Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Загальні положення

Бізнес-план є документом, що містить обґрунтовування дій, які припускає здійснити фірма (установа). Його мета - оцінити можливості, місткість і перспективи майбутнього ринку, визначитися з необхідними витратами і порівняти їх з тими цінами, по яких можна буде запропонувати послуги для розрахунку, встановлення, виявлення потенційної прибутковості задуманої справи, переконати можливого інвестора в привабливості і конкурентоспроможності вибраної діяльності.

Розробка бізнес-плану дозволяє отримати відповіді на наступні питання: як почати свою справу і ефективно її організувати, коли і які будуть отримані доходи, як скоро можна розплатитися з інвесторами і яким чином зменшити можливий ризик. Дані методичні вказівки допоможуть студентам оволодіти методикою розробки бізнес-плану по створенню певного бізнесу або розвитку діяльності підприємства.

Бізнес-план є постійним документом; він систематично оновлюється, до нього вносяться зміни, пов'язані як із тенденціями розвитку як фірми, так ринку. У зв'язку з тим, що бізнес-план є результатом досліджень і організаційної роботи, метою, що має, вивчення конкретного напряму діяльності фірми (продукту або послуг) на певному ринку і в організаційно-економічних умовах, що склалися, він спирається на:

· конкретний проект виробництва певного товару (послуги) - створенню нового типа виробів або надання нових послуг (особливості задоволення потреб і т.д.);

· всебічний аналіз виробничо-господарської і комерційної діяльності організації, метою якої є виділення її сильних і слабих сторін, специфіки і відмінностей від інших аналогічних фірм;

· вивчення конкретних фінансових, техніко-економічних і організаційних механізмів, що використовуються в економіці для реалізації конкретних задач.

Бізнес-план є одним з складових документів, що визначають стратегію розвитку фірми. Разом з тим він базується на загальній концепції розвитку фірми, більш детально розробляє економічний і фінансовий аспект стратегії, дає техніко-економічне обґрунтовування конкретним заходам. Бізнес-план охоплює одну з частин інвестиційної програми, термін реалізації якої звичайно обмежений одним або декількома роками (часто кореспондуючими з термінами середньо і довгострокових кредитів), що дозволяють скласти достатньо чітку економічну оцінку наміченим заходам.

Бізнес-план дозволяє вирішувати цілий ряд задач, основними яких є:

· обґрунтовування економічної доцільності напрямів розвитку фірми;

· розрахунок очікуваних фінансових результатів діяльності, в першу чергу обсягів продажів, прибутку, тощо;

· визначення наміченого джерела фінансування реалізації вибраної стратегії, тобто способи концентрації фінансових ресурсів;

· підбір працівників, які здатні реалізувати даний план.

Кожна задача може бути вирішена тільки у взаємозв'язку з іншими. Процес складання бізнес-плану дозволяє ретельно проаналізувати почату справу у всіх деталях. Бізнес-план служить основою бізнес-пропозиції при переговорах з майбутніми партнерами; він грає важливу роль при запрошенні на роботу основного персоналу фірми. Таким чином, бізнес-план є не тільки внутрішнім документом фірми, але і може бути використаний для залучення інвесторів. Перш ніж ризикнути деяким капіталом, інвестори повинні бути упевнений в ретельності опрацьовування проекту і обізнаний про його ефективність.

Бізнес-план в роботі розробляється для створюваної організації або функціонуючого підприємства, що спеціалізується випуску якої-небудь продукції або наданні послуг.

2.3.2 Характеристики та методика розробки основних розділів бізнес-плану

1. Розділ „Резюме”, або “Можливості фірми”

В цій частині розділу слід обґрунтувати попит на товар (послугу). Часто корисно починати аналіз ринку з представлення загальної картини, що склалася в галузі. Як нерідко буває при складанні бізнес-плану, якість відповідної інформації залежить від що затрачує на її збір енергії. До числа істотних джерел подібних даних відносяться торгові асоціації, література по торгівлі, галузеві дослідження, думки експертів. Ступінь деталізації і доводи, які слід привести, залежать від частки ринку, яку вимагається завоювати для досягнення успіху

Після визначення загальних параметрів ринку слід встановити об'єкти ринку, їх характеристики і значення. Можна описати ринок з погляду бажаних атрибутів виробу, демографії, географії, особливостей психології.

Аналогічним чином в плані послідовно розглядатиметься і вся решта об'єктів ринку. На додаток до опису в плані слід дати оцінку порівняльної привабливості кожного з об'єктів. Які ринки мають першорядне значення? Чому? Чи це відносне значення мінятиметься з часом.

Обсяг даного розділу не повинен перевищувати декількох сторінок. Його текст повинен бути зрозумілий і не фахівцю - гранична простота і мінімум спеціальних термінів.

Робота над цим розділом надзвичайно важлива, оскільки якщо він не залишить сприятливого враження на інвесторів і кредиторів, то далі бізнес-план вони просто не стануть дивитися.

В цілому резюме повинне дати відповіді майбутнім інвесторам або кредиторам фірми (у тому числі і її акціонерам) на 2 питання: “Що вони отримають при успішній реалізації даного плану?” і “Який ризик втрати ними грошей?”.

Цей розділ повинен розроблятися в самому кінці складання бізнес-плану, коли досягнута повна ясність зі всієї решти питань.

В розділі “Можливості фірми (резюме)” визначаються в пріоритетному порядку всі напрями діяльності фірми, цільові ринки по кожному напряму і місце фірми на цих ринках. По кожному напряму встановлюється мета, до якої фірма прагне, стратегії їх досягнення, що включають перелік необхідних заходів. По кожній стратегії визначаються відповідальні особи.

В цьому ж розділі розташовується інформація, що дає уявлення про фірму, а також всі необхідні дані, що характеризують її комерційну діяльність.

2. Розділ “Види товарів (послуг)”

В цьому розділі бізнес-плану описуються всі товари і послуги, які випускає або надає фірма. Написанню даного розділу передує значна попередня робота по вибору товарів або послуг, які повинні стати основою бізнесу фірми.

В розділі необхідно дати опис всіх існуючих і нових товарів і послуг, пропонованих фірмою, відповівши на наступні питання:

1. Які товари (послуги) пропонуються фірмою? Опишіть їх.

2. Наочне зображення товару (фотографія або малюнок).

3. Назва товару.

4. Які потреби (теперішні і потенційні) покликані задовольняти пропоновані товари, послуги?

5. Наскільки мінливий попит на дані товари (послуги)?

6. Чи дорогі ці товари (послуги)?

7. Наскільки дані товари (послуги) відповідають вимогам законодавства?

8. На яких ринках і яким чином вони продаються?

9. Чому споживачі віддають перевагу даним товарам (послугам) фірми? Що складає їх основну перевагу? В чому їх недоліки?

При відповіді на дане питання доцільно скласти наступну таблицю на кожний товар і послугу.

 

 

Таблиця

Аналіз товарів (послуг), які пропонуються у бізнес-плані

Переваги в порівнянні з аналогічними товарами конкурентів Недоліки Заходи по подоланню недоліків
     

 

10. Якими патентами або авторськими свідоцтвами захищені особливості пропонованих товарів (послуг) або технології їх виробництва і уявлення?

11. Які ціни, по яких продаються товари (послуги)? Які витрати на їх виробництво? Який прибуток принесе продаж одиниці кожного товару (послуги)?

12. Які основні техніко-економічні показники товарів (послуг)?

13. Чи має даний товар фірмову марку?

14. Яке організовано післяпродажне обслуговування даних товарів, якщо це технічні вироби?

3. Розділ “Ринки збуту товарів (послуг)”

Цей розділ направлений на вивчення ринків і дозволяє підприємцю чітко представити хто купуватиме його товар і де його ніша на ринку.

Спочатку підприємцю необхідно знайти відповідь на наступні питання:

1. На яких ринках діє або діятиме фірма? Які типи ринків використовуються фірмою?

2. Які основні сегменти цих ринків по кожному виду товару (послуги)?

3. Чи проранжировані ринки (сегменти ринку), на яких діє або діятиме фірма, по комерційній ефективності і іншим ринковим показникам?

4. Що впливає на попит на товари (послуги) фірми в кожному з цих сегментів?

5. Які перспективи зміни потреб покупців в кожному з сегментів ринків?

6. Як передбачається реагувати на ці зміни?

7. Яким чином відбувається вивчення потреб і попиту?

8. Яка загальна і імпортна місткості кожного національного ринку і сегменту, що використовується, по всіх товарах (послугам) фірми?

9. Які прогнози розвитку місткості сегментів на кожному з ринків?

10. Яка реакція ринку на нові товари (послуги)?

11. Чи проводяться тестування ринку і пробні продажі?

Після відповіді на ці питання в даному розділі бізнес-плану необхідно представити:

* Оцінку потенційної місткості ринку.

* Оцінку потенційного об'єму продажів.

* Оцінку реального об'єму продажів.

Місткість ринку визначається за формулою:

 

ЕРП = а × b × c × d, (1)

 

де

а - загальна кількість проданих на географічному сегменті ринку виробів в тому чи іншому регіоні;

b - частка ринку виробів, відповідних продукції підприємства за ціною або будь-якому іншому чиннику, для якого у підприємства можуть знайтися порівняльні переваги перед конкурентам;

c - частка виробів, що реалізуються в крамницях або по іншим найбільш прийнятним каналам збуту;

d - частка, яку підприємство буде прагнути “відвоювати” на даному сегменті ринку.

Треба зауважити, що потенційна місткість сегменту може визначатися на основі статистичних даних про кількість населення у місті (районі), його демографічних особливостей з урахуванням специфіки придбання, термінів споживання товару, тощо. Отримані результатів доцільно звести у таблицю.

 

Таблиця

Потенційна місткість ринку на 200... – 200... роки

Роки 200.... рік 200.... рік 200.... рік
Потенційна місткість сегменту      

 

На базі розрахунку потенційної місткості сегментів, які буде охоплювати продукція (послуги) запропонована у бізнес-плані можливе прогнозування і планування обсягів продажу. Дані можна навести у вигляді таблиці.

Таблиця

Обсяги випуску ................................................. у 200... – 200... роках

(назва товару або послуги)

Роки 200.... рік 200.... рік 200.... рік
Запланований обсяг випуску      

 

Заплановані обсяги випуску в тексті бізнес-плану потребують відповідних пояснень щодо визначених тенденцій та їх обґрунтування.

 

4. Розділ “Конкуренція на ринках збуту”

Майже напевно на діяльність фірми робитимуть вплив зовнішні чинники, які воно здатне контролювати лише в незначній мірі або взагалі не здатний робити це. Найзначнішою з них є конкуренція.

1. Ступінь конкуренції. Метою в даному випадку є розгляд того, що може скласти справжню конкуренцію і у відповідь реакцію на неї. Можливо, вдасться конкретні фірми, продукцію або послуги, які складуть конкуренцію. В таких випадках доцільно вказати профіль кожного конкурента, його сильні і слабі сторони і можливу дію, яка все це може надати на становлення бізнесу.

2. Майбутні джерела конкуренції. Тоді як деякі (звичайно старі) виробництва перебувають в стані стабільності і розвиваються поступово, є безліч динамічних ринків, які знаходяться в стані швидкої і безперервної зміни. Деколи можна передбачити такі зміни в структурі ринку. Заклопотаність з приводу майбутньої конкуренції особливо важлива при розробці нового продукту або послуги, коли велика вірогідність появи “імітаторів” в новій галузі.

Тут потрібно провести реалістичну оцінку сильних і слабких сторін конкуруючих товарів (послуг) і назвати фірми, що їх впускають; визначити джерела інформації, які товари є найбільш конкурентноздатними, порівняти конкуруючі товари (послуги) за базисною ціною, характеристиками, обслуговуванням, гарантійними зобов'язаннями і іншими істотними ознаками. Цю інформацію доцільно представити у вигляді таблиці. Слід стисло обґрунтувати наявні достоїнства і недоліки конкуруючих товарів (послуг). Бажано відобразити, які знання про дії конкурентів можуть допомогти вашій фірмі створити нові або поліпшені товари (послуги). Зміст розділу кореспондується з завданням 2 курсової роботи, тому його можна подати у вигляді вже розроблених таблиць SWOT- аналізу в контексті тексту бізнес-плану.

Слід показати достоїнства і недоліки конкуруючих фірм, визначити сферу кожного конкурента на ринку, показати, хто має максимальну і мінімальну ціну, чия продукція найякісніша. Бажано провести ранжирування конкурентних позицій фірми, що дозволить уточнити її положення і виявити можливості для потенційних поліпшень. Для кожного з цільових ринків треба порівняти позиції фірми з позиціями конкурентів по вказаним в таблиці позиціях:

Таблиця

Характеристика конкуренції на риках збуту

Область порівняння Ринок А Ринок Б
Ви Конкуренти Ви Конкуренти
   
Реклама                
Розміщення                
Продукція                
Послуги                
Ціни                
Імідж                
Усього, балів                

 

Ранг фірми і головних конкурентів указується по 5- або 10-балній системі. Для кожного з цільових ринків треба порівняти транспортні витрати з витратами у конкурентів, якість продуктів і упаковки, зіставити можливості зниження цін, а також мати уявлення про рекламну кампанію і імідж фірм.

 

5. Ціна товару та плановий прибуток

5. Розділ “План маркетингу”

Розділ, присвячений маркетингу, є однією з найважливіших частин бізнес-плану, оскільки в ньому безпосередньо обґрунтовується характер наміченого бізнесу і способи, завдяки яким можна розраховувати на успіх.

Підприємець повинен підготувати такий план маркетингу, який здатний будити думку. Він повинен не просто представити концепцію, а й “продати” бізнес як привабливу можливість для інвестицій, як кредитний ризик з принадними перспективами. Крім того, розділ повинен бути написаний в такій манері, яка б була зрозуміла широкій громаді — від менеджерів до членів ради директорів.

Історія свідчить, що ефективна маркетингова діяльність є однією з важливих умов на шляху фірми до успіху. Багато фірм, що мали спокусливий, дійсно потрібний споживачу товар, потерпіли невдачу через неправильний маркетинг або взагалі відсутність такого. Тому при оцінці бізнес-плану величезну увагу надають цьому розділу. Якщо не визначена реальна потреба в товарах або послугах, то ніякий талант, ніякі капітали не допоможуть фірмі добитися успіху в даній області.

 




Переглядів: 305

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Тип ринку і метод ціноутворення

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.