Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Соціальні проблеми протиправної поведінки

Лекція 4.

У 2006 році на території Полтавської області серед злочинів вчинених неповнолітніми 17,5% (906), в тому числі вчинених у групі на 21,7% (342). За ознаками ст. 304 КК України (втягнення неповнолітніх у злочинну діяльність) порушено 87 кримінальних справ (117), закінчено і передано до суду 75 справ (114). До приймальника - розподільника для неповнолітніх при УМВС за вчинення суспільно небезпечних діянь поміщено 19 підлітків [98].

Серед причин здійснення правопорушень дітьми та молоддю виділяють чотирі грипи (таб. 1):

Таблиця 1

Причини вчинення правопорушень дітьми та молоддю:
Соціально-економічні: - Зниження життєвого рівня населення - Майнове розшару­вання суспільства - Обмеження можли­во­стей соціально схва­лених форм заробітку - Безробіття - Доступність алкоголю та тютюну для неповнолітніх - Широка реклама пси­хоактивних речовин - Зниження рівня соціальної безпеки Соціально-педагогічні - Криза інституту сім'ї - Виховання в неповній сім'ї - Завищені вимоги батьків до дитини - Ворожість та конфлікти між батьками - Критицизм підлітка щодо школи, сім'ї, відчуженість від них - Низький статус підлітка у класному колективі - Слабка система позашкільної зайнятості дітей та молоді. Соціально-культурні: - Колапс офіційної ідеології - Зниження морально-етичного рівня населен-ня. - Поширення кримінальної субкультури - Негативний вплив засобів масової інформації - Лібералізація статевої моралі - Домінування серед молоді культу сили. Психологічні: - Прагнення бути незалежним від дорослих - Бажання бути визнаним у групі однолітків - Потяг до самоствердження - Несформована система моральних цінностей - Бажання виглядати дорослим - Гедоністичні мотивації - Потреба змінити психічний стан у стресовій ситуації - Підвищена тривожність, низька самооцінка - Інфантилізм - Підвищений, порівняно з однолітками, рівень конформізму - Акцентуації характеру, психопатії - Психопатологічні синдроми (депресія, паранойя, мстивість тощо). - Негативні риси характеру (заздрість, лінощі, жадібність). Біологічні: - Порушення роботи ферментативної та гормональної систем організму - Наслідки спадковості - Вплив різноманітних факторів природного середовища (рівень радіації, хімічний склад повітря).

Суспільство виходить із того, що відхилення у поведінці окремих його членів породжують ряд проблем як для них самих, так і для окремих інституцій та суспільства в цілому [80, 82, 83].

Сучасні вчені-дослідники виділяють три основних кола соціальних проблем, пов'язаних з девіантною поведінкою [24, 70, с. 29].

1. Проблеми самих суб’єктів правопорушень.

Дезадаптація і десоціалізація. Якщо дитина не засвоює позитивний досвід, не може адаптуватися до зразків повод­ження й вимог вихователя, то процес соціалізації порушується, а повод­ження дитини стає соціально дезадаптованим [70, с. 29]. Саме це є певною мірою резервом злочинності [72, c.28].

Серед неповнолітніх, що вчинили правопорушення, вели­кий відсоток становлять підлітки, які перестали відвідувати школу, переважна більшість з них погано вчиться або не хоче вчитися. Такі підлітки-правопорушники відстають у своєму розумовому розвиткові, втрачають перспективу, перестають переживати радість пізнання [93].

Втрата самоконтролю, саморуйнація. Зниження самоконтролю або повна його відсутність спостерігається при несвідомому вчиненні злочину ніби з відчуттям роздвоєння, ніби його скоює інша особа, що особливо простежується в поєднанні з іншими видами девіантної поведінки, такими, як нар­команія та алкоголізм. Таке поєднання, в свою чергу, є поведінкою, спрямованою на пригнічення, затамування інстинктів самозбереження і очевидною саморуйнацією особистості у біологічному, духовно-ціннісному і соціальному аспектах.

Адміністративна і кримінальна відповідальність.Згідно Кримінального кодексу України (ст. 22, 97,104,105) і Адміністративного Кодексу (ст. 13,40), перед­бачено кримінальну та адміністративну відповідальність неповнолітніх [99].

Проблеми здоров'я. Більшість неповнолітніх правопорушників вживають алкоголь і наркотичні речовини, що породжує фізичну та психічну залежність, які є причиною ряду соматичних та психічних за­хворювань у малолітніх злочинців та їх майбутніх дітей. А також проблеми здоров’я викликані несприятливими умовами перебування неповнолітніх у місцях позбавлення волі [70, с.30].

Повертаючись із місць позбавлення волі, де неповнолітні відбувають покарання, вони стикаються з труднощами, до яких не готові. Проблеми, з якими стикаються неповнолітні можна умовно поділити на такі групи:

Соціально-економічні. Це умови проживання (найчастіше ці умови вкрай незадовільні), сімейне становище (багато хто з батьків неповнолітніх не працює, пиячить, багато неповних сімей), невлаштованість на навчання, роботу, проблеми одержання житла, прописки.

Правові проблеми. На даному етапі розвитку суспільства молодь є однією з найбільш незахищених верств населення. Особливо це стосується осіб, які повернулися з місць позбавлення волі. Фактично відсутня правова реґламентація їхнього життя.

Психологічні проблеми:

- соціальна незрілість особистості (несформованість світогляду неповнолітнього);

- розірваність соціальних зв’язків внаслідок ізоляції від суспільства;

- несформованість життєвих навичок через те, що неповнолітні, перебуваючи в місцях позбавлення волі, постійно знаходяться під наглядом, їхнє життя підпорядковане режиму, вони відвикають самостійно приймати рішення, втрачають елементарні навички домашнього господарювання тощо;

- негативне соціальне середовище, куди повертається неповнолітній [92, c.35].

2. Проблеми сімей суб'єктів правопорушень.

Конфлікти. В соціальному плані вчинення злочинів неповнолітніми впливає на міцність сімейно-подружніх стосунків і породжує конфлікти у сім'ях, бійки, насилля, побутові вбивства та інше. Створюються певні проблеми у взаємовідносинах із соціальним оточенням та близькими родичами у вигляді втрати поваги та дискримінації.

Втрата зв'язку з сім’єю. Поведінка та особисті якості впливають на формування взаємостосунків у родині, приносять великі проблеми у існування сім’ї і порушують соціальний та психологічний зв’язок.

Матеріальні труднощі. Незважаючи на кількість злочинів вчинених правопорушником заради матеріального достатку він так і не настає. Зрештою це породжує все нові і нові злочини і може призвести до вчинення злочинів проти членів власної родини.

Перебуваючи у стані наркотичної або алкогольної залежності, неповнолітні витрачають кошти здобуті нечесним шляхом на придбання необхідних для неї психоактивних речовин та препаратів [9, c.41].

Крім того, члени родини стають заручниками такого стану речей, зокрема, саме батьки несуть юридичну відповідальність за дії неповнолітнього (ст. 13, 40 КпАП) [99].

3. Проблеми суспільства.

Порушення суспільного порядку та моральності.Злочини здійснені неповнолітніми здебільшого направлені на протест, порушення усталених порядків і норм, вчинення аморальних дій [59, c.15].

Вплив на зниження рівня суспільної моралі. Скоєння злочинів взагалі і, зокрема, неповнолітніми свідчить про руйнацію су­спільної моральності в цілому, моральних засад, що регулюють відносини. [70, с. 31].

Виключення з суспільно-корисної праці. У соціальному аспекті правопорушники є достат­ньо дезадаптованою частиною населення, їх заняття паразитичною фо­рмою існування, що виражається, насамперед, в ухиленні (або повному виключен­ні) від суспільно корисної праці, тобто формою, яка створює свого роду альтерна­тивний спосіб життя, який не передбачає в якості основної норми трудовий процес. Великі численні групи молодих людей виключені з трудового процесу, не сплачу­ють податки і не беруть участі у створенні матеріальних благ суспільства.

Фінансові витрати суспільства в зв’язку із значними видатками із держав­ного бюджету на здійснення міліцейських і судових дій та коштина утримування закладів пенітенціарної системи тощо.

Відволікання трудових ресурсів на вирішення проблем неповнолітніх злочинців, а це — лікарі, працівники правоохоронних органів, соціальні працівники, педагоги, психологи і багато-багато інших спеціалістів, праця яких є суспільно важливою для інших соціально незахищених верств населення.

Погіршення генофонду нації. Головний чинник загрози зумовлено порушенням психо-соціального та репродуктивного здоров'я молодого покоління, що впливає на демографічну ситуацію в державі [56, c.95].

Отже, підсумовуючи все вищесказане, можна зробити висновки, що правопорушення здійснені неповнолітніми мають негативні взаємопов'язані соціальні, психологічні, медичні і право­ві наслідки як для окремої особистості, її мікросоціального оточення, так і для держави і суспільства в цілому.



Читайте також:

  1. V. ЗЕМЕЛЬНІ РЕСУРСИ. ОХОРОНА НАДР ТА ПРОБЛЕМИ ЕНЕРГЕТИКИ
  2. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  3. Аграрні проблеми в працях письменників аграрників.
  4. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  5. АКТУАЛЬНI ПРОБЛЕМИ І ЗАВДАННЯ КУРСУ РОЗМIЩЕННЯ ПРОДУКТИВНИХ СИЛ УКРАЇНИ
  6. Актуальні проблеми біоетики
  7. Актуальні проблеми економічної безпеки України.
  8. Актуальність проблеми професійної етики соціальної роботи
  9. Актуальність проблеми.
  10. АНАЛІЗ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧА
  11. Антропогенний вплив на природне середовище та сучасні екологічні проблеми
  12. Базові (головні, стратегічні) психологічні проблеми управління.




Переглядів: 1483

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Правопорушення як суспільний феномен | Чинники формування протиправної проведінки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.