МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Склад настановиНастанова містить такі розділи. Сфера поширення. Стандарт можна застосувати бути застосований до будь-якої організації, яка бажає: а) впроваджувати, підтримувати і вдосконалювати систему менеджменту навколишнього середовища; б) переконатися в тому, що система відповідає вимогам встановленої нею екологічної політики; в) продемонструвати відповідність стандарту завдяки: — самооцінюванню та самодекларуванню; — одержанню підтвердження своєї відповідності сторонами, зацікавленими в організації (такими, наприклад як споживачі); — одержанню підтвердження своєї самодекларації від зовнішньої щодо організації сторони; — проведенню сертифікації (реєстрації) системи менеджменту навколишнього середовища зовнішньою організацією. У Настанові наведено загальну характеристику діяльності організації та СМНС і визначено основні завдання у сфері управління природоохоронною діяльністю. СМНС охоплює всі види діяльності підприємства, які мають конкретний вплив на довкілля. Система ґрунтується на інформації, одержаній в процесі проведення первинного аудиту, результати якого дали змогу організації ідентифікувати екологічні впливи на навколишнє, що відбуваються внаслідок здійснення її діяльності, на навколишнє середовище та відповідні законодавчі вимоги. Основним елементом СМНС є впровадження підсистеми екологічного менеджменту в структурних підрозділах. Вимоги СМНС поширюються на діяльність структурних одиниць і підрозділів організації, перелік яких приводиться у Додатку Настанови. Відповідальність за впровадження системи менеджменту навколишнього середовища в організації та відповідальність за підтримання інфраструктури й екологічну безпеку господарської діяльності покладено на представників вищого керівництво організації. За готовність до аварійних ситуацій та реагування на них відповідає начальник штабу цивільної оборони організації. Нагляд за станом інфраструктури, охорони праці в межах своєї компетенції здійснює інженер з охорони праці та техніки безпеки. Узгодження будь-яких доповнень і змін СМНС і (або) відповідної документації з вимогами ISO 14001 повинен забезпечувати представник вищого керівництва організації. Всі співробітники організації мають право вносити пропозиції про перегляд СМНС представникам вищого керівництво організації. Нормативні посилання. У Настанові дано посилання на документи, які стосуються управління навколишнім середовищем відповідно до ДСТУ ISO 14001:2006. Терміни та визначення. У Настанові використано терміни та визначення, наведені в ДСТУ ISO 14001:2006, ISO 19011:2002. Терміни та визначення для Настанови наведено в глосарії стандартів. Загальні положення. Організація має встановити, задокументувати, впровадити, підтримувати у робочому стані й постійно удосконалювати систему менеджменту навколишнього середовища відповідно до вимог ДСТУ ISO 14001:2006 і визначити, яким чином вона виконуватиме ці вимоги. Організація має визначити і задокументувати сферу поширення своєї системи менеджменту навколишнього середовища. Екологічна політика. Вище керівництво повинно визначити екологічну політику організації і забезпечити її адекватність, дієвість та постійне вдосконалювання. Планування. Екологічні аспекти. Організація має встановити, впровадити та виконувати процедуру(и) визначення екологічних аспектів своєї діяльності, продуктів і послуг у межах сфери поширення СМНС, якими вона може управляти та на які може впливати з урахуванням планованих або нових розробок, нового або модифікованого виду діяльності, продуктів і послуг, а також вона має встановити ті аспекти, які мають або можуть мати істотний вплив на навколишнє середовище (тобто суттєвих екологічних аспектів). Організація має документувати та поновлювати цю інформацію, а також забезпечити, щоб суттєві екологічні аспекти було враховано в разі встановлення, впровадження та функціонування СМНС. Законодавчі та інші вимоги. Організація має встановити, впровадити і виконувати процедуру щодо ідентифікації застосовних законодавчих та інших нормативно-правових вимог, прийняті організацією, і стосуються її екологічних аспектів, а також забезпечити доступ до них та визначити, як ці вимоги стосуються її екологічних аспектів. Організація має також забезпечити, щоб ці законодавчі та інші вимоги, прийняті організацією, було враховано в процесі встановлення, впровадження та функціонування СМНС. Цілі, завдання і програма(и). Організація має встановити, впровадити і виконувати задокументовані екологічні цілі й завдання для відповідних функцій і рівнів у межах організації. Вона має враховувати свої технологічні можливості, фінансові, операційні та виробничі погреби, а також точку зору зацікавлених сторін. Досягнення встановлених цілей і завдань визначають вимірюванням числових показників конкретної діяльності або фіксацією факту виконання запланованих заходів. Цілі та завдання систематично аналізує керівництво в ході діяльності з аналізування даних про функціонування СМНС, у разі потреби переглядає, але не рідше, ніж один раз на рік. Організації також треба встановити, впровадити і виконувати програму(и) досягнення цілей і завдань. Впровадження і функціонування. Ресурси, ролі, відповідальність і повноваження. Керівництво повинно забезпечити доступність ресурсів достатніх для встановлення, впровадження, функціонування та вдосконалення СМНС. Ресурси — це людські ресурси та фахові навички, організаційна інфраструктура, технологія і фінансові ресурси. Ролі, відповідальність і повноваження організація має, документовані та фахові навички до відома кожного співробітника, що сприятиме результативному менеджменту довкілля. Вище керівництво організації має призначити спеціальних представників керівництва, які, незалежно від інших обов'язків, будуть мати повноваження виконувати певні функції спрямовані на забезпечення того, що СМНС встановлена, впроваджена і функціонує відповідно до стандарту, а також подавати звіти вищому керівництву про результативність системи для аналізу, включаючи рекомендації щодо удосконалення. Компетентність, навчання та поінформованість. Організація має встановити потреби у навчанні, пов'язані з її екологічними аспектами та СМНС, забезпечити це навчання або здійснювати інші дії, щоб задовольнити ці потреби, і вести відповідні записи. Організація має встановити, впровадити і виконувати процедури, які дадуть можливість особам, що працюють для організації або за її дорученням, розуміти: — важливість відповідності екологічній політиці, процедурам і вимогам до СМНС; — суттєві екологічні аспекти і пов'язані з ними фактичні або потенційні виливи, спричинені діяльністю цих осіб, а також користь, яку дає довкіллю поліпшення цієї діяльності; — свої ролі (обов'язки) та відповідальність за досягнення відповідності вимогам до СМНС; — можливі наслідки відступу від встановлених процедур. Належний рівень компетентності визначено в посадових інструкціях. Результати навчання та інформування реєструють у відповідному журналі. Зв’язок. Відповідно до екологічних аспектів і вимог СМНС організація має встановити, впровадити і виконувати процеду- ру(и) внутрішнього зв'язку між різними рівнями та функціями організації, а також одержувати, документувати відповідні повідомлення від зовнішніх зацікавлених сторін і реагувати на них. Організація має вирішити, чи повідомляти зовнішні сторони про свої суттєві екологічні аспекти та документувати своє рішення. Якщо вирішено повідомляти, та організація має встановити і впровадити метод (и) для цих зовнішніх повідомлень. Документація СМНС. Вона має містити: - екологічну політику, цілі та завдання; опис сфери поширення СМНС; опис основних елементів СМНС і їх взаємодію, а також посилання на відповідні документи. Окремими документами системи можуть бути: — процедури визначені стандартом; — процедури, визначені організацією як такі, що забезпечать результативне планування, виконання процесів, пов'язаних з її суттєвими екологічними аспектами, та керування ними. Усю документацію СМНС визначено в Настанові. Управління документами. Цей процес регламентований документованою процедурою і має на меті забезпечити використання в діяльності актуальних документів. Організація має встановити, впровадити і виконувати такі процедури: — затверджувати документи, які підтверджують відповідність процедур; — аналізувати, оновлювати міру потреби та повторно затверджувати процедури; — забезпечувати ідентифікацію змін і поточного статусу того, що документи переглянуто; — забезпечувати наявність відповідних чинних документів на місцях їх використання; — забезпечувати збереження чіткості документів і простоти ідентифікації; — забезпечувати ідентифікацію документів зовнішнього походження, визнаних організацією потрібними для планування, функціонування СМНС, та управління їх розповсюдженням; — запобігати неумисному використанню застарілих документів, і здійснювати відповідну ідентифікацію їх, якщо вони зберігаються для будь-яких цілей. Документація, що регламентує функціонування СМНС, дає можливість декларувати наміри та погоджувати дії організації у сфері управління навколишнім середовищем. Використання документації СМНС сприяє: — задоволенню вимог замовників та інших зацікавлених сторін; — організації належної підготовки персоналу; — виявленню та одержанню об'єктивних доказів підтримання і постійного вдосконалювання СМНС; — оцінюванню результативності СМНС. Управління операціями. Організація має ідентифікувати та планувати ті операції, які пов'язані з ідентифікованими суттє- би ми екологічними аспектами, тобто такими, що узгоджуються з її політикою, цілями і завданнями, щоб забезпечити їх здійснення відповідно до встановлених умов. Для цього організація: –встановлює, впроваджує і виконує документально оформлені процедури для ситуацій, коли брак їх міг би спричинити відхилення від екологічної політики, цілей і завдань; –визначає в процедурах операційні критерії; –встановлює, впроваджує і виконує процедури, пов'язані з ідентифікованими суттєвими екологічними аспектами, продукцією та послугами, використовуваними організацією, а також повідомляє постачальників і підрядників про відповідні процедури і вимоги. Готовність до аварійних ситуацій і реагування на них. Організація має встановити, впровадити і виконувати процедури ідентифікації можливих аварійних ситуацій та можливих аварій, які можуть впливати на довкілля, й реагувати на них. Організація має реагувати на реальні аварійні ситуації та аварії і пом'якшувати пов'язані з ними шкідливі дії на навколишнє середовище або запобігати їм. Організація має періодично аналізувати і в разі потреби переглядати свою готовність до аварійних ситуацій та процедури реагування, зокрема після того, як мали місце аварії або аварійні ситуації. Організація має також періодично перевіряти такі процедури, якщо це практично можливо. Перевірки. Моніторинг і вимірювання. Організація має встановити, впровадити і виконувати процедури регулярного моніторингу і вимірювання ключових характеристик операцій, які можуть мати істотний вплив на довкілля. Процедури мають передбачати документування інформації про результативність управління операціями та відповідність екологічним цілям і завданням організації. Організація має забезпечити використання каліброваного або перевіреного обладнання для моніторингу і вимірювання. Обладнання слід обслуговувати і вести відповідні записи. Оцінювання відповідності законодавству. Згідно із зобов'язанням дотримуватися відповідності законодавству організація має встановити, впровадити і виконувати процедуру періодичного оцінювання відповідності застосовним законодавчим вимогам, а також вести записи результатів його. Організація має оцінювати відповідність іншим вимогам, які вона прийняла. Організація може об'єднати це оцінювання з оцінюванням відповідності законодавству або встановити окрему процедуру. Невідповідності/коригувальні та запобіжні дії. Організація має встановити, впровадити і виконувати процедуру(и) поводження з реальними або потенційними невідповідностями та здійснювати коригувальні й запобіжні дії. Процедури мають регламентувати: — ідентифікацію та коригування невідповідностей і виконання дій з пом'якшення їхніх екологічних впливів; — аналізування невідповідностей, визначення їхніх причин і вжиття заходів, щоб уникнути їх повторення; — оцінювання потреби в заходах, які б запобігали невідповідностям і впровадження відповідних заходів, розроблених спеціально, щоб унеможливити їх виникнення; — реєстрацію результатів відповідних коригувальних та запобіжних заходів; — аналіз результативності відповідних коригувальних та запобіжних заходів, які повинні відповідати масштабу проблеми і завданим екологічним впливам. Організація має забезпечити документування всіх необхідних змін. Управління записами. Організація має визначити, які саме записи потрібні; щоб продемонструвати відповідність вимогам СМНС і стандарту ISO 14001, а також досягнуті результати. Організація має встановити, впровадити і виконувати процедуру ідентифікації, зберігання, захисту, пошуку, утримання та вилучення записів. Записи мають бути чіткими, такими, що ідентифікуються і відстежуються. Внутрішній аудит. Організація має забезпечити проведення внутрішніх аудитів СМНС із запланованою періодичністю для того, щоб: — визначити, чи дійсно СМНС відповідає запланованим заходам щодо екологічного менеджменту, впроваджена і функ ціонує належним чином; — надати керівництву організації інформацію про результати аудитів. Програму аудитів організація має планувати, встановлювати, впроваджувати та виконувати організація з урахуванням екологічної важливості розглянутих операцій, а також результатів попередніх аудитів. Слід встановити, впровадити і виконувати процедуру аудиту, яка відображає: — відповідальність і вимоги щодо планування, виконання аудитів, звітності про результати та ведення відповідних записів; — критерії, сфери застосування, періодичність та методи аудиту. Вибір аудиторів і виконання аудитів мають забезпечити об'єктивність і безсторонність процесу аудиту. Аналіз з боку керівництва. Вище керівництво повинно аналізувати систему менеджменту навколишнього середовища організації із запланованою періодичністю, щоб забезпечити її постійну придатність, адекватність і результативність. Аналізування має полягає в оцінюванні можливостей удосконалення і потреб у зміненні СМНС, включаючи зміни в екологічній політиці та екологічних цілях та завданнях. З боку керівництва мають вестися записи аналізу. Вихідні дані аналізування з боку керівництва мають включати всі рішення і дії, пов'язані з можливими зміїїенням екологічної політики, цілей, завдань та інших елементів СМНС, які що узгоджуються із зобов'язанням постійного удосконалювання. Таким чином, Настанова СМНС описує основні елементи СМНС так, щоб полегшити роботу персоналу під час впровадження системи та роботу аудиторів, які беруть участь у сертифікаційному процесі. Деякі компанії включають у Настанову всі операційні процедури СМНС, інші створюють для цього окремі документи та описують елементи СМНС в Настанові досить коротко. Інші документи, такі як процедури, інструкції та облікові документи, можуть лежати безпосередньо на робочому місці персоналу, що їх виконує. Проте Настанова СМНС має містити інформацію про місце перебування цих документів. Настанова може бути як в паперовому, так в електронному вигляді. У системі документації Настанова СМНС є документом вищого рівня. Функціями керівництва із впровадження СМНС є розроблення екологічної політики, опис структури та основних процедур системи, визначення принципової відповідальності й повноважень ключового персоналу, надання інформації про інші документи, розроблені в рамках СМНС, тобто про операційні процедури, робочі інструкції та облікові документи. Нижчий рівень системи документів — це операційні процедури, наступний рівень — робочі інструкції, специфікації та стандарти.
Питання для самоперевірки: 1. Що описує настанова СЕМ? 2. На чому ґрунтується розроблення настанови СМНС? 3. Опишіть структуру настанови. 4. Що містить в собі настанова СЕМ? 5. Які повноваження має мати спеціальний представник ? 6. Які вимоги стандарту ISO 14001 до змісту Настанови СЕМ? 7. Які розділи містить настанова? 8. На кого покладена відповідальність за впровадження СМНС? 9. Які складові настанови? 10. Яких законодавчиг вимог має дотримуватись організація згідно настанови? 11. Що включає в себе компетентність навчання та поінформованість? 12. Що містить в собі документація СМНС? 13. Які процедури можуть бути окремими документами системи? 14. Які процедури має встановити, впровадити і виконувати організація? 15. Які можливості дає документація, що регламентує функціонування СМНС? 16. Які зобов’язання повинні виконуватися стосовно пункту настанови «Перевірки. Моніторинг і вимірювання»? 17. Що мають регламентувати процедури стосовно запобіжних дій? 18. Для чого організація має забезпечити проведення внутрішнього аудиту? 19. Яким чином відбувається аналіз збоку керівництва? 20. Що мають містити вхідні дані для аналізу з боку керівництва?
Лекція 15. Аудит СЕМ. План 1. Внутрішній аудит. 2. Аналіз з боку керівництва. 3. Місце і роль екологічного аудиту в системі менеджменту навколишнього природного середовища 4. Типи аудиту, його підготування і процедури 5. Спрамування екологічного аудиту територій 6. Екологічний консалтинг 7. Основні етапи процедури екологічного аудиту: 8. Екологічний аудит діяльності підприємства 9. Підготування до аудиторської перевірки 10. Проведення екологічного аудиту 11. Підведення підсумків 12. Переваги екологічного аудиту. 13. Оцінювання результатів екологічного аудиту
1.Внутрішній аудит. Організація має забезпечити проведення внутрішніх аудитів СМНС із запланованою періодичністю для того, щоб: — визначити, чи дійсно СМНС відповідає запланованим заходам щодо екологічного менеджменту, впроваджена і функ ціонує належним чином; — надати керівництву організації інформацію про результати аудитів. Програму аудитів організація має планувати, встановлювати, впроваджувати та виконувати організація з урахуванням екологічної важливості розглянутих операцій, а також результатів попередніх аудитів. Слід встановити, впровадити і виконувати процедуру аудиту, яка відображає: — відповідальність і вимоги щодо планування, виконання аудитів, звітності про результати та ведення відповідних записів; — критерії, сфери застосування, періодичність та методи аудиту. Вибір аудиторів і виконання аудитів мають забезпечити об'єктивність і безсторонність процесу аудиту. 2.Аналіз з боку керівництва. Вище керівництво повинно аналізувати систему менеджменту навколишнього середовища організації із запланованою періодичністю, щоб забезпечити її постійну придатність, адекватність і результативність. Аналізування має полягає в оцінюванні можливостей удосконалення і потреб у зміненні СМНС, включаючи зміни в екологічній політиці та екологічних цілях та завданнях. З боку керівництва мають вестися записи аналізу. Вихідні дані аналізування з боку керівництва мають включати всі рішення і дії, пов'язані з можливими зміїїенням екологічної політики, цілей, завдань та інших елементів СМНС, які що узгоджуються із зобов'язанням постійного удосконалювання.
|
||||||||
|