Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Довести, що архітектура часів Київської Русі набула високого рівня розвитку.

На відміну від Західної Європи, на Русі держава не зазнала влади церкви, відповідно, у культурі простежувалися сильніші світські елементи. За відносно короткий термін Київська Русь зро­била величезний крок, вийшовши на загальноєвропейський куль­турний рівень.

Упродовж сторіч у східних слов'ян накопичувався багатий досвід архітектури, склалася національна традиція містобудування. Тривалий час основним будівельним матеріалом була деревина. У центрі поселень зна­ходилися «гради», що слугували для захисту від ворогів, прове­дення племінних зборів і культових обрядів. Більшість споруд у слов'янських «градах» зводили зі зрубів — колод, укладених у чотирикутні вінці. Зі зрубів будувалися й прості хати, і дво- або триповерхові тереми; зруби закладалися в основу кріпосних валів.

Якісно новий рівень розвитку архітектури пов'язаний із пе­реходом від дерев'яного до кам'яного й цегляного будівництва. Із прийняттям християнства почалося спорудження храмів, що являють собою самостійне давньоруське перероблення візантій­ських зразків. Найбільшого поширення на Русі набуло хрестово-купольне планування соборів. Така композиція храму ґрунтувалася на хри­стиянській символіці, підкреслюючи її призначення. Відповід­но до цієї системи склепіння з центральним куполом спиралися на чотири стовпи, утворюючи хрестоподібну композицію. Ку­тові частини покривалися також купольними склепіннями.За часів Київської Русі дзвіниць не зводили. Типова храмова споруда мала один, три (Десятинна церква) або п'ять (Софійський собор) нав від­повідно до кількості вівтарів у храмі.

Внутрішній простір культо­вих споруд оздоблювали мармуровими колонами, капітелями, мо­нументальними мозаїчними панно та фресками. Для полегшення будівлі та поліпшення її акустики робили голосники — порожни­ну в товщі стіни, у яку закладали глечики. Вікон у стінах храмів було небагато. Напівтемне приміщення освітлювалося сонячними променями крізь центральний купол та свічками. Давньоруські майстри вдосконалили візантійський тип клад­ки. Стіни соборів викладалися з рядів каменю, що чергуються, й плінфи (пласка цегла, наближена до квадратної форми). Буді­вельники застосовували метод так званої утопленої плінфи, коли ряди цегли через один були заглибленими в стіну, а проміжки, що утворилися, заповнювалися цем'янкою (розчин вапна, піску й товченої цегли). Зрештою стіни виявлялися смугастими. Сірий граніт і червоний кварцит у поєднанні з оранжево-рожевим ко­льором плінфи та рожевим відтінком цем'янки надавали фасаду ошатного вигляду. Кладка виконувалася на високому художньому рівні й була однією з основних прикрас будівлі. Пізніше київську кладку запозичила Візантія. За Ярослава Мудрого започатковується наступна сторінка зод­чества. З 1037 р. розпочинається будівництво в Києві «града ве­ликого». До його ансамблю належали Софійський собор, Золоті Ворота, Георгіївський та Ірининський монастирі. Із 1170-х рр. розпочинається наступний стильовий етап зодче­ства, що характеризується відмовою від грандіозних форм. У бу­дівельній техніці активно використовуються місцеві будівельні матеріали та архітектурні традиції. Храми мають менші розміри, але яскравіше оздоблення, що падає їм своєрідної довершеності й краси. Найпоширенішим типом церков стала 3—5 купольна храмо­ва будівля. Це Спасо-Преображенський (1036) і Борисоглібський (1128) собори в Чернігові, Кирилівська (1146) й Василевська(1183) церкви у Києві, Успенська церква (1078) Києво-Печерської лав­ри, Михайлівський Золотоверхий собор у Києві (1113) та багато інших. З 1320—1340-х рр. остаточно оформлюються місцеві архітек­турні школи, з-поміж яких вирізняються київська, переяслав­ська, чернігівська, галицька. Характерною особливістю цього етапу є поєднання візантійських елементів, частка яких відчутно зменшується, й романського стилю, що застосовувався в техніці споруд, особливостях архітектурних форм, декорі. Утіленням головних архітектурних досягнень Русі став Софійський собор у Києві, що зберігся до наших часів, але в дуже пере­будованому вигляді. Він був споруджений за Ярослава Мудрого на місці його перемоги над печенігами і задуманий як символ по­літичної могутності Русі. Софійський собор став місцем, де від­бувалися урочисте посадження на князівський стіл і поставляння на митрополичий престол, прийом іноземних послів, зустрічі кня­зя з народом. Пам'ятником архітектури світового значення є ансамбль Києво-Печерської лаври. Споруда головного собору — Успенська церква (побудована у 1073—1077 рр.) — була важливим етапом у розвитку київської архітектури. З неї почалося поширення однокупольних храмів, основного типу храму в період феодальної роз­дробленості. Дещо пізніше в тому самому монастирі була побудо­вана вражаюча своєю красою і пропорційністю надбрамна церква. Церкву було зруйновано у 1941 р., а сьогодні відновлено.




Переглядів: 855

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ранній Ренесанс (14 ст) | Назвати найвидатніших живописців голландського та фламандського живопису XVII ст. Які твори цих художників вам відомі?

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.