Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема 3. Грошовий ринок

План

1. Поняття грошового ринку та його структура.

2. Попит на гроші та чинники, що його визначають.

3. Пропозиція грошей та методи її регулювання.

4. Грошова база та грошовий мультиплікатор.

5. Фактори, що впливають на пропозицію грошей.

1. Грошовий ринок – це сукупність усіх грошових ресурсів держави, що постійно переміщуються (розподіляються та перерозподіляються) під впливом попиту і пропозиції з боку різних суб’єктів економіки.

Грошовий ринок складається з грошових потоків, які переміщують грошові кошти від власників до позичальників та інвесторів.

Канали грошового ринку, по яких гроші рухаються від власників до позичальників поділяють на дві групи:

1. канали прямого фінансування;

2. канали не прямого (опосередкованого) фінансування.

Структура грошового ринку наступна:

1. За видами:

- ринок позичкових капіталів – охоплює відносини з приводу накопичення кредитними установами грошових коштів та надання їх у вигляді позик на умовах платності;

- ринок цінних паперів – охоплює як кредитні відносини, так і відносини співволодіння коштами, що можуть продаватись, купуватись та погашатись.

2. Залежно від призначення та ліквідності фінансових активів, що обертаються на ринку:

- ринок грошей (монетарний ринок) – мережа спеціальних інститутів, що забезпечують взаємодію попиту та пропозиції на гроші, як специфічний товар. Він поділяється на: міжбанківський ринок; відкритий ринок.

- ринок капіталів – включає ринок ЦП та ринок середньо та довгострокових позик.

Головною функцією грошового ринку є балансування попиту та пропозиції грошей та формування ринкового рівня відсотку, як ціни грошей.

 

2. Попит на гроші– прагнення суб'єктів економічних відносин мати в своєму розпорядженні певну, заздалегідь визначену суму грошей. Попит на гроші слід розглядати як попит на запас грошей на певний момент, а не як на потік за певний період. Існує 3 мотиви попиту:

1. Попит на гроші для трансакцій. Трансакційний мотив полягає в тому, що економічні суб'єкти постійно відчувають потребу в певному запасі грошей для здійснення поточних платежів.

2. Попит на гроші, як на активи (мотив завбачливості). Юридичні та фізичні особи хочуть мати запас грошей як ресурс купівельної спроможності з метою задоволення непередбачених потреб чи використання несподіваних можливостей.

3. Спекулятивний мотив — полягає в тому, що суб'єкти грошових відносин прагнуть мати в своєму розпорядженні певний запас грошей з метою перетворення їх у високодохідні фінансові інструменти.

Чинники впливу на попит:

1. Зміна ВВП – чим більший ВВП, тим більший обсяг операцій, щодо його реалізації і, відповідно, більший запас грошей для виконання цих операцій.

2. Зміна швидкості обігу грошей – чим вона вища, тим менший попит на гроші.

3. Зміна відсоткової ставки – зростання відсоткової ставки на альтернативні грошам активи призводить до зменшення тривалості зберігання грошей; відповідно зростає швидкість обігу; відповідно попит падає.

 

3. Суть пропозиції грошей полягає в тому, щоекономічні суб’єкти в будь-який момент мають у своєму розпорядженні певний запас грошей, які вони можуть за сприятливих обставин спрямувати в оборот.

Пропозиція грошей визначається за такою формулою

М = М1 = С +Д,

де С – готівка; Д – депозити.

,

де – мультиплікатор поточних рахунків; – норма обов’язкового резервування; Е – надлишкові резерви.

Пропозицію грошей визначає Уряд держави, який є фактичним провідником грошово-кредитної політики НБУ.

 

4. Грошова база характеризує масу грошей з боку прояву її на балансі Центрального банку.

Грошова база – це резервні гроші банківської системи, які являють собою суму готівки в обігу та банківських резервів.

В = С + TR,

де С — готівка; TR – банківські резерви.

Ці гроші не збільшують масу грошей в обігу, а є базою для її зростання.

Пропозиція грошей визначається через грошовий мультиплікатор таким чином

,

де грошовий мультиплікатор– коефіцієнт, який показує як зміниться грошова маса при зміні грошової бази на одиницю.

,

де – коефіцієнт депонування, який показує співвідношення готівки та депозитів в грошовій масі; – норма фактичного резервування, який показує співвідношення між фактичними резервами та депозитами.

5. Фактори, що впливають на пропозицію грошей:

зміна норми обов’язкового резервування викликає протилежну за напрямом зміну мультиплікатора поточних рахунків. Тому чим нижчою буде норма (r), тим вищим буде мультиплікатор поточних рахунків, а отже більшим загальний обсяг грошової пропозиції, і навпаки;

зміна облікової ставки впливає на грошову базу. При підвищенні облікової ставки зменшується попит комерційних банків на позички рефінансування, внаслідок чого зменшуються залишки коштів на їх коррахунках у центральному банку, тобто грошова база, скоротяться також надлишкові резерви банків та їхні можливості надавати позички, а отже і рівень мультиплікатора;

зміна типової ринкової процентної ставки впливає на пропозицію грошей у кількох напрямах. Зокрема, при зростанні процентної ставки за позичками у комерційних банків розширюються можливості одержувати позички рефінансування навіть при зростанні облікової ставки, унаслідок чого зростають грошова база, банківські резерви і коефіцієнт мультиплікації, що сприяє розширенню пропозиції грошей. Водночас у цій ситуації можуть зменшуватися попит на банківські позички, зростати надлишкові резерви і скорочуватися мультиплікація депозитних грошей;

зміна багатства призводить до зміни співвідношення між депозитною та готівковою складовими грошової маси: чим бідніші економічні суб’єкти, тим більшу частину своїх грошей вони тримають у формі готівки, і навпаки. Але оскільки депозитна складова зумовлює мультиплікативний процес, а готівкова — ні, то зміна їх співвідношення призводить до зміни загального обсягу пропозиції грошей. Так, при зростанні багатства депозитна складова грошової маси зросте швидше, ніж готівкова, що посилить мультиплікаційний ефект і збільшить пропозицію грошей. Зменшення багатства матиме протилежний вплив на пропозицію грошей;

тінізація підприємницької діяльності зумовлює зміну структури грошових запасів на користь готівки. Це послаблює мультиплікативне збільшення депозитів, оскільки готівка виходить з банківського обороту і не використовується для цілей кредитування. Падіння рівня мультиплікації зменшує пропозицію грошей у депозитній формі значно більше, ніж зростає готівкова маса. Тому загальна грошова пропозиція скорочується в міру зростання тінізації економіки;

низький стан довіри до банків, банківська паніка те ж негативно впливають на процес мультиплікативного збільшення депозитів, бо спричиняють вилучення грошей з депозитів чи стримують їх зростання. Збільшення готівкової складової грошової маси не компенсує втрат депозитної складової, оскільки через мультиплікативний ефект вони значно перевищують суми готівкових вилучень;

зростання процентних ставок за депозитами до запитання сприяє залученню банками готівки на поточні вклади та розширенню процесу мультиплікації депозитів, унаслідок чого зростає пропозиція грошей. У принципі за депозитами до запитання банки можуть не виплачувати процентного доходу, оскільки це «короткі» гроші, використання яких приносить банкам незначні доходи;

сезонні зростання потреби населення в готівці, що призводить до зменшення поточних депозитів і зниження процесу мультиплікації, а отже — зменшення пропозиції грошей.

 


Читайте також:

  1. А) Грошовий обіг. Закони.
  2. Аудит: поняття, завдання, предмет та об’єкти. Класифікація аудиту. Ринок аудиторських послуг
  3. Банківський кредит — найпоширеніша форма кредиту. Об'єктом банківського кредиту є грошовий капітал.
  4. Бар’єри капітальних витрат або обсяги первісних інвестицій, що необхідні для входу на товарний ринок
  5. Біржовий ринок акцій
  6. Біржовий ринок облігацій
  7. Валютний ринок
  8. Валютний ринок
  9. Валютний ринок та його види.
  10. Валютний ринок та його види.
  11. Валютний ринок, основи його функціонування. Основні види валютних операцій
  12. Валютний ринок. Види операцій на валютному ринку




Переглядів: 1184

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 2. Грошовий оборот та грошові потоки | Тема 4. Грошова система

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.