Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Свідомість і несвідоме.

Свідомість- форма відображення об'єктивної дійсності в психіці людини, характеризується тим, що в якості опосередковуючого, проміжного чинника виступають елементи суспільно-історичної практики, що дозволяють будувати об'єктивні (загальноприйняті) картини світу. Початкове джерело суспільно-історичної практики - це спільно здійснювання праця. У індивідуальному розвитку окремі складові праці послідовно привласнюються дитиною в спільній з дорослими діяльності.

Свідомість- сама довершена форма відображення дійсності, вона властива тільки людині і дозволяє йому роздумувати про того, що відбувається, подорожувати в минуле, представляти майбутнє. Суб'єкту часом взагалі здається, що все, про що він думає, робить, говорить, він не тільки розуміє, але при необхідності всьому може знайти пояснення, мотивувати будь-яку свою дію.

Цікаво, що аналіз походження самого слова «свідомість» може допомогти нам виявити одну з основних умов виникнення цієї форми психічного відображення. «Свідомість» як би подвоєне знання, знання, яке може виникнути тільки внаслідок спільної діяльності людей. Лише в суспільстві собі подібних, внаслідок необхідності обмінюватися між собою особистим досвідом, могла виникнути потреба в організму в такій унікальній формі психіки.

Засобом передачі інформації стала служити мова. Спроби людини осягнути все нові і нові властивості предметів примушували сміливо експериментувати, вміщувати предмети в абсолютно несподівані відносини з світом. Так почала розвиватися одна з найважливіших особливостей свідомості - рефлексія.

Рефлексіяце здатність мислення розглядати предмет з різних позицій простору і часу, це здатність аналізувати його в системі різних відносин з іншими предметами.

Інша важлива характеристика свідомості - нерозривний зв'язок з волею. Адже для того, щоб щось добре осмислити, треба абстрагуватися від всіх, заважаючих цьому процесу подразників, треба зусиллям волі направити роботу своєї психіки в русло тієї проблеми, яка цікавить суб'єкта. Якщо ж ми дамо свободу мимовільній течії образів і думок, спокійному асоціюванню, то в цьому випадку в роботу включається «предсвідомість», активність якого не цілеспрямована, висновки випадкові, результати, якщо такі бувають, не контролюються.

Визначимо ті особливості, які привносить свідома форма відображення дійсності в життя людини.

1. Розвиток свідомості значно поліпшує здатність організму пристосовуватися до навколишнього середовища, оскільки в кожний момент буття індивід має можливість вибору з безліч варіантів поведінки.

2. Свідомість допитлива, вона навчила людину дослідити навколишню дійсність, нагромаджувати і зберігати у віках знання про неї, передавати свій досвід наступним поколінням.

3. Завдяки розвитку свідомості, людина навчилася прогнозувати свою діяльність, передбачати перспективи розвитку суспільства загалом, заглядати в майбутнє життя нашого всесвіту.

4. Пізнавальна можливість індивіда досягла такої досконалості, що доступної пізнанню стала сама свідома форма відображення дійсності. Людина навчилася досліджувати лабіринти власної психіки, роздумувати над складністю душевних виявів.

У реальному бутті суб'єкта кожна його дія, кожний поведінковий акт забарвлений свідомістю. Дорослі завжди намагаються пояснити собі, навіщо вони роблять ті або інші вчинки, які їх причини, яку оцінку дадуть їм навколишні. Така свідома форма відображення дійсності найважливіша складової людської психіки.

Свідомості властивий статус буття: вона є в практиці реального життя і для цілей цього життя. Свідомість є усвідомлене буття, вона виявляється в системі соціальних зв'язків і відносин, в які втягується і в яких діє людина.

Основна психологічна задача складається в аналізі процесу розвитку індивідуальної свідомості, процесу становлення рефлексивної свідомості.

Необхідним і першим етапом в становленні рефлексивної свідомості є самосвідомість.


Читайте також:

  1. Виникнення людської свідомості. Мова і свідомість.
  2. Вплив засобів масової комунікації на формування громадської думки, політичну свідомість та культуру . Функції масової комунікації.
  3. Дух, душа, свідомість, їх місце в духовному світі людини
  4. Духовне буття. Свідомість, її природа
  5. Духовні виміри буття. Свідомість.
  6. ЛЕКЦІЯ 13. СВІДОМІСТЬ
  7. Медичний (біологічний) критерій неосудності має на увазі наявність у особи всіх можливих психічних захворювань, що істотно впливають на свідомість і волю людини.
  8. Методологічна свідомість. Методи та стиль мислення в сучасному управлінні.
  9. Мислення, увага, пам’ять. Свідомість і підсвідомість, їх значення.
  10. Мистецтво – це специфічний вид людської діяльності, що відображає навколишню дійсність і людську свідомість у художніх образах та є одним із засобів естетичного оволодіння світом.
  11. Мозок є органом, матеріальною «основою» свідомості, а свідомість – його функція.
  12. Моральна свідомість та її структура.




Переглядів: 490

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Нейрофізіологічні основи психіки. | Самосвідомістьяк усвідомлення себе може приймати різні форми і виявлятися як самопізнання, як самооцінка, як самоконтроль, як самоприйняття.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.