Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Визначення характеристик небезпечних геологічних процесів (землетрусу)

Землетруси – це підземні удари та коливання поверхні Землі, спричинені природними причинами. Область виникнення підземного удару – осередок землетрусу – представляє певний об'єм у товщі Землі, в межах якого відбувається процес вивільнення енергії, що накопичується тривалий час. Ця енергія вивільняється при майже миттєвому переміщенні мас. У центрі осередку умовно виділяється точка, іменована гіпоцентром. Проекцію гіпоцентру на поверхню землі називають епіцентром. Від осередку в усі боки поширюються пружні сейсмічні хвилі, серед яких розрізняють поздовжні й поперечні.

Поздовжні хвилі - це перенесення стиснення та розтягнення в напрямку поширення, поперечні - коливання частинок, що відбуваються перпендикулярно напрямку поширення хвилі. Швидкість поздовжніх хвиль більше поперечних. У результаті заломлення та відбивання в неоднорідному середовищі поблизу поверхонь розділу виникають поверхневі хвилі, які поширюються поверхнею Землі в усі боки від епіцентру – сейсмічні хвилі.

Мірою загальної енергії хвиль служить магнітуда землетрусу (М) – деяка умовна величина, пропорційна логарифму максимальної амплітуди зсуву частинок ґрунту. Ця величина визначається з спостережень на сейсмічних станціях, через амплітуду Zm (мкм) поверхневої хвилі та відстані R (км), до епіцентру землетрусу за формулою:

M = lgZm– 1,32R ,

і виражається у відносних одиницях. Найдужчий землетрус має магнітуду не більше 9.Енергія, що виділяється при землетрусі визначається за співвідношенням:

Е=10(5,24+1,44М), Дж.

Силу землетрусу оцінюють за інтенсивністю руйнувань на поверхні Землі. Для характеристики струсів використовують різні шкали інтенсивності землетрусівЕМS-98 (ЕС), ММ (США),SНІNDO (Японія),MSK-64(країни СНД).

Основними оціночними параметрами землетрусу є:

- інтенсивність землетрусу на відстані R від епіцентру,ІR;

- реальна інтенсивність землетрусу, що враховує тип ґрунту під забудовою,І'R;

- час приходу поздовжніх сейсмічних хвиль, tІ;

- час приходу поверхневих сейсмічних хвиль, tІІ;

- інтервал часу від початку першої фази землетрусу до початку другої (головної) фази Δt;

- імовірність загальних, , незворотних, , та санітарних втрат, ;

- потенційні втрати населення в будинках, Nпот.

Вихідні дані для розрахунку включають:

- М – магнітуда землетрусу;

- Н– глибина гіпоцентру, км;

- R– відстань від епіцентру, км;

- N– кількість людей у будинку, чол.;

- конструкція будинку;

- тип ґрунту під будинком;

- тип ґрунту поза будинком.

Послідовність оцінки наслідків землетрусу є наступною:

1. Визначити інтенсивність землетрусу на відстані R від епіцентру ІR, бали. Для однорідного ґрунту вона визначається за формулою:

.

2. Визначити реальну інтенсивність землетрусу, що враховує тип ґрунту під забудовою І'R, бали:

,

Де ΔIз – збільшення бальності для ґрунту, на якому побудований будинок у порівнянні з гранітом; ΔIм – збільшення бальності для ґрунту оточуючої місцевості. Значення ΔIзIм) для різних ґрунтів наведені в таблиці 1.1. додатку 1.

3. За реальною інтенсивністю землетрусу I'R, в балах, користуючись шкалою інтенсивності землетрусу MSK-64 (табл. 1.2 дод. 1), визначити тип землетрусу та його характеристику.

4. За конструктивними даними будинку визначити його тип та сейсмостійкість, Iс, бали, які наведені у таблиці 1.3. додатку 1.

5. Визначити ймовірність та ступінь ушкодження будинку за таблицею 1.4. додатку 1.

Ступені ушкодження будинків мають наступні характеристики:

0 – ушкодження відсутні;

1 – слабкі ушкодження (тріщини в штукатурці, між панелями, відколювання невеликих шматків штукатурки). Усуваються косметичним ремонтом.

2 – помірні ушкодження (відколювання великих шматків штукатурки, наскрізні тріщини в перегородках, слабкі ушкодження несучих стін). Необхідний капітальний ремонт.

3 – важкі ушкодження (руйнування огороджувальних конструкцій значна деформація каркасів, обвалення димарів). Необхідний відбудовний ремонт.

4 – руйнівні ушкодження (часткове руйнування несучих конструкцій, порушення зв'язків між частинами будинку, обвалення великих частин будинку). Будинок не відновлюється і підлягає зносу.

5 – повне руйнування будинку.

6. Визначити час приходу поздовжніх сейсмічних хвиль – І фаза землетрусу, tІ, с:

,

та час приходу поверхневих (найбільш небезпечних) сейсмічних хвиль – II фаза землетрусу, tІІ, с:

,

де Vповз, Vпов – середня швидкість поширення повздовжніх та поверхневих хвиль, км/с, за табл. 1.5 додатку 1.

7. Визначити інтервал часу від настання першої фази землетрусу до настання другої (головної) фази Δt, c:

 

t = tІІtІ.

 

8. Визначити імовірність загальних Рзаг і незворотних (летальних) Рнезв втрат людей залежно від ступеня ушкодження будинків за таблицею 1.6 додатку 1.

Оскільки ймовірність отримання будинками ушкоджень різного ступеня (див. таблицю 1.4 додаток 1) і ймовірність втрат людей (табл. 1.6 додаток 1) є величинами випадковими, то їх слід оцінювати за формулами:

- імовірність загальних втрат:

-

 

- незворотних втрат:

-

- санітарних втрат:

-

,

де ймовірність отримання будинком ушкоджень відповідного ступеня (табл.1.4 додаток 1).

9.Визначити потенційні загальні, незворотні та санітарні втрати населення в будинкахNпот за формулою:

 

,

 

деN – загальна чисельність людей у будинку,Рі – ймовірність відповідних втрат.

10. На основі проведених розрахунків зробити висновки щодо відповідності конструкції будинку вимогам норм сейсмостійкого будівництва, визначити заходи попередження втрат та збитків від майбутнього землетрусу.

Вимоги до оформлення практичної роботи:

Завдання оформлюються на стандартних аркушах А-4 та містять:

- конспект лекційного та додаткового матеріалу,

- розрахунки за варіантом.

Порядок зарахування практичної роботи:

Результати індивідуальної роботи студентів з теми обговорюються та виставляються в балах.

 

Таблиця 1.1- Варіанти для визначення характеристик небезпечних геологічних процесів (землетрусу)

 

№ варі-анту М, магні-туда Тип ґрунту під будинком/ поза будинком Н– глибина гіпоцентру км R– відстань від епіцентру, км Тип будинків і споруд за сейсмостійкістю N, загальна чисельність людей у будинку
Граніт/ вапняк А1
Вапняк/ Пісок А2
Щебень, гравій/вапняк Б1
Напівскельний (гіпс)/ вапняк Б2
Піщаний/пісок В1
Глинистий/пісок В2
Насипний, пухкий/ Пісок А1
Граніт/глина А2
Вапняк/граніт Б1
Гравій/вапняк Б2
Піщаний/ глина В1
Піщаний/глина В2
Граніт/Пісок А1
Насипний, пухкий/глина А2
Граніт/пісок Б1
Вапняк/глина Б2
Щебень/глина В1
Напівскельний (гіпс)/пісок В2
Піщаний/глина/ А1
Граніт/граніт А2
Насипний, пухкий/граніт Б1
Граніт/глина Б2
Вапняк/пісок В1
Щебень/глина В2
Напівскельний (гіпс)/глина А1

Список літератури:

1.Желібо Є. П., Заверуха Н. М., Зацарний В. В. Безпека життєдіяльності. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів освіти України I-IV рівнів акредитації/ за ред. /Є. П. Желібо- К.: "Каравела", 2004. – 328 с.

2.Джигирей В.С., Жидецький В.Ц. Безпека життєдіяльності. - Підручник .-Львів:Афіша,2001.-256 с.

3.Яким Р.С. Безпека життєдіяльності людини Навч. посіб. – Львів: Видавництво "Бескид Біт", 2005.– 304 с.

4.Чирва Ю.О., Бабяк О.С. Безпека життєдіяльності Навч. посібник. К.:Аттіка. 2003, - 304 с.

5.Ярошевська В.М., Ярошевський М.М., Москальов І.В. Безпека життєдіяльності. – К.: НМЦ, 1997. – 292 с

6.Сайт, присвячений надзвичайним ситуаціям природного характеру

7.Офіційний сайт Американського вулканологічного товариства http://vulcan.wr.usgs.gov/ (англійською мовою).

 

 




Переглядів: 541

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ | Практичне заняття № 2

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.