Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Зміст поняття лідерства в управлінні організацією

Лідерство - найважливіша складова ефективного керівництва. Воно зустрічається скрізь, де є влада і усталене об'єднання людей. Саме слово "лідер" в перекладі з англійської (lеаdеr) означає "керівник", "голова", командир", "вождь", "ведучий". Не дивлячись на удавану простоту цього поняття, в сучасній науці, при наявності сукупності вихідних позицій різних авторів, лідерство характеризується неоднозначне. Можна виділити такі основні підходи до його викладення:

1. Лідерство - це різновид влади, що здійснюється одним або декількома індивідуумами Відмінністю її є спрямованість зверху вниз, а також те, що її носієм виступає не більшість, а одна особа чи група осіб

2. Лідерство є управлінським статусом, соціальною позицією,
пов’язаною з прийняттям рішень, це керівна посада.
Дана інтерпретація витікає із структурно-функціонального підходу, що має на меті розгляд суспільства як складної, ієрархічно організованої систему соціальних позицій і ролей.

3. Лідерство - це вплив на інших людей, однак не будь-який, а такий, що відповідає таким умовам:

· вплив повинен бути постійним, а не епізодичним;

· керівний вплив лідера повинен здійснюватися до всієї групи (організації);

· алідер повинен мати явний пріоритет у впливі;

· вплив лідера, особливо організаційного, повинен спиратися не на пряме застосування сили, а на авторитет чи хоча б визнання правомірності управління.

4. Лідерство – це неформальний вплив. Воно відзначається від керівництва, яке "передбачає достатньо жорстку і формалізовану систему відносин управління — підпорядкування". Лідер - це символ спільності та зразок поведінки групи. Він висувається знизу, переважно стихійно та приймається послідовниками.

Основою лідерства є специфічний тип управління, що виник у сиву давнину на фунті відносин "господар - раб" та "лідер - послідовник". При цьому лідер займає в групі центральну позицію і концентрує авторитарну владу, яка домінує над послідовниками.

Отже,лідерство - це тип управлінської взаємодії (між лідером і послідовниками), що будується на засадах найбільш ефективного для даної ситуації поєднанні різних джерел влади і спрямований на спонукання людей до досягнення ними загальних цілей.

Фактично, лідерство є функцією лідера, послідовників та ситуаційних змінних.

Для розуміння лідерства розглянемо найбільш яскраві приклади типів відносин управління.

1. Неефективне лідерство побудовано на відносинах типу "господар - раб", коли влада лідера практично абсолютна і може розповсюджуватися на вирішення питань про життя і смерть членів його групи.

2. Авторитарне управління побудоване на традиційних відносинах "начальник - підлеглий", коли влада лідера підтримується всіма нормативними документами адміністративної системи (статут, правила, положення, структура, інструкції, накази тощо).

3. Ефективне лідерство побудоване на новому типі відносин "лідер -послідовник", коли лідер одержує владу від послідовників, що визнають його цінність і важливість для їх спільної роботи в групі.

4. Демократичне управління побудоване на типі відносин "обраний керівник -підлеглий", коли в колективі високий рівень самоврядування і група сама обирає лідера.

 

2. Відмінності між поняттями "лідер" та "менеджер" та концепції лідерства

 

Соціологи і політологи звичайно розрізняютьформальне і неформальне лідерство. Формальне лідерство розглядається як пріоритетний вплив певної особи на членів організації, усталене і її нормах і правилах і засноване на керівному становищі у суспільній ієрархії, місці в рольових структурах, пов'язаних з наявністю влади і ресурсів.

У протилежність формальномунеформальне лідерство подається як суб'єктивна здібність, готовність і вміння людини виконувати роль лідера, а також визнання за ним права керівництва збоку членів групи. Фактично, керівництво є соціальним феноменом в системі формальних (офіційних) відносин, а лідерство - психологічним феноменом в системі неформальних (неофіційних) відносин.

В західній літературі намітилася тенденція розрізняти поняття "менеджер" (а також "адміністратор") та "лідер". Лідерство не існує поза управлінням, а доповнює його в тих випадках, коли традиційні методи управління не дають високих результатів і не дозволяють ефективно досягати поставлених цілей.

Основні відмінності міжлідерами та менеджерами наведені в табл. 21.

В теорії управління персоналом отримали визнання три основні концепції лідерства:

1. Теорія лідерських якостей, або "теорія видатних людей" стверджує, що найкращі лідери володіють певним набором особистих якостей, які дозволяють їм вести за собою людей (інтелект, знання, ініціативність, впевненість тощо).

Таблиця 21.


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. II. Поняття соціального процесу.
  3. Internet. - це мережа з комутацією пакетів, і її можна порівняти з організацією роботи звичайної пошти.
  4. IV. Зміст навчання
  5. IV. Зміст навчання
  6. IV. Зміст навчання
  7. IV. Зміст навчання
  8. IV. Зміст навчання
  9. IV. Зміст навчання
  10. IV. Зміст навчання
  11. IV. Зміст навчання
  12. IV. Зміст навчання




Переглядів: 1246

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Семестр | Основні відмінності між менеджером та лідером

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.