МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
The Rising Tone
The Rising type of pitch change in English has two structural varieties: 1) the rise of the voice takes place on the stressed syllable; 2) the rise is carried by the unstressed syllables following the stressed one while the latter is pronounced on a steady pitch. The first variant occurs when the nuclear syllable is the last syllable of an intonation group, i.e. when there is no tail; the second is found in intonation groups having a tail, e.g.: Yes ____ I know it. ___________ Beautiful. __________
____ ___________ __________
For practical purposes four relevant variants of a nuclear rise should be distinguished in English. 4.1.1 Formsof the Rising Tone: 1 The Mid Wide Rise ( m). The voice rises from a mid to a high pitch level, e.g. Is it o k? Did you take my papers, Wendy? __________ _________________________
__________ _________________________
2 The High Narrow Rise ( m). The voice rises from a mid high to the top of the voice range, for example: ΄Jack? ΄Pardon? __________ _____________
__________ _____________
3 The Low Wide Rise ( m). The voice rises from a low to a mid high pitch level, for example: ,June,| Ju ly, | ,August… . ___________________
___________________
4 The Low Narrow Rise ( m). The voice rises from the bottom and ends in the mid low zone, as in (preceded by low head)
I don’t ,mind. Nobody’s ,happy. ___________ _____________
___________ _____________ 4.4.2 Functions of the Rising tone:
1 The Mid Wide Rise (MWR) is typically used in genuine Yes/No questions where the speaker does not know the answer; in alternative (the 1st intonation group) and tag questions (the 2nd intonation group with the condition that the speaker is uncertain). Examples: Isn’t he nice? Do you take cream in your coffee? Was that in April or `May? They won’t `come, will they?
2 The High Narrow Rise (HNR) is used when the speaker is asking for repetition or clarification, or indicating disbelief. For example: 1) A: I’m taking up Taxidermy this autumn. - B: Taking up ′what? (clarification). 2) A: She passed her driving test. – B: She ′passed?
3 The Low Wide Rise (LWR) is - commonly pronounced in unfinished parts of utterances indicating that a continuation is going to follow (for example, in adverbial or subordinate clause followed by a main clause). E.g.: When I passed my last e,xam | I was very `happy. If you ,see him, | give my `message. He ‘joined the army | and spent all his time in `Aldershot; - can be used in independent utterances with an effect of the speaker’s interest in the situation and in the listener’s response: e.g.: I’ll be back by ,lunch-time; Where did you ,put it? - used in enumerations (lists), showing incompleteness. If the list is closed, the falling tone is used on the final item. For example: I got ‘calls from ,Jason, ,Mary, ,Neil, and ‵Joe.
4 The Low Narrow Rise (LNR) is associated with non-assertiveness and lack of interest. It is used in various remarks, afterthoughts, etc. E.g.: Of ,course. I’ll `do it | if you don’t ,mind.
Speech Exercises
|
||||||||
|