Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Час та свято в історії релігій та в традиції юдейсько-християнській.

Кожний ритуальний акт є в житті допоміжним. Обряд – має властивість виражати, посилювати, пересилати певну реалію (бачення) життя. Кожен народ створює власну культуру в якій всі беруть участь починаючи від зародження: так як особа не є цілковито сформована, якщо вона не здатна виражати інтелектуально (розумово) те що живе. Історія – не є минуле, - це певне бачення минулого. Саме для цього пишемо та переписуємо історію. Адже факти чи події залишаються незмінними, єдине що міняється – їх бачення. Та сама річ стосується і обрядів: незмінними залишаються факти, що лежать в основі, але змінним залишається пояснення.

Свято (наука, що займається вивченням свят називається - Heortologia) базується на 4 елементах:

- час;

- подія;

- місце

- особи.

Для первісної людини на відміну від сучасної стосунки з Богом були понад усе вертикальні. Людина шукала Бога в космосі та менше у своєму ближньому. Отож обряд розвивався в одному сакральному просторі в одному містичному часі. Первісна людина знаходилася беззахисною перед силами природи та бачила простір як річ хаотичну, що наводила страх. А в той час простір організовувався у впорядкований спосіб через обряд – даючи визначення священного простору: від хаосу до космосу.

Країни, міста, храми – були прототипом моделі божественного світу, що віддзеркалював іншу реальність – першопорядок, перше діло створення світу. Існувала також ідея центру, вісі. Храм брав участь у природі часу – це була подорож у напрямку центру, через початки. Тобто була можливість повернутися до початків йдучи до храму. Щоб зрозуміти життя потрібно було повернутися до його початків, до архетипу – моделі, що її боги мали в голові коли творили. Кожна активність була прожита як така, що зроблена в образі одного архетипу. Тому людина, що не є вченою – є консерватором. Увесь її світогляд (бачення світу) – полювання, сільське господарство, шлюб, смерть… - основане на переконанні що є в образі архетипу, згідно міцної та незаперечної моделі. Усі ці традиції вважалися як такі, що були послані від богів. Це був спосіб перемогти природу, що наводила страх; спосіб в який особа могла знайти своє місце у всесвіті.

Що ж нас навчає все це? Вчить, що ми повинні бути уважними. Не можемо ніколи думати, що християнські обряди можна пояснити згідно категорій обрядів поганських. Дуже часто вживаємо одні й ті самі елементи: вода, ладан, олива, світло… але це не є та сама річ. Новий Завіт зробив якісний стрибок. Ми (християни) також маємо св.. місця, церкви, звершуємо паломництва (зовнішній вияв Богопочитання), але вони не є основними в євангельському посланні. До св.. речей відноситься те саме. Перші християни не показували жодного інтересу до св.. місць. Св. Іван говорить: поклоняйтеся в дусі та правді. Правдивий культ християнина – є культ духовний. Св.. отці завжди це повторяли: духовна жертва (внутрішня), що не залежить ні від місця, ні від речі, ні від вбрання, ні від часу…

Уважно читаймо листи св. Павла. Вони опускають природній культ без жодної двозначності. Є фактом те, що деякі аспекти первісної ментальності увійшли в християнство, перш за все у мистецтво: приклад – Голгота вважається центром світу: гріб Адама, новим раєм; дерево Хреста – дерево в Раю (пізнання добра та зла). Але є дуже велика різниця між розумінням поганським та християнським. Також у обряді св. тайни Хрещення є елементи первісної ментальності, але те що відбувається не є жодним поверненням у минуле до початків створення: навпаки, мова йде про нове творіння, про нового Адама. Ми не переживаємо якісь ностальгічні обряди чи живемо поверненням у минуле. В світі первісному обряд був місцем де конкретне життя та архетип (першобудова) зустрічалися та через обряд робили перехід до минулого, до початків. Повторення вислову обряд-міф розглядалося як регенерація (відродження). Міф показує в обряді, розповіді, оповіданні, бачення життя того чи іншого народу. Це є перетворення реальності в символіку.

Відмінності, що характеризують християнський світогляд:

1. християнський обряд побудований не на міфі, а на реальності Історії Спасіння.

2. християнське богослужіння не є тільки обрядом але персональною зустріччю з Богом.

3. не є тільки спробою увійти в контакт з Богом здалеку, але служіння базоване на факті, що сам Бог пішов на контакт з нами. Ст. З. – втілення ( kenosi) здійснилося в Н. З. (Фл. 2, 6-11). Сам Господь створив відстань, і не обряд що шукає збудувати міст, але дар Божий для нас і не навпаки.

4. християнський обряд не є ностальгічним поверненням в минуле, до першотворіння в чистий стан першопочатку. Але є спогадом (анамнезою) спасительних подій. Ставиться наголос на нове життя у Ісусі Христі , Христі що живе сьогодні поміж нас. Ми служимо наслідки цих спасительних подій як обіцянку майбутнього есхатологічного царства. Отже християнський обряд – це перехрестя минулого та майбутнього в теперішньому.

Тому перші листи Н. З. (листи до Коринтян, Римлян) не говорять нічого про конкретні факти з життя Ісуса Христа: те що виражають – є Пасхальна Містерія. Для цього на самому початку християни святкували тільки два есхатологічні свята: Неділя та Пасха, якої служіння фінальної перемоги було пережите тут на землі. Тому Христос є завжди присутній. Спасіння літургії є основане на вірі в те, що першоначальне є Христос – голова Церкви, що є одним тілом вертикальним та горизонтальним. Св. Літургія є спів служіння з літургією небесною. В юдейсько-християнській традиції Бог є Богом історії – Історії Спасіння.




Переглядів: 269

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Літургійні книги. | Теологія свята в юдейсько-християнській традиції як спогад історії спасіння.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.