Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Місце і роль екологічного аудиту в системі менеджменту навколишнього природного середовища

Сучасна система контролю за дотриманням усіх вимог зако­нодавства України в екологічній діяльності підприємств не за­безпечує відтворення порушеного життєдіяльністю довкілля до стану природного, тому що підприємства й установи не мають чіткого бачення всіх факторів, які негативно впливають на еко­логічний стан природного середовища. До цього часу в дер­жавній практиці були відомішими та поширено впроваджували­ся дві основні процедури врахування екологічних факторів під час реалізації нових проектів та інших рішень, пов'язаних з модернізацією й реконструкцією підприємств, — оцінювання впливу на навколишнє середовище (ОВНС) та екологічна екс­пертиза. Проте ці процедури спрямовувались на впровадження ранніх дій щодо запобігання негативним впливам діяльності та дій, що тільки плануються. На діючих підприємствах та об'єк­тах зазвичай використовували систему екологічного контролю, пов'язану з періодичними інспекційними перевірками спеціаль­но уповноваженими органами Мінприроди України. Ініціативи, яка б надходила від керівництва підприємств або інших заці­кавлених органів, в екологічних дослідженнях на території об'єктів чи окремих виробництв як правило, не було. Це зу­мовлено насамперед тим, що екологічні заходи, на думку керів­ників, є затратними, тож до них треба так і ставитись. Однак у сучасних умовах реформування економіки, прагнення України до вступу до Європейської та світової спільноти погляди та ставлення до екологічних проблем, безумовно, мають змінюва­тися. Ще одним стимулом, який має змінити мислення керів­ників виробництв щодо вирішенні екологічних проблем, є прагнення привернути увагу іноземних інвесторів для реконст­рукції та найбільш екологічно безпечного переобладнання підприємств, щоб бути на рівні в подальшій конкурентній бо­ротьбі на світових ринках.

Механізмом, спрямованим на підвищення екологічної об­грунтованості та ефективності діяльності суб'єктів господарю­вання, є Закон України «Про екологічний аудит», запровадже­ний в державі з 24 червня 2004 р.

Слід зазначити, що екологічний аудит започатковано в еко­номічно розвинутих державах ще у 70-ті роки минулого сто­ліття як засіб захисту інтересів підприємницьких структур. Він спрямований на зниження рівня ризику для довкілля і здоров'я людей, а також насприяння регулюванню заходів у сфері охоро­ни навколишнього природного середовища. Як стратегічний напрям природоохоронної діяльності вибрано створення та удос­коналення методів і засобів захисту довкілля в кінці виробничого циклу, використовуваних на «кінці труби». Проте можливості цього напряму швидко використаним. На міжнародній конфе­ренції з проблем охорони довкілля в Женеві у 1978 р. обрано шлях на технічне переоснащення виробництва, де за основу взято ресурсозбережні та маловідходні технології й доволі високозат- ратні засоби захисту довкілля. Пошуки малозатратних та ефек­тивних технологій і засобів збереження навколишнього середови­ща сприяли розвитку екологічного менеджменту.

У 1984 р. Національне агентство з охорони навколишнього природного середовища (ЕРА) США розробило концепцію аудиту для федеральних агентств, започаткувавши директиви екологічної політики, які рекомендували, враховуючи норма­тивні вимоги, ідентифікувати фактичні й потенційні проблеми охорони довкілля. В багатьох штатах США введено обов'язко­вий екологічний аудит в разі купівлі-продажу нерухомості, зок­рема земельних ділянок.

Екологічний аудит, який відіграє важливу роль у регулю­ванні конфліктів між Національним агентством з охорони на­вколишнього природного середовища США і компаніями — порушниками екологічного законодавства, проводять обов'яз­ково, якщо у підприємства немає екологічної програми або вона неадекватна її екологічним вимогам і це є причиною пра­вопорушень. Регулюючи позови проти тих, хто повторно пору­шує природоохоронне законодавство, або проти постійних по­рушників, застосовують обов'язкові програми екологічного аудиту.

Починаючи з кінця 90-х років минулого століття комерційні банки більшості промислово розвинутих країн почали викорис­товувати екологічний аудит, щоб запобігти ризику неплатежів по позиках своїх позичальників та банкрутству у зв'язку з їхньою діяльністю у сфері навколишнього середовища.

У 1992 р. у Великій Британії ввели національний стандарт В5 7750 — перший європейський стандарт з екологічного ме­неджменту, який за своєю характеристикою повністю вписував­ся у вимоги уже чинного стандарту якості В5 5750, що набагато спростило його введення в життя.

У березні 1992 р. Європейський Союз (ЄС) з метою ство­рення стимулів використання прийомів екологічного аудиту для оцінювання діяльності підприємств розробив «Вимоги до еко­логічного аудиту». Ці вимоги декларували не тільки перевірку виконання вимог природоохоронного законодавства, а й зав­дання власної політики підприємства. В 1993 р. було повністю узгоджено та опубліковано «Вимоги до утворення системи еко­логічного менеджменту та аудиту» (ЕМАS) для промислових підприємств.

У 1992 р. на Уругвайському раунді переговорів у рамках Генерального узгодження щодо тарифів та торгівлі (ГАТТ) і Конференції ООН з питань навколишнього середовища та роз­витку в Ріо-де-Жанейро було ухвалено рішення про розроблен­ня міжнародних стандартів у сфері екологічно орієнтованого управління. На основі цього рішення у 1993 р. Міжнародна організація зі стандартизації, започаткована ще у 1946 р., утво­рила Технічний комітет «Екологічне управління» (ISO/ТС 207), який приступив до розроблення міжнародних стандартів з еко­логічного менеджменту (стандарт ISO 14000) з урахуванням міжнародних стандартів якості продукції (ISO 9000), які себе уже добре зарекомендували. Поява ISO 14000 в серії міжнарод­них стандартів системи екологічного менеджменту на підприє­мствах і у виробничих компаніях, за визнанням вчених, це найзначніша міжнародна природоохоронна ініціатива.

Характерною особливістю цих стандартів є те, що вони зо­рієнтовані не на кількісні параметри (об'єми викидів, концент­рації речовин і т.ін.) і не на технології (вимоги використовувати чи не використовувати певні технології, вимоги використовува­ти «найліпшу доступну технологію»), а на те, щоб в організаці­ях впроваджували і дотримувались певних процедур, підготува­ли певні документи, призначили відповідальних за певні сфери екологічно значимої діяльності.

Запроваджений в Україні Закон «Про екологічний аудит» визначає основні правові та організаційні засоби здійснення екологічного аудиту, у своїй основі мають елементи вимог най­сучасніших розробок у сфері управління навколишнім середо­вищем. Найвагомішим внеском у теоретичні розробки здійснення екологічних аудитів в Україні були роботи, прове­дені в НАН України під керівництвом В.Я. Шевчука.

Керуючись положеннями Закону України «Про екологічний аудит», об'єктами екологічного аудиту є підприємства, установи та організації, їхні філії і представництва, системи управління навколишнім природним середовищем та інші об'єкти, перед­бачені законом, незалежно від форм власності та форми діяль­ності.

Екологічний аудит в Україні може бути обов'язковим, або добровільним.

Обов'язковий екологічний аудит здійснюють на замовлення зацікавлених органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування щодо об'єктів чи видів діяльності, які станов­лять підвищену екологічну небезпеку. Першочерговими у цьому списку, що затверджується Кабінетом Міністрів України, є пе­реважно підприємства, які збанкрутували або підлягають прива­тизації, придбанню чи передачі в державну, комунальну або недержавну власність.

Добровільний екологічний аудит впроваджується відносно будь-яких об'єктів екологічного аудиту на замовлення зацікав­лених суб'єктів. Це можуть бути інвестори або спостережна рада, керівник виробництва або рада директорів, в яких буде бажання визначитись у питанні: на якому рівні перебуває їхнє підприємство в дотриманні законодавчих актів України з охо­рони навколишнього природного середовища, або в інших пи­таннях, визначених Законом України «Про екологічний аудит».

Конкретні завдання екологічного аудиту обумовлюють За­мовник і Виконавець у договорі. Зазвичай предметом розгляду під час проведення екологічного аудиту є:

— види діяльності, пов язані з охороною навколишнього природного середовища, природокористування;

— стан навколишнього середовища на виробничому чи при­родному об'єкті;

— системи управління навколишнім середовищем;

— дотримання природоохоронного законодавства та обу­мовлених екологічних вимог;

— використання екоресурсів;

— процес поводження з відходами;

— фінансові ризики, пов'язані з відповідальністю за пору­шення обумовлених екологічних вимог.

Як уже зазначалося, згідно з вимогами Закону проведення екологічного аудиту на підприємствах, установах та в організа­ціях передбачається на добровільній основі. Водночас для об'єктів або видів діяльності, які становлять підвищену екологі­чну небезпеку, відповідно до переліку, затвердженого Кабіне­том Міністрів України, в окремих випадках (банкрутство, при­ватизація, передача у довгострокову оренду об'єктів державної чи комунальної власності тощо) слід проводити обов'язковий екологічний аудит. Ця вимога спрямована насамперед на те, щоб на час вищезгаданого дійства можна було мати:

— характеристику фактичного стану об'єкта екологічного аудиту;

— оцінку ефективності та достовірності його природоохо­ронної діяльності відповідно до вимог законодавства України з охорони навколишнього природного середовища;

— характеристику стану природоохоронного обладнання і споруд;

— відомості про сплату екологічних зборів і платежів;

— збитки, заподіяні навколишньому природному середови­щу, тощо.

За результатами екологічного аудиту підприємства змогли б розробити довгострокові екологічні програми і подати їх у заці­кавлені органи влади. Такі матеріали дали б можливість орга­нам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування у подальшому контролювати діяльність підприємств у сфері охо­рони навколишнього природного середовища та його відрод­ження.

Проведення екологічного аудиту сприятиме запровадженню єдиної державної політики щодо довгострокових екологічних програм з відтворення екологічного стану навколишнього при­родного середовища, залучаючи до цього не тільки державні, а в основному й недержавні кошти підприємств-забруднювачів.

Згідно із законом України «Про екологічний аудит» від 24.06.2004 р. № 1862-ІУ, який визначає основні правові та організаційні засади здійснення екологічного аудиту і спрямо­ваний на підвищення екологічної обґрунтованості та ефектив­ності діяльності суб'єктів господарювання, екологічний аудит — це документально оформлений системний незалежний про­цес оцінювання об'єкта екологічного аудиту, що полягає у зби­ранні та об'єктивному оцінюванні доказів відповідності певних видів діяльності, заходів, умов, системи екологічного управлін­ня та інформації з цих питань вимогам законодавства України про охорону навколишнього природного середовища та іншим критеріям екологічного аудиту.

Метою екологічного аудиту є оцінювання впливу та прогно­зування екологічних наслідків діяльності суб'єкта господарю­вання, на навколишнє середовище, встановлення відповідності його діяльності вимогам чинного природоохоронного законо­давства, екологічних нормативних актів, стандартів, правил, по­станов та розпоряджень державних і природоохоронних органів, визначення основних напрямів забезпечення екологіч­ної безпеки виробництва, підвищення ефективності природо­охоронної діяльності.

Положення Закону України «Про екологічний аудит» поши­рюються на всіх суб'єктів господарювання незалежно від фор­ми власності та видів діяльності.

Закон складається з чотирьох розділів, які містять 27 статей.




Переглядів: 538

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Склад настанови | Типи аудиту, його підготування і процедури

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.