МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Міжнародне оподаткуванняРозділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей
фесіоналізм міжнародних злочинних груп. У полі зору експертів ФАТФ постійно залишаються найважливіші інструменти злочинної діяльності: підставні корпорації, електронні трансферти, не-банківські фінансові установи, а також "інші підприємства, наприклад магазини й експортно-імпортні фірми" [96, с 11]. Із самого початку ФАТФнамагалася додати динамізму своїй діяльності, прагнула застосовувати гнучку стратегію, постійно залежну від накопиченого досвіду і знань, так необхідних для посилення ефективності засобів і методів, застосовуваних у боротьбі з міжнародною злочинністю. Тому вже в першій же своїй доповіді Група визнала, що її "Рекомендації будуть імовірніше всього вимагати періодичної верифікації". Однак така заява була свідомо доповнена зобов'язанням не проводити змін у Рекомендаціях до закінчення першого раунду взаємних оцінок членів ФАТФ, оскільки в протилежному випадку змінам піддалися б критерії оцінок, а вони повинні залишатися для всіх однаковими. Тому до завершення взаємних оцінок ФАТФ одержала право розробляти чергові коментарі, названі "інтерпретаторськими примітками" до змісту спочатку прийнятих Рекомендацій. Ці примітки (коментарі), на думку секретаря ФАТФ Д. Гріффітса, "не змінюють ні обсяг, ні зміст Рекомендацій, вони лише дають пояснення, даючи додаткові вказівки щодо їхнього виконання" [96, с 12]. Уже видано значну кількість таких вказівок. Більшість із них присвячена одній чи декільком первісним Рекомендаціям. Наприклад, Рекомендація 23 містить викладену в делікатній формі пропозицію щодо виявлення і моніторингу потоку готівки, яка перетинає кордони держав. Визнаючи, що це дуже важливий момент в операції з відмивання грошей, пов'язаний з підвищеним ризиком для зацікавлених сторін, ФАТФ розробила спеціальний коментар до цієї Рекомендації. Зміст цього коментаря за важливістю важко переоцінити: "Рекомендація 23 стосується не тільки винятково фізичної готівки, але також рівнозначної їй подібності у вигляді фінансових інструментів або коштовностей, які легко збуваються (наприклад, дорогоцінних металів чи каменів)". Проте деякі коментарі стосуються лише однієї Рекомендації, як правило, вони є інтерпретаціями цілої групи Рекомен- дацій, таких, наприклад, які стосуються справ з холдинговими компаніями чи справ з відстрочками затримки підозрілих осіб і вилучення майна. Зміст цього коментаря обговорювався під час численних засідань у рамках чергових раундів ФАТФ. Мова йшла про суб'єктів господарської діяльності, головним чином, про тих, які (як уже показано в попередніх главах) зареєстровані в податкових гаванях і багаторазово користувалися і користуються зараз рафінованими методами відмивання грошей у міжнародних масштабах. Результатом першої дискусії на цю тему стало опублікування в 1992 р. коментаря, у якому ФАТФ звертала увагу своїх; членів на потенційну небезпеку використання холдингових компаній з метою відмивання грошей, а також закликала до "розгляду можливості введення заходів, які запобігають можливості їхнього використання з метою, несумісною з правом". У ході подальшої роботи над коментарями Група знову по-нернулася до обговорення даної проблеми. У результаті з'явився новий коментар, де підкреслювалося, що "з погляду "відмива-телів" грошей найвища перевага холдингових компаній — лепсість, з якою в багатьох юрисдикціях можна сховати або замаскувати їхнього справжнього власника". На закінчення було відзначено, що введення принципу прозорості в проблему з'ясування власності корпорації взагалі має дуже важливе значення, оскільки не тільки холдингова компанія, але практично кожен легально діючий господарюючий суб'єкт може бути використаний для відмивання грошей. Висновки докладного аналізу лягли в основу коментаря до Рекомендацій 12, 13, а також 16, 17, 18, 19, які відносяться до використання фіктивних рахунків чи підставних осіб в операціях з відмивання грошей. Зміст коментарів дає можливість зробити висновок про те, що тільки через скромність їхні автори заявляють, нібито ці коментарі "нічого не додають і не змінюють обсягу і змісту первісного тексту Рекомендацій". На ділі ж у них було поставлене питання про серйозне розширення контролю над фінансовою діяльністю практично всіх комерційних підприємств, підозрюваних у відмиванні "брудних" грошей. Це викликало настороженість як у політичних колах країн-засновниць ФАТФ, так і в керівництва Групи. Тому вже в Міжнародне оподаткування 1995 p. у доповіді ФАТФ говориться, що з одного боку, прийняття державами до виконання "інтерпрегаторських приміток" — це "досягнення" Групи, аз іншого боку - приймається постанова про те, що надалі інтерт>етації до Рекомендацій будуть вводитися тільки тоді, коли з'являться "виняткові обставини" [Цит. за: 93, с. 113]. Разом з тим керівництво ФАТФ наполягло на тому, що необов'язково будь-яке ділове зауваження чи порада повинні з'являтися лише у формі офіційно прийнятого й опублікованого ко-ментаря. Прикладом можуть бути конкретні заходи й ефективні дії стосовно винятково важливого питання — використання телеграфних та електронних переказів в операціях з відмивання грошей. За результатами аналізу, проведеного ФАТФ, була звернута увага на необхідність вживання додаткових заходів, спрямованих на запобігання використанню цих засобів зв'язку для стирання "аудиторських слідів", надто важливих для потенційного розслідування. Проблема полягає насамперед у тім, що в "замовленнях на здійснення платежів часто уникають називати прізвища справжнього поручителя і бенефіціара". Практичне вирішення цієї проблеми ФАТФ доручила в 1992 р. спеціально створеному підрозділу. Цей підрозділ запросив до співробітництва Об'єднання всесвітніх фінансових телекомунікацій (SWIFT) — найбільшого на планеті виробника послуг у сфері грошових переказів. Таке співробітництво принесло позитивні результати. Організація СВІФТ поєднує багатьох членів, у тому числі комерційні й інвестиційні банки, об'єднання маклерів і брокерів, а також інші фінансові установи. Після нарад з керівництвом ФАТФ голова правління СВІФТ доручив у червні 1992 р. "усім клієнтам системи ввести на бланках замовлень СВІФТ МТ 100 (грошові перекази клієнтів) рубрику для прізвища й адреси поручителів чи бенефіціарів". Він також заявив, що "рішення правління СВІФТ підтримали державні адміністрації, доказом чому можуть стати вжиті ними відповідні заходи, які спонукають користувачів СВІФТ, які функціонують на їхніх територіях, виконувати рекомендації правління". Тим самим ініціатива і зусилля ФАТФ принесли конкретні позитивні результати в загальних зусиллях з протидії відмиванню "брудних" грошей. У боротьбі з Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей міжнародною злочинністю підсилюють свою активність й інші міжнародні організації, до яких відносяться: • Азіатсько-Тихоокеанська група з протидії відмиванню грошей (APG), яка стала на сьогоднішній день впливовим членом Інтерполу, ФАТФ і ООН; • Карибська група з протидії відмиванню грошей (CFATF), яка не тільки сприяла впровадженню в законодавства країн Карибського регіону 40 рекомендацій ФАТФ, але й розробила свої 19 Рекомендацій із протидії відмиванню грошей; • Експертний Комітет, який оцінює заходи, щодо протидії відмиванню грошей (PC-R-EV Commitee); • Офшорна група банківських Контролерів (OGBS), яка проводить разом з ФАТФ оцінку і контроль ефективності ухвалених «антивідмивальних» законів у країнах-членах OGBS. Основна складність роботи Групи полягає в тому, що тільки близько половини офшорних банківських центрів є членами OGBS. Усі ці організації дуже допомагають ФАТФ у справі імплементації всіма країнами світу 40 Рекомендацій та інших ефективних заходів боротьби з відмиванням грошей. З іншого боку, ці регіональні і міжнародні організації більш детально вивчають локальні тенденції і зміни в техніці відмивання грошей, що потім допомагає ФАТФ виробити загальні принципи і заходи для боротьби з ним. І все-таки на міжнародній арені в справі боротьби з відмиванням грошей найбільш висока сила впливу ФАТФ, тому що до неї входять представники практично всіх розвинутих країн світу. Кілька разів на рік Група видає так званий «чорний список» країв:, які не співробітничають з іншими в протидії відмиванню грошей (non-cooperative countries and territories — NCCT), що в подальшому погрожує введенням санкцій (контрзаходів) з боку фінансових установ країн—членів ФАТФ. Під час роботи паризької сесії ФАТФ, яка відбулася в жовтні 2002 р., за досягнуті в справі боротьби з відмиванням «брудних» грошей успіхи з «чорного» списку були виключені Росія, Домініка, Ніуе і Маршаллові острови, на наступній па- Міжнародне оподаткування ризькій сесії в лютому 2003 р. цей список залишила Гренада, на берлінській сесії в червні 2003 р. за досягнення в реформуванні законодавства, спрямованого на боротьбу з відмиванням •«брудних» грошей, з нього були виключені Сент-Вінсент і Ґренадіни, на паризькій сесії ФАТФ у лютому 2004 р. - Україна і Єгипет, а на паризькій сесії в червні 2004 р. - Гватемала. На останній сесії, що відбулася в жовтні 2004 р., ФАТФ припинила фінансові санкції щодо М'янми та Науру за деякі успіхи в боротьбі з відмиванням грошей, однак залишивши їх у „чорному" списку. Таким чином, за результатами роботи останньої сесії ФАТФ, яка проходила з 20 по 22 жовтня 2004 р. в Парижі, у цьому списку знаходяться 6 держав, які недостатньо співробітничають з іншими в боротьбі з відмиванням «брудних» грошей, а саме: Острови Кука, Індонезія, М'янма, Науру, Нігерія та Філіппіни. Наступне пленарне засідання ФАТФ відбудеться 9 — 11 лютого 2005 р. в Парижі (Франція). Україна була внесена до «чорного» списку ще в 2001 р. За минулий час практично до кінця 2002 р. ніяких змін у законодавстві прийнято не було. 9—11 жовтня 2002 р. в Парижі проходила чергова пленарна сесія ФАТФ, на якій розглядалося й українське питання. Україні і Нігерії був наданий термін до 15 грудня 2002 р. для приведення свого законодавства у відповідність з міжнародними стандартами. У випадку невиконання вимог ФАТФ мала намір застосувати "контрзаходи". І хоча з деяким запізненням Верховна Рада України прийняла необхідний закон, експертів Групи він не задовольнив, тому що в ньому не були враховані вимоги, висунуті ними раніше. Тому 20 грудня 2002 р. Група рекомендувала країнам-учасницям ввести контрзаходи стосовно України, що відразу позначилося на уповільненні швидкості і підвищенні вартості банківських операцій за участю кредитно-фінансових установ нашої країни. Відразу після введення контрзаходів були ухвалені необхідні зміни до Закону України "Про запобігання та щютидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом", а Також до Кримінального і Кримінально-нроцесуального кодексів України. Тому на наступному пленарному засіданні (лютий 2003 p., Париж) санкції було скасовано. Однак «чорний» список ФАТФ Україна залишила тільки на початку 2004 р. Це ста- Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей .і .■ . ■' ' - ....-■.............................................. ........................................................................................... . ло можливим після того, як експерти Групи переконалися, що ухвалене в Укргйні законодавство успішно застосовується і лазівок для „відмивателів'* грошей більше немає. 9.5. Роль Ради Європи в боротьбі з відмиванням „брудних" грошей Уже більше півстоліття провідну роль у зміцненні міжнародного співробітництва з проблем кримінального законодавства на європейському континенті відіграє Рада Європи. До середини 1990-х років її членами були винятково західноєвропейські країни, а також Ісландія і Туреччина. Після розпаду соціалістичного табору і закінчення "холодної війни" до неї вступили багато країн Центральної і Східної Європи. Протягом багатьох років пріоритетом у Раді Європи залишалася законотворча діяльність. Зусилля країн—членів Ради Європи в цьому напрямі увінчалися підписанням більше ніж 160 міжнародних договорів і конвенцій, у тому числі 20, які стосуються кримінального права. Найвищими досягненнями Ради в галузі створення інструментів міжнародного права стали дві багатосторонні конвенції, визнані фундаментом європейського сгйробітництва в боротьбі зі злочинністю. Це Європейська конвенція про екстрадицію 1957 p., а також Європейська конвенція про взаємодопомогу при розслідуванні кримінально карних злочинів 1959 р. Останню називають поворотним пунктом в історії міжнародного законодавства. У ній зафіксовані безпрецедентні постанови щодо практичних форм багатостороннього співробітництва, які дуже вплинули на створення безлічі подібних міжнародних інструментів боротьби з організованою злочинністю. Конвенція вступила в дію в 1962 р. і ратифікована десятками країн. У 1977 р. Рада Європи стала першою міжнародною організацією, що поєднала голів держав, які зайнялися вирішенням проблеми відмивання грошей, прагнучи при цьому знайти системне вирішення цієї складної проблеми. Справу цю було доручено Європейському комітету з проблем злочинності. Стурбований зростанням кількості актів насильства, таких як викрадення людей, Комітет створив у 1977 р. Комісію експертів, зобов'язавши її Міжнародне оподаткування досліджувати різні аспекти цього явища. Результатом дослідницьких робіт стало ухвалення кабінетом міністрів Європейського Співтовариства 27 червня 1980 р. формальних рекомендацій, названих "Заходи для запобігання трансферту і приховування коштів, які надходять від кримінальних злочинів". Зміст і основні принципи цього документа, його основна концепція знайшли надалі своє продовження в розглянутих нами документах ФАТФ. Тут же було вперше заявлено про те, що "банківська система може стати досить ефективним запобіжним інструментом, а співробітництво банків з поліцією і судовою владою призведе до приборкання кримінальної діяльності" [105, с 169]. Документ зробив особливий наголос на дотриманні банками обов'язкового принципу "знай свого клієнта" і безлічі інших принципів, які сьогодні ввійшли в звичайну практику переважної більшості банківських та інших фінансових установ. Однак тоді, у 1980 p., надто важлива ініціатива Ради Європи не знайшла достатньої кількості прихильників. Як справедливо помітив з цього приводу Г. Нільссон, "Рада Європи випередила час" [109, с 423]. У наступні роки під керівництвом Групи Помпіду* була розпочата робота щодо підготовки законодавства з питань конфіскації нелегальних доходів, які надходять від торгівлі наркотиками. Ця група діяла в рамках Ради Європи до 1980 р. Ще одним імпульсом до прискорення діяльності в цьому напрямі стала ініціатива міністрів юстиції Ради Європи, які доручили в 1986 р. Європейському комітету з проблем злочинності розробити "Міжнародні норми і стандарти із забезпечення ефективного співробітництва між органами правосуддя (а також у разі потреби — з поліцією) з питань перебування, вилучення і конфіскації нелегальних доходів, майна, знаряддя і предметів, одержаних від нелегальної торгівлі наркотиками" [98, с 192]. Цей комітет, у свою чергу, сформував у 1987 р. Комітет експертів і передав йому досить широкі повноваження. Насамперед Комітет експертів не повинен був концентрувати зусилля винятково на доходах, одержаних від торгівлі наркотиками. Розділ 3- Офшорні центриїї відмивання «брудних» грошей Спочатку до Комітету експертів входили фахівці, які представляють 16 країн — членів Ради Європи, а його керівником був італієць Д. Полімені. У роботі Комітету брали участь американці, представники Канади й Австралії, а також Комісії Європейського Співтовариства. Кульмінаційним пунктом спільних зусиль стало затвердження міністрами юстиції Конвенції з проблем відмивання доходів, які надходять від злочинів, їхнього відшуку, вилучення і конфіскації, яка відбулася у вересні 1990 р. На конференції в Страсбурзі в листопаді того ж року Конвенція була представлена на підпис Державам - членам Ради Європи*. Вона набрала сили у вересні 1993 р. й одержала високу оцінку фахівців. Американські дослідники назвали її "революційним інструментом" у боротьбі з міжнародною злочинністю [98, с 389]. Вони вважають, що "цей документ, який стосується всіх етапів правової процедури — від початку слідства до винесення вироку і проведення конфіскації, дозволяє застосовувати еластичні, але ефективні механізми міжнародного співробітництва в максимальному обсязі для того, щоб позбавити виконавців злочинів знарядь і Плодів незаконної діяльності" [98, с 195]. Саме тому ця Конвенція — одна з найбільших за обсягом угод і найбільш складний документ міжнародного права. На відміну від 40 Рекомендацій ФАТФ, Конвенція 1990 року — це Міжнародна угода з проблем кримінального права, яка носить обов'язковий характер для його учасникш. Творці Конвенції 1990 року ставили перед собою мету зберігати і розвивати далі всі цінні досягнення Віденської кон-инції, ухваленої двома роками раніше. Вони визнали за необхідне дотримуватися тієї ж самої термінології і системного підходу, одночасно модифікуючи й удосконалюючи рішення, які містяться в МІЙ. Вони намагалися надати тексту документа Ради Європи ха-ріктер більш Чітких і суворих зобов'язань, ніж ті, котрі зафіксували творці Конвенції ООН. Так, у статті 6 Конвенція Ради Європи Йде далі Конвенції ООН у вимозі криміналізації явища відмивання грошей. Вона вимагає віднесення його до злочину взагалі, незалежно від того, пов'язане це явище з наркобізнесом чи ні. За Конвенцією Ради Європи, кримінальному покаранню підлягає злочин
* Жорж Помпіду був тоді Президентом Французької Республіки * Див.Долаток М»3. Міжнародне оподаткування відмивання нелегальних доходів, накопичених у результаті всіх тяжких (за термінологією статті 1 — "первинних") злочинів. Під впливом Ради Європи дедалі більша кількість країн вносить у свої законодавства зміни, які дають аналогічне трактування складу злочину "відмивання грошей". Криміналізація відмивання грошей, не пов'язаних з нар-кобізнесом — важлива, але не єдина відмінність Конвенції Ради Європи від Віденської конвенції. Документ Ради Європи містить ще одну перевагу. Вона полягає в тлумачення юрисдикції щодо виконавця головного злочину, вчиненого ним за межами країни свого походження. З огляду на міжнародний характер безлічі рафінованих методів відмивання грошей, стаття 6 Конвенції Ради Європи гарантує державі, чиїм громадянином є злочинець, можливість його покарання навіть тоді, коли "первинний злочин" (тобто кримінальний злочин) здійснено в іншій країні. Новаторські положення містить не тільки стаття 6, а й увесь розділ II Конвенції Ради Європи. Стаття 2 накладає на сторони "фактичний обов'язок введення законодавчих актів, які дозволяють конфіскацію знарядь злочину, а також доходів і майна, отриманих злочинним шляхом". У'зв'язку з цим конфіскації піддягають відмиті доходи, які надійшли від усіх видів злочинів, однак сторони, які підписали Конвенцію, можуть обмежити в особливій декларації перелік злочинів, включивши в нього лише окремі категорії. Нідерландів, наприклад, не включили в цей список доходи, отримані від податкових злочинів, а також від порушень митних правил. Конвенція Ради Європи зобов'язує сторони також проводити ідентифікацію і розшукувати майно, яке підлягає конфіскації, і вживати заходів з метою недопущення його підміни перед видачею розпорядження про конфіскацію. У статті 4 міститься зобов'язання кожної зі сторін вживати необхідних заходів, які забезпечують доступ до банківської, фінансової і комерційної документації. У тій самій статті параграф 2 звертає особливу увагу на моніторинг банківських рахунків, на спостереження, прослухову-вання телефонних розмов, одержання доступу до комп'ютерних систем, а також на обов'язок надання необхідних документів. Укладачі тексту Конвенції не ставили перед собою мету дати докладний і вичерпний список запобіжних заходів відмивання гро- Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей
Ще одна важлива проблема, яка відіграє важливу роль у боротьбі з відмиванням грошей, - процедура конфіскації незаконно отриманих коштів. Тут Конвенція Ради Європи також випереджає інші міжнародно-правові акти. Як ми уже відзначали (параграф 3 даної глави), Віденська конвенція 1988 р. не містить єдиної Міжнародне оподаткування концепції, яка "зобов'язує сторони проводити конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом. Вона допускає два шляхи вирішення цієї проблеми: конфіскацію майна або конфіскацію фінансових коштів, рівних вартості даного майна. Конвенція Ради Європи поділяє такий підхід, але вносить важливе уточнення. Стаття 7 зобов'язує сторони прийняти обидва види вирішення цієї проблеми. При цьому в статті міститься вимога, щоб "держава, правова система якої передбачає винятково конфіскацію майна, оновила свою правову систему таким чином, щоб її можна було використовувати у випадку запиту іншої держави про виконання процедури конфіскації фінансових коштів у сумі, рівній вартості конфіскованого майна". Конвенція Ради Європи так само, як і Віденська конвенція, передбачає два основних варіанти виконання процедури конфіскації: звертання до влади країни про видачу розпорядження про конфіскацію або виконання цієї процедури уповноваженими на це органами запитуючої сторони (стаття 13 Конвенції Ради Європи) на основі розпорядження. Однак у Віденській конвенції навіть не зачіпається питання, кому належить право остаточного вироку про конфіскацію злочинних доходів. Стаття 14 Конвенції Ради Європи містить таке розв'язання даної колізії: "Сторона — адресат запиту зобов'язана постановами, які стосуються фактів настільки, наскільки вони знайшли переконливе підтвердження у вироку, який виноситься, або в іншому судовому рішенні запитуючої Сторони, або настільки, наскільки вони, власне кажучи, є підставою такого вироку чи іншого судового рішення". Юристи-коментатори дають цій статті наступні пояснення. По-перше, суди країни, у якій знаходиться майно, що підлягає конфіскації, не можуть заново займатися оцінкою вже підтверджених вироком доказів. По-друге, ці суди зберігають за собою право давати оцінку юридичним наслідкам, які випливають з наведених фактів, а також можуть досліджувати нові докази, які з яких-небудь важливих причин не були представлені під час попереднього судового розгляду [98, с 217—218]. Багато експертів, відзначаючи безперечно новаторський характер ряду статей Конвенції Ради Європи, у той же час ремствують на невизначеність, "загадковість" її окремих положень. Такі формулю- Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей вання були прийняті в результаті досягнення консенсусу, тобто згоди великої кількості делегатів, які висловлюють багато в чому відмінні одна від одної думки. Тому документ цей багато в чому недосконалий. До важливих його недоліків відноситься, як уже нами відзначалося, відсутність у ньому визнання правової відповідальності юридичних осіб за вчинений злочин відмивання "брудних" грошей. Усі ці неясності і прогалини можна виправити, використовуючи процедуру внесення змін, передбачену статтею 41 Конвенції Ради Європи. Пропозиції з цього приводу були зроблені наприкінці 1994 р. в Страсбурзі під час конференції з проблеми відмивання грошей у країнах Центральної і Східної Європи. Троє делегатів держав-учасниць Конвенції підтримали пгюпшицію головного доповідача Л. О. Броха з Норвегії про те, щоб Рада Європи розглянула можливість підготовки Протоколу стосовно повернення конфіскованих доходів державі, на території якої вчинено головний злочин у випадках, коли ці доходи отримані шляхом крадіжки приватизованого майна [цит. за: 93,с. 141]. Це пояснюється тим, що регулююча ці справи стаття 15 Конвенції, як і інші міжнародні документи, постановляє, що в таких випадках сторони діють відповідно до закону країни, у якій проводиться конфіскація. У цілому експерти і юристи-практики позитивно оцінили Конвенцію Ради Європи. Процес її ратифікації державами-учас-ницями проходить успішно, до неї приєднуються, все нові й нові країни. Рада Європи надає енергійну підтримку кампанії з приєднання до учасників Конвенції нових членів. У заяві від 29 листопада 1994 p., стосовно прийняття нових членів Ради Європи, генеральний секретар Ради відзначив: "Впровадження в життя постанов Конвенції визнане Парламентською Асамблеєю в якості одного з критеріїв, якими Рада буде керуватися при розгляді заяви країни, яка піклується про членство в Раді Європи". Зро-яуміло, що така постанова питання стала стимулом у реалізації цього важливого міжнародно-правового документа. 9.6. Проблеми боротьби з організованою злочинністю і відмиванням "брудних" грошей в офшорних центрах Офшорні центри, які широко відкривають двері іноземним підприємцям із сумнівною репутацією для заснування в них чис- Міжнародне оподаткування ленних банків, холдингових компаній і трастів, уже багато десятиліть завдають безліч турбот державним і політичним діячам, а також органам правопорядку, мабуть, чи не всіх країн планети. Розміщені там компанії, банки, фонди, траста вже давно перетворилися на фінансову опору міжнародного тероризму, наркобізне-су і практично всіх форм організованої злочинності. Особливе занепокоєння викликають два регіони — це держави і території басейну Карибського моря і держави "золотого трикутника" - Бірма, Таїланд, Пакистан та Афганістан. Однак державні діячі і спецслужби індустріально розвинутих країн першочергову увагу приділяють першому з названих регіонів. Про причину такої турботи виразно сказано в березні 1988 р. у заяві Бюро з міжнародних проблем, пов'язаних з наркотиками, Державного департаменту США: „Країни басейну Карибського моря — перша ланка міжнародної системи, через яку проходить велика частина "наркоприбутків" злочинних організацій Латинської Америки. З погляду інтересів як зарубіжних постачальників, так і дистриб'юторів у США, цей регіон виявився найкращим з урахуванням його сусідства зі США, загальної корупції, низьких податків, а також наявності в ньому незліченних фінансових установ, оснащених захищаючим їх законом про збереження банківської таємниці" [100, с 45]. Держави цього регіону, бідні на природні ресурси, з відсталою економікою і малоосвіченим або зовсім неписьменним населенням, починаючи з 1960-х років приступили до створення на своїх територіях офшорних центрів і податкових гаваней, які стали дуже привабливими для фінансових і банківських установ. Бурхлива діяльність фінансових установ в умовах слабкого державно-правового контролю привернула пильну увагу податкових служб і правоохоронних органів суміжних країн, і в першу чергу США. В умовах, коли ще не були підписані і ратифіковані відповідні міжнародні угоди, які поширюються на ці регіони, служба внутрішнього доходу міністерства фінансів США не зупинялася навіть перед проведенням односторонніх оперативно-слідчих заходів відносно наркоділків і "відмивателів" грошей у цих регіонах. Але вони приносили тимчасові, обмежені результа- Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей ти і супроводжувалися міжнародними скандалами і навіть погіршенням відносин між країнами [92, с. 380—387]. У середині 1980-х років на зміну одностороннім акціям прийшла стратегія укладення дво і багатосторонніх договорів з конкретних проблем. Одним з основних став договір між Сполученими Штатами і Великою Британією, підписаний у 1984 р. Ця угода Відкривала можливість надавати всебічну і безпосереднью допомогу з боку британської влади в боротьбі з наркобізнесом і відмиванням грошей на територіях, які знаходяться в цьому регіоні в юрисдикції британської корони, і в першу чергу на островах Кайман. У 1990 році ця угода була поширена на Багамськи Острови. З метою розроблення загальних підходів до застосування ефективних методів протидії відмиванню "брудних" грошей держави басейну Карибського моря і Центральної Америки скликали в червні 1990 р. Конференцію на острові Аруба. її учасники констатували, що міжнародні злочинні організації створили в регіоні центри наркобізнесу, у зв'язку з чим більшість шдприємств сфери Послуг існує лише для того, щоб забезпечити "очищення" незаконно отриманих доходів. Відзначено також, що з моменту прийняття до виконання Рекомендацій ФАТФ Сполученими Штатами Америки й іншими індустріально розвинутими країнами проведення фінансових операцій у цих державах стало справою значно важчою і ризикованою. Тому привабливість територій Карибського басейну і Центральної Америки в очах ватажків кримінальних груп безсумнівно зростає. У зв'язку з цим держави—учасниці конференції дали обіцянку прийняти Рекомендації ФАТФ разом з додатковим пакетом, який складається з 21 виправлення, які його доповнюють. їх надалі було скорочено до 19, але всі вони містили в собі додаткові заходи, пристосовані до специфіки даного регіону [98, с 25—30]. Ще однією конференцією, присвяченою проблемам фінансових аспектів міжнародного наркобізнесу, була одинадцята яустріч глав урядів країн — членів Карибського співтовариства і Загального ринку (Caribbean Community and Common Market — CARICOM), яка відбулася в серпні 1990 p. її підсумком стало створення Карибської групи з протидії відмиванню грошей (Caribbean Financial Action Tasks Force - CFATF) [96, с 17-38]. і' Міжнародне оподаткування Цю важливу ініціативу підтримали учасники регіонального семінару, організованого за сприяння уряду Ямайки в травні 1992 р. За цим семінаром слідувало проведення в листопаді того ж року конференції міністрів юстиції в столиці Ямайки — місті Кінгстон. У прийнятій ними Декларації було сказано, що країни— учасниці конференції "підпишуть і ратифікують Конвенцію ООН з боротьби з незаконною торгівлею одурманюючими засобами і психотропними речовинами 1988 p., а також приймуть і введуть у практичну дію 40 Рекомендацій ФАТФ і 19 Рекомендацій Конференції на Арубі" [96, с 34—37]. Учасники конференції дійшли до висновку, що впровадження в життя Кінгстонської Декларації потребує створення формальних структур, які займаються моніторингом ефективності і пропагандою положень, які містяться в ній. Крім того, її учасники взяли на себе зобов'язання застосовувати, як у Європі, процедуру самооцінки і взаємоперевірки країн щодо ступеня виконання ними Рекомендацій з боротьби з відмиванням "брудних" грошей. "З метою забезпечення продовження і нарощування таких зусиль, — сказано в опублікованій ними заяві, — а також з метою створення відповідних умов навчання і спеціалізованої бази, учасники конференції запропонували утворення невеликого секретаріату CFATF з резиденцією в Тринідаді і Тобаго [90, с. 27]. Завдяки фінансовій допомозі членів ФАТФ (Нідерландів, Франції, Канади, США і Великой Британії) ця ініціатива в 1993 р. увінчалася успіхом. Керівником секретаріату став англійський офіцер поліції, який володіє солідним досвідом у боротьбі з відмиванням "брудних" грошей, а також великими знаннями в галузі міжнародного права. Паралельно з цими зусиллями зі своєю ініціативою виступила Організація американських держав (О АД), членами якої серед інших є держави Карибського басейну. Заради справедливості треба відзначити, що ОАД ще раніше висловлювалася за вживання заходів з припинення відмивання "брудних" грошей, а також за застосування як засобу покарання конфіскації доходів, здобутих злочинним шляхом, вважаючи такі заходи Найбільш дієвими в боротьбі з нелегальною торгівлею наркотиками в Південній і Північній Америці. Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей '——- ■.................................................................. ■ ~ л.......................................................................................... ■ ............................... Саме з ініціативи ОАД у 1986 р. була розроблена програма, яка одержала назву Міжамериканської програми дій проти нелегального використання і виробництва наркотичних засобів та психотропних речовин (Inter-American Programm of Action of Rio de Janeiro Against Illicit Use and Production of Narcotic Drugs and Psychotropic Substances — CICAD). Цією програмою передбачено Підготовку проекту нових законодавчих актів, які розширюють повноваження правоохоронних і фіскальних органів у сфері встановлення фактичних джерел походження фінансових коштів. Разом з тим було ухвалено постанову прийняти законодавство про криміналізацію відмивання грошей, накопичених у результаті злочинів, пов'язаних з наркотиками, а також "про конфіскацію фінансових коштів і матеріальних цінностей, які надходять від нелегальної торгівлі наркотиками або використовуваних для проведення цієї процедури, незалежно від місця виконання таких операцій" [98, с 271]. У 1990 p., під час чергової зустрічі міністрів країн—членів ОАД, на які була покладена відповідальність за припинення торгівлі наркотиками, прийнято два політичних документи, у яких було задекларовано намір продовження виконання раніше прийнятих заходів, а також рекомендовано в рамках CICAD створити групу експертів для розробки проекту вказівок і розпоряджень, які відповідають специфіці регіону і разом з тим принципам Віденської конвенції 1988 р. Експерти розробили пакет розпоряджень, який одержав назву "Зразкові розпорядження, які стосуються злочинів відмивання грошей, пов'язаних з незаконною торгівлею наркотиками, а також з аналогічними злочинами". У 1992 р вони були затверджені на Загальних зборах ОАД. "Зразкові розпорядження" являють собою документ, складений у повній відповідності з духом Конвенції ООН та Рекомендацій ФАТФ і включає в себе 19 статей, які охоплюють усі важливі елементи сучасної стратегії боротьби з відмиванням злочинних доходів. У ньому передбачені також превентивні заходи розпізнавання, розповсюджені на приватний сектор. Автори розпоряджень підключили до протидії цьому злу не тільки банки, але й цілу низку інших фінансових установ. У статті 9 "Зразкових розпоряджень" до них серед інших зараховані маклери, які торгують Міжнародне оподаткування Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей
цінними паперами, власники пунктів обміну валют, а також особи, які займаються "іншого виду господарською діяльністю, яка підлягає контролю з боку державних банків або з боку інших фінансових установ". За вказівкою відповідних органів влади кожною з країн-учасниць ці розпорядження можуть бути поширені на інші види господарської діяльності, "під час якої здійснюються операції з готівкою в сумі, яка перевищує встановлені межі". Розпорядження щодо фінансового сектора спираються на Рекомендації ФАТФ і містять принципи, вже прийняті до виконання фінансовими установами, такі як ідентифікація особистості клієнта, співробітництво з органами правопорядку і правосуддя, введення в себе відповідних внутрішніх стандартів і правил, а також організація необхідного професійного навчання персоналу. На жаль, на відміну від Директиви Європейського Співтовариства і Конвенції Ради Європи "Зразкові розпорядження" 1992 р. мають обмежену сферу дії, оскільки стосуються тільки незаконної торгівлі наркотиками і пов'язаних з нею злочинів. У змісті цього документа одержав відображення обсяг повноважень, які були надані укладачам цього документа, тобто членам регіональної групи експертів. Разом з тим треба зазначити, що вони рекомендували міністрам ОАД значно розширити категорії злочинів, охоплюваних розпорядженнями, за рахунок включення в них інших тяжких злочинів. Американська комісія по справах боротьби з наркоманією активно бере участь у пропаганді "Зразкових розпоряджень" у країнах О АГ, не виключаючи при цьому держави, які входять у Карибську спеціалізовану групу з протидії відмиванню грошей. У свою чергу, у Кінгстонській декларації держави Карибського басейну зобов'язалися якомога швидше ввести їх у дію у своїх країнах. Певних успіхів у відновленні свого законодавства домоглися як члени CFATF, так і ряд країн, які входять до ОАД. Удосконалювання кримінального законодавства в цих країнах сконцентроване на посиленні його ефективності шляхом введення таких важливих розпоряджень, як криміналізація явища відмивання грошей, забезпечення функціонування надійних механізмів міжнародного співробітництва в галузі екстрадиції підозрюваних, а також конфіскації доходів, здобутих злочинним шляхом [96, с 17—38]. Зрозуміло, розроблення правових норм — це лише частина зусиль (хоча й важлива) у боротьбі зі злочинністю. Про справжні успіхи можна судити тільки тоді, коли виконання цих законів стане повсякденною практикою. Але саме вирішення цієї найважливішої проблеми спричинює багато труднощів як у країнах цього регіону, так і в усьому світі. За словами секретаря CICAD, "члени урядів країн регіону виражають сумніви щодо того, чи зможуть органи нагляду і контролю використовувати всі ті чудеса техніки, які мають у своєму розпорядженні наркосиндикати й інші "відмива-телі" грошей. Тому що все вказує на те, що в багатьох країнах контролюючий апарат працює на зовсім інших обертах. Значна його частина не може відійти від концепції й способу дій, які приносять великий успіх при виловлюванні нечесних крамарів, не віддаючи собі звіту в непридатності таких методів в еру комп'ютерних систем, гігантського торговельного обігу, інвестицій, які обчислюються мільярдами доларів, а також тисячами електронних переказів упродовж одного дня" [98, с 10]. Такі реалії, і до них потрібно пристосовуватися, інакше не може йти мова про яку-небудь ефективність навіть самого ефективного законодавства. Скептичне відношення до дієздатності правоохоронних і контролюючих органів регіону виразив Верховний суд США, ухваливши в 1992 році постанову, згідно з якою агенти ФБР одержали право на розшук і екстрадицію з країн регіону осіб, підозрюваних у податковому шахрайстві і відмиванні "брудних" грошей навіть тоді, коли це може бути пов'язане з порушенням міжнародного права. Іншим об'єктом пильної уваги міжнародних організацій і правоохоронних органів залишається Південно-Східна Азія. Причина такої зацікавленості — факт, що цьому регіону належить сумнівна репутація всесвітнього постачальника наркотиків. Треба відзначити, що більшість країн цього регіону підписала Конвенцію ООН 1988 p. Частина цих країн цілком прийняла на себе аобов'язання оголосити відмивання грошей кримінальним злочином. Інші ще цього не зробили, але вживають заходів з доповнення й удосконалювання законодавства в цьому напрямі. Набагато менше досягнуто тут в інших напрямках, а саме: у посиленні ролі фінансового сектора в боротьбі з відмиванням "бруд- Міжнародне оподаткування них" грошей і поширенні постанов Конвенції на інші види тяжких злочинів, не пов'язані з виробництвом і торгівлею наркотиками. Зрозуміло, не можна не зважати на те, що це гігантський регіон, який охоплює країни, що різко відрізняються одна від одної з погляду економічного і соціального розвитку. Крім того, тут немає єдиної регіональної організації, яка взялася б за просування програми і за її реалізацію. Ситуація до того ж ще більше ускладнюється наявністю в регіоні розгалуженої мережі "шдггільних" і "паралельних" банків, здатних цілком взяти на себе функції легального фінансового сектора в міжнародних операціях з відмивання грошей. У таких умовах зусилля ФАТФ були зосереджені в основному на інформуванні державних і політичних діячів країн регіону про ступінь погрози і небезпеки, які походять від міжнародного злочинного бізнесу, а також на спробах схилити їх до прийняття Рекомендацій ФАТФ шляхом повного чи часткового включення їхніх положень у місцеве законодавство. Організаторська діяльність ФАТФ, а також дипломатичні зусилля провідних індустріальних держав світу призвели до вступу у ФАТФ високорозвинутих промислових країн регіону, таких як Японія, Гонконг і Сінгапур. У 1993 р. ФАТФ разом з Відділом з боротьби з економічною злочинністю при секретаріаті Британської співдружності націй скликали регіональну конфедерацію в Сінгапурі. На ній було ухвалене рішення про створення невеликого Секретаріату з боротьби з відмиванням "брудних" грошей в Азії (Asia Money Laundering Secretariat). До його функцій входить підтримка зусиль ФАТФ у цьому регіоні. Певне просування в напрям і криміналізації явища відмивання грошей спостерігається й у тих країнах і територіях Півден-но-Тихоокеанського регіону, які відомі у світі як офшорні центри. Цьому процесу всіляко сприяли регіональні організації. У липні 1992 р. відбувся форум держав Південно-Тихоокеанського регіону. У цю організацію з 1971 р. входять Австралія, Фіджі, Науру, Нова Зеландія, Папуа-Нова Гвінея, Самоа, Тонга, Вануату, острови Кука і Соломонові Острови. З огляду на масштаби загрози регіону від міжнародної злочинності, учасники Форуму ухвалили декларацію про співробітництво правоохоронних органів. Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей Крім того, його учасники доручили міністрам внутрішніх справ вивчити Рекомендації ФАТФ і підготувати правову базу для прийняття і впровадження в практику тих, котрі найбільше відповідають конкретним умовам країн регіону. Вони визнали необхідність, як сказано в декларації, зміцнення вітчизняних і міжнародних правових інструментів, які забезпечили б пошук, вилучення з обороту чи повну конфіскацію майна, доходів, отриманих у результаті злочину, знарядь злочинів. Вони також підтвердили потребу введення розпоряджень, які регулюють надання допомоги з метою виключення маніпулювання такими послугами, які призводять до відмивання доходів від злочину. Форум також констатував, що закон про банківську таємницю може бути використаний як ширма для прикриття злочинних фінансових операцій, тому такий метод відхилення від виконання угод з надання взаємодопомоги повинен бути заборонений. У декларації містився заклик прискорити процес відновлення і доповнення місцевого законодавства про екстрадицію, а також введення в нього відповідних положень, які відкривають можливість надання допомоги іноземним органам правопорядку в розслідуванні кримінальних справ. Учасники форуму виступили також із закликом до якнайшвидшої ратифікації і впровадження в життя Конвенції ООН з боротьби з нелегальним оборотом наркотиків 1988 р. Першою державою регіону, яка ратифікувала Конвенцію, був острів Фіджі. Підготовкою проектів необхідних законодавчих актів займалася конференція правознавців островів Тихого океану, яка доручила розробити проект спеціально створеній Комісії Із законності і порядку під головуванням Австралії. Зупинимося на ролі міжрегіональних міжнародних організацій, прикладом яких слугує вже згадувана нами Британська співдружність націй. Ця організація внесла значний вклад у справу боротьби з відмиванням "брудних" грошей. Протягом багатьох років вона докладає великих зусиль для зміцнення міжнародного співробітництва і удосконалення кримінального законодавства, доказом чому слугують угоди, які стосуються екстрадиції, тобто видачі засуджених за кримінальні злочини та інших важливих проблем [96, с 147—154]. Такі угоди укладені між більшістю країн співдружності. Особливе значення для вирішення проблеми Міжнародне оподаткування відмивання грошей має документ співдружності, який одержав назву "Порядок дій при наданні взаємної допомоги з кримінальних справ", доповнений у 1990 р. [104, с 149—164]. Він вплинув на формування діючого механізму співробітництва між країнами, що було справою дуже важкою у законодавчому полі, заснованому на традиціях англосаксонського права Проте співдружність домоглася внесення в місцеве законодавство статей і поправок, які гарантують реалізацію заходів, спрямованих на виявлення, вилучення і конфіскацію доходів, одержуваних від усіх видів злочинів [104, с 234-235]. У жовтні 1993 p., під час наради в М. Лімасол, на Кіпрі, го Через місяць, у листопаді того ж року, відбулася конференція міністрів юстиції держав співдружності на острові Маврикій. У заключному комюніке міністри виразили надію, що вирішення всіх цих проблем носить винятково терміновий характер, а також ухвалили постанову про введення комплексних законодавчих розпоряджень у наступних галузях: кримшалізація процедури відмивання грошей, пов'язаного з усіма тяжкими злочинами, передача фінансовим установам інформації про операції, які викликають підозру у відмиванні грошей, конфіскація доходів, отриманих злочинним шляхом, визнання відмивання грошей злочином з необхідністю екстрадиції. Крім того, були передбачені конкретні заходи в сфері міжнародного співробітництва слідчих органів і органів правосуддя в справах з відмивання грошей, а також у процедурі конфіскації злочинних доходів. Важливим досягненням було й те, що всі учасники конференції погодилися на проведення процедури самооцінки, а також зобов'язали урядових чиновників взяти під контроль процес реалізації прийнятої програми за участю секретаріату співдружності. Отже, все чіткіше проглядається тенденція прийняття і практичної реалізації 40 Рекомендацій ФАТФ країнами, які не входять до цієї організації. Позитивним явищем можна вважати і підписан- Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей ня Віденської конвенції зростаючою кількістю держав. Поряд з цим дедалі сильніше відчувається потреба в пошуках більш широкого і багатостороннього підходу до вирішення даної проблеми, тому що успіхи в практичному застосуванні правових інструментів, а головне — ефективність придатних до застосування методів, залишаються дуже помірними (точніше, усе ще скромними), особливо у відношенні фінансового сектора. Досвід свідчить, що нерідко зусилля високорозвинених індустріальних країн спрямовані на заохочення інших держав, на їхнє залучення до спільного застосування методів протидії відмиванню грошей, не приносять бажаних результатів. Очевидно, необхідно відчутно посилити надання цим країнам технічної, матеріально-фінансової підтримки, допомоги фахівцями, інших видів дій у цьому напрямку, інакше вся законодавча і дипломатична діяльність виявиться безрезультатною. Якщо ж оцінювати діяльність міжнародних організацій у цьому напрям і за два минулих десятиліття (1980 — 2000), то потрібно відзначити таке. Міжнародна громадськість, занепокоєна темпами зростання організованої злочинності, вимагає зробити все можливе, щоб покінчити з фінансовою міццю злочинних синдикатів чи хоча б відчутно підірвати її. Стратегія реалізації цієї мети включає три елементи. Перший — це традиційний, спрямований на підвищення дієвості вітчизняного кримінального законодавства, здатного гарантувати дотримання принципу "невідворотності покарання". Другий елемент — це посилення заходів, які позбавляють злочинців плодів їхньої злочинної діяльності. Цей елемент стратегії на додаток до чисто кримінального покарання робить наголос на необхідності кримшалізації явища відмивання грошей, а також створює фундамент для розшуку і конфіскації доходів, отриманих злочинним шляхом. Такі заходи, за задумом їхніх авторів, мають пре-вентивно-наступальний характер. Нарешті, третій, вирішальний, елемент стратегії виходить з переконання, що зусилля, які починаються в масштабах однієї країни, при всій їхній значущості для подолання місцевої злочинності, виявляються безрезультатними в боротьбі з рафінованою міжнародною діяльністю "відмивателів" "брудних" грошей, що спираються на могутню підтримку "тилових підрозділів", що включають до своїх рядів висококласних фахівців і продажних урядових
Міжнародне оподаткування чиновників різних країн. Для боротьби з цим злом потрібні ефективні інструменти і механізми міжнародного співробітництва. Створенням таких механізмів і займаються державні й політичні діячі багатьох країн, причому на рівні міністрів і голів урядів. Результатом їхніх зусиль стала поява і діяльність розглянутих у цій книзі міжнародних організацій, а також укладення і ратифікація важливих міжнародних угод. Оцінюючи зусилля країн, які розвиваються, а також промислово розвинених держав, які переживають період соціально-економічної трансформації, високорозвинені країни виражають готовність виявляти більше еластичності і творчого мислення у вирішенні їхніх проблем, оскільки метою цих зусиль залишається пристосування міжнародної стратегії до конкретних специфічних умов країн і регіонів, посилення ефективності в боротьбі з інтернаціональною злочинністю. Спробою такого пристосування стали дискусії в ООН про утворення Міжнародного карного трибуналу. Про необхідність створення судового органу, який виносить вироки в індивідуальних випадках, питання ставиться вже давно. Проблема ця активізувалася, коли справа дійшла до звинувачень деяких глав латиноамериканських держав у їхньому злочинному зв'язку з міжнародними наркокартелями. За справедливим зауваженням генерального секретаря Британської співдружності націй, "малі країни не мають умов для проведення процесів над виконавцями злочинів міжнародного масштабу, оскільки така процедура занадто складна, дорога, а іноді й небезпечна з погляду її наслідків" [Цит.за: 93, с 214]. На думку фахівців, під юрисдикцію Міжнародного карного трибуналу повинні підпадати, за певних умов, категорії злочинів, пов'язаних з наркотиками, які носять міжнародний характер, у тому числі злочин відмивання грошей. Важливо, що західні держави надають цій ініціативі енергійну підтримку, достатню для того, щоб вона одержала "путівку в життя". У липні 1998 р. Генеральна Асамблея ООН ухвалила зміст статуту Міжнародного карного трибуналу, відкритого для підписання всіма членами організації. Проти цього серед інших проголосували США і Китай. Таким чином, більшість країн світу виявили готовність включитися в загальносвітові зусилля проти відмивання "бруд- ЧТЛ Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей них" грошей, в той час як деякі держави зайняли вичікувальну позицію, намагаючись, як це не сумно, залучити у фінансові установи своїх країн чималі суми "брудних" грошей. Багато хто поділяє точку зору Е. Савони і М. де Фео, які заявили, що такі країни "провокують солідні світові фінансові центри і міжнародні організації до прийняття санкцій проти таких держав і в принципі ці держави таких санкцій заслуговують" [113, с 101]. Не менш гострою і злободенною залишається проблема досягнення згоди між державами щодо визначення мінімального стандарту поведінки члена світового співтовариства з погляду його участі в міжнародних зусиллях у боротьбі з організованою злочинністю. Кожний, хто не дотримувався б цього стандарту, змушений був би рахуватися з наслідками, які випливають з реакції на таку поведінку з боку інших країн. Тривалий час існувала думка, що вирішення цієї проблеми пов'язане з небувалими труднощами не тільки політичного характеру, але й зі складністю визначення елементів мінімального стандарту. Однак для спростування такої думки сьогодні посилаються на те, що аналогічні труднощі довелося переборювати при прийнятті програми протидії відмиванню грошей, і вони були успішно переборені. Це було проголошено в червні 1994 р. під час конференції в Італії, коли було погоджено і прийнято сім пріоритетних оцінок ступеня реалізації цієї програми . Аналогічний рівень цілком можливо встановити і при введенні мінімального стандарту поведінки країни у випадку при-іначення "порогу" застосування проти неї необхідних санкцій. Звичайно, потреба у введенні таких санкцій цілком відпаде, оскільки політичні діячі і лідери держав рано чи пізно усвідомлюють насущну потребу активної боротьби з міжнародною організо-іаною злочинністю. Створення суспільної атмосфери, яка сприяє боротьбі з цим злом, відіграє не меншу роль у досягненні успіху, ніж застосування високоефективних оперативно-розшукових і каральних санкцій. * Такими елементами є: криміналізація явища відмивання грошей, одержаних від МдШснення важких злочинів; законодавче обмеження банківської таємниці; •«користання принципу "знай свого клієнта"; виявлення підозрілих операцій і пввідом-лення про них; оновлення законодавства в сфері фінансової діяльності; конфіскація доходів, одержаних від здійснення злочинів, а також участь в міжнародній співпраці в цій справі. Міжнародне оподаткування Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей
9.7. Відмивання "брудних" грошей у країнах Центральної Східної Європи Крах комуністичного режиму і перехід до ринкових відносин в економіці супроводжувався зростом злочинності в усіх без винятку посткомуністичних країнах. Це стало непередбаченим і разом з тим неминучим явищем. Ослаблення органів правопорядку, нездатність влади внести невідкладні зміни в законодавчі акти, які відображають серйозні зміни в суспільному й економічному житті, — усе це широко відкрило шлюзи перед хвилею зростаючої злочинності, яка захлеснула колишні соціалістичні країни. Досвід показує, що швидкість і результативність процесів трансформації суспільства безпосередньо відбиваються на ступені криміналізації населення і на успіхах у боротьбі зі злочинністю, включаючи економічну злочинність. У країнах Центральної і Південно-Східної Європи, які домоглися в короткий термін помітних успіхів у ринковому перетворенні економіки, спостерігаються позитивні зрушення й у боротьбі зі злочинністю. У державах, які виникли після розпаду СРСР, процес ринкових реформ протікає вкрай болісно, з целиким запізненням і супроводжується високим рівнем злочинності та корупції. Характерна риса сформованої тут ситуації — тісне переплетення "чисто" карної й економічної злочинності. Як наслідок значна частина господарського сектора вийшла з-під контролю фінансових органів і перетворилася на "тіньову" економіку. В Україні її частка в господарському житті, за деякими даними, перевищує 40% . Існування надто значного "тіньового" сектора неможливе без обігу величезної кількості "брудних" грошей. Вони надходять у цей сектор від організованих злочинних груп, і ,в свою чергу, найефективнішим способом "підживлюють" ці групи, забезпечуючи міжнародний масштаб їхньої діяльності. Міжнародні організації, які займаються боротьбою зі злочинністю і з відмиванням грошей (наприклад ФАТФ), давно вже на це звернули увагу. Країни Центральної і Східної Європи, включаючи держави СНД, почали викликати в них заклопотаність насамеперед не як об'єкт * За станом на 2000 р. частка неконтрольованої грошової маси становила 44,4%, тобто суму в 8,6 млрд грн. (Урядовий кур'єр.— 2000. — 28 січня , с.5 ). відмивання "брудних" грошей, здобутих в індустріально розвинутих країнах, а як території, звідки надходить величезна маса Таких грошей. На думку секретаря ФАТФ, "очевидний наслідок зростання організованої злочинності в цьому регіоні - накопичення саме тут величезної кількості "брудних" грошей" [96, с 11]. Через нестабільність банківської системи власники "брудних" грошей у цьому регіоні спочатку рідко зверталися з метою їхнього відмивання до послуг банківських установ. Вони прагнули (і багато хто прагне й тепер) перетворити їх якнайшвидше у вільно конвертовану валюту і вивезти на Захід або будь-якими каналами переказати до банків, розміщених в офшорних центрах. Велику заклопотаність і тривогу на Заході викликає також зв'язок східноєвропейських "відмивателів" грошей з наркобизнесом та іншими видами організованої злочинності. Керівник Кримінальної служби заявив, що фінансові кошти, які відмиваються злочинними угрупованнями з країн СНД у банківсько-кредитних установах Великої Британії, ведуть походження від чотирьох категорій злочинів: загальнокримінальних; від продажу зброї, дорогоцінних металів і радіоактивних речовин; з таємних фондів комуністичної партії, а також із коштів, призначених для відмивання з метою закупівлі новітніх технологій і устаткування. Відображенням такої заклопотаності стало скликання в Страсбурзі в 1994 р. Конференції Ради Європи з проблем відмивання грошей у країнах, які переживають період трансформації суспільного устрою (Conference on Money Laundering in States in Transition). До складу делегацій, які представляли ряд держав регіону, входили фахівці різних галузей економіки і науки. Усі учасники Конференції дійшли єдиної думки: явище відмивання грошей у цих країнах — це не наукова гіпотеза, а реально існуюча проблема. Спочатку це явище було одностороннім, оскільки доходи від злочинної діяльності в регіоні переправлялися в Західну Європу й інші регіони планети. Там за допомогою витончених методів "очищення" виконавці мистецьки знищували сліди злочинної діяльності. Так діяли, наприклад, два брати-чеченці, які з'явилися у Великій Британії наприкінці 1992 р. з 5 млн дол США готівкою і приблизно з такою ж сумою в німецьких марках. У лютому 1993 р. вони були вбиті, і слідство, проведене під Міжнародне оподаткування Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей
керівництвом інспектора поліції Чарльза Хілла, опублікувало такі факти: "Готівка була поміщена на рахунки в найбільших британських клірингових банках, а також в американських фінансових установах з резиденцією в Лондоні. Від імені холдингових компаній рахунки були відкриті в банках на Багамських і Британських Віргінських островах. Брати і їхні спільники попросили також інші британські й іноземні банки відкрити рахунки в англійських фунтах, американських доларах, німецьких марках, австрійських шилінгах, а також у французьких і швейцарських франках. Контролем над переказом грошей займалася спеціально заснована з цією метою фірма з резиденцією в Парк Лайн у Лондоні. За допомогою телеграфних переказів були відкриті рахунки в Голівуді, Відні, Санкт-Петербурзі, Нікосії, Москві, Варшаві, Парижі, а також у Бургасі — болгарському курорті на Чорному морі. На деяких рахунках відзначені внески і виплати, проведені від імені холдингових компаній, тоді як інші залишилися невикористаними. Найбільш важливим аспектом усієї цієї справи була надзвичайно розгалужена мережа зв'язків, а також складні методи переплетення периферійних осередків" [ 97, с 1—7]. Зрозуміло, переказ (чи нелегальний вивіз) грошей за кордон, у країни Заходу і наступне їхнє відмивання — це не єдиний шлях легалізації доходів, який практикують злочинні угруповання країн Східної Європи. На конференції в Страсбурзі була звернута увага на активність злочинних елементів у себе на батьківщині ("у рідних пенатах") у процесі приватизації державної власності і у впровадженні в легальні сектори економіки. За словами одного з учасників конференції, "найбільш привабливі методи... — участь у процесі приватизації, а також фіктивні іноземні інвестиції. "Брудні" гроші, накопичені в результаті господарських злочинів, поміщені спочатку за кордоном, дуже часто повертаються в країну, у якій здійснений злочин, схованими під виглядом іноземних інвестицій" [ Цит. за: 93, с 187]. Особливу тривогу на Заході викликає зв'язок організованої злочинності з російською банківською системою, виявлений ще на самому початку трансформаційних процесів [101, с 470]. Така тривога цілком обгрунтована, тому що повсюдно існує думка, що "кращий метод ведення злочинних справ і відмивання грошей — володіння банком" [94, с 2]. Користуючись недосконалістю законодавства, недостатнім ступенем чи навіть повною відсутністю контролю, російські злочинні угруповання, — так говориться в доповіді Держдепартаменту США, — встановили контроль над багатьма такими установами [101, с 522—523]. Ще більш категоричні висновки аналітиків ООН: "Ці групи опанували російську банківську систему. Без яких-небудь оглядок вони залякують банкірів і бізнесменів, застосовуючи навіть насильство відносно тих, хто відмовляється від співробітництва з ними". Неблагополуччя в банківській системі доповнюється широкомасштабною корупцією урядових чиновників. Про це ще раз нагадав міжнародний скандал, який трапився у фінансових колах у серпні 1999 р. У газетах США і Західної Європи з'явилися публікації про відмивання в Нью-Йоркському банку гігантської суми "брудних" грошей, украдених у держави урядовими чиновниками Росії. У вересні того ж року конгрес США провів спеціальні слухання, присвячені цьому питанню. У такій ситуації уряди і правоохоронні органи посткомуністичних країн Східної Європи не сидять, склавши руки. Вони додають своїх зусиль до спільної міжнародної боротьби з організованою злочинністю і відмиванням "брудних" грошей. Представники багатьох держав цього регіону співробітничають з ФАТФ. Віденську конвенцію ООН з боротьби з наркобізнесом і відмиванням "брудних&qu
|
||||||||
|