Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Індивідуальність і професійна деформація педагога

Основою індивідуальності педагога є його природні та соціальні (набуті життєвим і професійним досвідом) яко­сті. У ній особистісні риси (самобутність, неповторність, яскравість, своєрідність вираження почуттів і характеру) поєднуються з індивідуальністю професіонала. Індивіду­альність педагога співвідноситься з основними видами стратегій взаємин із вихованцями.

Умовою збереження особистісної цілісності індивіду­альності педагога виступають попередження, уникнення професійних деформацій. Здебільшого вони спричинені конфліктним поєднанням особистісних характеристик із відповідними особливостями здійснення педагогічної діяльності. Типовими деформаціями педагога є:

а) учитель-комунікатор. Він характеризується зайвою активністю у спілкуванні, балакучістю, схильністю невиправдано скорочувати дистанції з партнером, намаганням усіх повчати;

б) учитель-організатор. Цей педагог надто активний, втручається в особисте життя інших людей, старається вчити всіх «жити правильно», іноді — підкорити їх, незалежно від змісту спільної діяльності та умов спілкування. Вчителі-організатори реалізують свої потреби у громадських організаціях, де їхня активність цілком виправдана;

в) учитель-просвітитель. Такий учитель схильний до мудрування, моралізування, бачить навколо себе лише погане, вихваляє старі часи, дорікає молодим за аморальність, завдяки самоаналізу занурюється в себе, споглядаючи навколишній світ, розмірковує про його недосконалість;

г) учитель-предметник. Його рисами є прагнення недоречно привнести елемент «науковості» у будь-які, навіть побутові, ситуації, неадекватне використання псевдонаукових способів пояснення поведінки, оцінювання інших людей на основі їхніх знань предмета, який він викладає.

Відчутні пізнавальні, емоційні, поведінкові зміни у педа­гога відбуваються під впливом сильного стресу. Наприклад, у пізнавальній сфері знижується сконцентрованість, звужу­ється обсяг уваги; слабшає цілеспрямованість; підвищується здатність до відволікання, погіршується короткочасна і дов­готривала пам'ять; частішають помилкові дії, рішення; по­гіршується якість планування; втрачається логічність ми­слення. В емоційній сфері посилюються психологічне напру­ження, тривожність, чутливість, схильність до самозахисту і ворожості; слабшають моральний самоконтроль, душевні сили; виникає відчуття неспроможності вплинути на події, деформується ставлення до себе; різко знижується самооцін­ка. Невротизована людина проявляє невмотивовану агресію, деструктивну поведінку, стає менше здатною до спонтанної, невимушеної продуктивної активності, вияву ініціативи. В її поведінці інтенсифікуються різноманітні непродуктивні психологічні захисти.

За таких обставин дисгармонізується стиль діяльності, змінюються межі відповідальності, неякісно розв'язують­ся професійні проблеми, здійснюються нехарактерні дії, виникають неадекватні манери поведінки (непередбачува-ність), ігнорується потенційно корисна інформація, запе­речуються нові ініціативи («Я досить зайнятий, щоб хви­люватися з цього приводу»), нехтуються прагнення та життєві цілі, власні захоплення, втрачає свою привабли­вість предмет викладання.

Особливо суттєві зміни відбуваються у спілкуванні педа­гога: знижується активність спілкування, з'являються від­чуженість, самозаглибленість або, навпаки, невмотивовано активізується спілкування. Типовими проявами комуніка­тивних деформацій є конфронтаційний (спрямований на де­зорганізацію системи комунікації); агресивно-конфліктний (порушує логіку спілкування через інтенсивне використан­ня провокаційних запитань і неадекватних вимог) стилі спілкування; експансивність, яка проявляється у претензіях на особливе ставлення до себе у педагогічному спілкуванні.

 


Читайте також:

  1. VII. Професійна кооперація
  2. Абсолютна деформація ділянки бруса тільки від власної ваги визначається за формулою
  3. Взаємодія педагога і психолога
  4. Взаємозв’язок понять індивід, особистість, індивідуальність
  5. Вимоги до кваліфікації педагога
  6. Виховна робота педагога з колективом учнів
  7. Військово-професійна тематика
  8. Військово-професійна тематика
  9. Внутріособистісні конфлікти педагога і їх прояв у професійній діяльності
  10. Глава 4. ПРОБЛЕМЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ И ЛИЧНОСТНОГО РАЗВИТИЯ ПЕДАГОГА
  11. Глава 4. Психологический анализ урока (занятия) как единство проективно-рефлексивных умений педагога
  12. Готовність майбутнього педагога до професійної діяльності




Переглядів: 2306

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Соціально-психологічні проблеми адаптації молодого вчителя до умов педагогічної діяльності | Внутріособистісні конфлікти педагога і їх прояв у професійній діяльності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.