Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






За ознакою резидентності розрізняють операції з платіжними картками емітентів-резидентів та емітентів-нерезидентів.

Залежно від виду валюти, у якій здійснюються операції, розріз­няють операції із платіжними картками, які здійснюються в націо­нальній та іноземній валюті. У разі здійснення розрахунку з ви­користанням платіжної картки у валюті, яка відрізняється від ва­люти картрахунку, уповноважений банк здійснює перерахунок суми за операцією у валюту картрахунку за курсом, порядок установлення якого визначений у договорі між клієнтом та упов­новаженим банком-емітентом. У межах України переказування коштів за операціями, які ініційовані із застосуванням платіжних карток, здійснюється в гривнях. В іноземній валюті воно може здійснюватися лише між власними рахунками фізичних осіб, які відкриті банком-емітентом.

Залежно від того, хто оплачує операції з платіжними картка­ми, виокремлюють операції за рахунок: держателя, власника кар­трахунку та торговця.

З погляду типу платіжної системи розрізняють операції, що здій­снюються з картками локальних та міжнародних платіжних систем.

Залежно від технологічної схеми проведення операцій із за­стосуванням платіжних карток виокремлюють операції:

- он-лайн, тобто операція з карткою, технологічна схема використання якої передбачає наявність під час виконання операції безперервного телекомунікаційного зв'язку в режимі реального часу між терміналом (банкоматом), на якому виконуєть­ся операція, та еквайром, а через нього з емітентом; де здійсню­ється авторизація цієї операції;

- оф-лайн, тобто операція з використанням платіж­ної картки, технологічна схема виконання якої не потребує під час виконання операції безперервного зв'язку в режимі реального часу з емітентом та еквайром.

Виходячи з економічної суті операції виокремлюють фінансо­ві та нефінансові операції з платіжними картками.

До фінансових операцій з платіжними картками відносять:

- зарахування (поповнення) коштів на картрахунки клієнтів;

- безготівкова оплата за товари (послуги);

- виплата заробітної плати працівникам підприємств, органі­зацій і установ;

- переказування коштів клієнтом зі своїх картрахунків на інші власні рахунки та на рахунки інших осіб;

- одержання готівки в касах банків, інших фінансових уста­нов, торговців і через банкомати, у тому числі екстрене отриман­ня готівки у разі втрати держателем платіжної картки.

До нефінансових операцій з платіжними картками відносять:

- установлення та оновлення (зміна) терміну дії платіжної картки;

- установлення та зміна лімітів платіжної картки;

- одержання клієнтом додаткових карток довіреним особам (держателям);

- зміна ПІН-коду для здійснення операцій;

- блокування операцій по картці внесенням її в СТОП-ЛИСТ;

- отримання виписки про залишок коштів на картрахунку, а також довідок, пов'язаних з операціями по картрахунку.

Зарахування (поповнення) коштів на картрахунки готівкою через каси банків, переказуванням коштів з інших рахунків та за рахунок наданого клієнту кредиту, а також видача готівки через каси банку регулюються відповідними нормативно-правовими актами НБУ, що стосуються проведення касових операцій та безготівкових розрахунків в Україні.

Деякі банки пропонують своїм клієнтам, власникам платіжних карток, таку послугу, як поповнення картрахунку через депозитні банкомати, а також здійснення обміну валют за допомогою банкомату. Щоправда, подібні послуги в Україні широкого застосу­вання в банківській практиці ще не набули.

Безготівкові розрахунки населення у сфері торгівлі та послуг є важливою операцією банків. їх здійснення забезпечується, зок­рема, через використання платіжних карток.

Для того щоб можна було здійснити безготівкові розрахунки, клієнт (покупець) повинен мати платіжну картку, а торговець — укласти договір еквайрингу (тобто технологічного, інформацій­ного обслуговування торговців та виконання розрахунків з ними за операції, здійснені із застосуванням спеціальних платіжних за­собів) із банком — членом платіжної системи та придбати спеціальне обладнання — платіжний термінал або імпринтер. Платіж­ний термінал — це електронний пристрій, призначений для ініціювання переказування з рахунку, у тому числі видачі готів­ки, отримання довідкової інформації і друкування документа за операцією із застосуванням спеціального платіжного засобу. Ім­принтер — це пристрій, призначений для перенесення рельєфних реквізитів платіжної картки на сліп, тобто паперовий документ, який підтверджує здійснення операції з використанням платіжної картки й містить набір даних щодо цієї операції та реквізити пла­тіжної картки.

Перш ніж придбати товар держатель платіжної картки пови­нен упевнитися у тому, що торговець працює з відповідним ви­дом картки. Для здійснення розрахунків торговець має перекона­тися у тому, що платіжна картка відповідає всім критеріям, а потім проводить авторизацію, тобто процедуру отримання дозво­лу на проведення операції із застосуванням платіжної картки. Одержавши дозвіл на проведення операції, торговець оформляє сліп або квитанцію платіжного термінала залежно від установле­ного на підприємстві обладнання. Потім він може вимагати під­твердження особи держателя платіжної картки. Останній або під­писує сліп чи квитанцію платіжного термінала (перевіряється відповідність цього підпису зразку на платіжній картці), або вво­дить свій ПІН-код. Держателю торговець разом зі сліпом (квитан­цією платіжного термінала) повинен видати чек касового апара­та, що підтверджує факт оплати товару.

Операції з використанням платіжної картки торговець має здійснювати лише в присутності її держателя, якщо інше не узго­джено з держателем або передбачено правилами платіжної сис­теми для окремих видів операцій. Якщо держатель картки ввів ПІН-код у процесі здійснення операції, то торговець не має права вимагати від нього підписання квитанції платіжного термінала, сліпа або будь-яких інших первинних документів, що підтвер­джують проведення операції, якщо інше не передбачено прави­лами платіжної системи.

Якщо покупець відмовився від придбання товару, то торго­вець має негайно скасувати авторизацію.

Придбані із застосуванням платіжної картки товари можуть бути повернені торговцю згідно з правилами, установленими за­конодавством. Отже, держателю має бути повернена відповідна сума коштів. Таке повернення здійснюється через зарахування коштів на картрахунок у порядку, визначеному правилами платі­жної системи, або готівкою, якщо це не суперечить правилам платіжної системи.

Документи за операціями із застосуванням платіжних карток мають статус первинних (сліп, квитанція платіжного термінала, чек банкомата), можуть виготовлятися у паперовій або електронній формі.

Чек банкомата друкується і надається держателю платіжної картки на його вимогу. Чек банкомата може не видаватися у разі застосування банкомата у внутрішньобанківських системах ав­томатизації касових операцій. У цьому разі обов'язково з пері­одичністю, визначеною у договорі між банком і клієнтом, останньому надається виписка за операціями, здійсненими через банкомат.

Сліп оформлюють у кількох примірниках. Один видається клієнту, другий залишається у торговця, а третій надсилається до банку. Задокументувавши операцію, торговець створює реєстр із сумами кожної трансакції (тобто інформації в електронній формі про окрему операцію із застосуванням платіжної картки, яка сформована за результатами її виконання), загальною сумою, за­гальною кількістю сліпів та ін. Якщо у звітному періоді вилуча­лися заблоковані або фальшиві платіжні картки, то до реєстру включається і ця інформація. Потім кілька примірників разом зі сліпами в узгоджені строки передаються еквайру (юридичній особі, яка здійснює еквайринг) для формування й направлення до процесингового центру або розрахункового банку (тобто уповноваженого платіжною організацією відповідної платіжної системи банку, що відкриває рахунки членам платіжної системи та бере участь у проведенні взаєморозрахунків між ними) платіжних по­відомлень для обробки та виконання на їх підставі розрахунків за виконані операції. Після перевірки сліпів та фіксації їх прийому, банк переказує кошти з рахунку покупця на рахунок продавця.

Здійснені операції з використанням платіжних карток із засто­суванням платіжних терміналів оформляються квитанціями пла­тіжного термінала. У цьому разі платіжне повідомлення форму­ється платіжним терміналом і може бути передане еквайру в процесі авторизації або збережене в пам'яті термінала у формі журналу (реєстру) платіжних повідомлень, який передається ек­вайру в узгоджені терміни для подальшого направлення до про­цесингового центру чи розрахункового банку.

Банки можуть пропонувати власникам платіжних карток такі послуги, як «сплата комунальних платежів» та «персональний платіж». Послуга може надаватися через банкомат, у його основ­ному меню вибирається пункт «Платежі», потім — категорія пла­тежу. Інформація стосовно кожного платежу вводиться послідов­но, тобто спочатку вводяться дані щодо одного платежу, після завершення операції вводиться інформація стосовно наступного платежу і т. д.

Однією з операцій, які здійснюються за допомогою платіжної картки, є оплата мобільного зв'язку та послуг інтернет-провайдерів. Більшість банків пропонують таку послугу через продаж електронних ваучерів різних номіналів провідних операторів. Власне, електронний ваучер — це код, що роздруковується у ви­гляді паперового чека і використовується для попередньої оплати послуг зв'язку. Придбати такі ваучери можна як за готівковим розрахунком безпосередньо у банку, так і безготівковим через ме­режу банкоматів. Розпочавши операцію, після вибору мови, вве­дення ПІН-коду, треба натиснути клавішу навпроти напису на моніторі «Оплата послуг», далі — «Мобільний зв'язок». Потім треба вибрати потрібного оператора і суму, на яку є бажання по­повнити свій рахунок за мобільний зв'язок. Отримавши чек із ко­дом і дотримуючись правил поповнення, вводять код у телефон. Гроші надійдуть на рахунок клієнта через кілька хвилин. До речі, банкомати також можуть здійснювати продаж електронних ваучерів держателям міжнародних карток, випущених будь-яким банком.

За допомогою банківської платіжної картки може здійснюва­тися виплата заробітної плати працівникам підприємств, органі­зацій та установ. Вирішивши видавати заробітну плату працівни­кам через банк, підприємство має обрати банк-емітент платіжних карток, а також заручитися згодою працівників. Як правило, згода працівників на одержання зарплати через банк оформляється заявою працівників або може бути складений список бажаючих отримувати зарплату за допомогою платіжних карток, а праців­ників ознайомлять з ним під особистий підпис.

Щоб реалізувати зарплатний картковий проект, підприємство підписує з банком договір і забезпечує підписання договорів між банком і працівниками. Обов'язково перед підписанням договору працівників повинні ознайомити з умовами одержання і викорис­тання платіжних карток. Для відкриття працівникам картрахунків у банку довірена особа підприємства подає до банку документи, передбачені чинним законодавством. Зокрема:

- паспорт або документ, що його заміняє, а також документ, який підтверджує повноваження довіреної особи;

- документи (або копії документів, завірені в установленому порядку), на підставі яких банк може ідентифікувати юридичну особу;

- заяву юридичної особи про відкриття поточних рахунків на користь фізичних осіб;

- перелік фізичних осіб із зазначенням прізвища, ім'я, по ба­тькові та ідентифікаційного номера платника податків кожної фі­зичної особи, засвідчений підписом керівника і відбитком печат­ки юридичної особи.

На підставі зазначених вище документів банк здійснює іден­тифікацію юридичної особи, потім укладається договір про від­криття рахунків на користь фізичних осіб.

Порядок переказування підприємством коштів до банку для виплати заробітної плати працівникам визначається угодою між банком і підприємством. Зокрема, за кілька днів до виплати зар­плати до банку подається відповідно оформлена відомість (реєстр) розподілу зарплати в електронній та паперовій формі. До банку також подаються платіжні доручення на перерахування зарплати, на оплату комісійної винагороди банку, на перерахування податку з доходів фізичних осіб та інших обов'язкових платежів. Банк здійснює зарахування коштів, що надійшли для виплати заробітної плати, на відповідні картрахунки, з яких їх власники за допомогою платіжних карток одержують належну їм зарплату.

За допомогою банкоматів банки надають послугу переказу­вання коштів з однієї платіжної картки на іншу. Ці картки мають бути картками одного банку-емітента, а обидва картрахунки відкриті в одній валюті. Для здійснення цієї операції треба знати номер картки одержувача коштів, вибрати в банкоматі відповідне меню та ввести відповідну інформацію.

Однією з найпоширеніших операцій з платіжною карткою є використання її для одержання готівки через банкомат. Застосо­вуються різні моделі банкоматів, проте всі вони працюють майже однаково. Робота з банкоматом держателя картки побудована в діалоговому режимі: банкомат ставить запитання, а держатель обирає один із запропонованих варіантів.

Для того щоб зняти готівку, необхідно переконатися в тому, що банкомат обслуговує вид картки держателя та працює. Після того, як платіжна картка встановлена в банкомат і він її прийме, банкомат запропонує вибрати мову спілкування з ним. Потім не­обхідно ввести ПІН-код, що складається з чотирьох цифр. Якщо ПІН-код набраний неправильно, то банкомат запропонує держа­телю зробити нові спроби, але коли він (держатель) помилиться втретє, то картка буде вилучена банкоматом.

Після введення коду банкомат пропонує вибрати розмір суми готівки для видачі: можна скористатися однією із запропонова­них сум або ввести свою. При цьому окремі банкомати інформу­ють про номінали наявних банкнот та можуть запропонувати де­ржателю зробити вибір для отримання в них суми готівки, що знімається. Якщо банкомат не в змозі видати гроші, то з'явля­ється повідомлення із зазначенням причини відмови.

У разі успішної авторизації, банкомат видає готівку держате­лю, пропонує забрати платіжну картку та чек банкомата.

Якщо каси банків здійснюють операції з видачі готівки за пла­тіжними картками, держателю картки має бути виданий сліп або квитанція платіжного термінала.

Держатель платіжної картки готівку зі свого картрахунку мо­же одержати не лише в касі банку, іншої фінансової установи або в банкоматі, а й у торговців. Ця операція можлива тоді, коли останні оснащені платіжним терміналом або імпринтером, у тому числі з'єднаним чи поєднаним з регістратором розрахункових операцій (РРО), і приймають до обслуговування платіжні картки Для оплати вартості товарів чи послуг. Готівку торговець може видавати як зі своєї виручки, так і з коштів, отриманих у банку. При цьому він проводить авторизацію (якщо це передбачено правилами платіжної системи) і роздруковує квитанцію платіжного термінала (сліп) і чек РРО. Зауважимо, що НБУ, платіжні органі­зації та банки — члени платіжних систем можуть установлювати обмеження з видачі готівки за платіжними картками.

Якщо держатель втратив (тобто загубив або у нього вкрали) платіжну картку, то йому треба негайно звернутися до банку з проханням заблокувати її. Тоді він може не хвилюватися, що хтось скористається коштами з його картрахунку. Утім послуга блокування, тобто внесення картки в СТОП-ЛИСТ, в окремих банків є платною. В цьому разі клієнт покриває банку також ви­трати, пов'язані з виготовленням нової платіжної картки. Якщо клієнту гроші потрібні будуть негайно, то через службу допомоги платіжної системи можна отримати послугу екстреного одержан­ня готівки. Однак така допомога доступна лише власникам певних платіжних карток і здебільшого є платною.

По закінченні строку дії платіжної картки, який зазначений на самій картці та в договорі між клієнтом і банком, її необхідно здати до банку для заміни на іншу, оскільки після закінчення останнього дня місяця року, зазначеного на її лицьовому боці, вона стає недійсною.

На окремі операції з використанням платіжних карток банки можуть установлювати ліміти (обмеження). Так, з метою зни­ження ризику використання карток банки встановлюють ліміти на: разову видачу готівки через банкомат; здійснення дебетових операцій за один день або місяць по одній картці, у тому числі зняття готівки через банкомат; кількість обслуговувань через ба­нкомат по одній картці за день; кількість обслуговувань через РОS-термінал при оплаті товарів і послуг на підприємствах тор­гівлі, сфери послуг та отримання готівки в касах банку по одній картці за день; кількість операцій, зняття готівки чи оплату това­рів у країнах підвищеного ризику. За згодою банку встановлені ним обмеження на операції з платіжними картками можуть бути змінені за умови звернення клієнта до банку.

Держателі банківських платіжних карток можуть у будь-якому банкоматі в мережі свого банку-емітента змінити старий ПІН-код своєї картки на новий. Для цього потрібно вставити картку в банкомат, потім увести старий ПІН-код, у меню банкомата вибрати операцію «Зміна ПІН» та ввести чотири цифри нового коду, і ПІН буде змінено.

Держателі платіжних карток можуть оперативно отримувати інформацію про стан картрахунку. Це можна зробити кількома способами. Один із них полягає в тому, що про залишок коштів та про останні операції за картрахунком можна довідатися через банкомат, роздрукувавши чек про стан картрахунку або міні-виписку про останні операції за ним.

Дізнатися про стан картрахунку можна, просто зателефонува­вши до банку. Назвавши номер картки, пароль, держатель отри­мує відповідну інформацію.

Одержати інформацію про стан картрахунку можна у вигляді повідомлень, які надходять на мобільний телефон або на адресу електронної пошти власника платіжної картки. Повідомлення про стан картрахунку може відбуватися:

- за подією, коли звіт про стан картрахунку банк надсилає після кожної операції за ним;

- за відповідний звітний період, коли звіт банк надсилає у заздалегідь визначений власником картки час — щоденно, щотижня, щомісяця.

 


Читайте також:

  1. Активні операції банків
  2. Активні операції комерційних банків
  3. Алгебраїчні операції
  4. Арифметичні операції
  5. Арифметичні операції в різних системах числення
  6. Арифметичні операції над цілими числами
  7. Банк і його операції. Правова природа банківської діяльності
  8. БАНКІВСЬКІ ОПЕРАЦІЇ
  9. Бартерні операції
  10. БЕЗПОСЕРЕДНЯ ПІДГОТОВКА ХВОРОГО ДО ОПЕРАЦІЇ
  11. Біржові операції.
  12. Біржові операції. Котирування цін на біржі




Переглядів: 1201

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Види операцій банків з платіжними картками та їх характеристика | Національна система масових електронних платежів (НСМЕП)

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.