Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Оцінка беззбитковості виробництва.

Одними з найважливіших питань, які повинні вирішувати менеджери кожного підприємства є: визначення обсягу виробництва і реалізації продукції, за якого забезпечується відшкодування усіх витрат; розрахунок обсягу продажу продукції, необхідного для отримання бажаної суми прибутку; дослідження характеру залежності прибутку підприємства від зміни ціни на продукцію та обсягів її реалізації. Для вирішення цих питань аналізують взаємозв’язок між обсягами витрат, доходом від реалізації продукції та сумою прибутку підприємства.

Аналіз «витрати – обсяг діяльності – прибуток» – це метод системного дослідження взаємозв’язку витрат, обсягу діяльності та прибутку підприємства.

Виділяють дві основних моделі аналізу «витрати – обсяг діяльності – прибуток»: економічну і бухгалтерську.

 
 

Економічна модель розглядає поведінку витрат у довгостроковому періоді. За цієї моделі аналізу передбачають, що зміна загальних витрат і доходу підприємства внаслідок зміни обсягу діяльності має нелінійний характер (див. рис. 4.).

 

Рис. 4 Поведінка доходів і витрат в економічній моделі аналізу

«витрати – обсяг діяльності – прибуток»

 

Непропорційність зміни доходу внаслідок зміни обсягу діяльності пояснюється тим, що для збільшення обсягу виробництва і реалізації продукції необхідно стимулювати попит на продукцію на основі певного зниження її ціни. Відповідно, нелінійна поведінка сукупних витрат підприємства зумовлена ефектом масштабу.

Бухгалтерська модель аналізу «витрати – обсяг діяльності – прибуток» розглядає поведінку витрат в межах певного короткого періоду часу – релевантного діапазону, протягом якого неможливо швидко змінити обсяги діяльності. Тому лінії доходу і витрат у бухгалтерській моделі мають прямолінійній характер.

Бухгалтерську модель аналізу «витрати – обсяг діяльності – прибуток» використовують задля визначення:

· точки беззбитковості діяльності підприємства;

· суми прибутку при певному обсязі реалізації продукції;

· впливу зміни величини витрат, ціни на продукцію та обсягу виробництва і реалізації продукції на суму прибутку підприємства;

· оптимального співвідношення постійних і змінних витрат підприємства;

· рівня ризику операційної діяльності підприємства.

Точка беззбитковостіхарактеризує такий обсяг виробництва чи реалізації продукції (О), за якого сума доходів підприємства (Д) дорівнює сумі його постійних (Вп) і змінних (Вз) витрат, а прибуток дорівнює нулю, тобто:

Д = Вп + Вз. (1.)

Обсяг виробництва в точці беззбитковості визначають у натуральних (Он) чи вартісних (грошових) (Ог) вимірниках або у відсотках до потужності підприємства.

Між точкою беззбитковості у натуральних одиницях виміру та точкою беззбитковості у грошових одиницях виміру існує взаємозв’язок:

Он = Ог : Цод, (2.)

де Цод – ціна одиниці продукції, грн.

Точку беззбитковості визначають аналітичним або графічним методами.

Застосовуючи для визначення точки беззбитковості аналітичний метод формулу 8.1. записують таким чином:

Он · Цод = Вп + Он · Взп, (3.)

де Взп – змінні питомі (на одиницю продукції) витрати.

Формулу для обчислення точки беззбитковості в натуральних одиницях виміру записують так:

Он =Вп : Дмп, (4.)

де Дмп – маржинальний питомий (на одиницю продукції) дохід, грн. Його обчислюють за формулою:

Дмп = Цод – Взп. (5.)

Використовуючи певні математичні перетворення, за формулою 6.4. можна записати формулу для обчислення точки беззбитковості в грошових одиницях виміру.

Ог = Вп : Кмд, (6.)

де Кмд – коефіцієнт маржинального доходу на одиницю продукції.

Коефіцієнт маржинального доходу (Км) – це показник, який обчислюють діленням суми маржинального доходу від реалізації продукції (Дм) на загальну суму доходу підприємства (Дз).

Км = Дм : Дз. (7.)

Коефіцієнт маржинального доходу можна обчислювати й на одиницю продукції. У цьому разі формулу для його обчислення записують так:

Кмд = Дмп : Цод. (8.)

Як зазначено вище, у точці беззбитковості прибуток підприємства дорівнює нулю. Якщо підприємство планує отримати прибуток, то дохід від реалізації продукції (Дз) має складатися з суми змінних витрат (Вз), постійних витрат (Вп) та бажаного операційного прибутку (По).

Дз = Вз + Вп + По (9.)

Із співвідношення (8.9.) можна вивести (на основі математичних перетворень) формулу обчислення доходу від реалізації продукції, необхідного для отримання бажаної суми прибутку (Дз):

а) у грошових одиницях виміру:

Дз = (Вп + По) : Кмд; (10.)

б) у натуральних одиницях виміру:

Дз = (Вп + По) : Дмп. (11.)

За формулою 8.10. можна визначити суму прибутку підприємства за очікуваного обсяу реалізації продукції:

По = Дз · Кмд – Вп (12.)

Часто виникає потреба у визначенні планової суми чистого прибутку підприємства. Позначивши ставку податку на прибуток як С, чистий прибуток підприємства (Пч) можна обчислити за формулою:

Пч = По · (100 – С) : 100. (13.)

Звідси

По = Пч : [(100 – С) : 100] (14.)

Підставивши значення По з формули 14. у формули 10., 11. отримуємо формули для визначення доходу, необхідного для отримання бажаної суми чистого прибутку:

а) у грошових одиницях виміру:

Дз = ; (15.)

б) у натуральних одиницях:

Дз = , (16.)

Порівнюючи плановий або фактичний обсяг виробництва з точкою беззбитковості обчислюють показник запасу міцності. Запас міцності (Зм) розраховують як різницю між плановим обсягом реалізації продукції і обсягом реалізації продукції підприємства у точці беззбитковості.

Зм = Дз – Д. (17.)

Показник запасу міцності характеризує на скільки можна зменшити обсяг реалізації продукції, щоб підприємство не зазнало збитків.

За показником запасу міцності можна визначити коефіцієнт запасу міцності (Кзм), який обчислюють діленням запасу міцності (Зм) на величину фактичного (або запланованого) обсягу реалізації продукції (Дз).

Кзм = Зм : Дз. (18.)

Коефіцієнт запасу міцності є вимірником рівня ризику нерентабельної роботи підприємства. Збільшення значення цього коефіцієнта, свідчить про зменшення рівня такого ризику.

При застосуванні графічного методу аналізу взаємозв’язку витрат обсягу діяльності і прибутку на основі даних про суму постійних і змінних витрат підприємства будують графіки:

а) беззбитковості; (див. рис. 5.);

б) маржинального доходу (див. рис. 6.);

в) залежності прибутку від обсягу діяльності (див. рис. 7).

 



Рис. 5. Графік беззбитковості

 
 

Рис. 6. Графік маржинального доходу

 


 
 

Рис. 7 Графік залежності прибутку від обсягу діяльності підприємства

 

Якщо підприємство виготовляє декілька видів продукції, то аналіз витрати – обсяг діяльності – прибуток ускладнюється через необхідність врахування комбінації продажу.

Комбінація продажу – це процентне співвідношення окремих видів продукції в загальному обсязі реалізації.


Читайте також:

  1. IV. Оцінка вигідності залучення короткотермінових кредитів
  2. Алгебраїчний спосіб визначення точки беззбитковості
  3. Аналіз беззбитковості підприємства
  4. Аналіз виявлених проблем і їхня оцінка
  5. Аналіз і оцінка рівня соціальної відповідальності бізнесу
  6. Аналіз і оцінка стану охорони праці
  7. Аналіз результатів національного виробництва.
  8. Аналіз рейтингових підходів і оцінка інвестиційної
  9. Аналіз руху грошових коштів у контексті нової фінансової звітності Важливим завданням аналізу фінансового стану підприємства є оцінка руху грошових коштів підприємства.
  10. Аналіз стану й оцінка рівня нормування праці
  11. Аналіз та оцінка виробничого травматизму в галузі
  12. Аналіз та оцінка інвестування в умовах ризику. Якісні та кількісні методи оцінювання проектних ризиків.




Переглядів: 1328

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні види управлінських рішень та підходи до формування та аналізу обліково-аналітичної інформації, необхідної для їх прийняття. | ЛЕКЦИЯ.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.