Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Інтеграція України у світовий інформаційний простір.

 

Одним із напрямів державної політики України, попри перебування у владі представників різних, інколи навіть протилежних, політичних блоків, є інтеграція у європейське співтовариство. Ефективність та швидкість цього процесу залежать від багатьох чинників, серед яких визначальне місце належить незалежному національному інформаційному простору. В останні роки особливої актуальності набули дослідження інформаційного суспільства, впливу засобів масової інформації (ЗМІ) чи, як прийнято сьогодні говорити, – засобів масової комунікації (ЗМК) на суспільно політичну свідомість громадян.

Для аналізу процесів, які відбуваються в межах інформаційного простору, потрібно з'ясувати сутність цього терміна. Поняття "інформація має латинське походження й дослівно перекладається як "дані, повідомлення, роз'яснення, приведення у форму". Поняття "простір" у його філософському значенні тлумачиться як одна з основних об'єктивних форм існування матерії, яка характеризується протяжністю та обсягом. Виходячи з такого трактування, інформаційний простір є тим середовищем, у якому і завдяки якому виробляється, існує, циркулює, використовується та зберігається інформація. На думку В. Карпенка, це поняття не космічне (хоча повітряний і космічний простір можуть входити і входять до складу інформаційного поля), не географічне (хоча територія є його невід'ємною частиною), не технічне (хоча уявити його поза науково-технічним прогресом неможливо), не економічне (хоча тісно пов'язане з економікою і є важливим її складником). Це поняття – соціально-політичне і включає в себе як територіальний, космічний, технічний, економічний фактори, так і людський, оскільки суспільна інформація призначається для людини, людина – її споживач, без людини вона втрачає свій сенс. Незалежно від форми правління й територіального устрою кожна держава має свій власний інформаційний простір, а від зазначених чинників залежить вже його наповненість. Тому межі інформаційного поля зазвичай ототожнюються з географічними кордонами країни, охоплюючи національні територію, акваторію, повітряний простір, а також усі сфери життєдіяльності суспільства. Наприклад, ЗМІ декількох країн, які є головними гравцями в інформаційному середовищі, про одну і ту ж подію нерідко подають різну інформацію. Дивного в такій ситуації нічого немає, адже будь-яка об'єктивність є суб'єктивною. Кожна держава повинна виражати свої національні інтереси. Проте такий стан речей є прийнятним лише до того часу, коли іноземний інформаційний суб'єкт не починає загрожувати національній безпеці.

Уперше поняття "національна безпека" та "національні інтереси" на законодавчому рівні були визначені у "Концепції (основах державної політики) національної безпеки України", яка була прийнята Верховною Радою України . У ній визначається, що захист національної безпеки є однією з найважливіших функцій держави. У цьому контексті інформаційна безпека як невід'ємна складова національної безпеки потребує свого забезпечення на державному рівні, оскільки протягом усієї історії розвитку людства інформація розглядалася як важливий військовий, політичний, економічний і соціальний фактор, що обумовлює розвиток держави, суспільства та особистості за конкретних історичних умов.

Тому гостро постає питання інтеграції України у світовий інформаційний простір, що дасть можливість не лише впливати на подання за кордоном достовірних відомостей про державу як важливого чинника її суверенітету, а й на процеси інформування самих громадян України з найменшою імовірністю викривлення про події у світі. Це пов'язано з тим, що поняття "інтеграція" означає не лише проникнення, а й взаємопроникнення, взаємопоєднання будь-чого. Цей процес має відбуватися всебічно, а не односторонньо. У протилежному ж випадку він називатиметься вже не інтеграцією, а окупацією. За всі роки незалежності України спостерігалася тенденція саме до окупації нашого інформаційного простору іншими державами, здебільшого Російською Федерацією. Незважаючи на офіційну задекларованість інтеграції України у світове, у тому числі й інформаційне, співтовариство, на сьогодні ситуація залишається складною. Дослідники продовжують констатувати низький рівень присутності країни в глобальному інформаційному полі та високу інформаційну залежність від іноземних держав і медіа-структур. Так, більшість мас-медіа, що працюють на території України, засновані на іноземному капіталі, а кількість національних зменшується.

Українські ЗМІ, на відміну від російських та європейських, не можуть похвалитися великою кількістю власних закордонних корпунктів. Як наслідок – міжнародний інформаційний простір заповнений повідомленнями,

взятими переважно з російськомовних джерел, що часто спотворюють реальний стан справ в Україні. Крім того, на сучасному медіа-ринку спостерігається "інформаційний голод" на об'єктивне висвітлення закордонних новин. За таких умов головним каналом отримання достовірних відомостей стає Інтернет, який дає змогу отримати інформацію з безпосереднього джерела. Але тут виникає низка перешкод. По-перше, не всі громадяни України мають можливість доступу до глобальної мережі. По-друге, щоб читати іноземні статті потрібно володіти різними мовами. У руслі останніх політичних процесів закордонні мас-медіа все частіше згадують про Україну як про авторитарну кримінальну державу, де відбуваються політичні репресії. Протягом січня-березня 2012 р. нами було проведено моніторинг низки найбільших ЗМІ провідних країн світу. Дослідження показало, що у повідомленнях переважає негативна інформація, найпопулярнішими темами були справи, пов'язані з ув'язненням колишнього Прем'єр-міністра Ю. Тимошенко, судовим процесом над екс-міністром внутрішніх справ Ю. Луценком, охолодженням відносин з Європейським Союзом, тгазовими переговорами з Росією та підготовкою України до Євро-2012. Дані моніторингу внесено до діаграми:

Переважну частину інформації про Україну іноземні споживачі отримують опосередковано через російські мас-медіа. Склалася ситуація, коли російські журналісти мають безперешкодний, а часом і першочерговий доступ до джерел інформації, представники ж інших країн мають із цим проблеми. Це підтверджує той факт, що 27 лютого 2012 р. вони звернулися з офіційним листом до Президента України щодо ускладнення правил отримання акредитаційних карток і віз.

9 травня 2011 р. набули чинності зміни до Закону України "Про інформацію", згідно з якими представники іноземних ЗМІ не потребують акредитації Прес-служби МЗС для роботи в Україні. Зміни були направлені на те, щоб прирівняти у правах іноземних та вітчизняних журналістів. У зв'язку з нововведеннями в іноземних журналістів виникли труднощі через відсутність посвідчення, яке підтверджує їх легальне перебування в Україні, а також через значний перелік документів, необхідних для отримання посвідки на тимчасове проживання, та складність їх оформлення і подачі. Працівники ЗМІ скаржаться на те, що нові правила отримання акредитації та віз для журналістів відчутно ускладнили їм роботу в Україні, оскільки тепер для отримання візи необхідно здійснювати затратні фінансово та тривалі за часом

поїздки додому, а потім, повертаючись в Україну, проходити тривалий процес реєстрації. Викривлення інформації безпосередньо впливає на імідж країни серед міжнародної спільноти та спричиняє дестабілізацію її економіки, погіршення й уповільнення розвитку культурної, соціальної та інших сфер життєдіяльності суспільства.

Варто зауважити, що за кордоном законодавством передбачено сувору відповідальність дотримання авторських прав, тому для більшості країн є звичним факт отримання інформації з перевірених і достовірних джерел тільки за попередньої оплати матеріалу. Якщо для українського споживача інформаційного ринку звичною є ситуація безкоштовного отримання повідомлень з електронних ЗМІ, то в інших країнах, особливо Європейського

Союзу, подаються лише заголовки та/або анотації до статей. Повний матеріал можна лише купити. Хибною є думка, що глобальна мережа Інтернет дає змогу отримати інформацію з будь-якого куточка світу, оплативши лише послуги Інтернет-провайдера. Тому міжнародна діяльність Укрінформу як національного інформаційного агентства є вельми важливою не лише для поширення інформації про Україну, але й для отримання нашою державою інформації про події у світі. Відбувається багатосторонній обмін повідомленнями між ЗМІ, і виконується основна умова інтеграції в інформаційний простір – всебічність, взаємообмін інформацією.

На сьогодні офіційну присутність України у світовому інформаційному просторі забезпечує також і ДТРК "Всесвітня служба "Українське телебачення і радіомовлення"" (УТР). Міжнародне співробітництво в інформаційній сфері здійснюється на підставі низки договорів.

 




Переглядів: 4290

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Науково-технічний прогрес та економічне співробітництво. | Україна в європейському і світовому гуманітарному і освітньому просторі.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.