі належать у спілкуванні до категорії «важких», привносячи у стосунки постійне на­пруження. Передумовами цього є професійна перекона­ність у непогрішимості своїх дій, нездатність визнати власні помилки, упереджене сприйняття інших людей, ригідність думок, ставлень, переконань;

3) ситуативні — розбіжності у часі інтересів, потреб, видів занять. Часто вчитель викладає складний теоретичний матеріал, коли учні прагнуть почути цікаву інформа­цію, наприклад факти з біографії відомих людей;

4)просторово-часові, що виявляються у протиставлен­ні місця вчителя у просторі місцю учнів. Молодому вчите­леві іноді складно навіть стояти перед класом, адже учні спостерігають за кожним його рухом;

5)біологічні, що виникають через необхідність учителя заради навчання блокувати природні потреби дитини (у їжі, руховій активності, відпочинку та ін.), внаслідок відмінно­стей у роботі функціональних систем організму, вищої нер­вової діяльності вчителів і дітей, а також статевих відмінно­стей (жінки-педагоги вразливіші, емоційніше реагують на обставини, ніж чоловіки-педагоги);

6) мовні, породжені відмінностями у володінні вербальними засобами спілкування (абстрактні поняття учні засвоюють зі значними відхиленнями від загальноприйнятих значень, діти різних вікових груп суттєво відрізняються за рівнем мовної компетентності);

7)естетичні, що проявляються у різних смаках, крите­ріях краси. Старше покоління не завжди толерантно ста­виться до того, чим захоплюється молодь;

8)моральні і духовні, спричинені наявністю у мораль­ній структурі особистості не лише загальнолюдських, мо­ральних і духовних цінностей, а й цінностей і норм різних спільнот, з якими вона себе ідентифікує;

9) інтелектуальні, які виникають найчастіше через брак досвіду, знань, недостатню сформованість у дитини абстрактно-логічного мислення. Вчитель може логічно будувати свої думки, вважати, що з його аргументами не можна не погодитись, а дитина реагує переважно на ефективний компонент спілкування, не розуміючи логічних доказів.

Адаптація до учнівського колективу відбувається ус­пішно тоді, коли вчитель починає бачити не лише аб­страктний клас, а й кожного конкретного учня, однак це приходить із досвідом.

Емпіричним критерієм завершення адаптації до учнів­ського колективу є прагнення вчителя спілкуватися з уч­нями. Якщо після закінчення уроку він не поспішає до вчительської, якщо вдала ідея, цікавий факт викликають бажання розповісти про них дітям, якщо несподівана від­міна уроку засмучує, то адаптація до учнівського колекти­ву вже відбулася.

Адаптація до змісту педагогічної діяльності. За пози­тивної адаптації кожна людина шукає і знаходить власну стратегію діяльності, прагне не лише досягти певних про­фесійних результатів, а й отримати задоволення від робо­ти. Добре, якщо педагог через професійну діяльність задо­вольняє базові особистісні потреби, постійно розвивається.

У педагогічній діяльності переплітаються орієнтації на процес і результат. Своїми діями вчитель прагне досягти педагогічної мети в такий спосіб, щоб процес навчання був приємним для дітей, не травмував їх. Він не лише виконує свої професійні обов'язки, а й проводить у школі більшу частину життя, дбаючи про поєднання власних вимог з ін­тересами і потребами учнів.

Відповідно до індивідуальних особливостей людини розрізняють такі типи адаптації до змісту педагогічної діяльності:

1) намагання вчителя передусім розвивати особистість дитини, використовуючи емоційний та соціальний чинни­ки, дотримуючись гнучкої програми, не обмежуючись змі­стом предмета. Йому приманні невимушена манера викла­дання, щирість, приязність, дружній тон. Ознаками дез-адаптованості є відчуження від учнів, егоцентричність, стриманість у стосунках;

2)зацікавленість учителя лише в розумовому розвитку дітей, суворе дотримання змісту предмета, детально розро­бленої програми, висока вимогливість до учнів, підвище­ний контроль за рівнем засвоєння навчального матеріалу, дотримання дистанції у спілкуванні, надання переваги професійній взаємодії. Ознаки дезадаптованості — неорга­нізованість, недбалість;

3)прагнення своєю творчістю, винахідливістю захопи­ти учнів, збудити у них інтерес, намагання розкрити свої здібності. Ознаки дезадаптованості — нецікавість, тради­ційна манера роботи.

Адаптація молодого вчителя до умов педагогічної діяльності буде позитивною, якщо він досягне наскрізного, багатовимірного бачення своєї професійної діяльності, пов'язуватиме з нею власні життєві смисли, створить інди­відуальну стратегію стосунків з учнями та іншими соціаль­ними групами.

Ефективна професійна діяльність вчителя неможлива без його авторитету в учнівському та педагогічному колек­тивах, адаптації до них. Молодому педагогу необхідно умі­ти долати різноманітні соціально-психологічні бар'єри. Конструктивний тип адаптації характеризується намаган­ням педагога удосконалювати свою діяльність і себе як особистість.

 


Читайте також:

  1. II. Мотивація навчальної діяльності
  2. II. Мотивація навчальної діяльності
  3. II. Мотивація навчальної діяльності
  4. II. Мотивація навчальної діяльності
  5. II. Мотивація навчальної діяльності
  6. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  7. II. Найважливіші проблеми, що визначають розвиток місцевого самоврядування і є спільними для будь-яких урядових систем.
  8. III. Мотивація навчальної діяльності
  9. III. Мотивація навчальної діяльності
  10. III. Проблеми репатріації експатріантів
  11. IV. Загальна оцінка діяльності вчителя
  12. IV. НС у природному середовищі та інших сферах життєдіяльності людини




Переглядів: 4519

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Психологія авторитету учителя в учнівському колективі | Індивідуальність і професійна деформація педагога

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.