Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема 5. Розвиток ринкового господарства в період становлення національних держав

(друга половина XVII – перша половина XIX ст.)

 

План

Заняття 1.

1. «Революційний» шлях становлення капіталізму в Англії.

2. Економічний розвиток Франції в період розкладу феодалізму і зародження капіталістичних відносин.

3. Виникнення класичної політичної економії в Англії та Франції. Економічне вчення Адама Сміта та Давида Рікардо.

 

Заняття 2.

1. Промисловий переворот в Англії, Франції.

2. Розвиток класичної політичної економії в кінці XVIII – в першій половині XX ст.

3. Економічні вчення західноєвропейських соціалістів-утопістів.

4. Господарство та економічна думка в Україні у XVIII – першій половині XIX ст.

 

Методичні рекомендації

до самостійної роботи студентів над темою

Розгляд теми слід розпочати з висвітлення головних моментів розвитку господарств країн Західної Європи та подальшого впливу на їх економіку великих географічних відкриттів. Наступним кроком є перехід до з’ясування процесу і ґенези створення колоніальної системи, впливу буржуазних революцій та виникнення нових галузей промисловості, подальший розвиток великого землеволодіння у нових умовах.

Далі необхідно розглянути важливі аспекти теми: промисловий переворот, досягнення науки, техніки та технології виробництва, поява нових промислових районів, формування соціальної структури індустріального суспільства, розвиток нових засобів транспорту.

На пильну увагу заслуговує питання промислового перевороту в Англії, особливості цього процесу в Німеччині та Франції. Актуальним для вивчення є процес російської економічної експансії в Україні, мануфактурний період української промисловості, розвиток українського національного ринку, поява нових міст та формування банківської системи.

Висвітлення економічної думки XVIII ст. необхідно розпочати з дослідження виникнення та загальної характеристики класичної політичної економії, поглядів Уільяма Летті – основоположника класичної політичної економії у Англії. Далі слід зосередити увагу на виникненні класичної політичної економії у Франції, поглядах П’єра де Буагільбера, фізіократизм та економічному вченні Сміта та Рікардо.

Наступним кроком є вивчення економічної думки першої половини XIX ст.: політичної економії в Англії та поглядів Дж. Мілля, Дж. Рамсея Мак-Куллоха, Т. Роберта Мальтуса, політичної економії у Франції та її представників: Жан Батиста Сея, Фредеріка Бастіа.

Далі необхідно зосередитись на становленні критичного напряму політичної економії, економічних поглядах С. Сісмонді, теорії відтворення і криз, економічної концепції Прудона, теорії цінностей, поглядах К. Родбертуса – Ягецова, ідеї утворення робітничих асоціацій.

На особливу увагу заслуговує еволюція становлення системи національної політичної економії в Німеччині та поглядів її основоположників – І. Канта, Йог. Фіхте, Ф. Ліста, розуміння ідей економічного об’єднання Німеччини та економічного націоналізму.

Розглянувши коло окреслених вище питань, слід перейти до висвітлення історичної школи політекономії в поглядах В. Рошера та нової історичної школи (і соціального напряму) у вченні Г. Шмоллера, К. Бюхера, засвоєння ідей «життєвого простору» М. Вебера, Р.Штаммлера та особливостей формування соціального напряму в економічній науці Р. Штольцмана.

Логічним завершенням вивчення зазначеної теми буде засвоєння економічного вчення соціалістів-утопістів, а саме поглядів Т. Морра, Т. Компанелло, Ш.Фур’є та Р.Оуена.

 

Основні терміни і поняття

Класична школа політичної економії, економічний лібералізм, трудова теорія вартості, природна ціна, ринкова ціна, чистий продукт, продуктивний клас, відтворення суспільного продукту, економічна людина, «невидима рука ринку» А.Сміта, основний капітал, оборотний капітал, ринковий лібералізм, фритредерство, теорія соціального реформізму Дж.С. Мілля, теорія «конституйованої вартості» П.Ж. Прудона, соціалізм, утопічний соціалізм, «індустріалізм» Сен-Симона, комунізм Оуена, фаланга.

 

Теми рефератів

1. Економічний розвиток Англії у період промислового перевороту.

2. Особливості промислового перевороту в Німеччині.

3. Міжнародні економічні відносини в XIX ст.

4. Зародження і розвиток трудової теорії вартості.

5. Економічна програма П. Прудона.

Запитання для самоконтролю

1. Назвіть загальні для всіх країн риси промислового перевороту.

2. Які причини відставання темпів промислового перевороту у Франції?

3. З’ясуйте хронологічні межі та наслідки промислового перевороту в США.

4. Чому Англія втратила світову економічну першість наприкінці XIX ст.?

5. Чим відрізняється методологія класиків від методологічних підходів меркантилістів?

6. У чому полягає наукове значення економічної таблиці Ф. Кене?

7. Проаналізуйте теорію вартості А.Сміта.

8. Охарактеризуйте учення А.Сміта про доходи та їх розподіл.

9. У чому полягає сутність теорії міжнародної торгівлі Д. Рікардо?

10. Перелічіть основні економічні ідеї Т. Мальтуса.

11. У чому полягає сутність теорії «конституційної вартості» П.Ж. Прудона?

12. Розкрийте сутність економічних поглядів ранніх соціалістів-утопістів.

 

 


Читайте також:

  1. I період – адаптаційний.
  2. I. Грецький період (друга половина VII — середина
  3. II Державна дума
  4. II. Найважливіші проблеми, що визначають розвиток місцевого самоврядування і є спільними для будь-яких урядових систем.
  5. II. ПЕРІОД РОЗКВІТУ
  6. III. Процедура встановлення категорій об’єктам туристичної інфраструктури
  7. IV-й період Римської держави ( ІІІ – V ст. н. е. ) – пізня Римська імперія
  8. IV. Політика держав, юридична регламентація операцій із золотом.
  9. L2.T4/1.1. Засоби періодичного транспортування штучних матеріалів.
  10. Ni - загальна кількість періодів, протягом яких діє процентна ставка ri.
  11. Pp. Розвиток Галицько-волинського князівства за Данила Романовича
  12. V здатність до встановлення та підтримки гарних особистих стосунків і веденню етичного способу життя.




Переглядів: 451

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 4. Формування передумов ринкової економіки в країнах Європейської цивілізації | ЗМ 2: Господарство та економічна думка

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.