Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема 4. Аналітико-синтетична діяльність головного мозку.

Модуль 2. Фізіологія ВНД.

 

У процесі життєдіяльності здійснюється постійно як аналіз, так і синтез подразників зовнішнього і внутрішнього середовища організму.

Усі без винятку подразники як прості, так і складні володіють універсальною біологічною дією: сильні подразники викликають оборонну поведінку, а помірні за силою - орієнтувальний рефлекс, поява якого залежить тільки від ступеня новизни, а не від модальності або параметрів стимулу. У цьому полягає біологічний зміст орієнтувального рефлексу, оскільки мозок виокремлює невідомий сигнал з усіх раніше відомих. Орієнтувальний рефлекс являє собою елементарну і початкову форму аналізу впливів зовнішнього середовища.

Виявлення біологічної значимості нового подразника відбувається тільки при його повторному впливі. І, якщо з ним щось зв'язане або за ним що-небудь слідує, він стає біологічно значимим сигналом, а якщо новий сигнал не супроводжується ніякими наслідками, те орієнтувальний рефлекс згасає, стає біологічно індиферентним за даних обставин. У цьому випадку також біологічна значимість подразника оцінюється в межах одного каналу сприйняття і відбувається елементарний аналіз зовнішнього середовища.

Отже, найпростіша аналітико-синтетична діяльність мозку починається вже в рецепторах кожного з аналізаторів, що спеціалізувалися в процесі еволюції виділяти визначений вид подразнень, які діють на організм, і трансформувати їх у нервові імпульси, що потім направляються через підкіркові структури в первинні проекційні поля кори.

Наступний рівень аналізу і синтезу відбувається в специфічній і неспецифічній підкірковій структурах (при участі кори). Про це свідчить можливість вироблення в декортикованих тварин умовних рефлексів на прості подразники, а також збереження вегетативних компонентів умовнорефлекторної реакції після декортикації.

В даний час невідомо, чи відбувається в структурах неспецифічної системи аналітико-синтетична діяльність такого ж типу, як у класичних аналізаторних ланках. Вважається, що основна її функціональна роль - це залучення різних мозкових структур у біологічний аналіз подразників і забезпечення зовнішніх поведінкових реакцій, активація центральної нервової системи й ефективних виходів, з чим також зв'язане встановлення відповідного емоційного фону, гормональної активності і т.д. (Ю. Г. Кратин).

Самі складні форми аналізу і синтезу здійснюються нейронами кори великих півкуль головного мозку (у ссавців) або філогенетично найбільш молодими ділянками центральної нервової системи (в інших хребетних тварин). Наприклад, у птахів таким вищим інтегративним органом є стріарний комплекс.

Таким чином, оцінка подразників за фізико-хімічними показниками починається зі сприйняття зовнішніх впливів спеціалізованими рецепторами і генерації нервових імпульсів у рецепторних клітинах, а продовжується аналіз у ряді підкіркових структур і закінчується в специфічному проекційному полі кори великих півкуль. Весь цей релейний ланцюг І. П. Павлов назвав аналізатором - апаратом виміру параметрів зовнішніх впливів визначеної модальності (звуку, світла, запаху і т.д. ).

У процесі сприйняття тварини і люди змушені постійно зменшувати надмірність інформації, що надходить, відбираючи стійкі, істотні ознаки подразників. Отже, життя тварин (і людини) супроводжується постійною аналітико-синтетичною діяльністю, що удосконалюється в процесі онто- і філогенетичного розвитку нервової системи.

Процес пізнання матеріального світу починається з відчуттів, що представляють собою відображення окремих властивостей предметів і явищ зовнішнього середовища, які діють на різні аналізатори. У сприйнятті окремі відчуття з'являються у вигляді цілісного конкретного образу.

Відчуття і сприйняття виникають при безпосередньому впливі на аналізаторні системи, а конкретно-чуттєві узагальнені образи, що виникають у людини при думці про предмет, називаються уявленнями. Отже, уявлення є першою елементарною формою чуттєвої абстракції.

В процесі мислення як узагальнюючої форми пізнання образи і уявлення піддаються класифікації і вступають у логічні зв'язки, в результаті чого утворюються поняття, що відображають суттєве, загальне у взаємозв'язках предметів і явищ (Л. А. Фирсов і ін., 1979).

Головною рисою кожного спеціалізованого аналізатора є досить стандартна сталість його настроювання при заданих умовах сприйняття. Цим і забезпечується об'єктивність відображення в нервових процесах факторів зовнішнього середовища.

Отже, спеціалізований аналізатор є органом їхньої об'єктивної оцінки й обробки.

Чим же визначається суб'єктивність відображення дійсності? Суб'єктивна оцінка подразників - це не що інше як визначення їхньої корисності, шкідливості або байдужності в даних умовах для організму, тобто оцінка їх за біологічним, а для людини і за соціальним значенням. В основі суб'єктивної оцінки подразників лежить зіставлення результатів роботи двох або декількох аналізаторів із внутрішніми потребами організму і попереднім досвідом, накопиченим у пам'яті. Оскільки досвід кожного індивідуума, як і його потреби, а тим більше комбінації цих двох факторів, відрізняються від досвіду і потреб іншої особи, то цим, власне, і закладається початок суб'єктивному внутрішньому світові.

Чим багатшим стає індивідуальний досвід, тим більш різноманітним може стати суб'єктивне сприйняття. Разом з тим цей вид аналізу подразників поряд із суб'єктивною має й об'єктивну сторону, тому що першоджерелом потреб і індивідуального досвіду є все той же об'єктивний матеріальний світ, сутність і внутрішні закономірності руху якого не залежать від суб'єктивного сприйняття (Ю. Г. Кратин, 1975).

 

 


Читайте також:

  1. I. Оболонки та підоболонкові порожнини головного мозку
  2. II. Морфофункціональна характеристика відділів головного мозку
  3. Адвокатська діяльність
  4. Актове діловодство. Діяльність судів. Ведення актових книг
  5. Аналітико-синтетична переробка інформації
  6. Англійська система фізичного виховання. Діяльність Томаса Арнольда.
  7. Антимонопольна діяльність держави
  8. Антимонопольна діяльність держави.
  9. Аудиторська фірма — юридична особа, створена відповідно до законодавства, яка здійснює виключно аудиторську діяльність.
  10. Банківська діяльність
  11. Банківська діяльність у сфері надання фінансових послуг
  12. Банківська діяльність у сфері надання фінансових послуг.




Переглядів: 2306

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 3. Динаміка умовно-рефлекторної діяльності. | Значення викликаних потенціалів мозку людини.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.