Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Концепція Еріха Фромма

Якісно новим і істотно важливим етапом розвитку неофрейдистської психології стало вчення провідного теоретика неофрейдизму психоаналітика і соціолога Еріха Фромма.

Еріх Фромм (1900 - 1980) - німецько-американський психолог і філософ. Ґрунтувався на постулаті соціальної обумовленості психіки людини, при цьому в багатьох місцях його позиція перегукується з антропологічними роботами К.Маркса. Розробив психотерапевтичну методику гуманістичного психоаналізу, що покликана гармонізувати взаємини між людиною, природою і суспільством.

Створюючи “радикально-гуманістичний психоаналіз“, Фромм прагнув осягнути закони, що керують життям окремого індивіда, і закономірності, що лежать в основі розвитку суспільства, з метою гуманістичного перетворення людини і соціуму. Відкидаючи як міф тезу про “незмінність людської природи“, Фромм стверджував, що в ході еволюції людина частково втрачає “безпосередню інстинктивну основу“ і знаходить нові якості, що обумовлюються соціальним середовищем.

Фромм вважав, що “найпрекрасніші, як і найпотворніші, устремління людини не випливають з фіксованої, біологічно обумовленої людської природи, а виникають у результаті соціального процесу формування особистості. Людська натура - пристрасті людини і її тривоги - це продукт культури.

Прагнучи до створення діалектичного уявлення про людину, Фромм стверджував, що "людську природу не можна розглядати ні як біологічно обумовлену внутрішню суму бажань, ні як безжиттєву тінь культури, до якої вона змушена пристосовуватися “.

На думку Фромма, особливість людського існування полягає в тому, що, людина має свідомість і самосвідомість, що перетворили її в чужинця нашого світу, і породили почуття самотності і страху.

Розрив природних зв'язків людини з природою складає, за Фроммом, основне екзистенціальне (від лат. existentia - існування) протиріччя, що виявляє собою головну проблему людського існування. На базі цього протиріччя, як думав Фромм, виникають інші екзистенціальні й історичні дихотомії. До “екзистенціальних дихотомій“ Фромм відносив такі протиріччя, що кореняться в існуванні людини і не можуть бути анульовані нею. Це дихотомії між життям і смертю, величезними потенціями індивіда і неможливістю їхньої реалізації в силу короткочасності життя людини. Фромм думав, що на ці дихотомії людина все-таки може і навіть повинна реагувати різними способами, що відповідають її характеру і культурі .

На відміну від “екзистенціальних дихотомій “ “історичні дихотомії“, мають іншу природу і не є необхідною частиною людського існування. Вони виникають і розв’язуються людьми в ході історичного процесу. До протиріч цього ряду Фромм відносив дихотомії між різними історичними формами існування суспільства і можливостями людини для справжньої реалізації своєї природи у певних тимчасових межах.

Як мислитель і гуманіст, Фромм не міг пройти повз проблему кризи сучасного суспільства і шляхів його подолання. Доклавши значні зусилля для усвідомлення і розвінчання ряду небезпечних соціальних ілюзій, Фромм дійшов висновку, що причини кризи визначені економічними і психологічними протиріччями самої індустріальної системи. Віддаючи належне її різноманітним досягненням, Фромм, разом з тим, критично проаналізував великі обіцянки і великі надії на безмежний прогрес, що були характерні для ряду поколінь індустріальної епохи. Висновок Фромма був однозначний - великі надії на досягнення матеріального достатку, необмеженої особистої волі, щастя для найбільшої кількості людей і панування над природою потерпіли крах. Цивілізація виявилася на грані самознищення. Здійснюючи пошук нових альтернатив планетарній катастрофі, Фромм дійшов думки про те, що обов'язковою умовою фізичного виживання роду людського є створення нової людини (“радикальної зміни людського серця“) і нового суспільства, що відповідає потребам “ невідчуженого й орієнтованого на буття індивіда“.

Фромм розробив досить докладну програму зміни людини і суспільства. Відповідно до даного проекту, порятунок людства від психологічної й економічної катастрофи припускає корінну зміну характеру людини, що виражається в переході від домінуючої установки на володіння до панування установки на буття, а також перехід від індиферентного і патологічного споживання до здорового, максимальну децентралізацію промисловості і політики, здійснення індустріальної і політичної демократії співучасті і заміну бюрократичного способу керування гуманістичним.

Концепція Е. Фромма - один з найбільш значних елементів сучасної західної інтелектуальної культури.



Читайте також:

  1. Абстрактна небезпека і концепція допустимого ризику.
  2. Аналітична психологія. Концепція Карла Юнга
  3. Англійська педагогіка XVII ст. Педагогічна концепція Дж.Локка
  4. Витратна концепція оцінки потенціалу підприємства
  5. Витратна концепція оцінки потенціалу підприємства
  6. Відповідно до розділу 5 Тимчасового регламенту Кабінету Мі­ністрів України концепція повинна мати шість розділів.
  7. Вітчизняна концепція витрат виробництва і прибутку.
  8. Геоцентрична концепція.
  9. Гуманітарно-демократичний напрям (концепція).
  10. Економічна концепція вартості відображає погляд ринку на вигоди, що придбаваються тим, хто стає власником даних товарів або користується даними послугами
  11. Економічна концепція Прудона.
  12. Економічні проблеми підприємництва. Концепція та шляхи їх вирішення




Переглядів: 3351

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Соціокультурна психологія Карен Хорні | Основні поняття теорії соціального навчання Джуліан Роттер

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.