МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Довести, що архітектура часів Київської Русі набула високого рівня розвитку.На відміну від Західної Європи, на Русі держава не зазнала влади церкви, відповідно, у культурі простежувалися сильніші світські елементи. За відносно короткий термін Київська Русь зробила величезний крок, вийшовши на загальноєвропейський культурний рівень. Упродовж сторіч у східних слов'ян накопичувався багатий досвід архітектури, склалася національна традиція містобудування. Тривалий час основним будівельним матеріалом була деревина. У центрі поселень знаходилися «гради», що слугували для захисту від ворогів, проведення племінних зборів і культових обрядів. Більшість споруд у слов'янських «градах» зводили зі зрубів — колод, укладених у чотирикутні вінці. Зі зрубів будувалися й прості хати, і дво- або триповерхові тереми; зруби закладалися в основу кріпосних валів. Якісно новий рівень розвитку архітектури пов'язаний із переходом від дерев'яного до кам'яного й цегляного будівництва. Із прийняттям християнства почалося спорудження храмів, що являють собою самостійне давньоруське перероблення візантійських зразків. Найбільшого поширення на Русі набуло хрестово-купольне планування соборів. Така композиція храму ґрунтувалася на християнській символіці, підкреслюючи її призначення. Відповідно до цієї системи склепіння з центральним куполом спиралися на чотири стовпи, утворюючи хрестоподібну композицію. Кутові частини покривалися також купольними склепіннями.За часів Київської Русі дзвіниць не зводили. Типова храмова споруда мала один, три (Десятинна церква) або п'ять (Софійський собор) нав відповідно до кількості вівтарів у храмі. Внутрішній простір культових споруд оздоблювали мармуровими колонами, капітелями, монументальними мозаїчними панно та фресками. Для полегшення будівлі та поліпшення її акустики робили голосники — порожнину в товщі стіни, у яку закладали глечики. Вікон у стінах храмів було небагато. Напівтемне приміщення освітлювалося сонячними променями крізь центральний купол та свічками. Давньоруські майстри вдосконалили візантійський тип кладки. Стіни соборів викладалися з рядів каменю, що чергуються, й плінфи (пласка цегла, наближена до квадратної форми). Будівельники застосовували метод так званої утопленої плінфи, коли ряди цегли через один були заглибленими в стіну, а проміжки, що утворилися, заповнювалися цем'янкою (розчин вапна, піску й товченої цегли). Зрештою стіни виявлялися смугастими. Сірий граніт і червоний кварцит у поєднанні з оранжево-рожевим кольором плінфи та рожевим відтінком цем'янки надавали фасаду ошатного вигляду. Кладка виконувалася на високому художньому рівні й була однією з основних прикрас будівлі. Пізніше київську кладку запозичила Візантія. За Ярослава Мудрого започатковується наступна сторінка зодчества. З 1037 р. розпочинається будівництво в Києві «града великого». До його ансамблю належали Софійський собор, Золоті Ворота, Георгіївський та Ірининський монастирі. Із 1170-х рр. розпочинається наступний стильовий етап зодчества, що характеризується відмовою від грандіозних форм. У будівельній техніці активно використовуються місцеві будівельні матеріали та архітектурні традиції. Храми мають менші розміри, але яскравіше оздоблення, що падає їм своєрідної довершеності й краси. Найпоширенішим типом церков стала 3—5 купольна храмова будівля. Це Спасо-Преображенський (1036) і Борисоглібський (1128) собори в Чернігові, Кирилівська (1146) й Василевська(1183) церкви у Києві, Успенська церква (1078) Києво-Печерської лаври, Михайлівський Золотоверхий собор у Києві (1113) та багато інших. З 1320—1340-х рр. остаточно оформлюються місцеві архітектурні школи, з-поміж яких вирізняються київська, переяславська, чернігівська, галицька. Характерною особливістю цього етапу є поєднання візантійських елементів, частка яких відчутно зменшується, й романського стилю, що застосовувався в техніці споруд, особливостях архітектурних форм, декорі. Утіленням головних архітектурних досягнень Русі став Софійський собор у Києві, що зберігся до наших часів, але в дуже перебудованому вигляді. Він був споруджений за Ярослава Мудрого на місці його перемоги над печенігами і задуманий як символ політичної могутності Русі. Софійський собор став місцем, де відбувалися урочисте посадження на князівський стіл і поставляння на митрополичий престол, прийом іноземних послів, зустрічі князя з народом. Пам'ятником архітектури світового значення є ансамбль Києво-Печерської лаври. Споруда головного собору — Успенська церква (побудована у 1073—1077 рр.) — була важливим етапом у розвитку київської архітектури. З неї почалося поширення однокупольних храмів, основного типу храму в період феодальної роздробленості. Дещо пізніше в тому самому монастирі була побудована вражаюча своєю красою і пропорційністю надбрамна церква. Церкву було зруйновано у 1941 р., а сьогодні відновлено.
|
||||||||
|