Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Методика психологічної професіографії

Принципі і методи професіографії

Професіографія роз­починається зі збору даних про роботу, яку вивчають. Всі ці дані групують відповідно до чотирьох груп питань.

1. Яку професію (спеціальність, посаду) аналізують і описують? Що є предметом і метою цієї роботи? Які види діяльності вона містить і як вони взаємопов'язані між собою?

2. Які умови й можливості надає робота для повного використання про­дуктивності праці нормальної людини? Що стримує нормальний розви­ток психічних процесів або обмежує застосування здібностей? Чим зумов­лена ефективність праці? Які основні об'єктивні передумови хороших результатів роботи?

3. Які зовнішні фактори позитивного або негативного характеру вплива­ють на психіку людини на цьому робочому місці? Що може ефективно вплинути на психічну працездатність і продуктивність? Що покращує і розвиває або навпаки, порушує психічні функції і стримує розвиток здібностей, негативно впливає на них?

4. Які особливості або виняткові вимоги до психіки людини пред'являє ця робота? Які здібності й особливості є передумовою успішного виконан­ня роботи і які якості не застосовують у цій діяльності, а в деяких випад­ках вони просто непотрібні? Які з найважливіших суб'єктивних детермі­нант є показниками високої продуктивності?

Вивчаючи відповідну роботу, психолог ставить детальні запитання і з їх­ніх відповідей відбирає інформацію, яку використовує як основний мате­ріал для професіограми (відповідно до її виду та мети використання). Основа фундаментального опису складається з 16 запитань; у відповідях на них є важливі дані для професіограми (їхню залежність оформляють так: запитання...? = відповідь на нього...):

1. Як називається робота і в чому вона полягає? (Іншими словами, що виконується?) = назва роботи, спеціальності, професії, посади мож­ливого робочого місця – опис існуючих характеристик і видових особливостей праці.

2. Якою є ефективність і мета роботи? (Що виготовляють і з якою ме­тою?) = мета роботи: продукція, послуги; значення роботи: цінність і важливість продукції або надання послуг для організації підпри­ємства та всього народного господарства.

3. Що є предметом праці? (З чого виготовляють, над чим і з чим працю­ють) = матеріал, сировина, напівфабрикати; нематеріальні джерела – інформація, письмові дані та документи; обслуговування, надання послуг – допоміжна діяльність.

4. Яким способом виконують роботу? (Як це робиться?) = технологіч­ний процес, трудовий процес, операція, завдання.

5. На підставі чого виконується ця робота? (На якій підставі це робить­ся?) = підставою для виконання роботи можуть бути: виробнича документація, рисунки, вказівки, детальні технологічні інструкції, плани, розрахунки; опосередкована інформація, інструкції, опис, накази.

6. Які критерії оцінки результатів праці? (На підставі чого оцінюють якість і ефективність праці?) = критерії, оцінки, норми, ліміт, затра­ти часу, кваліфікаційні розряди.

7. Яка кваліфікація вимагається для роботи? (Що треба вміти, знати?) = необхідна освіта, практичний досвід, який вимагають, майстерність, спеціалізація.

8. За допомогою яких засобів виконують роботу? (Чим виконують?) = інструменти, машини, допоміжні засоби, апаратура, засоби управ­ління.

9. В яких умовах виконують роботу? = виробниче середовище: умови праці та параметри робочого місця (просторові, гігієнічні, естетичні тощо).

10. Яка організація праці? (Коли і яким способом виконують роботу?) -організація виробничого процесу, графік роботи і розклад змін, ре­жим праці та відпочинку, баланс робочого часу.

11. Яка кооперація праці? (Хто, що і з ким робить?) = розподіл виробни­чих завдань, повноважень і відповідальності в трудовому колективі, визначена субординація – керівник, підлеглі, система керівництва й управління первинними виробничими колективами; характери­стика соціального середовища та мікроклімату на виробництві.

12. Яка інтенсивність праці? (Як багато, наскільки швидко або повільно, як часто виконують роботу?) = кількість роботи, її важкість, швид­кість, темпи, норми часу, тривалість навантаження, варіабельність праці – монотонність, систематичність, циклічність, ритмічність.

13. Які загрозливі та відповідальні моменти трапляються на виробництві? (Що може трапитись на роботі?) = неполадки, матеріальні втрати, штрафи за низьку якість або зрив термінів доставки продукції, аварії обладнання, травми, профзахворювання, збитки для народного гос­подарства країни.

14. Як впливає праця на працівника? (Чим корисна й чим шкідлива вона для людини?) = позитивний і негативний вплив матеріальних, органі­заційних і соціальних факторів на особистість (у комплексі).

15. Яку користь приносить праця робітникові? (Скільки він заробляє?) = заробітна плата, премії, натуральні видачі, різні пільги, моральне задоволення від праці, громадське визнання працівника.

16. Які умови, вимоги й обмеження характерні для роботи? (Хто може, а хто не повинен її виконувати?) = адміністративно-правові, полі­тичні, медичні, громадські й інші детермінанти.


Читайте також:

  1. Апаратура і методика проведення густинного гамма-гамма-каротажу
  2. Апаратура і методика проведення густинного гамма-гамма-каротажу
  3. Апаратура та методика проведення газометрії свердловин в процесі буріння
  4. Види вправ з лексики й методика їх проведення
  5. Види та жанри образотворчого мистецтва, методика ознайомлення з ними у початковій школі.
  6. Вимоги до психолога-спеціаліста психологічної служби України
  7. Геофізичний контроль за розробкою нафтових і газових родовищ. Задачі. Методи і методика дослідження
  8. Гідродинамічні аварії. Методика оцінки інженерного cтану при них і заходи захисту населення та території
  9. ДОСВІД ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ США
  10. Доходи підприємства та методика їх обчислення
  11. Етапи контролю та методика їхнього здійснення. 1 страница
  12. Етапи контролю та методика їхнього здійснення. 1 страница




Переглядів: 611

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лекція 6. Професійна пригодність та професіоналізм | Професіограма та психограма професії

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.