Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Психологічна підтримка та адаптація

Головною метою діяльності психологічної служби є створення умов для розвитку і самореалізації кожної особистості як громадянина України, формування покоління здатного навчатися впродовж життя, створювати й розвивати цінності громадського суспільства. Тому робота психологічної служби школи спрямована на максимальне сприяння повноцінному особистісному й інтелектуальному розвитку дітей на кожному віковому етапі.Протягом 2011/2012 навчального року першочергову увагу психологічна служба надавала супроводу навчально-виховного процесу на ключових його етапах.

Проведено вивчення рівня розвитку окремих аспектів психологічної готовності учнів перших класів до шкільного навчання. Обстежено 99 учнів. За результатами обстеження 97% учнів мають достатній рівень функціональної готовності до навчання в школі, 79% обстежених учнів мають достатній рівень вольової готовності до навчання, у 21% учнів рівень вольової готовності низький.

Серед стійких мотивів переважає навчальний мотив (24% уч.), мотив одержання балу (19% уч.), соціальний мотив (12% уч.).

 

З метою вивчення процесу адаптації дітей до шкільного навчання в жовтні 2011 року проведено анкетування батьків першокласників. За результатами анкетування визначено, що процес адаптації дітей до школи проходить успішно. Проте процес адаптації 7 учнів (7%) утруднюється недостатнім рівнем готовності дітей до шкільного навчання, низьким рівнем розвитку пізнавальних процесів. Ці діти складають «групу ризику». З ними проведено заняття з розвитку функцій мислення, пізнавальних процесів, довільності.

За результатами дослідження проведено педраду, консультаційні бесіди з учителями, батьківські збори. В наступному навчальному році необхідно продовжити роботу з учнями з метою вивчення рівня розвитку функцій мислення та пізнавальних процесів і проведення корекційно-розвивальної роботи з дітьми «групи ризику».

 

Вивчався рівень розвитку функцій мислення та пізнавальних процесів учнів 2-х класів. В обстеженні брали участь 81 учень.За результатами обстеження 98% обстежених учнів мають достатній рівень розвитку функцій мислення, у 2% учнів (2 уч.) рівень розвитку функцій мислення низький. Зорова і слухова пам'ять розвинені майже на одному рівні. Деякі діти неуважні, що пояснюється: у одних небажанням думати, у других відсутністю серйозного відношення до навчання, у третіх – підвищеною збудливістю центральної нервової системи. Найбільший відсоток недостатнього рівня розвитку уваги мають учні 2-В класу, на що певний вплив має поведінковий фактор. Тому з учнями «групи ризику» 2-В класу проведено заняття з розвитку асертивної манери спілкування та вміння керувати своїми емоціями.

Результати дослідження обговорено з учителями. Їм запропоновано використовувати в своїй практиці методичні рекомендації «Розвиток пізнавальних здібностей учнів молодшої школи» розроблені шкільним психологом.

 

З метою вивчення рівня готовності учнів 4-х класів до навчання у школі ІІ степеня в травні 2012 року проведено діагностичне вивчення рівня розвитку функцій мислення та пізнавальних процесів учнів. Обстежено 74 учні.

 

Рівень розвитку окремих функцій мислення учнів

Рівень розвитку пізнавальних процесів

 

 

За результатами тестування 86% обстежених учнів мають необхідний та достатній рівень готовності до навчання у школі ІІ ступеня, 14% учнів мають недостатній рівень готовності. За результатами обстеження слухова пам'ять учнів розвинена гірше ніж зорова, а саме цей вид пам'яті в середні та старшій школі дуже часто використовується.

В наступному навчальному році психологу необхідно провести заняття з учнями «групи ризику» з розвитку функцій мислення та пізнавальних процесів, стежити за адаптацією дітей до нових умов навчання; звернути увагу вчителів, які будуть працювати з дітьми, на рівень розвитку пізнавальних процесів учнів; запропонувати їм в розвивальний компонент уроку включати вправи на розвиток функцій мислення та пізнавальних процесів; при проведення уроків залучати можливо більшу кількість органів чуттів: слуху, зору, дотику, бо багатоканальність надходження інформації забезпечує кращу активність мозку, більш міцне запам'ятовування.

 

Вивчався рівень готовності учнів 5-х класів до навчання у школі ІІ ступеня та рівень їх адаптації. Обстежено 91 учень.

Рівень адаптованості учнів

Неадаптованість учнів пов'язана з невизначеним ставленням до школи, навчальних предметів, проблемами у сім'ї, з невизначеним ставленням до власного «Я».

 

За результатами психологічного вивчення із задоволенням ходять до школи 58% учнів, не завжди із задоволенням – 40% (залежить від настрою, багато предметів, не висипаються), без задоволення – 2% учнів (не хочеться вчитися, лінь).

Адаптовані 87% учнів, неадаптовані 9% учнів, дезадаптовані 4%. Сформованість навчальної мотивації учнів на достатньому рівні. 18% обстежених учнів мають високий рівень інтелектуального розвитку, 42% - середній, у 40% учнів недостатній рівень розвитку невербального інтелекту.

Протягом року з учнями «групи ризику» 5-х класів проведено тренінгові заняття за програмою Є.Г.Коблика «Перший раз у 5-й клас». У наступному навчальному році з соціально дезадаптованими учнями необхідно продовжити корекційно-розвивальну роботу.

 

Психологічний супровід навчально-виховного процесу учнів 7-х класів проводився з метою виявлення особистісних рис та якостей учнів, переважаючого типу темпераменту, їх здібносте та інтересів, вивчення самооцінки учнів, вивчення рівня інтелектуального розвитку дітей. Обстежено 40 учнів. 20% опитаних учнів мають високий рівень розвитку невербального інтелекту, 48% учнів – середній, 32% - низький.

У більшості семикласників переважає холеричний та сангвінічний тип темпераменту. 92% опитаних учнів мають адекватну самооцінку, що дозволяє їм відноситися до себе критично, правильно співвідносити свої сили й можливості у вирішенні задач різного рівня труднощів і з вимогами оточуючих. У 26% учнів завищена самооцінка, що свідчить про те, що вони переоцінюють свої можливості, 2% учнів недооцінюють свої можливості й мають занижену самооцінку.

За методикою А.Йовайш «Що нам цікаво?» визначено інтереси дітей.

На основі отриманих даних з учнями проведено бесіди «Чому бувають «сильні» й «слабі» особистості» з метою заохочення учнів до самовиховання, створення свідомої установки на викоренення в собі негативних проявів темпераменту й розвиток та закріплення позитивних якостей.

З батьками проведено батьківські збори з метою ознайомлення їх з результатами психодіагностики та особливостями підліткового віку.

 

У лютому-березні 2012 року проводилося вивчення учнів 9-х класів з метою надання допомоги учням та педагогам у підготовці до профільного навчання, визначення загального рівня розумового розвитку учнів та рівня розвитку окремих функцій мислення, визначення рівня адаптованості учнів до внутрішнього та навколишнього світу. Обстежено 81 учень.

Загальний рівень розумового розвитку учнів

 

Рівень розвитку функцій мислення та засвоєння понять з окремих предметів

 

Рівень розвитку невербального інтелекту

Рівень адаптованості учнів

 

Неадаптованість учнів пов'язана з нейтральним ставленням до навчальних предметів, школи та її вимог, нейтральним або негативним ставленням до своїх батьків та батьків друзів, до знайомих, товаришів, сусідів, невизначеним ставленням до власної поведінки.

Методика «Карта інтересів», проведена з учнями, дала змогу їм визначити інтерес до певного виду діяльності.

За методикою Є.А.Клімова, на основі самооцінки, учнями виявлено переважаючий тип майбутньої професії.

76% учнів мають достатній рівень розумового розвитку, в 24% учнів рівень розумового розвитку низький. 35% учнів мають високий рівень розвитку невербального інтелекту, 47% учнів – середній рівень, 18% - низький рівень. Отримані результати свідчать про те, що не всі учні повністю використовують свій інтелектуальний потенціал. За рівнем адаптованості – адаптовані 92% учнів, неадаптовані 4% учнів, дезадаптовані – 4% учнів.

Результати діагностики доведено до відома адміністрації, вчителів. З учнями проведені консультації та співбесіди. В наступному навчальному році вважаю доцільним продовжити роботу з учнями з метою вивчення професійної спрямованості для надання необхідної допомоги у виборі майбутньої професії.

 

У листопаді 2011 року проводилося вивчення професійної спрямованості учнів
10-х класів. Обстежено 65 учнів.

За результатами обстеження 94% опитаних учнів знають якими здібностями володіють, проте 25% учнів не змогли конкретизувати поняття та обмежилися загальною відповіддю. 6% учнів не змогли назвати власні здібності, що затрудняє їх подальше професійне самовизначення. Розвиток власних здібностей більшість учнів (78%) здійснює шляхом саморозвитку та самовдосконалення, 59% учнів – займаються в гуртках у школі чи поза школою. 63% учнів визначилися щодо майбутньої професійної діяльності, 37% учнів – ні. 57% учнів точно вказали професію або рід занять, 20% десятикласників дали загальну відповідь (назвали галузь н/г, місце роботи або декілька), а 23% учнів взагалі ще не визначилися чим би вони хотіли займатися в своєму житті. 26% учнів ще не мають подальших життєвих планів, хоча 77% дітей, по закінченні школи, спрямовані на вступ до ВНЗ.

Більшість десятикласників сприймають майбутню професійну діяльність як спосіб самовираження та самореалізації, на другому місці – як джерело добробуту, потім – як можливість соціального визнання й на останньому місці – як обов'язок.

Результати діагностики доведено до відома педагогів на засіданні педради. З учнями проведено консультації та співбесіди. В наступному навчальному році необхідно продовжити консультаційну роботу з учнями з питань вибору професії по мірі звертань.

 

У квітні 2012 року проводилося вивчення загального рівня розумового розвитку та рівня розвитку окремих функцій мислення учнів 11-х класів, вивчався їх рівень адаптованості до внутрішнього та навколишнього світу а також рівень особистісної зрілості учнів. В обстеженні брали участь 39 одинадцятикласників.

 

Загальний рівень розумового розвитку учнів

 

Рівень розвитку функцій мислення та засвоєння понять з окремих предметів

 

У порівнянні з результатами отриманими у лютому 2010 року (коли діти навчалися в 9 класі) рівень розумового розвитку учнів покращився на 16%.

Рівень адаптованості учнів

 

Неадаптованість учнів пов'язана з нейтральним ставленням до школи та її вимог, проблемами спілкування з однолітками, невизначеним ставленням до батьків своїх друзів, невизначеним ставленням до власного «Я».

Рівень особистісної зрілості учнів

92% опитаних учнів мають високий та достатній рівень розумового розвитку, у 8% учнів рівень розумового розвитку низький. 93% учнів адаптовані до внутрішнього та навколишнього світу, 7% учнів – неадаптовані. Всі опитані одинадцятикласники мають високий та необхідний рівень особистісної зрілості.

За результатами психодіагностики з учнями проведено групові та індивідуальні консультації.

 

Крім перерахованих видів роботи проводилося анкетування обдарованих учнів, вивчався рівень вихованості учнів 5-11 класів, проводилася індивідуальна психодіагностика «важких» підлітків, вивчався рівень знань учнів 9-х класів щодо проблеми торгівлі людьми, проводилося анкетування вчителів та батьків.

У 2011/2012 навчальному році психолог взяла участь у міському семінарі для вчителів суспільно-природничих дисциплін «Науково-дослідницька діяльність учнів», тема виступу «Розвиток мислення як передумова наукового дослідження». Також взято участь у Всеукраїнському конкурсі «Парк педагогічної майстерності», номінація «Майстри професійного самовдосконалення», робота «Психопрофілактика агресивної поведінки учнів». Представлено роботу на ХІХ виставці-презентації педагогічних ідей та технологій на тему «Робота з учнями, схильними до актуалізації агресивних проявів поведінки», за що отримано Диплом ІІІ ступеня. Підготувалау ченицю 11 класу для участі у ІІІ турі учнівської олімпіади з педагогіки та психології, де Смілянець Ольга посіла І місце.

Проводилися виступи на засіданнях педагогічної ради за тематикою річного плану школи. Проводилися виступи на батьківських зборах учнів 1-х класів «Адаптація учнів

1-х класів до навчання у школі», учнів 5-А класу «Адаптація учнів до навчання в середній школі», учнів 7-х класів «Особливості дітей підліткового віку».

Проведено бесіди з учнями 5-х класів «Адаптація до навчання в середній школі», «Увімкніть розум» (профілактика тютюнопаління, наркоманії, алкоголізму), з учнями
5-В, 5-Г класів «Правила рівноправного спілкування», з учнями 7-х класів «Чому бувають «сильні» та «слабі» особистості», з учнями 9-х класів з профорієнтації, з учнями 11-х класів «Внутрішньоособові конфлікти».

Проведено тренінгові заняття з учнями «групи ризику» 5-х класів за програмою Є.Г.Коблика «Перший раз у 5-й клас», з учнями 9-х класів за програмою «Професійного вибору для школярів» Марінушкіна О.Є., Шубіна Г.В. Проведено тренінгові заняття з учнями 9-х класів «Як підвищити рівень усвідомлення проблеми торгівлі людьми». З учнями 10-х, та 11-х класів проведено тренінгові заняття з профілактики ризикованої поведінки за програмою «Школа проти СНІДу». Проведено тренінгові заняття з учнями, які мають девіантну поведінку.

Протягом року проводилися індивідуальні та групові заняття з учнями молодшої та середньої школи з розвитку функцій мислення та пізнавальних процесів, довільної поведінки, асертивної манери спілкування, вміння розпізнавати свій емоційний стан та стан інших людей, розвитку вміння до емпатії.

Річний план роботи виконано в повному обсязі

Невирішені питання:

- Низька зацікавленість ряду батьків учнів молодшої школи розвитком пізнавальних процесів дітей;

- Недоліки в розвитку пізнавальної діяльності учнів.

- Недостатня вмотивованість учнів середньої та старшої школи щодо розвитку власних здібностей,відсутність інтересу до навчання.

 

Основні завдання:

- Психологу разом з учителями молодшої школи продовжити роботу з батьками з метою залучення їх до активної участі у розвитку пізнавальних здібностей дітей.

- Психологу розробити рекомендації батькам учнів молодшої школи з розвитку пізнавальної діяльності дітей.

- Постійно консультувати вчителів, батьків з психологічних проблем навчання та виховання дітей, розвитку їх уваги, пам’яті, мислення, характеру.

- Проводити індивідуальні та групові консультування учнів з питань навчання, розвитку, самовиховання, взаємовідносин з дорослими та однолітками. Постійно заохочувати учнів до саморозвитку пізнавальних здібностей.

- Вчителям спрямовувати зусилля на формування в учнів середньої та старшої школи стійкої мотивації досягнення успіху, з одного боку, і розвиток навчальних інтересів – з іншого.


Читайте також:

  1. Адаптація дихальної системи до фізичних навантажень
  2. Адаптація до абіотичних факторів середовища.
  3. Адаптація ендокринної системи до фізичних навантажень
  4. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  5. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  6. Адаптація й інтеріоризація
  7. Адаптація крові до фізичних навантажень
  8. Адаптація нервової системи до фізичних навантажень
  9. АДАПТАЦІЯ ОБМІНУ РЕЧОВИН ДО М'ЯЗОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
  10. АДАПТАЦІЯ ОПЕРАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ ДО ЗМІНИ ЇЇ ЗАВАНТАЖЕННЯ.
  11. АДАПТАЦІЯ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ ТА ФУНКЦІОНАЛЬНИХ СИСТЕМ ОРГАНІЗМУ ДО ФІЗИЧНИХ НАВАНТАЖЕНЬ
  12. Адаптація організму до змін чинників зовнішнього середовища




Переглядів: 919

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Моніторинг охоплення учнів пільгового контингенту гуртковою роботою | Зміцнення здоров’я

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.