Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Східні слов'яни у давнину

Одним з найдавніших народів, що населяв Європу, були слов'я­ни. Щодо походження слов'ян існують дві основні теорії: 1) мігра­ційна (слов'яни прийшли на свою нинішню територію); 2) авто­хтонна (слов'яни є споконвічними жителями Східної Європи).

Термін «слов'яни» найпевніше походить від назви одного з пле­мен (словени).

Перші писемні згадки про слов'янські племена під іменем вене­дів належать до І—II ст. до н. є. VІ-VП ст. вже згадуються склавіни — західні слов'яни і анти — східні слов'яни, які займали тери­торію між Дністром на заході і верхів'ями Дону на сході. Перші племінні об'єднання з елементами державності виникають у схід­них слов'ян 380-386 рр. н. є. на чолі з Божем, який воював з готами, а згодом, у VI ст., у Прикарпатті — на чолі з Маджаком. Відомий літописний переказ про заснування Києва у V ст. трьома братами Києм, Щеком і Хоривом та їхньою сестрою Либіддю.

Українська народність формувалася на основі об'єднання різ­них східнослов'янських племен та їхньої інтеграції з багатьма при­йшлими народами. Основними племенами, що жили тоді на терені України, були: поляни (жили у полях над Дніпром); древляни (в лісах над річкою Прип'яттю); на нинішній Волині – дуліби, на Чернігівщині – сіверяни, між Південним Бугом і Дністром – тиверці й уличі, в Галичині – білі хорвати. Провідне місце серед цих племен займали поляни з їхнім головним містом Києвом, че­рез яке проходив торговий шлях «з варяг у греки». Процес розсе­лення слов'ян почався наприкінці V і в цілому завершився в VIII-IX ст. н. є.

Економічною основою східнослов'янського суспільства була ро­дова власність на землю. Знаряддя праці, продукти, майно посту­пово розподіляються між родинами.

Слов'яни вели осілий спосіб життя, що сприяло розвитку у них орного землеробства — основи господарства. Землю вони обробля­ли спочатку дерев'яним ралом, потім залізним. З IV ст. н. є. почи­нає використовуватись плуг із череслом. Практикувалась перело­гова система (поле використовувалось до того часу, поки ґрунт залишався родючим). Вирощували просо, ячмінь, пшеницю, жито, гречку, ріпу. Урожай збирали серпами і косами. Зерно мололи на зернотерках, а потім — на жорнах.

Займались слов'яни і тваринництвом. Судячи з розкопок архео­логів, в основному розводили велику рогату худобу, потім свиней, а далі — овець і кіз. Менше значення мали полювання і рибальство. Основними тваринами, на яких полювали, були кабан та олень. Для здобування хутра — також на куниць, лисиць, бобрів. Поши­реним було і бортництво.

У давніх слов'ян існували і різні види ремесел (залізодобувне, залізообробне, гончарне, косторізне). У VIII ст. слов'янські реміс­ники починають використовувати гончарний круг, що було знач­ним удосконаленням. Слов'яни мешкали в укріплених селах або містах. їхнім житлом були невеликі напівземлянки з дерев'яними стінами і опаленням «по-чорному» (без димоходу).

Найважливіші питання вирішувались на племінних зібраннях, хоча основна влада зосереджується в руках вождів та знаті. Вини­кає новий тип відносин з розділом суспільства на дві частини: ба­гатшу і владну племінну знать і біднішу і безвладну більшість пле­мені. Такі утворення називаються чіфдом (від англ. чіф — вождь). Рельєфно виявляється соціальна і майнова нерівність, хоча лега­лізованого апарату примушення ще не існує.

Характерною рисою суспільного ладу східних слов'ян була на­явність сільської (територіальної) общини («миру», «верві») як об'єднання індивідуальних господарств.

Слов'яни вели тяжку і тривалу боротьбу з кочовими племенами (аварами, хозарами), Візантійською імперією.

В основі релігійного світогляду давніх слов'ян знаходиться культ природи. Головним богом у них був Перун — бог грому і блискав­ки, бог війни; бог сонця і світла звався Даждь-бог; бог неба — Сварог; бог вітру — Стрибог; бог весни — Ярило; богиня смерті — Марена; богиня любові і краси — Лада. Крім цього, слов'яни віри­ли, що у воді живуть русалки і водяні, у полі — мавки, у лісі — лісовики; у хатах — домовики, у болотах — дідьки. Святкували слов'яни середину зими (свято Коляда), весною співали веснянки, а літом відзначали Купалу. Культ природи, притаманний слов'янам, виявлявся у поклонін­ні джерелам води, деревам. Священним деревом для слов'ян був дуб, культ якого пов'язаний з Перуном.

Космогонічні погляди давніх слов'ян відбивають традиційний для того часу поділ Всесвіту на три яруси: 1) небо — світ богів; 2) землю — світ людей; 3) підземний світ — місце перебування тих, хто утримує на собі землю («теорія світового дерева»). 3 цим були пов'язані і поховальні обряди — кремація, оскільки помер­лий, на думку давніх слов'ян, міг переміститися на небо лише ра­зом з димом поховального вогнища, на якому його спалювали. Існував звичай «божого суду» — вирішення спірної справи по­єдинком.

Таким чином, розвиток східних слов'ян у І-VШ ст. н. є. йшов природно-історичним шляхом, в цілому типовим для інших наро­дів, які населяли на цей час Східну Європу.




Переглядів: 1034

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Перші державні утворення у Північному Причорномор'ї та в Криму | Утворення та становлення східнослов'янської держави — Київської Русі

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.