Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Принципи недіяння і невимовності

Лао-цзи: Дао не лише джерело світу, але і загальний закон.

 

Засновником даосизму є Лао-цзи (II половина 6 віків – 1 половина 5 віків до нашої ери). Даосизм – філософське вчення про світ і людину, як його частку. Основне поняття - «Дао», яке має декілька значень. По-перше – ця першооснова, джерело усього існуючого. По-друге, завершеність усього сущого. По-третє, воно невисловлюємо і безіменно, тому знання Дао полягає в мовчанні. У четвертих, прояві Дао суперечливо: воно не бореться, а перемагає, оскільки воно і є втілення природного Шляху. Слід розрізняти Дао як загальний Шлях, і Де як шлях конкретної людини. Для того, щоб пізнати Де, необхідно пізнати Дао.

Первинне Дао містить в собі в хаотичній єдності сукупність речей. Будучи образом Великої Єдності. Розуміння Єдиного дозволяє, спираючись на мале, обіймати велике; зберігати вузьке, щоб управляти великим. Основна мета – бачити через одну річ усю природу, а також дорожити природністю. Досягнення своєї природи – основна мета даосизму, як наслідок висувається вимога відгукуватися на «пітьму перетворень», проникати в «сотні змін».

Згідно Лао-цзи, усі етико-соціальні явища, вчинки індивідів мають бути підпорядковані природній необхідності. Він піддає критиці конфуціанське поняття «людинолюбство», вважаючи його чужим природі людини, а вимога його дотримання – невиправданим втручанням в існування суспільства.

Одне означає хаос, що складається з найдрібніших часток ци, як первинної Матриці існування Дао. Небо у Лао-цзи тотожно з Дао, існування речей, що означає.

Поняття Дао у Лао-цзи має онтологічний зміст, це – вічне, незмінне, непізнанне, безформне початок-джерело. Лао-цзи розглядає його як справжню основу речей і явищ. Дао – творча сила, невичерпне джерело руху. Воно включає вказівку на загальний взаємозв'язок, коли «віддавати» і «приймати» знаходяться у взаємозв'язку. Його рухи мимовільні. Дуже важлива вимога – діяти без насильства, згідно Дао. Проповідь «недіянь» (усій), тобто відмови від довільних дій, що суперечать іманентним канонам речей і явищ, порушуючих їх природний взаємозв'язок. Народження, формування і загибель речей не підвладні особистій волі, а тільки загальному руху усього цілого, некерованого Дао.

Благо (де) – друге після Дао найважливіше поняття даоськой філософії. Де зазвичай переводиться як доброчесність, хоча воно може трактуватися як «постійну властивість» речей або як їх «атрибути». Основне зусилля даоського мислителя спрямоване до спокійної радості (спокій – бездумність, спокій – безтурботність, незворушність) – ідеального стану блаженства. Особливе значення приділяється засудженню зарозумілості, оскільки воно засноване на протиставленні особистої волі загальному доцільному ходу речей. Важливе місце займає поняття симетрії, оскільки усе побудовано згідно з нею. Всяка річ виконує особливу функцію в цілісному організмі Всесвіту, завдяки чому зрівнюється їх «неподібність» (бу тун) і досягається симетрія. Вказівка на «частку осінньої павутини» як на найменшу частку і наділ її розумом, акцентує ідею розумності матері-природи. Дао, одночасно. Розглядається як детермінанта змін, але при цьому залишається можливість вільного розвитку. Оскільки усе відбувається у взаємозв'язку, то всяка зміна виникає в певний момент «відгукуючись» на те, що сталося. Дао не грає ролі провидіння, воно «народжує» усі речі, не маючи якої-небудь благої або злої мети, має небесний характер-властивість. Рух Дао збуджує відгук, але в той же час передає, мабуть, процес кругообігу в природі: однорідні маси інь асоціюються з важким повітрям, маси ян – з легенею. Важлива вимога збереження тіла-соми у цілісності, означає не лише фізична досконалість, скільки правильне співвідношення Его і тіла, розуму і почуття.

 

Чжуан-цзи: «Нівеляція істинного і неправдивого»

«Нівеляція Я і речей«

 

Послідовник Лао-цзи, Чжуан-цзи вважав марними суперечки про істинний і належний, якщо вони триватимуть, дух стане слабшати з кожним днем, а свідомість наближатися до смерті. На його думку, істинне і неправдиве повністю відносні: «Якщо обоє ми, я і ви, не можемо знати, хто правий, хто може знати це»? Критерій істинного і неправдивого у кожного свій. Цей принцип поширюється на сферу людських відносин: «На мій погляд, принципи людинолюбства і боргу, шляхи істинного і неправдивого і хаотичні, як я можу знати різницю між ними»?

Він вважав, що заперечення відмінності між істинним і неправдивому є визначальним у виявленні Дао. Тому закликав відмовитися від розрізнення істинного і неправдивого: «Головне спочатку отримує своє місце в середині круга, щоб відповідати нескінченності». Принцип заперечення відмінності між істинним і неправдивим поширюється на існування і розвиток речей, і, отже, «усі речі однакові». Більше того, він наполягав, що будь-яка річ відносна і є цією, тому «немає такої речі, яка не була б цією». В результаті виникає відношення взаємного породження і обумовленості : «Те і це – вчення про взаємне породження. І якщо це так тільки тоді, коли існує смерть, існує і життя». Чжуан-цзи настільки абсолютизує протиріччя, що воно виділяється як останнє, на що можна опертися: «Немає речі, яка не створювалася і не руйнувалася, але вона знову повертається до єдиного». Відмінність він вважав також відносною, при цьому сама претензія абсолютизацію стосунків приводить до парадоксальних виводів: «Якщо вважати, що в Піднебесній немає нічого більшого, ніж кінчик волоса, тоді гора Тайшань буде маленькою».

Дао розглядалася в якості джерела розвитку, і тому «воно не річ, а небуття». І водночас дао – містичне «духовне тіло, яке має почуття, користується довірою і безформно. Саме Дао з точки зору Чжуан-зци, ніколи не знало меж і протиріч. Відповідно збиток наноситься Дао, коли протиставляє істинне і неправдиве: «Коли ясно проявилося істинне і неправдиве, це завдало збитку Дао. Коли Дао був нанесений збиток, виникли перешкоди». Сам принцип Дао розглядається як здатність однаково оцінювати різні речі: «З точки зору Дао речі не бувають цінними і нікчемними». Тому Дао стає способом сполучати різне в єдине ціле.

 


Читайте також:

  1. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  2. Антикорупційні принципи
  3. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  4. Б/. Принципи виборчого права.
  5. Базові принципи обліку виробничих витрат і калькулювання собівартості продукції
  6. Базові принципи психології спорту.
  7. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. особливості побудови банківської системи в Україн
  8. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. Особливості побудови банківської системи в Україні.
  9. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. Особливості побудови банківської системи в Україні.
  10. Біржові товари і основні види товарних бірж. Принципи товарних бірж.
  11. Бюджетна система України: поняття та принципи побудови
  12. Бюджетна система України: поняття та принципи побудови.




Переглядів: 2173

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Неортодоксальні школи. Буддизм: позбавлення від бажань і пробудження в нірвані. | Себелюбна природа людини.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.