Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ ПОСЛІДОВНИКІВ М.ЛИСЕНКА

Національно-демократичні та му­зично-естетичні принципи М. Лисенка знайшли плідне продовження в діяль­ності його послідовників К. Стеценка, Я. Степового, М. Леонтовича, О. Кошиця, М. Аркаса та інших компози­торів Наддніпрянської України. Про­відною цариною їхньої творчості за­лишалася хорова музика, що охоплю­вала обробки народних пісень, канта­ти, церковні жанри тощо. Саме у цій галузі музичного мистецтва україн­ські композитори, передусім К. Стеценко і М. Леонтович, досягли найви­щого рівня професійної майстерності.

Кирило Стеценко (1882-1922) - музично-громадський діяч, компози­тор і диригент, священик, педагог, учень і духовний спадкоємець М. Ли­сенка. В образній сфері його музики домінують ліричні та лірико-драматич­ні мотиви. В деяких музичних творах відображено бурхливі події суспільно­го життя, відчувається своєрідний «пульс» епохи. До самобутніх зразків української хорової класики належать хори «Сон» і «Прометей», кантати «Шевченкові», «Єднаймося», «У неді­леньку святую», церковна музика (лі­тургії, «Панахида», «Всеношна»), обробки українських народних пісень, зокрема для дитячих хорів (збірки «Луна», «Шкільні співаники»).

Кантату «Шевченкові» присвячено 100-річчю від дня народження Вели­кого Кобзаря. Вона складається з двох контрастних розділів: першого - лірико-епічного, розповідного харак­теру, і другого - драматичного з уро­чистою кодою.

У витончених і майстерних солоспі­вах К. Стеценка домінують пейзажні та світлі ліричні образи, як, наприк­лад, у «Вечірній пісні» на слова В. Самійленка, що стала народною, «Пла­вай, плавай, лебедонько» на вірші Т. Шевченка, «Стояла я і слухала вес­ну» на слова Лесі Українки.

Творчість К. Стеценка стала цін: ним доробком в українську музичну, передусім вокально-хорову культуру.

Яків Степовий(1883-1921) - ми­тець ліричного спрямування, самобут­нього композиторського стилю. Він писав камерну музику - вокальну та інструментальну. Відмітною рисою творчого почерку цього композитора було опосередковане відтворення на­ціонального колориту. В обробках на­родних пісень Я. Степового переважа­ють ліричні та жартівливо-сатиричні образи. І досі залишаються популяр­ними збірки його пісень для дітей («Проліски», «Кобзар» та ін.), во­кальні мініатюри («Пісні настрою»). Для вокальних творів композитора ха­рактерний органічний синтез поетич­ного тексту й музики, який відіграє значну роль у створенні образу.

Одним із вершинних творів Я. Сте­пового став відомий епіко-драматичний солоспів «Степ». Він навіть впли­нув на походження псевдоніма компо­зитора. Цей твір увійшов до циклу «Барвінки», до якого також слід віднести баладу «Три шляхи» на вірші Т. Шевченка.

Фортепіанна спадщина Я. Степово­го охоплює твори великої форми (со­ната, фантазія) і п'єси-мініатюри їй притаманні два струмені музичної об­разності: ніжна лірика («Елегія», «Прелюди») і сповнена радісного від­чуття танцювальність («Мазурка», «Танець»). Фортепіанний стиль композитора вирізняється філігранною відточеністю деталей, лаконізмом музичного вираження, кришталевою прозорістю фактури. Серед драматич­них творів митця - відомий «Етюд пам'яті Шевченка», в якому домінує героїко-трагедійна образна тема.

Мистецька спадщина Я. Степового залишила помітний, слід в історії ук­раїнської музики. Його твори часто виконуються в концертному і педаго­гічному репертуарі.

Микола Леонтович(1877-1921) - видатний майстер хорової мініатюри, автор численних хорових обробок ук­раїнських народних пісень, що увій­шли до золотого фонду української культури: «Щедрик», «Дударик», «Пряля», «Мала мати одну дочку», «Ой з-за гори кам'яної», «За городом качки пливуть» та ін. Хоровій обробці української народної пісні композитор присвятив майже все життя, досягнув­ши у цій царині творчості мистецьких вершин. Взірцем для нього був твор­чий досвід М. Лисенка, а також хоро­ві традиції Д. Бортнянського, музика якого була популярною наприкінці XIX - на початку XX ст. Зазвичай ме­лодію М. Леонтович залишав незмін­ною, зберігаючи інтонаційну чистоту першоджерела. У своїх обробках він використовував засоби гармонії, полі­фонії, фактурно-темброві нюанси.

Стиль композитора можна схарак­теризувати на прикладі пісні «Мала мати одну дочку». Цей твір містить два образи й відповідно складається з двох частин. Перша частина - лірич­на (образ жінки - дочки, яку мати «купала у медочку», сподіваючись на щасливу долю), друга - напружена (образ чоловіка-п'яниці). М. Леонтовичу вдалося знайти найвлучніші ви­разові музичні засоби, які лаконічно і водночас переконливо відображують конфліктні персонажі цієї пісні-мініатюри. Плавна, дещо монотонна мело­дія сопрано з підголоском-відповіддю альтів першої частини налаштовує на спокійний настрій спогадів-жалів про минулу молодість. У другій половині різким контрастом звучить загострена мелодія тенорів на словах «П'є п'яни­ця, п'є, гуляє», що драматизує харак­тер викладу. Так композитор музич­ними засобами поглиблює соціальний зміст тексту: безвихідне становище жінки, долю якої занапастив пропа­щий чоловік, а вона не може його по­кинути, бо має малих діточок. Ця піс­ня, як і деякі інші («Чорнушко душ­ко»), має кілька редакцій-варіантів.

У доробку композитора є також чо­тири високохудожні акапельні хорові поеми: «Льодолом», «Літні тони», «Легенда» і «Моя пісня», опера «Ру­салчин Великдень».

Обробки народних пісень, оригі­нальні вокально-хорові твори та ду­ховна музика М. Леонтовича (літур­гія, серія «Херувимських», «Світе ти­хий», релігійні колядки тощо) нале­жать до кращих зразків української хорової класики.

Отже, XIX ст. увійшло в історію вітчизняної музичної культури як епо­ха національного відродження, ста­новлення професіоналізму в галузі творчості й виконавства, виходу укра­їнської музики на світовий рівень.

 

 


Читайте також:

  1. Адвокатська діяльність
  2. Актове діловодство. Діяльність судів. Ведення актових книг
  3. Англійська система фізичного виховання. Діяльність Томаса Арнольда.
  4. Антимонопольна діяльність держави
  5. Антимонопольна діяльність держави.
  6. Аудиторська фірма — юридична особа, створена відповідно до законодавства, яка здійснює виключно аудиторську діяльність.
  7. Банківська діяльність
  8. Банківська діяльність у сфері надання фінансових послуг
  9. Банківська діяльність у сфері надання фінансових послуг.
  10. Болота та їх геологічна діяльність
  11. Валютні біржі та їх діяльність
  12. Великі князі Київської Русі та їхня державотворча політика




Переглядів: 3582

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТВОРЧІСТЬ ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ | Лекція №9

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.