МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Лекція 8Методика контролю знань, умінь і навиків студентів 1. Основні функції і принципи контролю і оцінки знань. 2. Види перевірки навчальної роботи студентів. 3. Критерії і норми оцінки знань. 4. Рейтингова система оцінки знань.
Контроль і оцінка знань студентів – явище історичне. Як спеціально організована система контроль навчальної роботи студентів виник у XVIII ст. у вищій школі Німеччини. Там почали вивішувати списки студентів, у яких напроти кожного прізвища ставилися крапки (одна, дві, три). Ці крапки означали розряди: 1 – найвищий; 2 – середній; 3 – найнижчий. Згодом середній розряд поділили на 3. З часом кількість розрядів збільшилась до 12. Необхідність контролю навчальної роботи й оцінки знань має об’єктивний характер. Контроль досягнутих результатів має низку функцій: 1) навчальна – контроль сприяє поглибленню, розширенню і удосконаленню знань студентів; 2) діагностична – виявлення знань, умінь і навичок, а також існуючих в них прогалин; 3) вимірювання і оцінка знань і навичок студентів – виставлення оцінок; 4) виховна – функція стимулювання навичок систематичної самостійної праці; 5) розвиваюча – сприяє розвитку уваги, пам’яті, мислення, пізнавальної активності, мовлення; 6) прогностично-методична. Передусім стосується викладача, який отримує точні дані для оцінки своєї праці, результатів впровадження своєї методики викладання, шляхів подальшого вдосконалення навчання. Принципи організації контролю і оцінки знань студентів визначаються метою навчально-виховного процесу у внз, а також об’єктивними закономірностями педагогічного процесу в них: 1. Принцип індивідуального характеру перевірки й оцінки знань студентів – передбачає індивідуальну роботу викладача із студентами. В історії вітчизняної школи мав місце короткочасний період роботи викладача із студентом, коли знання студентів не перевірялися і не оцінювалися, або оцінювалися на основі бригадного методу. Цей досвід виявився невдалим. 2. Принцип системності перевірки оцінки знань – вимагає здійснення контролю протягом усього періоду навчання студента у внз. 3. Принцип тематичності – передбачає контроль і оцінку знань за кожною темою, що вивчається. 4. Принцип диференційованої оцінки успішності навчання студентів – здійснення оцінювання на основі визначення однакових рівнів засвоєння знань. 5. Принцип єдності вимог викладачів до студентів – врахування діючих загальнодержавних стандартів з підготовки спеціалістів стосовно всіх студентів. 6. Принцип об’єктивності – передбачає постійну увагу викладача до підтримання необхідного рівня підготовки майбутніх спеціалістів. Визначені принципи визначають конкретні види, методи, критерії та норми оцінки знань.
2. У роботі вищої школи склалися такі види перевірки навчальної роботи студентів: 1) Міжсесійний контроль: попередня перевірка, поточна перевірка, тематична перевірка. Попередню перевірку здійснюють з метою визначення ступеня готовності студентів до навчання. Мета: встановлення рівня знань студентів; визначення питань, що потребують повторення тощо. Форми: письмові контрольні роботи, фронтальне опитування, усна перевірка. Поточна перевірка: – усна співбесіда (10-15 хв.) за матеріалами розглянутої теми на початку наступної лекції з оцінкою відповідей студентів; – письмове фронтальне опитування студентів (10-15 хв.) під час лекції; – фронтальний стандартизований контроль за кількома темами лекційного курсу (5-20 хв.); – контрольні роботи; – домашні завдання; – практична перевірка знань на практичних заняттях; – тестова перевірка знань студентів. Тематична перевірка знань студентів здійснюється на семінарських заняттях, колоквіумах, консультаціях. Завдання: надати можливість студентам осмислити тему в цілому, у взаємозв’язках. Семінарські заняття присвячуються найважливішим темам дисципліни. Колоквіуми (лат. – розмова, бесіда) – своєрідна співбесіда викладача і студентів за найважливішими питаннями теми, розділу лекційного курсу, чи питаннями, що вивчаються студентами самостійно. Консультації бувають двох видів: 1. Викладач перевіряє конспекти першоджерел, самостійну роботу студентів над допоміжною літературою. 2. Відпрацювання для студентів, які пропустили лекції, семінарські заняття. 2) Підсумковий контроль: заліки, екзамени, курсові, дипломні роботи, виробнича і педагогічна практика. Кількість іспитів за семестр не повинна перевищувати 5, кількість заліків – 6, з яких не більше 2 диференційованих. Заліки, як правило, проводяться без білетів і оцінок, у вигляді бесіди зі студентами. Іспитискладаються за білетами, затвердженими кафедрою. Види іспитів: – іспит у вигляді вільної бесіди – запитання білета виступають стрижнем такої бесіди; – іспит «з відкритим підручником» розрахований на перевірку вміння студентів швидко знайти необхідну інформацію, користуватися навчальними посібниками, додатковою літературою; – практичний іспит – виготовлення схем, макетів, підготовка п’єси; – іспит-автомат; – державні випускні екзамени. Крайнощі у позиціях викладачів: 1) нехтування поточною перевіркою знань студентів; 2) перебільшення значущості поточної перевірки знань, відстоювання без сесійної системи навчання у вузах. Найбільш ефективні методи перевірки і контролю успішності студентів: 1) метод спостереження викладача за роботою студентів під час аудиторних та поза аудиторних занять; 2) метод усної перевірки та контролю знань; 3) метод письмових робіт; 4) метод практичних робіт; 5) метод програмованого контролю. Основні форми організації перевірки знань студентів: 1) індивідуальна перевірка; 2) фронтальна перевірка; 3) самоконтроль; 4) рейтингова система. Важливим критерієм перевірки ступеня готовності студента до творчої праці є його участь у науково-дослідній роботі.
3. Критерії оцінки – це ті положення, урахування яких є обов’язковим при виставленні тієї чи іншої оцінки. Виставляючи студентові оцінку викладач має враховувати: 1) характер засвоєння вже відомого знання (рівень усвідомлення, міцність запам’ятовування, обсяг, повноту і точність знань); 2) якість виявленого студентом знання (логіку мислення, аргументацію, послідовність і самостійність викладу, культуру мовлення); 3) ступінь оволодіння вже відомим способами діяльності, уміннями і навичками застосування засвоєних знань на практиці; 4) оволодіння досвідом творчої діяльності; 5) якість виконання роботи (зовнішнє оформлення, темп виконання, ретельність тощо). Норми оцінки – це опис умов, на які має спиратися викладач, виставляючи студентові оцінку. Оцінки «відмінно» заслуговує студент, який виявив всебічні, систематичні і ґрунтовні знання навчально-програмового матеріалу, вміння вільно виконувати завдання, передбачені програмою, ознайомлений з основною і додатковою літературою, що рекомендована програмою. Як правило, оцінка «відмінно» виставляється студентам, які засвоїли взаємозв’язок основних понять дисципліни для набутої професії, виявили творчі здібності в розумінні і використанні навчально-програмового матеріалу. Оцінки «добре» заслуговують студенти, які виявили повне знання навчально-програмового матеріалу, успішно виконують передбачені програмою завдання, засвоїли основну літературу, рекомендовану програмою. Як правило, оцінка «добре» виставляється студентам, які засвідчили систематичний характер знань із дисципліни і здатні до їх самостійного поповнення і оновлення у ході подальшої навчальної роботи і професійної діяльності. Оцінки «задовільно» заслуговує студент, що виявив знання основного навчального матеріалу в обсязі, необхідному для подальшого навчання і майбутньої роботи за професією, який справляється з виконанням завдань, передбачених програмою, ознайомлений з основною літературою, рекомендованою програмою. Як правило, оцінка «задовільно» виставляється студентам, що припустилися огріхів у відповіді на іспиті і при виконанні екзаменаційних завдань, але продемонстрували спроможність усунути ці огріхи. Оцінка «незадовільно» виставляється студентові, який виявив прогалини у знаннях основного навчально-програмового матеріалу, припустився принципових помилок у виконанні передбачених програмою завдань. Як правило, оцінка «незадовільно» ставиться студентам, які неспроможні продовжити навчання чи приступити до професійної діяльності після закінчення вузу без додаткових занять із відповідної дисципліни. З урахуванням викладених критерії із особливою увагою встановлюються вимоги до оцінки знань на екзаменах і диференційованих заліках з іноземних мов, вивчення яких спрямовується переважно на формування практичних умінь, навичок і професійної майстерності.
4. Навчальний рейтинг – це певна оціночна шкала, розряд, ранг, це комплексний показник успішності, своєрідний індекс, клас. Рейтингова система оцінки знань виникла за необхідності заміни традиційної чотирибальної системи оцінювання знань студентів, яка має певні недоліки: 1) недостатня мотивація до наполегливого навчання: «склав» – «не склав»; 2) репродукція пам’яті і мислення в екстремальних сесійних умовах, швидке вивітрювання знань; 3) суб’єктивізм в оцінці знань студентів; 4) фактичне нівелювання студентів – відсутність можливостей точного порівняння навчальних успіхів студентів. В основі рейтингової системи лежить накопичення оцінок за певний період навчання (модуль, семестр, рік, 5 років) і за різнобічну діяльність. Сума цих оцінок виступає в ролі кількісного показника якості роботи студента порівняно з успіхами його товаришів. Принципи побудови рейтингової системи та умови її функціонування: 1) кожна навчальна дисципліна і робота студента оцінюється у залікових одиницях, сумою яких визначається рейтинг; залікові одиниці – це максимальні оцінки кожного навчального предмета, які визначаються при складанні навчального плану спеціальності і в процесі навчання присвоюються кожному студентові з відповідним поправочним коефіцієнтом, враховуючи рівень засвоєння ним даної навчальної дисципліни у даному семестрі. Обчислений у такий спосіб рейтинг може бути підвищений студентом лише за рахунок вивчення додаткових навчальних предметів з числа дисциплін за вибором; 2) обов’язково ведеться облік поточної роботи студента, який потім відображається в підсумковій оцінці (у залікових одиницях); 3) обов’язково враховуються особливості викладання різних предметів (складність, значення даної дисципліни у навчальному плані). Цей показник називається вагомим коефіцієнтом або множником складності. Види контролю: вихідний, поточний, проміжний, підсумковий, тестова перевірка знань. У практиці навчання студентів США рейтингова система оцінки знань була введена ще наприкінці 50-х рр. XX ст. Вона включає: 1. Оцінку в балах усіх результатів при поточному, проміжному і підсумковому контролі знань, підсумування їх і визначення рейтингу кожного студента. 2. Підсумок тижневих заліків. 3. Систему залікових годин:
Індекс успішності = оцінки за кожний * кількість залікових пройдений годин курс Читайте також:
|
||||||||
|