Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Механізм досягнення рівноваги в економіці на окремих відрізках кривої сукупного пропонування.

 

Рівновага економічної системи передбачає урівно­важення сукупного попиту та сукупної пропозиції. Така ситуація властива точці перетину кривих сукуп­ного попиту (АD) та сукупної пропозиції (AS). Їй відпо­відає рівноважний рівень цін (Ро) та рівноважний рівень національного виробництва (Q0). Оскільки крива сукупної пропозиції має складну конфігурацію, то ви­никає потреба розглянути різні варіанти перетину кри­вою сукупного попиту (АD) різних відрізків кривої сукупної пропозиції (А S).

Приклад 1. Нехай крива АD перетинає криву АS на горизонтальному відрізку (рис. 4.13).

 

Нагадаємо, що таке положення АS властиве депре­сивному стану економіки. Як видно із графіка, у цій ситуації рівновага не залежить від рівня цін. Якби обсяг виробництва зріс до Q2, то спостерігалося б пере­виробництво товарів та послуг, обсяг запасів зріс би і система змушена була б повернутись у точку Q0. Якби обсяг виробництва відповідав точці Q1 це означало б, що затоварювання почало зменшуватись і система пря­мувала знову ж таки до точки Qо. Отже, рівноважний обсяг виробництва завжди виявляється через перетин кривих АD і AS.

Тепер розглянемо, як зміщення кривої сукупного попиту впливає на стан макроекономічної рівноваги (рис. 4.14).

Рис. 4.13. Рівновага АD і АS на

горизонтальному відрізку кривої АS

 

Фактори, що зумовлюють зміщення кривої АD, опи­сані в першому параграфі теми. Припустимо, що кри­ва АD зміститься ліворуч. Рівновага переміщується із точки Ео в точку Е1. Рівень цін залишається незмінним, а обсяг виробництва зменшується до Q1, а рівень без­робіття зростає. І навпаки, зміщення кривої АD0 пра­воруч до АD означає зростання сукупного попиту і при­зводить до зростання обсягу виробництва від Qо до Q2 при незмінному рівні цін та зростання рівня занятості. Це свідчить про те, що в умовах депресії (горизонталь­ний відрізок) будь-яке стимулювання сукупного попиту є бажаним, оскільки воно веде до збільшення обсягу виробництва за незмінного рівня цін, що проявляєть­ся також у зменшенні товарних запасів та зростанні рівня зайнятості.

Рис. 4.14. Вплив зміщення кривої АD по горизонтально­му відрізку кривої АS на макроекономічну ситуацію

Приклад 2. Крива сукупного попиту (АD) перети­нає криву сукупної пропозиції (АS) на висхідному відрізку (рис. 4.15).

 

Рис. 4.15. Рівновага сукупного попиту і сукупної пропо­зиції на висхідному відрізку AS

За такої ситуації рівноважний рівень цін відпові­дає точці Ро, а рівноважний обсяг виробництва — точці Qо. Щоб зрозуміти, чому саме в точці Е формується макроекономічна рівновага, припустимо, що рівень цін визначається величиною Р1. Крива сукупної пропозиції АS показує, що за рівня цін Р1 підприємства не пере­вищать обсяг виробництва Q1. Суб'єкти макроекономіки готові за рівня цін P1виявити сукупний попит в обсязі Q2. Але оскільки за такої ситуації пропозиція буде менша за попит, конкуренція серед покупців підви­щить рівень цін до Ро. Це змусить виробників збільши­ти обсяг виробництва з Q1 до Qо а споживачів — змен­шити обсяги закупівель з Q2 до Q0. Обсяг випуску і закупівель урівноважиться в точці Е. Це означає, що на проміжному відрізку зміна рівня цін виключає пе­ревиробництво або недовиробництво товарів.

Вплив зміщення кривої сукупного попиту (АD) на стан макроекономічної рівноваги на висхідному (про­міжному) відрізку кривої АS зображено на рис. 4.16.

Як видно із графіка, збурення сукупного попиту, проілюстроване зміщенням кривої АD праворуч до АD1, зміщує точку рівноваги з Ео до Е1. Новій точці рівно­ваги відповідає більш високий рівень цін Р1 та більший обсяг виробництва Q1. Це означає, що зростання сукуп­ного попиту на проміжному відрізку зумовлює зрос­тання реальних обсягів національного виробництва, яке супроводжується зростанням рівня цін. При цьому слід підкреслити, що зростання сукупного попиту є свідчен­ням інфляції попиту.

Рис. 4.16. Вплив збурення попиту на висхідному відрізку кривої АS на макроекономічну ситуацію

Приклад 3. Крива сукупного попиту (АD) перети­нає криву сукупної пропозиції на класичному відрізку (рис. 4.17).

На класичному (вертикальному) відрізку збурення сукупного попиту зумовлює інфляційне зростання цін (інфляція попиту), але економіка не може вийти за межі потенційного обсягу національного виробництва, якому властивий природний рівень безробіття та пов­не іраціональне використання усіх видів ресурсів. Тому будь-яке зростання сукупного попиту в такій си­туації є вразливим для економіки, оскільки спричиняє інфляцію.

 

Рис. 4.17. Вплив збурення сукупного попиту на верти­кальній кривій АS на макроекономічну ситуацію

 

Розглядаючи кейнсіанський (горизонтальний) від­різок, ми аналізували вплив зміщення кривої АD пра­воруч (в бік зростання) та ліворуч (в бік скорочення) на рівновагу. Враховуючи, що таке зміщення АD ліворуч не впливає на рівень цін, але зменшує обсяг націо­нального виробництва, слід розглянути вплив зменшен­ня виробництва (зміщення ліворуч кривої сукупного попиту (AD) на проміжному та класичному відрізках). На перший погляд ніякої проблеми для розуміння впливу зміщення кривої АD на макрорівновагу не має. На класичному відрізку ціни зменшаться, а обсяг ви­робництва залишиться незмінним. А на проміжному відрізку відбудеться зменшення і реального виробниц­тва, і рівня цін. Насправді зміщення кривої АD ліво­руч на класичному та висхідному відрізах по-особли­вому впливає на макроекономічну рівновагу. Ця особ­ливість пояснюється тим, що ціни раз піднявшись, не можуть просто знизитись, оскільки продавцеві непро­сто відмовитись від більшого доходу (рис. 4.18).

Це означає, що при зміщенні кривої сукупного по­питу праворуч від АD до АD1, рівновага зміститься з точки Е і встановиться в точці Е1. Обсяг випуску зро­сте від Q до Q* (потенційного обсягу виробництва), а ціни зростуть з Р1 до Р2.

 

Рис. 4.18. Ефект храповика

При зміщенні кривої сукупного попиту AD1ліво­руч до АD ціни знижуватись не будуть. Тому рівнова­га встановиться не в точці Е, а в точці E2 при обсязі виробництва Q2. Це явище отримало назву "ефекта храповика". Термін "храповик" запозичений із меха­ніки. Він означає наявність такого механізму, який дає змогу рухатись колесу за стрілкою годинника, але не дає йому можливості крутитися у зворотному напрямку.

Ми розглянули вплив зміщення кривої сукупного попиту на макроекономічну рівновагу. Розглянемо, як зміщення кривої сукупної пропозиції впливає на рівно­вагу (рис. 4.19).

Рис. 4.19. Вплив зміщення кривої АS на макроекономіч­ну рівновагу




Переглядів: 1108

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Класична крива AS | Ситуація 1

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.