МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Ціна є грошовий вираз вартості товару.У кожному окремому акті купівлі-продажу ціна під впливом попиту і пропозиції може відхилятися від вартості. Якщо попит і пропозиція рівні, то в основі ринкових цін лежіть суспільна ринкова вартість, що визначається середньою вартістю з якою виробляється основа маса товарів для ринку. Якщо попит значно перевищує пропозицію товарів на ринку, то в основі ринкової вартості лежить індивідуальна вартість товарів, що вироблені у гірших умовах виробництва. Якщо пропозиція товарів значно перевищує попит, то ринкову вартість буде визначати індивідуальна вартість товару, виробленого у ліпших умовах виробництва. В сучасній економічній теорії найбільш поширеною є концепція ціни А. Маршала, який заперечував існування вартості і вважав, що є тільки мінова вартість, тобто ціна. У короткостроковому періоду часу більше значення має вплив на ціну корисність, а у довгостроковому – витрати виробництва. Нижчою межею ціни є граничні витрати виробництва (додаткові витрати ресурсів у випадку зміни обсягу випуску продукції на одну одиницю). Ціна повинна буди достатньою, щоб покрити їх. Формування ринкової ціни Маршалл розглядав у трьох періодах часу і розрізняв миттєву, короткострокову і довгострокову рівновагу. В умовах миттєвої рівноваги пропозиція товарів фіксована, тому ціна повністю залежить від попиту: чим вище попит, ти вище ціна і навпаки. В умовах короткострокової рівноваги попит може змінитися у той або інший бік і якщо фірма не відреагує, то ціна стане нижче витрат і фірма понесе збитки. У довгостроковому періоду пропозиція прилаштовується до попиту і встановлюється постійна ціна. В ринковій економіці ціна виконує три головні функції: - орієнтовану – дає інформацію для дій покупцю і продавцю; - стимулюючу – сприяє найбільш економічним способам виробництва і реалізації попиту; - розподільну – розподіляє доходи між учасниками ринкової економіки. Існує три виду цін: 1. Державні ціни можуть встановлюватися на продукцію підприємств -монополістів, на базові для економіки країни ресурси, на товари що мають соціальне значення. Система державних цін складається з двох елементів: - фіксовані ціни, що жорстко встановлюються урядом; - ціни що регулюються – враховують зміну на ринку попиту і пропозиції. 2. Договірні ціни – ціни що встановлюються зі згодою покупця і продавця (враховуються тільки попит і пропозиція). 3. Світові ціни застосовують у світовій торгівлі і розраховуються на базі найбільш крупних експортно-імпортних угод. Економічне становище виробників і споживачів, продавців і покупців залежить від ринкової кон'юнктури, що змінюється під впливом численних факторів. Кон'юнктура ринку - це сукупність економічних умов, які складаються на ринку в кожен даний момент часу, при яких здійснюється процес реалізації товарів і послуг. Кон'юнктура ринку визначається економічними показниками, що характеризують стан ринку: співвідношенням попиту та пропозиції, рівнем цін, місткістю ринку, платоспроможними можливостями споживачів, станом товарних запасів і т.д. Ринок забезпечує свою стабільність, тобто взаємодія елементів ринкового механізму підлегло вимогам відповідних економічних законів: закону вартості, закону кількості грошей, потрібних для звертання, закону попиту, закону пропозиції.
ПИТАННЯ ДЛЯ ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ: 1. Чим відрізняються між собою натуральне господарство і ринок? 2. Пояснить, яким образом суспільний поділ праці стимулювало появу ринків? 3. Пояснить, у чому сутність принципу "невидимої руки" А. Сміта в умовах прояву ринкового механізму?
Читайте також:
|
||||||||
|