Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Теорія Маслоу.

ТЕМА 4. Мотиваційні основи управління

План лекції

1. Теорія Маслоу.

2. Теорія Альдерфера.

3. Двофакторна теорія Герцберга.

4. Модель ключових характеристик роботи Хенкмена - Олдхема.

5. «Вітамінна» модель Уоррен.

6. Підхід Аткінсона і МакКлелланда (потреба в досягненні і у владі).

 

Будучи менеджером, важливо вміти управляти персоналом і направляти його на досягнення необхідного результату. У сучасному суспільстві, для людини важливим аспектом у роботі є мотивація до праці. Без сумнівів люди працюють за наймом, щоб отримати, перш за все, матеріальну винагороду. Але що змушує людей працювати продуктивно, з повною віддачею? Чому люди трудяться? Існує величезна кількість теорій, що намагаються відповісти на ці питання і пояснити механізм трудової мотивації. Проте їх об'єднують дві основні поняття: потреби і винагорода. Потреби неможливо помацати або виміряти. Про них можна судити лише по поведінці і вчинків людей. Потреби служать мотивом до дії. Важливо пам'ятати, що у різних людей потреби різні, відповідно і цінності теж, тому і оцінки винагороди у них відрізняються один від одного. Теорії мотивації поведінки людини можуть бути класифіковані на змістовні і процесуальні. Змістовні теорії пояснюють мотивацію з точки зору внутрішнього світу людини. Їх ми і розглянемо докладніше.

 

Змістовні теорії мотивації відрізняє глибокий аналіз мотиваційної сфери людини - виявляються основні категорії потреб, що визначають поведінку людини, і встановлюються взаємовідносини між ними.
До найбільш відомих змістовним теоріям мотивації відносяться теорії Маслоу, Альдерфера, Герцберга, Аткінсона і МакКлелланда.

Теорія Маслоу.

Вперше подання Маслоу були опубліковані в 1943 році в статті «Теорія людської мотивації».

Абрахам Маслоу (1908 - 1970) народився 1 квітня 1908 року в Брукліні. Його батьки емігрували до США з Одеси, і складися історія по-іншому, можливо, ми б могли пишатися великим російським психологом Абрахамом Масловим.
Абрахам був старшим сином у своїх батьків, тому вони покладали на нього особливі надії, примушуючи посилено вчитися. Він був здібним, але дуже сором'язливим дитиною і згадував потім, що в дитинстві він був дуже самотній і нещасливий. Притулок він знаходив тільки в книгах.
Батьки дуже хотіли, щоб він став адвокатом, і Абрахам справді спочатку вивчав право в Нью-Йорку.

Потім він всупереч волі батьків одружився на своїй кузині Берті Гудман, переїхав до Вісконсін, вступив до університету і почав вивчати психологію. Можливо, в той момент ми втратили непоганого адвоката, але набули блискучого психолога.

У 1934 році він захистив дисертацію і повернувся до Нью-Йорка, де працював з Торндайком - одним з найвизначніших біхевіористів і зоопсихологов. Потім він переїхав у своє рідне місто, де почав викладати. У цей період часу він зустрічався і спілкувався з такими найбільшими психологами, також емігрували до США, як Адлер, Фромм, Хорні - всі зірки першої величини. Тут же він познайомився з Куртом Голдстайном, який своєю відомою книгою «Організм» (1934) наштовхнув його на ідею самоактуалізації.
У 50-60-х роках він очолив школу гуманістичної психології, що для нього було важливішим, ніж його власні дослідження. Гуманістичну психологію він вважав «третьою силою» після фрейдизму і біхевіоризму.

Досліджуючи поведінку людини, Абрахам Маслоу зазначав, що людьми рухає прагнення до задоволення великого числа потреб. «Особливість людини полягає в тому, що він протягом усього життя чогось бажає», - писав Маслоу.

Маслоу виділив такі групи потреб:
- Базові фізіологічні потреби - це природні потреби людини в їжі, воді, повітрі, теплі, даху над головою, а також інші потреби організму, пов'язані з підтриманням життя і продовженням роду. Ці потреби складають фундамент всієї мотиваційно-потребової сфери людини. Їх задоволення необхідно для підтримки нормальної життєдіяльності, а, отже - і для виконання роботи.
- Потреби в безпеці. До них належить потреба в захищеності від фізичної, соціальної та психологічної небезпеки. Сюди відноситься також прагнення до впевненості у завтрашньому дні.
- Соціальні потреби: потреба в дружбі і любові, потребу відчувати себе частиною групи чи організації.
- Потреба в оцінці та повазі. Ця група потреб розпадається на дві взаємопов'язані категорії: самоповага і повага з боку інших людей.
- Потреба в самореалізації - це прагнення до самовдосконалення, до максимально повного розкриття себе, своїх здібностей і свого потенціалу.

Теорія Маслоу стверджує, що окремі потреби впливають на поведінку у відповідності з двома основними принципами:

Принцип дефіциту. Задоволена потреба не мотивує: дії людей спрямовані на реалізацію ще не задоволених потреб. «Людина-це незадоволене істота, він рідко досягає стану повної задоволеності, хіба що на короткий час. Як тільки задовольняється одне бажання, його місце займає інше. Коли задовольняється і воно, на перший план виступає таке », - писав Маслоу.

Принцип пріоритету. Люди завжди хочуть більшого, і те, чого вони хочуть, залежить від того, що вони вже мають. Маслоу зауважив також, що одні потреби більш важливі, ніж інші, і спробував виявити порядок, в якому «включається» різноманітні потреби. Перераховані п'ять категорій потреб реалізуються, але Маслоу, в досить строгому ієрархічному порядку: потреби більш високого рівня активізуються і починають визначати поведінку тільки тоді, коду задоволені потреби нижчих рівнів. Тобто людина починає замислюватися про безпеку тільки тоді, коли задоволені потреби базового рівня, тобто коли він не голодний, не замерзає, не задихається т.п. Соціальні потреби «прокидаються» тільки після того, як задоволені потреби і першого, і другого рівнів. Потреби в повазі з боку інших людей і самоповаги починають визначати поведінку людини відповідно після того, як будуть задоволені потреби, першого, другого і третього рівнів. При цьому потреби, пов'язані із самоповагою відчуттям власної цінності, значущості та компетентності займають більш високе місце в ієрархії потреб потреби в повазі, похвалу, і визнання з боку інших людей - більш низьке місце.

Потреба в самореалізації стоїть осібно. З одного боку, це в повному сенсі слова найвища потреба, і далеко не кожна людина досягає такого рівня розвитку, коли потреба, у самореалізації починають домінувати в його житті. З іншого боку, принцип пріоритетності на неї не поширюється - людина, яка досягла рівня самореалізації, буде готовий жити в голоді і в холоді заради того, що він вважає справою свого життя, своєю місією і покликанням. Грунтуючись на аналізі біографій творчих людей - художників, письменників, музикантів, - для яких самовираження стало сенсом життя, Маслоу встановив, що потреба в самореалізації практично ненасищаема.

Самореалізація, по Маслоу, - це не тільки кінцевий стан, але також і процес реалізації своїх можливостей. Самоактуалізації не обов'язково означає досягнення видатних результатів у тій чи іншій сфері діяльності, це може бути, наприклад, проходження через важкий період підготовки для вирішення тих завдань, які людина вважає своїм призначенням. Це не тільки видатні досягнення, але також і праця заради досягнення привабливою або важливою для людини мети.




Переглядів: 899

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 2. Теорія економічного кругообігу | Ознаки самореалізації

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.