МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Two components of grammar• Morphology is concerned with the structure of words (word-building and form-building). • Morphemes and words/word-forms • Paradigmaticrelations of units. • Syntaxstudies combinations of words in sentences, organization of utterances. • Phrases/word-groups and sentences/clauses • Syntagmaticrelations of units. MORPHOLOGICAL UNITS • The word is the smallest naming unit characterized by the unity of form and content/meaning. • morphemes – the smallest /minimal meaningful units: • over-care-ful-ness • dis-agree-d MORPHEMES • lexical (free morphemes – roots); • lexico-grammatical (stem-building, or derivational affixes – prefixes and suffixes); • grammatical (form-building suffixes – endings/inflexions). • Morphs –speech/textual representations of the morpheme. • Allomorphs – different variants of the same morpheme. • Positivevs zero morphemes. TYPES OF DISTRIBUTION • complementary (allomorphs) – the same meaning in different environments: books, dogs, children • contrastive – different meaning in the same environment: played – playing • non-contrastive – the same meaning in the same environment): learned– learnt SYNTAGMATIC RELATIONS • linearrelations of dissimilar units in a speech chain; • unite linguistic elements which can combine, but not replace each other; • The elements connected syntagmatically produce a unit of a higher rank. Between phonemes t - ea - ch vs ch - ea - t (* t - ch - ea) Between morphemes teach - er (* er - teach) Between words teachers and students (*and teachers students) PARADIGMATIC RELATIONS • systemic relations observed in language; • associative relations of partially similar units; • unite elements which cannot combine but can replace each other in a speech chain. A paradigm is a set of units related to each other by association with some distinctive feature, or category. • LEXEME (common lexical meaning — different grammatical meanings) Play plays played playing • GRAMMEME (common grammatical meaning — different lexical meanings)
|
||||||||
|