Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Економічні потреби – це потреби в економічних благах.

Носіями економічних благ є найрізноманітніші товари та послуги. В їх сукупності розрізняють:

споживчі блага (товари та послуги, призначені для безпосереднього задоволення людських потреб) і виробничі блага (товари та послуги, призначені для виробництва споживчих благ);

матеріальні блага (товари та послуги матеріального виробництва) і нематеріальні блага (створюються у сфері нематеріального виробництва);

теперішні блага (перебувають у безпосередньому користуванні економічними суб’єктами) і майбутні блага (товари та послуги, якими економічні суб’єкти зможуть скористатися у майбутньому).

Всебічне комплексне вивчення системи економічних потреб зумовлює необхідність їхньої класифікації за такими критеріями:

 

І. За характером виникнення:

· первинні (базові), пов’язані із самим існуванням людини: їжа, одяг, безпека, житло;

· вторинні, виникнення та зміна яких зумовлені розвитком цивілізації: модний одяг, комфортне житло, інформація та ін..

ІІ. За засобами задоволення:

· матеріальні (потреби в матеріальних благах);

· нематеріальні (духовні потреби).

ІІІ. За нагальністю задоволення:

· першочергові (предмети першої необхідності)

· другорядні (предмети розкоші).

ІУ. За можливостями задоволення:

· насичені, вгамовані (мають чітку межу і можливість повного задоволення);

· ненасичені, невгамовні (не можуть бути задоволені повністю, не мають меж насичення).

У. За участю у відтворювальному процесі:

· виробничі (потреби у засобах виробництва);

· невиробничі (потреби у споживчих благах).

УІ. За суб’єктами вияву:

· особисті (виникають і розвиваються у процесі життєдіяльності індивіда);

· колективні, групові (потреби групи людей, колективу);

· суспільні (потреби функціонування та розвитку суспільства у цілому).

УІІ. За кількісною визначеністю та мірою реалізації:

· абсолютні (перспективні потреби, які мають абстрактний характер і є орієнтиром економічного розвитку);

· дійсні (формуються залежно від досягнутого рівня виробництва і є суспільною мірою для певного періоду;

· платоспроможні (визначаються платоспроможним попитом);

· фактичні (задовольняються наявними товарами та послугами).

 

Безперервний економічний і духовний прогрес суспільства неминуче зумовлює як кількісне, так і якісне зростання потреб. Виникнення нових потреб супроводжується постійним урізноманітненням, примноженням, збагаченням та ускладненням їхньої структури. Прагнення задовольнити зростаючі потреби є спонукальним мотивом удосконалення економічної діяльності, нарощування виробництва економічних благ та поліпшення їхніх якісних характеристик. Однак зростання та розвиток потреб завжди випереджає можливості виробництва і не збігається з рівнем фактичного споживання. У цьому виявляється авангардна роль потреб, що знайшла відображення в економічному законі зростання потреб.

Людські потреби безмежні, а ресурси, за допомогою яких можна задовольнити ці потреби, обмежені. Суспільство не може споживати стільки, скільки хоче. Збільшення виробництва одного виду продукту можливе лише за рахунок скорочення випуску іншого продукту.

Всезагальний економічний закон зростання потребвідображає необхідні, суттєві й сталі зв’язки між виробництвом і споживанням, потребами та існуючими можливостями їхнього задоволення. Відповідно до цього закону безперервний розвиток потреб є рушійною силою економічного та духовного прогресу людства, що, у свою чергу, стимулює появу все нових і нових потреб.

Таким чином, потреби і виробництво перебувають у суперечливій залежності взаємовпливу та взаємозумовленості. Потреби у споживанні породжують стимули до виробництва. Виробництво задовольняє існуючі та породжує нові потреби.

«Економічні відносини кожного суспільства проявляються насамперед як інтереси» - ці слова належать Ф.Енгельсу. Усвідомлення потреб і прагнення задовольнити їх зумовлюють мотивацію поведінки людини, спонукаючи її до певної цільової дії. У реальній дійсності потреби набувають конкретної форми інтересів.

Взаємозв’язок потреб та інтересів.

 

Є формою вияву економічних

потреб

Економічні інтереси

Відображають певний рівень

і динаміку задоволення

економічних потреб

 

Спонукають економічних

суб’єктів до діяльності для задоволення потреб

 

Інтерес (від лат.interesse – мати важливе значення) – форма вияву потреби, усвідомлене прагнення людини до її задоволення.

Економічні інтереси є сутнісною характеристикою рушійних сил формування та розвитку економічних суб’єктів.

Економічні інтереси – усвідомлення прагнення суб’єктів господарювання до задоволення економічних потреб, що є об’єктивним спонукальним мотивом їхньої господарської діяльності.

 

Суб’єкти економічних інтересів– окремі індивіди, домогосподарства, колективи (групи) людей, суспільство в цілому.

Об’єкти економічних інтересів– економічні блага (товари, послуги, інформація).

Економічні інтереси суспільства можуть бути класифіковані за різними критеріями, а саме:

За суб’єктами:

· особисті;

· колективні, групові,

· суспільні.

За нагальністю, важливістю:

· головні, першочергові;

· другорядні.

За часовою ознакою:

· поточні;

· перспективні.

За об’єктами:

· майнові;

· фінансові;

· інтелектуальні.

За ступенем усвідомлення:

· дійсні,

· уявні.

За можливостями реалізації:

· реальні;

· утопічні.

 

Суб’єкти економічних відносин є виразниками специфічних економічних інтересів. У ринковій економіці:

економічні інтереси домашніх господарств спрямовані на максимізацію загальної корисності з урахуванням існуючих цін і доходів;

економічні інтереси підприємців спрямовані на максимізацію прибутку, зниження витрат і підвищення конкурентоспроможності продукції;

економічні інтереси держави спрямовані на реалізацію потреб суспільства в цілому.

 

За територіальною ознакою виокремлюють такі економічні інтереси: муніципальні, регіональні, національні, об’єднання держав, загальнолюдські (глобальні).

 

Система взаємопов’язаних і взаємодіючих інтересів суспільства завжди суперечлива. Тому кожне суспільство постає перед проблемою пошуку ефективного механізму їхнього узгодження. Єдність інтересів досягається у процесі їхньої взаємодії та взаємореалізації.

Проблеми безмежних потреб та обмежених економічних ресурсів вирішуються ефективністю суспільного виробництва. Ефективність виробництва - категорія, яка характеризує віддачу, результативність виробництва. Вона свідчить не лише про приріст обсягів виробництва, а й про те, якою ціною, якими витратами ресурсів досягається цей приріст, тобто свідчить про якість економічного зростання.В економічній теорії та практиці розрізняють економічну і соціальну ефективність виробництва.

 

 

 

ПОКАЗНИКИ СОЦІАЛЬНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ВИРОБНИЦТВА:

 

- розмір ВВП та НД на душу населення;

- частка фонду споживання в НД;

- рівень життя населення;

- якість життя населення.

 

Рівень життя- це фактичний рівень забезпеченості людей матеріальними та духовними благами певної країни в конкретно історичний період.

Він визначається рівнем фактичного споживання матеріальних і духовних благ та послуг на душу населення, на одну сім`ю, а також його відповідністю національному соціальному стандарту - прожиткового мінімуму.

Прожитковий мінімум- це вартісна величина набору продуктів харчування достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження її здоров`я, а також мінімальних для задоволення основних товарів та послуг, необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості.

Прожитковий мінімум відображає так звану межу бідності населення, за якою настає деградація особистості.

У розвинутих країнах існує і такий показник, як якість життя населення, сформований на основі так званих індексів розвитку людини (РЛ), який характеризує:

- обсяг реального ВВП, на душу населення;

- середню тривалість життя;

- рівень грамотності населення;

- середню тривалість навчання в країні.

 


Читайте також:

  1. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  2. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  3. V. Економічні цикли.
  4. Адміністративні, економічні й інституційні методи.
  5. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  6. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  7. Акціонерна власність в економічній системі
  8. АНАЛІЗ ЛІНІЙНИХ МОДЕЛЕЙ ЕКОНОМІЧНИХ ЗАДАЧ
  9. Аналіз макроекономічних показників
  10. Аналіз основних техніко-економічних показників діяльності підприємств будіндустрії
  11. Античний Рим: економічні причини розвитку і занепаду
  12. Безробіття: сутність, види, соціально – економічні наслідки.




Переглядів: 1144

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Їєрархія потреб за А.Маслоу. | Франческо Петрарка.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.