Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ

1. Чи визначають успіх оратора самі лише його природні дані? Чи буває, що людина з фізичними вадами володіє увагою аудитори? Які при­чини цього?

2. Як ви можете пояснити вирази "шарм оратора", "влада оратора над аудиторією"?

3. Чому питання виходу до аудиторії потребує особливої уваги?

4. Що ви можете розповісти про те, як ораторові слід контролюва­ти свій погляд?

5. Які різновиди жестів ви можете назвати? Який з видів жестів найбільш пасує ораторові?

6. Які існують прийоми для подолання "нав'язливої" (нервозної) жес­тикуляції та загалом "нав'язливих" станів?

7. Що ви знаєте про утворення голосу? Як треба берегти голос?

8. Що таке правильна артикуляція звуків? Як подолати дефекти вимови?

9. Чому оратору потрібна добра дикція? Якими прийомами виробля­ють її?

10. Яку роль відіграє темп виголошення промови і якого оптимально­го темпу слід дотримуватися?

11. Що ви знаєте про діапазон голосу (теситуру) та про голосовий тембр? Який, на вашу думку, ваш власний голос з цього погляду?

12. Чому треба контролювати дихання при виголошенні промови? Як це робиться?

13. Охарактеризуйте роль паузи як засобу впливу на слухача.

14. Як слід користуватися інтонаційним малюнком?

15. Що ви можете сказати про врахування оратором місця промови?

4.і. ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ

I. Проведіть репетицію виходу до аудиторії зі своїми товари­шами. Відзначайте один в одного всі можливі недоречності (заці-плення, скутість жестів, незграбну поставу, кам'яне обличчя, пе­реляканий погляд, невпевнену або занадто швидку ходу тощо). Намагайтеся позбутися цих недоліків; вправляйтеся також на­одинці перед великим дзеркалом.

II. Спробуйте сконцентрувати свій погляд па якомусь об'єкті. Вирахуйте, скільки часу ви можете тримати погляд зафіксова­ним. Якщо це не вдається, сконцентруйте погляд па полум'ї свіч­ки в темному приміщенні. Якщо вам вдається фіксувати погляд протягом 5-Ю хвилин, вважайте, що ви цією вправою оволодйіи.

III. Спробуйте "намалювати очима" величезну плоску цифру 8 (яка паче лежить ребром до вас) на рівні очей аудиторії, коли ви виступаєте. У вас має створитися враження, що ви зустріли­ся очима з кожним з присутніх. Повторюйте час від часу цей прийом під час промови.

IV. Якщо вам легко вдається "вести розмову" (час від часу) з якоюсь симпатичною особою у вашій аудиторії під час промови, ускладніть це завдання: спробуйте вести таку розмову одразу зкічькома слухачами.

V. Спробуйте прочитати невеликий текст перед дзеркалом. Скільки разів ви відірвалися від тексту, аби зазирнути самому собі в очі? Повторіть цю вправу із співбесідником.

VI. Спробуйте "змалювати" жестами (без слів) перед това­ришем такі ролі: сліпий, кишеньковий злодій, гонорова особа, ста­рий чоловік (жінка), невпевнена в собі особа і т.д. Нехай ваш товариш вгадає, кого ви зобразили.

VII. Проілюструйте жестами та мімікою наступний текст:

Пече мене сором на саму згадку. Одного разу... так, одного разу — і більш ніколи. Одного разу я озирнувся, бо чув на плечах слід чужих очей, слизький, холодний. Щось ішло за мною. Якесь паїьто. Я звернув. Воно. Пішов тихіше. Так само. Став біля дерева. Здається, стало. Чи озирнулось? Ні. Я пішов швидше. Так наче бігло. Може, то серце? Хто його знає... Це дратувало. Набрався зваги, вернув назад, просто на нього. Стрілись очима. Мої байдужі, невинні, спокійні, а в нього гострі, як голки, й лукаві. В куточках сміх. Ну, добре. Що ж далі? Ти хитрий, я теж не менше. Натягнув нерви, як снасті у бурю і йду. Здається одстало. Чи озирнутись? Ні. Свищу. Байдуже (М.Коцюбинський).

VIII. Повністю видихніть через рот повітря з легень. За­тамуйте подих, намацайте пульс; відрахуйте 6 ударів і спробуй­те набирати повітря через н і с так, аби повністю заповнити нижню частину легень до діафрагми (2 удари пульсу); середню частину легенів (2 удари пульсу); верхню частину легенів до гортані (2 удари пульсу). Знову затамуйте подих (6 ударів пуль­су) і утримуйте повітря в собі (6 ударів пульсу). Повторіть ви­дих. Зробіть цю вправу 6 разів. При цьому краще сидіти в розслаб­леній позі. Чи "слухається" вас після цього дихання? Як поводить себе серце? Застосовуйте цю вправу тоді, коли вас охоплює нерво­вий стан перед виходом до аудиторії.

IX. Видихніть повітря так само, як у попередній вправі (через рот). Наберіть повітря до самої діафрагми і, видихаючи, голосно скажіть "А-а-а-а..." Порівняйте звучність з тою, яка була б при­таманна звуку "А", якби ви вимовляли його, спираючи струмінь повітря лише на гортань. Чи помітили ви різницю? Запам'ятай­те: оратор, як і співак, мусить звикнути говорити при опорі на діафрагму (поставлений голос).

X. Перевірте за допомогою піаніно (й бажано в присутнос­ті компетентної людини) діапазон свого голосу. Скільки нот ви можете взяти, не напружуючись? Чи не схильні ви штучно пони­жувати чи підвищувати звучання голосу? Спробуйте промовити слово "риторика" спочатку підвищуючи, а потім понижуючи то­нальність від ноти до ноти1.

XI. Виконайте кілька вправ (кожна вправа виконується 5-6 разів) для розвитку артикуляції та вироблення правильної дикції.

1. Рвучко, але й плавно відкрийте рот, опускаючи нижню щелепу, і поверніть її в попереднє положення. 2. Спробуйте рухати нижньою щелепою вправо-вліво. 3. Висуньте вперед нижню щелепу та поверніть назад. 4. Спробуйте "проковтнути" свій язик, повільно заносячи його середину в "глибину гортані". 5. Доторкніться язиком (звичайно, всередині рота) до лівої щоки, до правої щоки, до верхніх та нижніх альвеол. 6. Стуліть губи, потім ощерте їх, знову стуліть. 7. Розтягніть губи у посмішці якомога ширше — намагайтесь ніби дотягнути кінці рота до вух. 8. Складіть губи наче для поцілунку, поверніть їх у попереднє положення.

 

 

XII. Прослухайте записаний на магнітофон виголошений вами текст. Зверніть увагу, чи вірно ви вимовляєте звуки "р", "л", "с", "ж", "ш", "ч". Чи не замінюєте ви звук "і" на звук "и"?

XIII. Скажіть так швидко, як тільки можете (але не порушу­ючи артикуляційних норм).

Де оре сошка, там хліба хоч трошки.

Чув дзвін, та не знає, де він.

Козацькому роду нема переводу.

Катерина Дем'яну не попустить бур'яну.

Правда кривду переважить.

Ні риба, ні рак, а так — неборак.

З сильним не борись, з багатим не судись.

Де багато пташок, там мало комашок.

Не вмер Данило, та болячка задавила.

Поможи, Боже, і вашим, і нашим.

Бреше, як гребінцем чеше.

Не засушиш насіння — посушиш голову.

Годувала ґава ґавенят на ґанку.

Говори до гори, а гора — горою.

Молодець проти овець, а проти молодця — сам вівця.

XIV. Розставте позначки гучності та темпу мовлення ($р$2... їр 12...) в такому тексті:

Дев'ять років тому такого ж січневого дня я стояв на одній з чернівецьких вулиць у "живому ланцюгу". Взявшись за руки, ми у такий спосіб відзначали акт злуки у січні 1918 року двох народних республік — Української і Західноукраїнсь­кої. Знаю, дев'ять років тому багато хто з нас брав участь у подібних, хай скромніших, але не менш потрібних акціях. Ми хотіли своєї держави і протестували проти замовчування офіційною історіографією правди про Українську революцію

1917-1918 років.

(Доба. - 1999. - 22 січ.).

XV. Перевірте ваш звичний темп мовлення: візьміть будь-який текст і порахуйте з годинником в руках, скільки слів за хвилину ви вимовляєте. Порівняйте це з нормою (120-150 слів за хвилину). Зробіть належні висновки.

XVI. Промовте, намагаючись змалювати інтонацією відповід­ну ситуацію:

Я голодний, як вовк. День був чудовий! Як ти міг залишити її в таку хвилину?! Це найгірша хвилина в моєму житті... Якби ви бачили його обличчя в цю мить!..

XVII. Запишіть на магнітофон та прослухайте промовлений вами текст. Відзначте недоліки (вимови, темпу, тембру, інтона­ції тощо). РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

Гурвич С.С., Поюрелко В.Ф., ГерманМ.А. Основи риторики. - К„1988. -СІ 13 118.

Кошачевський С.С. Техніка мови. — К., 1963.

^^о Учебник Рит0Рики.Тренировка речи с упражнениями. - М„

Нжолаева Т.Н. Жест и мимика в лекции. — М., 1973. Никольская С. Тєхника речи. — М, 1976.

Савкова З.В. Как сделать голос сценнческим: Теория, методика и практика речевого голоса. — М., 1975.

Савкова З.В. Лектор и его голос. — М., 1972.

Степанов А. Голос и жестм оратора //Наука ирелигия. - 1965 - №16

Шенберг ВА., Савкова З.В. Риторика. - СГІб, 1997. - СІ 10-122.

КОРОТКИЙ СЛОВНИК З РИТОРИКИ

Аарон(бл. ХІУ-ХП ст. до Христа) — біблійний персонаж, брат Мойсея, який через Мойсееву тяжковустість був "його вустами" і виголошував промови перед фараоном, вимагаючи звільнення ізраї­льтян. Покликання А. проявилося на 83-му році життя; він і його нащадки започаткували ізраїльське священство. Помер, згідно з Біб­лією, на горі Гор у віці 123 років.

Аагустин Аврелій Блаженний (Святий)(354-430) — один з Отців Церкви, фундатор західної патристики. Замолоду вивчав риторику з метою стати оратором. Пережив духовну кризу, відкинувши милі йому здобутки античної культури й прийнявши християнство. На­пруженим психологізмом сповнена його автобіографічна "Сповідь". А. обгрунтував основні положення християнської теології та філосо­фії. Незадоволений "переможною балакучістю" античних риторів, А. у творі "Про християнську доктрину" виклав новий погляд на рито­рику: 1. Антична риторика є корисною, але не обов'язковою; христи­янинові достатньо вивчати Біблію. 2. Проповідникові важливіше бути розумним, ніж красномовним. 3. Проте говорити красиво бажано. 4. Варто дотримуватися трьох стилів — високого, середнього і низького. 5. У часи апостолів проповідників надихав Святий Дух, тепер можна розраховувати лише на допомогу Благодаті Божої.

Авраамій Флоринський(?—1797)— український гомілет, вихо­ванець Київської духовної Академії, в якій викладав та проповідував (1752-1758). Відома його обробка коментарів Івана Золотовустого до Нового Завіту.

Авсоній Децим Магн(бл. 310-394) — учитель граматики і риторики. Почавши кар'єру в м.Бордо, досяг успіху в Римі, де став наставником майбутнього імператора і консулом. Завдяки своїй ри­торській майстерності А. постійно отримував високі чини та нагороди. Риторика просякає його вірші: він ставить перед собою суто формальні завдання — блиснути знанням тропів та фігур, про­демонструвати ерудицію тощо.

Автологічна лексика— слова з прямим значенням; численно пе­реважають у будь-якій формі національної мови. А.л. протилежна металогічній лексиці.

Азіанізм— пишний стиль, що виник в елліністичний період у грецьких землях Малої Азії, де намагалися перевершити класичних ораторів за рахунок широкого вживання експресивних прийомів.

Академічне красномовство— ораторське вміння науковця та

викладача, що доповідає про результати дослідження або популяри­зує досягнення науки. Основні жанри А.к.: наукова доповідь, науко­ве повідомлення, наукова лекція (вузівська та шкільна), реферат, виступ на семінарському занятті, науково-популярна (публічна) лек­ція, бесіда.

Аксіологіяв риториці (від грец. а^їа — цінність + їюуос; — вчення) — морально-стичні цінності промовця. З часів Арістотеля вважається необхідним, щоб оратор орієнтувався на певну систему цінностей.

Алегорія(від грец. <Ш,тіуоріа — іносказання) — троп, за допомогою якого стає можливим зображення абстрактного поняття чи явища через конкретний образ. А. однозначна (на відміну від багатомірного символа).

Алітерація(від лат. ас! — при + ііПега — буква) — повторення приголосних з метою створення художнього образу і підсилення звуч­ності тексту.

Алогізм (грец. а... + ^.оуюцод — міркування) — порушення по­слідовності, логіки в міркуванні, що веде до викривлення думки і можливості зловживання довірою аудиторії. Виникає як наслідок логічних помилок.

Алюзія(від лат. аііішо — натяк) — стилістична фігура: натяк на якийсь відомий факт. Зловживання А. може затьмарити зміст.

Амвросій Медіоланський(бл. 340-397) — син префекта Галлії, що вже в роки навчання в Римі прославився ораторськими здібностя­ми, відомий державний, а згодом церковний діяч. Автор богословських творів, молитов, коментарів до Біблії; основний мотив творів А. — про­повідницький. Мав величезний вплив в епоху боротьби за ортодоксію.

Амфіболія (від грец. ацффоїаа — двозначність) — троп, побудо­ваний на багатозначності слова: оратор свідомо приховує, яке саме з кількох значень слова він використовує.

Анадиплозис,або стикування(від грец. ауаЬіпХоюіс, — подвоє­ний) — стилістична фігура: лексико-синтаксичне повторення слова (словосполучення) в кінці рядка (речення), яке ніби "підхоплюєть­ся" на початку наступного речення.

Аналогія(від грец. о^оЛоуіа — відповідність) — схожість явищ, яка у певних ситуаціях є підставою для умовиводів (наприклад, коли промовець хоче пояснити щось незнайоме за допомогою знайомого). Обов'язковою умовою при наведенні А. є порівняння за суттєвими ознаками (а не випадковими). До А. не слід вдаватися академічному оратору; не завжди на неї можна покластися в судовому красномовс­тві (бо А. не є, строго кажучи, доказом), але вона широко вживаєть­ся в інших видах красномовства.

Анафора(від грец. отесфора — винесення вгору) — стилістична фігура: лексико-синтаксичне повторення слів чи словосполучень на початку прозаїчних речень (у віршах відповідно — рядків).

Аномінація(від лат. аппотіпаїло — перейменування) — стиліс­тична фігура: створення нового слова на основі двох інших, відомих слів. Найчастіше А. використовується для сатиричного ефекту.

Антиклімакс— див.: Градація.

Антитеза(грец. оттШшіс; — протиставлення) — стилістична фі­гура, протиставлення антагоністичних (чи ситуаційно антагоністич­них) явищ.

Антифонт (бл. 480до Христа— ?) — фундатор політичного кра­сномовства, обстоював олігархію в епоху Пелопонеської війни, був засуджений на смерть. До нас дійшло 15 промов А., які можна роз­глядати як школу політичного красномовства: тут звинувачувальні та захисні промови моделюють умовний судовий процес.

Апологія— промова на захист самого себе, яку писали для зви­нувачених давньогрецькі логографи-софісти.

Апосіопеза,або замовчування(від грец. алюоіостпаіс; — замов­чування) — стилістична фігура: обрив, що містить в собі щось неви­мовне, підтекст. Мова переривається тому, що потрібно щось "схова­ти" чи імітувати таємницю.

Арістид Елій(бл. 117(29)-187(89) — талановитий ритор пізньої античності, представник т. зв. другої софістики. Отримав блискучу освіту, був популярним оратором у Римі. Переконав Марка Аврелія відновити зруйновану землетрусом Смирну, за що жителі міста по­ставили йому статую. Будучи противником християнства, сприяв консервації античної релігії, захищав її в своїх творах. Як політич­ний красномовець вихваляв славне минуле й сучасне Афін та Риму, Інших міст.

Арістотель Стагірит(384-322 до Христа) — один з найвидатні-ших мислителів Греції, учень Платана, вчений-енциклопедист, наста­вник Александра Македонського, засновник Лікейської філософської школи. А. переорієнтував філософію на вивчення земних речей; серед них — питання практичного життя, зокрема, право кожної людини оборонити себе на суді посідає особливе місце. Автор книги "Ритори­ка", в якій підсумовано досвід судового та іншого грецького красно­мовства ранньої стадії. Відрізнив риторику від поетики. А. встано­вив загальні принципи риторики, вказав на значення особистості оратора та його моральної позиції, на потребу врахування специфіки аудиторії; не залишилися поза його увагою техніка промовця, пафос промови, гумор оратора тощо. Спадщина А. була широко використана християнською схоластикою та арабською науковою думкою.

Артикуляція (від лат. аігЛсиіаііо — розчленування) — система положень органів, що вимовляють звуки. Чіткість А., необхідна для оратора, визначається правильним положенням цих органів.

Архаїзми (від гр. архешк; — стародавній) — застарілі слова (сло­восполучення), які передають реалії минулих епох. Оратору не реко­мендується зловживати А.Асіндетон(від грец. аойубетоу) — синтаксична фігура, безспо­лучниковість.

Асонанс(від лат. аззопаге — співзвучати) — повторення голо­сних з метою створення художнього образу і підсилення звучності тексту.

Аттицизм— наслідування зразків аттичної стилістики У-ІУ ст. до Христа, яке спостерігається в античній літературі та риториці в елліністичну епоху.

Аисіог а<1 Негеппіит— автор-анонім латинського підручника з риторики (бл. 85 р. до Христа), який базувався на грецькому досвіді й був присвячений якомусь Геренію. Текст приписувався Ціцероно-ві, й, дійсно, дуже близький до його ранніх творів. Навіть після занепа­ду античної культури цей твір довго використовувався як підручник.

Афанасій Александрійський(295-373) - один з Отців Церкви, що зазнав гоніння за палку ^красномовну оборону церковної орто­доксії. Мав класичну освіту. Його богословські твори та листи стали фундаментом християнського вчення про Трійцю.

Афтоній(2 пол. IV ст.) — антіохійський ритор, автор комплексу письмових завдань на певну тему ("Ргодіптактаіа"), які надовго стали фундаментом риторичної освіти.

Баранович Лазар(1593 (1620)-1694(1693)) - видатний україн­ський церковний діяч та проповідник, освітянин, що, прагнучи сою­зу з Москвою, одночасно намагався зберегти незалежність українсь­кої культури. Полеміст, що видав польською мовою антикатолиць-кий трактат "ІЧохуа Міага Зіаге] ■шагу". Автор популярних збірок проповідей: "Меч духовний" та "Труби словес проповідних", в яких відбився високий рівень тодішньої української гомілетики.

Бернард Клервоський(1090-1153) - французький богослов та проповідник, противник раціоналізму П'єра Абеляра, аббат монасти­ря в Клерво, який прославився палким і пишним стилем проповід­ництва; був одним з натхненників Хрестових походів.

Біблеїзм— слово або вираз, запозичені з Біблії, що створюють відповідну стильову атмосферу, інколи — церковнослов'янізм.

Бібліографія(грец. |Зі|Шо - книга + урафш — пишу) — допоміжна наукова дисципліна, яка допомагає оратору зорієнтуватися в друко­ваних виданнях (рукописах) і базується на правилах бібліографічно­го опису.

Будда — див.: Гаутама Будда.

Варваризми(грец. (Заррарод - чужоземець) - слова іншомов­ного походження. Засмічення мови оратора В. робить її незрозумі­лою. Суміш рідної мови з великою кількістю В. утворює макароніч­ний стиль.

Василь Великий(бл. 330-379) — один з Отців Церкви, син ви­датного ритора, що отримав риторичну освіту в Афінах та Констан­тинополі, єпископ Кесарії (з 370 р.), прославився численними пропо-

відями та богословськими працями з догматичних питань. Виступав як коментатор Біблії ("Шестоднев"). За Юліана Відступника оборо­няв право християн вивчати античну культуру.

Вербалізм(від лат. уегЬаііз — словесний) — зловживання сло­вом, марнослів'я, пусте пишномовство, під яким не криється ніякої думки.

Види красномовства— сфери застосування ораторського слова в суспільній ситуації (школа, церква, суд, політика, побут). Залежно від цього найчастіше розрізняють 5 В.к.: академічне, церковне, судове (юридичне), політичне, суспільно-побутове.

Виразне читання— читання з дотриманням певної системи пра­вил (орфоепії, артикуляції, дикції тощо). Часто термін В.ч. вжива­ється також як синонім поняття "художнє читання" або ж "деклама­ція", що не зовсім точно.

Вишенський Іван(1545(50)-1620(30) — український право­славний чернець, плідний письменник-полеміст, що значну частину життя провів у Греції (Афон), звідки, наслідуючи традиції апостоль­ських послань, писав листи в Україну, палко обстоюючи в них пра­вослав'я та живо змальовуючи обставини життя свого часу. Твори В. є яскравою сторінкою давньої української риторики.

Вступ— див.: Структура ораторського твору.

Вульгаризми(від лат. уи1§агіз — простий, низький) — слова (сло­восполучення) лайливого характеру. Використовуються, як правило, малокультурними промовцями. їхня сфера — переважно суспільно-побутове красномовство, почасти — політичне.

Галятовський Іоаникій(?—1688) — український письменник XVII ст., видатний діяч української церкви, викладач та ректор Ки-єво-Могилянської Академії. Автор першого вітчизняного курсу гомі­летики — "Наука албо способ зложеня казаня", збірок проповідей — "Ключ розумения" та ін. творів. У спадщині Галятовського велике місце посідає апологетика православ'я; він прагне спростувати вчен­ня католицизму, протестантства, ісламу, юдаїзму, вдаючись до бага­тющого арсеналу риторичних прийомів письменника-полеміста.

Гаутама Будда(бл. 563-483 до Христа) — син одного з індійсь­ких царів, який з 29-ти років став мандрівним шукачем істини, що відкрилася йому в м.Бенарес, де він виголосив свою першу пропо­відь. Це було початком величезного духовного зрушення світового значення: вчення Б. зосереджується на екзистенціальних питаннях буття людини. Основне в проповіді Б. — причина страждання і шлях уникнення страждання. Слово Б. лягло в основу світової релігії буд­дизму, яка породила величезну й змістовну духовну літературу: ди­дактику, поезію, риторику.

Гебраїзм— вид варваризму, давньоєврейське слово (зустрічаєть­ся в церковному красномовстві); як всякий варваризм, вимагає пояс­нення.Гермагор з Темносу (IIст. до Христа) — грецький письменник та ритор, автор шести книг, в яких викладено систему поглядів на риторику, що певною мірою підсумовує давньогрецький досвід (вчення про систему аргументації, юридичні тлумачення та ін. пристосовані до потреб школи). Пізніші підручники з риторики багато в чому базувалися на доробку Г.

Гермоген Тарсійський(бл. 160-225) - античний ритор, автор праці про стильові якості ораторського твору (визначив сім стилів: ясний, величний, прекрасний, кропіткий, повчальний, палкий, прав­дивий, могутній).

Герод Аттік (101-177)— видатний представник "другої софіс­тики", що впровадив аттицизм.

Гіпербола(від грец. \тгр^о\ц - перебільшування) - троп, який базується на художньому перебільшенні, укрупненні.

Голос— звуки, що їх виробляє голосовий аппарат людини. Інди­відуальні особливості визначають висоту, силу та тембр Г. Володін­ня голосом — необхідна умова підготовки оратора. Оратор мусить обов'язково берегти Г. (руйнівні чинники — переохолодження, вжи­вання тютюну та алкоголю, перевтома).

Гомілет— християнський проповідник, майстер гомілетики.

Гомілетика(від грец. "оціАіа" — бесіда) — християнська риторика, що має на меті витлумачення Біблії через проповідь чи повчальну бесіду.

Гомілія— див.: Церковне красномовство.

Горгій(485-380 до Христа) — один з засновників софістики. Викладав на о.Сицилія та в Афінах, де користувався величезною популярністю як оратор. Один з засновників риторики. Як софіст не гребував жодним засобом досягати перемоги: істина була для нього байдужа; для впливу на слухачів він уживав т.зв. Горгієві фігури. Школа красномовства, заснована Г. в Афінах, стала фундаментом політичного та академічного ораторства.

Горгієві фігури— вперше введені Горгієм різноманітні прийоми, які зближували ораторську промову з поезією (симетрично-ритміч­на побудова речень, використання рим та тропів) і частково спира­лися на практику фольклорних заклинань.

Гра— самовияв особистості, може набувати характеру рольової Г. Для оратора важливо вміти перевтілюватися "в роль", тому підготовка оратора включає моменти, які вивчаються в акторських школах.

Градація(від лат. ^гасіаїіо — поступовість) — стилістична фі­гура, що дає змогу показати явища в розвитку. Види градації: клі­макс — розташування слів за семантикою зростання, накопичення; антиклімакс — розташування слів за семантикою послаблення.

Грамотність(від грец. урацца — писемність) — знання правил мови і вміння ними користуватися. Г. надзвичайно важлива для оратора. Ораторська Г. — обізнаність у сфері науки про красномовство.

Григорій V Великий Двоєслів(540-604) - префект Риму, з 590 р. — папа. Виступив як видатний церковний реформатор та по­літичний діяч, упорядник церковного життя; виклав морально-етич­ні вимоги до мирян та кліру в книгах "Могаііа" та "ІлЬег ге§и1аг разїогаііз". Г. заперечував важливість античної освіти; ввів у риторику поняття казуальності.

Гротеск— художній образ, що базується на сполученні страхіт­ливого з комічним.

Гумор(від лат. Ь.итог — волога; за античними уявленнями, стан організму, що визначає настрій) — змалювання явищ в м'якій, жар­тівливій інтонації (на відміну від сатири). Англійські дослідники виділяють також грубий гумор (зіарзїіск), властивий народному кра­сномовству; у нас він невід'ємний і від красномовства політичного.

Дедукція (від лат. сіеа'исг.іо — виведення) — метод умовиводу за типом: від загального до конкретного. Звичайно протиставляється індукції.

Демагогія(грец. 6т]цаушуіа — "водіння народу") — голослівні аргументи, що мають вигляд глибокої аргументації на користь зага­лу, а насправді прикривають корисливі розрахунки, низькість душі та некомпетентність, прагнення маніпулювати людьми.

Демосфен(384-322 до Христа) — давньогрецький оратор і полі­тик. Замолоду відстоював у суді свої права на майно від посягань нахабних родичів, що змусило його розвинути ораторські здібності (за переказом, маючи від природи погану дикцію і слабкий голос, вправлявся в ораторстві на безлюдному березі, набивши рота камін­цями — для розвитку артикуляційного апарату та сили голосу). Був адвокатом; згодом став політичним оратором, уславивши себе т.зв. філіппіками — промовами проти Філіппа (царя Македонії), який прагнув захопити Афіни. Д. мав величезний успіх як оратор; після македонського завоювання Афін покінчив самогубством. Ім'я Д. ста­ло синонімом красномовного оратора.

Дикція(від лат. сНсгло — вимова) — манера вимовляння звуків та слів. Правильна Д. — чітка та ясна.

Дискусія(лат. сіізсшзю — розгляд) — публічне (і часто — конф­ліктне) обговорення якоїсь проблеми. Оратор повинен вміти органі­зувати і припинити Д. в потрібний йому момент.

Диспут(лат. сіізриїо — міркую, сперечаюсь) — організована фо­рма дискусії, інколи — з заздалегідь визначеними ролями. В рамках Д. особливого значення набуває здатність оратора переконувати.

Дихання— найважливіша фізіологічна функція організму, чин­ник формування голосу. Правильно поставлене дихання дає орато­рові змогу звучно, виразно й тривалий час говорити перед аудиторі­єю. Існує система вправ, спрямованих на розробку правильного Д.

Діалектизми(від гр. біоЛєктос; — говірка, місцева мова) — слова та вирази, якими користуються жителі окремих місцевостей і які не збігаються з літературною нормою. Дозоване вживання їх оратором припустиме під час спілкування з носіями Д.

Діалогу риториці (від грец. біоЛоуос; — розмова двох) — спосіб побудови промови, який: 1. Включає елементи буквальної спів­бесіди з аудиторією; 2. Імітує реальний Д. в монолозі оратора (прямо чи приховано).

Діапазон голосу— звуковий обсяг ораторського голосу, що ви­значається інтервалом між найнижчим і найвищим звуками. Орато­ру важливо знати свій Д.г. (пор.: бас, баритон, тенор тощо в співі).

Діафора(від грец. біссфора — розрізнювати) — стилістична фі­гура, різновид повтору: повторюються слово чи вираз, які щойно прозвучали, з тим, щоб надати їм більш експресивного звучання.

Діонісій Галікарнаський(2 пол. Іст. до Христа) — письменник-історик, автор риторичних праць; прихильник аттицизму. Викорис­тав риторичний стиль в фундаментальному дослідженні римської історії ("Римські старожитності" у 20 т.).

Доведення— процес доказу оратором справедливості (чи навпа­ки) якогось твердження. В Д. використовуються методи індукції та дедукції(інколи аналогії). Оратор може доводити свою думку, спира­ючись на власний досвід, чужі думки (в т.ч. цитати), очевидні факти тощо.

Доступністьпромови — побудова виступу з урахуванням особливостей аудиторії (вікових, соціальних, світоглядних та ін.). Див. також: Казуальність, Казуїстика.

Дужки квадратні [ ] — рядковий знак партитури, який вжива­ється при додаванні слова (слів), що допомагають зрозуміти зміст речення, виражений неясно.

Дужки ромбічні< > — рядковий знак партитури, яким позна­чаються вставні речення або слова, що вимовляються у дещо при­скореному темпі. Див. також: Темпу прискорення.

Евристика,сократична бесіда (від грец. еіЗріаксо — знаходжу) — особливий метод ведення діалогу, навчання, введений Сократом. В Е. все будується на системі навідних запитань, що підштовхують співбесідника до рішення проблеми.

Евфемізм(грец. єй — добре + фчцг — слово) — троп, заміна табуйованих (священних, стилістично неприйнятних для якоїсь гру­пи або ж просто непристойних) слів описовими синонімічними сло­вами (зворотами).

Евфонія( грец. ЕіЗфопаа — благозвучність) — певна якість мов­них звуків, що визначає емоційне забарвлення мови оратора. Прийо­ми гри алітерацією та асонансом, ритмічні моделі тексту сприяють Е.

Евфуїзм(грец. єіЗфитїд — витончений, стрункий) — стиль, що відрізняється штучною пишномовністю, манірністю.

Екзегетика— метод символіко-алегоричного трактування тексту Біблії (засновник — Філон Александрійський); згодом цей метод був

перенесений і на тлумачення художніх текстів. Е. здавна використо­вується ораторами, в першу чергу церковними. Див. також: Підтекст, Імпліцитний.

Експансивність(від лат. ехрапзіо — поширення) — свідоме чи неконтрольоване свідомістю нав'язування власного "я", власної кар­тини світу та цінностей аудиторії, яке грунтується на болісній пере­оцінці оратором своєї особистості. Експансивний оратор запалює, звичайно, почуття невибагливої, малорозвиненої аудиторії. Часто Е. сполучається з демагогічними прийомами.

Експліцитний- такий, що виражений відкрито; протилежність імпліцитному.

Експромт— див.: Імпровізація.

Еліпс(від грец. Еиєфід - вада, дефект) — стилістична фігура: пропуск слова, яке легко відтворити, воно ніби "підказується" кон­текстом.

Емпатія(від грец. єц... - у присутності + лаОод - почуття) -здатність відчувати стан іншої людини або аудиторії, важлива для юриста, медика, священика, оратора.

Епідектичне красномовство — те ж, що й урочисте красномовство.

Епістрофа(від грец. ЕЛіотрофгї — обертання, повернення назад) — стилістична фігура, що складається з повторення одного і того ж слова чи звороту.

Епітет(від грец. єлШєтоу — додаток) — троп, який образно ви­значає річ, людину чи дію, підкреслюючи найбільш характерну чи вражаючу якість.

Епіфора(від грец. єтфора: елі — після + форо — той, що несе) — стилістична фігура: зворотний анафорі прийом, повторення тих са­мих слів (словосполучень) в кінці речень (у віршах — наприкінці віршових рядків або строф).

Ерудиція(від лат. егасіШо — ученість) — наявність глибоких знань у тій чи іншій сфері (сферах). Е. виникає як результат копіт­кої праці індивідуума над собою. Е. бажана для оратора.

Естетикапромови (від грец. саобщисбі; — здатний відчувати) — важливий момент композиції (розташування) змістовних частин те­ксту, а також організація мовної форми за законами краси, викорис­тання прийомів поетики {тропів і т.ін.).

Етапи підготовки промови1.Вибір теми. 2. Складання пла­ну. 3. Процес збирання матеріалу. 4. Запис промови. 5. Розмітка тексту знаками партитури. 6. Тренування оратора.

Етикапромовця (від грец. ч8іШ5 — той, що стосується моралі) — визначений традиційною мораллю та суб'єктивною аксіологією ора­тора "момент істини": мається на увазі, що оратор не може виголо­шувати аморальні речі. Цей момент склався в нашій риторичній куль­турі в річищі тисячолітнього церковного впливу, хоча сьогодні шир­ше мовиться про "загальнолюдську" етику.Етикетні формули— мовні кліше, що виникли в тій чи іншій національній мові в процесі культурного розвою краю (привітання, формули ввічлівості і т.п.).

Єзекіїль (VIст. до Христа) — великий біблійний пророк, син священика і сам священик, який проповідував в часи руйнації Юдеї Навуходоносором. Був виведений в полон разом з народом, де про­жив від 593(95) до 571(73). Проповідь Є. таврувала гріхи народу, але й малювала перспективу повернення на батьківщину. Стиль Є. — екстатичний, напружений, глибоко психологізований; для нього ха­рактерні елементи візіонерства, патетичне моралізаторство.

Єремія(бл. 650-586 до Христа) — великий пророк Старого Заві­ту, сучасник Єзекііпя, син священика. Людина чутливої вдачі, він болісно переживав моральний занепад свого суспільства. Є. висту­пив в ролі політичного оратора, пропагуючи союз з Вавилоном, за що був ув'язнений. За переданням, прийняв смерть у Єгипті, де його побили камінням земляки-вигнанці. Є. відомий як патріот, що опла­кав руйнацію Єрусалиму вавилонянами (звідси єреміади). Єреміада (ієреміада)— тужлива, плачлива промова. Єронім Блаженний (Святий)(347-419(20)) — один з Отців Церк­ви, праці якого мають особливий авторитет у католицизмі. Вчився в Римі, був пустельником; папським радником; фундатором монасти­ря в Палестині. Є. переклав Біблію латиною, керуючись ціцеронівсь-ким принципом перекладання ("не рабськи дослівно"). Кохався в латинській риториці настільки, що у своєму екстатичному видінні почув з вуст самого Христа звинувачення в "ціцероніанстві". Висту­пав як церковний полеміст. Індивідуальна манера Є. дещо шорстка, оскільки він мав звичай працювати одразу над кількома творами.

Жанриораторські — диференціація ораторських творів як підвидів тієї чи іншої галузі красномовства. Лив.: Академічне красно­мовство; Політичне красномовство; Судове (юридичне) красномовст­во; Суспільно-побутове красномовство; Церковне красномовство.

Жаргонізми(від франц. аг§оГ — жаргон) — слова (словосполу­чення), що належать до лексикону вузької (найчастіше — професій­ної) групи (студенти, торгівці, злодії тощо). Професійний жаргон, сленг. Оратор вдається до жаргону в крайніх, визначених ситуацією, випадках.

Жест— система міміки, рухів рук та тіла, яка відіграє допоміж­ну, але важливу роль в ораторському виступі. Неповторна система жестикуляції в культурі того чи іншого народу складається історич­но, що оратор мусить враховувати. Культура Ж. оратора спирається й на вивчення акторської техніки. Ж. поділяються на механічні (ав­томатичні), ілюстративні та емоційні; ораторові рекомендується ко­ристуватися лише третім видом Ж., оскільки лише вони по-справж­ньому підсилюють виразність промови, прикрашають її, допомага­ють виділити основні думки.

Закінчення- див.: Структура ораторського твору.

Заклик- див.: Структура ораторського твору

Заратуштра,грец. Зороастр (і тр. Іст. до Христа) - великий релігійний реформатор Давнього Ірану, який створив дуалістичну релігійну систему, що грунтується на ідеї боротьби добра і зла в світі (Ормузд та Аршан). В релігійних гімнах-гатах, що лягли в основу священної книги зороастризму "Авеста", викладено повчання, в яких підноситься культура та доброчинство (ототожнені зі скотарством та землеробством). 3. став символом красномовного пророка, що за­сновує моральні підвалини суспільства; саме тому Ф. Ніцше взяв образ 3 як певну емблему в своїй книзі "Так говорить Заратуштра"

Здібностіриторичні- сукупність природжених якостей {голос постава, шарм, "магнетизм", філологічна обдарованість та ін ), які є фундаментом ораторської діяльності і багато в чому сприяють успіху промови.

Зевгма(від грец.^ііудя - зв'язок) - синтаксична фігура, підпо­рядкування слів, словосполучень одному узагальнюючому слову.

Злам інтонації- див.: Інтонації злам.

Знак наголосу— див.: Наголосу знак.

Знаки партитури- див.: Партитури знаки

Зовнішня культура оратора- система засобів, які сприяють ство­ренню іміджу промовця; базується на контролі над наступними чин­никами: зовнішній вигляд (зачіска, одяг тощо), постава, погляд, жест, голос.

Іван Золотовустий(бл. 350-407) - один з Отців Церкви, архі­єпископ Константинопольський, блискучий оратор, про що свідчить вже те, що його прозвали Хризостомом (Золотовустим). Вчився у знаменитого ритора Лібанія. Виступив як гострий політичний ора­тор, критикував імператрицю та знать, через що був репресований. Його проповіді, які він диктував скорописцям, принагідно широко й ерудовано коментуючи Біблію, є зразком християнської риторики, а його бурхливий захоплюючий стМь змальовує духовне життя Візан­тії з великою виразністю.

Ідея(від грец. їбга - образ, начало): 1. Категорія візантійської риторики, що базується на християнському неоплатонізмі; виража­ється в таких якостях стилю, як ясність, чистота, висота, вели­чавість тощо. 2. Категорія літературознавства: ставлення автора до своєї теми. 3. Загальнофілософська категорія, що означає поєднання вакті пізнання обєктивних даних про дійсність та суб'єктивного поривання до її перетворення; в цьому аспекті І. широко впливає на ораторську діяльність.

Ієреміада— див.: Єреміада.

Ілюстративністьпромови (від лат. Шшігаііо - наочне зображення). 1. Насиченість тексту, що його виголошує оратор, при­кладами (цифровими, статистичними, життєвими та ін) Можна та-кож говорити про І., коли оратор вдається до живопису словом, вико­ристання звукових образів тощо. 2. Оснащення виступу наочністю (слайди, таблиці тощо).

Імпліцитний— прихований, підтекстовий (те, що виражено "між рядків", в підтексті). Вмілий оратор поруч зі словами і виразами експліцитного характеру й використовує І. моделі.

Імпровізація (експромт)(від лат. ітргоуізиз — несподіваний, раптовий) — промова, що виголошується без попередньої підготов­ки. І. грунтується на природному дарі слова й, частково, ерудиції та культурі промовця. Здатність до І. свідчить про обдарованість та найвищий рівень розвитку ораторських здібностей. Ораторам-почат-ківцям не варто зловживати І.

Інверсія(від лат. іпуєгзіо — перестановка) — стилістична фігура: незвичний, нехарактерний порядок розташування слів.

Індукція(від лат. ішіисгло — введення) — спосіб мислення від конкретного до загального. І. завжди протиставляється дедукції.

Інсайт(англ. іпзі§Ь(: — збагнення) — момент натхненного інтуї­тивного проникнення в суть проблеми без попереднього логічного аналізу. Наявність І. (або імітація його) в промові здатна справити винятково сильне враження на слухачів.

Інтеграції тексту способи— див.: когезія, ретроспекція, проспекція.

Інтелігентність(від лат. іпСе11і§епз — обізнаний, мислячий) — здатність оратора генерувати думки та емоції, інтегрувати їх в річи­щі інтелектуальної проблеми та рафінувати крізь призму культури. І. невід'ємна від емпатії, ерудиції, етики, естетики та ін. В сьогодні­шньому суспільстві І. вважається невід'ємним атрибутом оратора (хоча XX ст. дає приклади неочікуваного впливу малоінтелігентних орато­рів на, здавалося б, висококультурні середовища, що пояснюється апеляцією до нижчих інстинктів людини).

Інтонації злам— надрядковий знак партитури, який використо­вується при зміні інтонаційного малюнка (від підвищення до пони­ження чи навпаки).

Інтонація(від лат. іпіопо — голосно вимовляю) — ритмо-мело-дійний малюнок мовлення, що базується в основному на підвищенні або пониженні тону. І. є покажчиком оцінки речей, про які говорить оратор і допомагає донести цю оцінку до аудиторії.

Інформація(від лат. іпГогшаііо — пояснення) — загальнонаукове поняття, яке набуло особливої вагомості та універсальності в XX ст. завдяки успіхам таких наук, як кібернетика, інформатика тощо. Сто­совно філологічних дисциплін часто використовується поняття "се­мантична І." — така, яка доступна зрозумінню і підлягає інтерпрета­ції в ході спілкування. Промови, в яких І. щезає під масою звучних слів, слід кваліфікувати як вербалізм.

Іронія(від грец. єірал'єіа — прихована насмішка) — стилістич­на фігура, за допомогою якої оратор дає зрозуміти аудиторії своє

критичне ставлення до об'єкта промови, хоча прямо його не ви­словлює.

Ірраціональні моментипромови — апеляція оратора до стихії емоційного, розбурхання почуттів аудиторії (любов, ненависть, співчуття тощо). До обігрування І. м. п. часто вдаються демагоги.

Ісайя(бл. 765 р. до Христа) — великий біблійний пророк, що мав значний вплив на духовне і політичне життя свого часу. Автор книги, в якій викладено концепцію Месії. Це дає підстави іменува­ти І. "Євангелістом Старого Завіту" (дехто вважає, що ця книга належить двом авторам). В часи І. над Юдеєю нависла загроза асі-рійського завоювання, й І., єднаючи релігійну проповідь з політич­ним прогнозом, виступав проти союзу з Єгиптом. За переданням, був живцем розпиляний надвоє царем Манасією.

Ісократ(436-338 до Христа) — викладач риторики та оратор в Афінах в епоху політичної кризи суспільства. Отримав освіту у со­фістів, був логографом, доки не відкрив свою школу риторики (бл. 390 до Христа), слухачами якої були переважно молоді аристократи. Школа І. стала одним з центрів політичної думки, причому антиде­мократичної; І. бачив порятунок Еллади в її підкоренні Філіппу Македонському. Красномовство він розглядав як ключ до знання взагалі, як основу освіти молоді. Стилеві І. притаманні складні пері­оди, ритмізованість мови, евфонія, чітка композиція. І. був одним з найвизначніших античних авторитетів у сфері риторики.

Історія риторики— галузь знання, що вивчає виникнення, ста­новлення, розвій та сучасний стан красномовства. І.р. спрямована на виявлення закономірностей цих процесів, описує конкретно-істори­чні (синхронічні) зрізи стану красномовства в тому чи іншому сере­довищі та діахронічний процес розвою, впливу та занепаду явища. Оскільки красномовство є супутником людства протягом практично всієї його історії, обрії І.р. справді неосяжні і потребують широкого подальшого вивчення.

Ісус Сирах(бл. 300 р. до Христа) — видатний старозавітний красномовець, проповідь якого є продовженням традицій Екклезіас-та і конденсує величезний досвід житейської мудрості, просякнений ідеалами Біблії. Твори І.С. не включено в протестантський канон, але вони здавна мають величезний вплив на виховання молоді в християнському суспільстві.

Ісус Христос(бл. 4 р. до н.е.(1 р.) — 27(33) — велична історична постать, проповідник в Юдеї, засновник християнської релігії, яка від самого початку набула характеру світової релігії і прихильники якої одразу ж визнали І.Х. за втілення Самого Бога. Виступив як наставник народу в числі багатьох наслідувачів пророків Старого Завіту (серед яких найвизначнішим є Іван Хреститель). Проповідь І.Х. принципово грунтувалася на положеннях старозавітної релігії ("виповнення Зако­ну"), але тут максими Мойсейового Закону набули незвичної людяності й теплоти. Вчення І.Х. про любов було величезним за результатив­ністю етапом в розвитку гуманності. Проповідь І.Х. свідчить про літера­турну обдарованість та ерудицію; вона пов'язана з традиціями пірке та юдейського фольклору, свідчить про обізнаність в сфері елліністичної культури, і, в свою чергу, є імпульсом до проповіді апостолів і всіх, хто поширював Новий Завіт (див.: Гомілетика).

Казуальний моментпромови (від лат. сазш — випадок, ситуація) — орієнтація оратора на той чи інший склад аудиторії (мо­лодь, солдати, діти тощо). Визначений (не без впливу античного до­свіду) Григорієм Двоєсловом. Слід відрізняти К.м. від казуїстики — софістичної підтасовки доказів.

Каламбур(від франц. саіетЬоиг — гра слів) — стилістична фігу­ра, заснована на грі омонімією слова.

Канцеляризми— штампи ділової мови, яких ораторові варто уни­кати. Можуть бути засобом пародіювання чиновницького жаргону.

Квінтіліан Марк Фабій(35-96) — видатний оратор, теоретик риторики та педагог Давнього Риму, який підсумував багатющий досвід античності в сфері елоквенції. Перший оратор, який став називатися професором, тобто знавцем своєї справи. Труд його жит­тя — "Про виховання оратора" (у 12 книгах) було знайдено лише в епоху гуманізму (XVI ст.), після чого ім'я К. набуло величезного авторитету. К. вважав риторику могутнім засобом розвитку приро­дних здібностей дитини і, відкидаючи звичні для його часу тілесні покарання, закликав до копіткої індивідуальної праці, до розвитку свідомості та мови дитини: справжній римлянин мусив уміти гарно говорити.

Класична освіта— освіта, започаткована в епоху Відродження, базувалася на вивченні античності, в тому числі й її риторичного досвіду. Проте в ХУШ-ХІХ ст. центр уваги змістився на вивчення художньої літератури, а увага до риторики занепала.

Клімакс— див.: Градація.

Кліше(від франц. сіісЬе — штамп) — шаблонні, затерті вирази, яких ораторові слід уникати.

Когезія— один із способів інтеграції тексту, коли всі його час­тини постійно взаємодіють завдяки тому, що оратор чи то поверта­ється до вже сказаного, чи то натякає на те, що буде сказано.

Колон— самостійне за значенням речення (сукупність речень), що підлягає інтонаційному виділенню. К. є частиною періоду.

Конспект(від лат. сопзресіш — огляд) — коротке занотування змісту певного тексту (план, тези, приклади тощо). В К. занотову­ються найбільш суттєві положення. В процесі конспектування роз­вивається логічне мислення, вміння виділяти головне, зростає куль­тура мови. К. необхідний для оратора-початківця.

Коракс,або Корак(V ст. до Христа) — вірогідний автор першого підручника з риторики, створеного у співавторстві з Тісієм на Сицилії.

Культура мови оратора— відповідність мови оратора нормам слововживання, орфоепії і т.п.; вміння будувати свій індивідуальний стиль з урахуванням найвищих духовно-літературних досягнень свого суспільства. Висока К.м. є обов'язковою для оратора.

Лаконізм— стислість, сконденсованість виразу, відсутність пи­шномовних прикрас.

Лактанцій(IV ст. Христа) — видатний християнський ритор та літератор; уславився тим, що поєднував емблеми язичницької міфо­логії з християнською символікою.

Лапки" " — рядковий знак партитури, який вживається для означення слів, що вимовляються з іронічною інтонацією.

Легатои — підрядковий знак партитури, який використовується щоб позначити злиття слів у вимові (наприклад, прийменника з імен­ником).

Лібаній(314-393) — видатний учитель красномовства, наставник Василя Великого та Івана Золотовустого. Л. отримав блискучу освіту в Антіохії, згодом в Афінах, де в 25 років став одним з керівників риторич­ної освіти. Пізніше мав власні школи в Константинополі та Нікомедії; в останній йому вдалося справити великий, хоча й опосередкований вплив на Юліана Відступника. Наприкінці життя користувався вели­ким авторитетом як ритор. Л. — типовий представник т. зв. другої софістики, яка прагнула відновити блиск античної культури. Проте, незважаючи на належність Л. до тогочасної політичної та ідеологічної еліти, твори Л. (64 промови, а також близько 500 записів та близько 150 шкільних вправ, багато й різноманітно побудованих) вражають перш за все суто формальною технікою.

Лісій(бл. 445-380 до Христа) — найвидатніший афінський ора­тор класичного періоду, що вийшов з низьких верств і навчався у найвідоміших софістів. Виступив як політичний оратор у важкий момент Пелопонеської війни, яка закінчилася поразкою Афін, і од­разу ж став на бік демократів, тавруючи тиранів. Але згодом обме­жився сферою судової риторики, хоча віддавав данину й епідектично-му красномовству. Л. — фундатор жанру судової промови, майстер змалювання людського характеру. Стиль його, простий і виразний, є зразком аттичної чистоти.

Літературна норма— див.: Норма літературна.

Літота(від грец. \\,хохцс, — простота) — троп, що базується на художньому зменшуванні.

Логічна побудовапромови — базування тексту на дотриманні законів логіки (закон тотожності, закон протиріччя, закон виключе­ного третього, закон достатньої підстави), що забезпечують чітку по-слідовность думки та врівноваженість частин тексту.

Логічні помилки— див.: Помилки логічні.

Логографи— знавці юриспруденції в Давній Греції, які писали промови для звинувачених судом. Л. базували свій текст на софісти-ці, дбаючи не стільки про істину, скільки про вигідний для клієнта виклад справи.

Машалжанр давньоєврейської літератури (притча, афоризм, приказка), що може бути патетичним і високим за настроєм, а може стати іронічним і навіть дражливим. М. через посередництво Біблії став активно впливати на риторику Середньовіччя.

Металогічна лексика— див.: Тропи.

Метафора(від грец. цєтафора — перенесення) — троп, що буду­ється на перенесенні одного значення (ознаки) слова за принципом подібності на інше. М. за своєю суттю можна назвати скороченим порівнянням, тільки тут не названо предмет порівняння.

Метонімія(від грец. цєтсоуиціа — перейменування) — троп, по­будований на переносі назви з одного предмета на інший за суміжні­стю значень.

Мікротема— див.: Тема.

Міміка(від грец. иіцікос; — такий, що наслідує) — рухи м'язів обличчя, в яких виражаються емоції та почуття людини. Оратор мусить вміти контролювати міміку та мобілізувати мімічні засоби для виразу своїх емоцій та впливу на аудиторію.

Міркування (хрія)— система логічних умовиводів, яка в кла­сичній риториці розміщується за оповіддю.

Міф— система мислення, властива людині поряд з релігійним та науковим осмисленням світу; на архаїчних стадіях становлення суспільства є універсальною системою, з якої лише згодом виокрем­люються релігія, наука, мистецтво, філософія тощо. В силу тої об­ставини, що в основі М лежить образно-символічне узагальнення, він зберігає владу над свідомістю навіть після розкладу архаїчного світогляду. Історія риторики дає велику кількість свідчень того, що апеляція до М., яким живиться свідомість тої чи іншої громади, за­безпечує успіх ораторського виступу.

Мова— основний засіб спілкування і взаєморозуміння людей, основа ораторської діяльності. Оратор, розвиваючи індивідуальний стиль мовлення, є водночас носієм і виразником можливостей національної М.

Мохаммед(бл.570-632) — засновник релігії ісламу, полум'яний проповідник, який силою своєї проповіді багато в чому змінив облич­чя світу. Будучи неписьменним, М. свідчив, що отримав через видін-ня-об'явлення знання тексту Корану, що знаходиться на небесах. Ко­ран, записаний як проповідь М, став основою арабо-мусульманської культури, фундаментом арабської мови та літератури, ісламської юрис­пруденції (шаріат) і, звичайно, мусульманської риторики.

Наголос логічний__________ — підрядковий знак партитури,

який виділяє семантичний центр фрази (слово або групу слів).

Наголосу знакО — надрядковий знак партитури, який вжива­ється для позначення правильного наголосу слів.

Наочність— додаткова система доказів (таблиці, діаграми, ілю­страції тощо), яка збільшує можливості впливу на аудиторію. Не слід плутати Н. та систему технічних засобів навчання (магнітофо­ни, діапроектори, епідіаскопи тощо). Досвідчений оратор не зловжи­ває Н., але й не применшує її можливостей.

Настрій— емоційний стан оратора, який накладає відбиток на його поведінку і мовлення та передається слухачам. Промовцеві важ­ливо вміти контролювати свій Н.

Натхнення— піднесення душевних сил оратора, яке розкріпачує його творчі можливості й забезпечує підвищену увагу аудиторії. До­свідчений оратор може досягти Н. за допомогою певної методики.

Неологізми(від грец. угод — новий + Хоуос; — слово, нові сло­ва) — слова (словосполучення), що створюються самим автором. В силу своєї гіперекспресивності вони використовуються найчастіше поетами; оратору рекомендується уникати Н. як незрозумілих для слухачів.

Неориторика (КеіЬогіса поуа)— концепція риторики, що ви­никла в другій половині XX ст. на грунті нових наукових дисциплін (теорія комунікації, психолінгвістика тощо) і має на меті, в першу чергу, комунікативний акт, спілкування оратора з аудиторією, ро­льову ситуацію, методи переконання.

Нормав красномовстві (від лат. погша — взірець) — система етичних, граматичних та естетичних правил, які вироб­лено в рамках певної культури і на яких базує свою діяльність оратор. Проте часом і порушення норми може стати виразним моме­нтом промови.

Норма літературна— регламентоване орфоепічними, лексични­ми, граматичними та стилістичними правилами використання засо­бів національної мови.

Образ художній— специфічна форма переосмислення життя митцем, яка визначає стилістику мовних рішень. Властива переваж­но поезії, ця форма здавна широко використовується й ораторами.

Обрив— стилістична фігура, яка передає перервану мову: йдеть­ся про щось одне, а потім переводиться на інше.

Об'єкт промови— явища реальної дійсності, які становлять ма­теріал для ораторської теми. Див.: Тема.

Об'єктивністьпромовця — неупередженість оратора, справедливість його оцінок. О.п. визначає, як правило, заздалегідь успіх оратора, особливо ж в таких сферах, як політична, судова та академічна.

Оксюморонтроп (один з видів епітета), який дозволяє поєд­нати у вислові несумісні речі.

Опис— змалювання словом (нерідко з застосуванням поетичних засобів) обставин, що є об'єктом уваги. О. найчастіше статичний (на відміну від оповіді).

Оповідь — змалювання словом якихось подій, руху сюжету промови; в класичній риториці йде вслід за описом й передує мір­куванню.

Опонент (від лат. орропепз — той, що заперечує) — уявний чи реальний співбесідник оратора, який уособлює антагоністичну пози­цію. Ораторові важливо дотримуватися норм коректності у ставлен­ні до О.

Оратор, ритор (лат. огаїог від ого — промовляю) — особа, яка виголошує промову.

Орфоепія — правильна вимова, система норм вимови в даній мові.

Осанка — положення тіла оратора, яке виробляється в результа­ті роботи над своїми фізичними даними. Негарна О. помітно псує враження від промови.

Основна частина — див.: Структура ораторського твору.

Павло, апостол (І ст.) — один з найбільш полум'яних пропові­дників християнства, чиї 14 послань є серцевиною апостольських послань Нового Завіту. Походив зі славної юдейської родини, мав блискучу освіту (причому не тільки ортодоксально юдейську, але й елліністичну); був ворогом християнства, яке щойно народилося; проте навернувся, за його власним свідченням, у видінні самим Ісусом Христом. Відтоді все життя П. було віддане проповіді християнства, яку він здійснив у вражаючих масштабах (майже все культурне Середземномор'я). Був страчений за віру. В "Посланнях" П. запо­чатковано християнське богослів'я, юриспруденцію й політику щодо держави. Неповторний стиль П., в якому сполучаються екстатич­ність та раціоналізм, справив величезний вплив на християнську риторику.

Пам'ять — психофізичний процес закріплення, збереження та відтворення інформації. Для оратора важливо тренувати П.; допус­кається використання конспектів з метою підтримки П.

Панегірик — жанр пишномовної похвали в старовинній риториці.

Парадокс (від грец. лара&о^ос; — дивний, неочікуваний) — сти­лістична фігура: неочікувана думка, висновок, що різко розходяться з загальноприйнятою думкою чи з логікою попереднього тексту.

Паралепсис (від грец. ларсЛтіфід — пропуск) — стилістична фігу­ра, яка утворюється, коли оратор повідомляє саме про те, що начеб­то намагався приховати. П. використовується для комічного ефекту.

Партитури знаки — графічна розмітка написаного тексту з ме­тою його правильного інтонування. Основні П.з.: фразові паузи, дужки ромбічні та квадратні, лапки, знак наголосу, підвищення та пониження тону, злам інтонації, логічний наголос, уповшьнення та прискорення темпу читання, легато. П.з. поділяються на три групи: рядкові, надрядкові, підрядкові (залежно від положення щодо рядка тексту).

Патристика (від гр. лотр, лат. раіег — отець) — сукупність творів Отців Церкви, що сприймається ортодоксальними церквами як Святе Передання, одне з найважливіших джерел істин віри, що йде одразу ж після Біблії. Це — тлумачення Біблії, догмати христи­янства, полеміка з іновірцями та єретиками, літургічні тексти, вла­сне проповіді тощо. П. стала основним джерелом ідей церковної риторики.

Пауза — тимчасовий інтервал в мовленні, визначений кількома чинниками: 1) дихальним ритмом людини; 2) логічною структураці-єю тексту; 3) психологічним розчленуванням тексту. Відповідно ви­діляють дихальні, логічні та психологічні П. Оратор повинен слідку­вати за тим, щоб дихальні П. підпорядковувалися логічним.

Пауза фразова — рядковий знак партитури, який показує необ­хідність фрагментаризації у проголошенні тексту. Розрізняють три види П. ф.: | коротка (на один рахунок); 11 на два рахунки (раз, два); 11 на три рахунки (раз, два, три).

Пафос (від грец. лабос; — пристрасть) — ставлення оратора до своєї ідеї — наприклад, захоплення й піднесення, — яке передається слухачам (патетична промова).

Перифраз (від грец. ЛЕріфроссіс;: лерї — біля, навколо, фрадо — кажу) — троп, описовий зворот мовлення, що вживається для того, аби надати реченню більшої виразності, уникнути повторення.

Перікл (бл. 495-429 до Христа) — видатний афінський політик, прибічник демократії, що користувався в народі величезним автори­тетом. Ораторський дар П. вже в античні часи став легендарним.

Перікопи — визначені для літургічного читання місця Біблії, які священик коментує в проповіді.

Період — складна синтаксична конструкція, що об'єднує в одне ціле значну кількість речень (або кілька колонів).

Період ораторський — складна синтаксична конструкція з бага­тьох речень, за допомогою якої здійснюється розгорнена аргумента­ція думки чи положення; формально збігається з періодом.

Персоніфікація (від лат. регкопа — особа + асеге — робити) — троп, що базується на наданні абстрактному явищу рис живої особи.

Підтекст (англ. соуєгі зеше) — прихований зміст тексту, те, що розуміють "між словами". П. виражається інтонацією, мімікою, жес­тами тощо (пор. дискурс).

Підтема — див.: Тема.

Пірке — проповідь, що являла собою коментар до Святого Пись­ма під час юдейського богослужіння в синагогах. П. виникла з вели­кого досвіду коментування Біблії на грунті Мішни (системи припи­сів до Закону Мойсея, яка згодом ляже в основу Талмуду). На тра­диціях П. будувалися проповіді Христа та апостолів, котрі, в свою чергу, стали грунтом для пізнішої середньовічної гомілетики.

План — структурна модель майбутнього ораторського тексту, його ідейний "скелет". П. конденсує основні моменти структури оратор­ського твору. Основні види П.: простий, складний та цитатний.

Платон (427-347 до Христа) — великий грецький філософ, за­сновник вчення про світ ідей, теоретик державності, блискучий лі­тератор. П. розвивав свої ідеї в формі філософського діалогу, наслі­дуючи усну традцію Сократа. Услід за Сократом П. розвінчав со­фістику як "мистецтво обдурювання". За П. оратор має два роди здібностей: здатність звести все до єдиної думки та здатність роз­класти явище на складові частини (сучасною мовою — синтез та аналіз).

Повтор (реприза) — дублювання оратором частин слова (слів, фраз), які нагадують про основну проблему і служать засобом ідей­но-формальної ритмізації виступу.

Поетика: 1. Вчення про художню літературу як таку. 2. Вчення про прийоми "прикрашення" прозаїчної та поетичної мови ("піїти­ка"). 3. Дисципліна, близька до стилістики, яка вивчає поетичну функ­цію тропів та фігур.

Полісендитон (від грец. лоА.і)оіЗу6єтоу) — синтаксична фігура, багатосполучниковість.

Політичне красномовство — виступ оратора, що виражає інтере­си тої чи іншої партії (політичної сили) або роз'яснює якусь суспіль­но-політичну ситуацію. Основні жанри П. к.: політичні промови (парламентська, мітингова та воєнна), доповідь, виступ, інформація, огляд, бесіда.

Помилки логічні — порушення законів логіки промовцем. Осно­вні П.л: підміна тези, недоведена основа доказу, "коло" в доказі, повторення доказу (тавтологія) і т.п.

Помилки мовні — порушення літературної норми (неправиль­ний наголос, неправильна вимова окремих звуків, неправильне вжи­вання слів за семантикою, значенням, невміння враховувати стиліс­тичне забарвлення слова (фрази), невміння включати слово (фразу) в контекст, невміння розрізняти окремі морфеми в слові, тавтологія, плеоназм, слова-паразити, какологія тощо).

Порівняння — троп, що будується на порівнянні одного пред­мета з іншим за спільною ознакою.

Прокопович Феофан (Єлеазар; також Самуїл Церейський) (1681-1736) — видатний церковний діяч, вчений, проповідник та теоретик риторики. Отримав ґрунтовну для того часу освіту в Ки­єві т




Переглядів: 1214

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ | Мета промови - це той результат, до якого прагне оратор.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.042 сек.