Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Україна і утворення СРСР

Відповідно до Конституції 1919 р. Україна вважалася незалеж­ною державою. Проте суверенітет республіки був дуже обмеженим. Роль центру відігравала Російська Федерація, яка контролювала Україну за допомогою трьох централізовано-наскрізних сил: кому­ністичної партії, складовою частиною якої була КП(б)У; Червоної армії і каральних органів – ЧК (надзвичайних комісій із боротьби з контреволюцією). Тому фактично радянські республіки (у тому числі Україна) утворювали разом з Російською Федерацією єдину державу. Цьому сприяли також єдині економічні зв'язки, які скла­далися століттями, тотожна однопартійна політична структура на чолі з компартією.

Ще 1919 р. московський центр радянської держави організував утворення «воєнно-політичного союзу» радянських республік, об'­єднавши основні сфери їхньої діяльності (оборону, економіку, транс­порт, фінанси, зв'язок). Оскільки ці галузі управлялися з центру, республіки фактично являлись автономними територіями унітар­ної держави з обмеженими правами самоуправління.

28 грудня 1920 р. РСФРР і УСРР підписали договір про воєн­ний і господарський союз. У преамбулі документу вказувалося, що обидві республіки визнають «незалежність і суверенність» кожної із сторін, а також усвідомлюють необхідність згуртувати свої сили з метою оборони та в інтересах господарського виробництва. З фа­кту колишньої приналежності України до Російської імперії для УСРР не випливає жодних зобов'язань. Проте зміст договору перебував у невідповідності з преамбулою. Оголошувалося об'єднани­ми сім наркоматів. Об'єднані наркомати входили до складу Раднаркому РСФСР і мали в уряді УСРР своїх уповноважених. Надання державним органам РСФРР загальнофедеративних функцій управ­ління ставило Росію у привілейоване становище порівняно з Укра­їною, давало можливість центральним органам ігнорувати рішен­ня і інтереси УСРР і суттєво послаблювало суверенітет останньої.

Подібні угоди були укладені радянською Росією і з іншими рес­публіками. Така система відносин дістала назву «договірна феде­рація».

Але український уряд мав і певну самостійність. Він укладав міжнародні договори, проводив зовнішню торгівлю. З питань пер­спектив розвитку відносин між республіками серед партійно-ра­дянських керівників існували дві тенденції. Частина з них на чолі зі Сталіним розглядали договірну федерацію як засіб вирішення тимчасових політичних завдань. Вони вважали закінчення грома­дянської війни добрим приводом для ліквідації залишків самостій­ності республік і переведення їх у статус автономних у складі Ро­сії.

Деякі місцеві партійно-радянські керівники (X. Раковський, В. Затонський) вважали необхідним розмежування функцій зага­льнофедеративних і республіканських органів, збереження сувере­нітету України. Аналогічну позицію мали й деякі представники керівництва з Грузії та Білорусії.

Враховуючи це, керівництво РКП(б) створило комісію для під­готовки проекту вдосконалення федеративних відносин. Сталін під­готував проект резолюції, який передбачав «автономізацію» рес­публік. Сталінський проект підтримали Вірменія і Азербайджан, Грузія і Україна заперечували, Білорусія утрималась. Проти ста­лінського проекту виступив Ленін, який запропонував утворення нового союзу — федерацій рівноправних республік.

10 грудня 1922 р. у Харкові відкрився VII Всеукраїнський з'їзд Рад. Його делегати схвалили Декларацію про утворення Союзу РСР і проект основ Конституції СРСР.

30 грудня 1922 р. відбувся I з'їзд Рад СРСР. З 2215 делегатів 364 представляли Україну. За пропозицією керівника делегації УСРР М. В. Фрунзе з'їзд в основному затвердив Декларацію про утворення Союзу РСР і Союзний договір. Як і раніше головні пи­тання політики входили до компетенції союзного уряду. Утворю­вався об'єднаний ЦВК СРСР на чолі з головами ЦВК чотирьох со­юзних республік. Від України до нього увійшов Г.І.Петровський.

Юридичне оформлення Радянського Союзу відбулося на II з'їзді Рад СРСР (січень 1924 р.), який прийняв конституцію, що склада­лися з двох частин: Декларації і Договору про утворення СРСР. Проте союзний договір так і не був підписаний. Замість докумен­ту, який повинен був мати міжнародний характер, було підписано внутрідержавний акт – Конституцію СРСР. З утворенням СРСР міжнародно-правовий статус України істотно змінився. Фактично вона стала автономним утворенням у складі Радянської Росії. Проте УСРР стала національно-територіальним утворенням з власни­ми (хоч і умовними) кордонами, своїм (хоч і з обмеженою компете­нцією) адміністративним апаратом. Все ж це було кроком назад порівняно з українською державністю 1917-1920 рр.

18 жовтня 1921 р. створено Кримську Автономну Радянську Соціалістичну Республіку у складі РРСФР. Державнимии мовами визнано російську і татарську; з 26 утворених районів 7 визначено як татарські, 1 – німецьким, 1 – єврейським, 17 – змішаними.

1925 р. у зв'язку з входженням України у склад СРСР були внесені зміни у Конституцію УСРР. У ній фіксувався той факт, що УСРР ставала складовою частиною єдиної союзної держави. 1929 р. була затверджена нова Конституція УСРР. Вона визнавала перева­гу союзних органів над республіканськими. У Конституції закріп­лювалось утворення у складі УСРР Молдавської АСРР. Вибори були нерівними, багатоступеневими з відкритим голосуванням. Части­на виборців (за класовою ознакою) позбавлялася виборчих прав.


Читайте також:

  1. I. Україна з найдавніших часів до початку XX ст.
  2. V Такі негативні особистісні утворення, як самовпевненість і нерозвиненість автономії та ініціативи, обумовлюють неадаптивне старіння людини.
  3. Автономні утворення у зарубіжних державах
  4. Адміністративні зміни кінця 18-19 ст. та утворення нових архівів
  5. Аналіз складу майна та джерел його утворення.
  6. Антське державне утворення.
  7. Антське державне утворення.
  8. Безстатеве розмноження, його визначення та загальна характеристика. Спори — клітини безстатевого розмноження, способи утворення і типи спор.
  9. Більш повну практику ціноутворення в сучасних умовах у розвинутих країнах світу допоможе з’ясувати короткий виклад розвитку теорії ціни.
  10. БІОЕНЕРГЕТИКА:УТВОРЕННЯ АТФ
  11. БІОЕНЕРГЕТИКА:УТВОРЕННЯ АТФ
  12. В якій функції гроші обслуговують процес ціноутворення?




Переглядів: 972

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Нова економічна політика та її проведення в Україні | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.