Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Логічні відношення між поняттями

Логічними відношеннями між поняттями називають основні типи відношень між змістом та обсягом понять.

Типологія понять за логічними відношеннями:

 
 

 


суперечності
підпорядкування
перехрещення
тотожності

 

 

 


Порівнюваними називаються такі поняття, які відображають предмети однієї предметної області, мають спільну частину обсягу і тотожні ознаки у змісті (“право“ і “мораль“; “троянда“ і “фіалка“; “студент“ і “відмінник“).

Непорівнювані поняття не мають найближчого спільного родового поняття, оскільки вони відображають предмети різних віддалених предметних областей (“норма права“ і “рослина“, “атом“ і “держава“).

Сумісні поняття – це такі поняття, обсяги яких цілком або частково збігаються. Зміст вони мають різний, але деякі ознаки можуть бути спільними (“книга“ – “підручник“, “актор“ – “депутат“).

Несумісні поняття – це поняття, обсяги яких не збігаються в жодній своїй частині. Їх родова ознака є спільною, а видові ознаки одного поняття виключають видові ознаки іншого (“гуманітарні науки“ – “природничі науки“).

У відношенні тотожності (рівнозначності) перебувають поняття, що мають спільний обсяг і різний зміст.


А – столиця України

А В В – Київ

 

Відношення підпорядкування існує між такими поняттями, обсяг одного з яких входить як частина до обсягу другого.

В – підпорядковуюче поняття

В А – підпорядковане А

Відношення перехрещення (часткового збігу, перетину) існує між поняттями, що мають частину спільного обсягу, але різний зміст.

А – спортсмен

В – композитор

А В

Відношення суперечності існує між такими двома поняттями, одне з яких має певні ознаки, а друге заперечує ці ознаки, не стверджуючи нових.

А – винний

не А – невинний

 

А не А

 

Відношення протилежності (супротивності) існує між двома поняттями, одне з яких заперечує інше завдяки ствердженню нових ознак, несумісних з ознаками заперечуваного поняття.


В – високий

С – низький

В А С

 

 

У відношенні супідрядності ( співпідпорядкування) перебувають поняття, обсяги яких входять у більш широке родове поняття, якому вони однаковою мірою підпорядковуються.

 

А – мистецтво

А В – живопис

С – хореографія

 

В С

 

 


Читайте також:

  1. II. Діалогічні
  2. VІ. Структурно-логічні схеми
  3. XIV. Біологічні активи
  4. А. Логічні символи
  5. Абстрактно-логічні прийоми економічного дослідження.
  6. Агресія та альтруїзм як психологічні феномени
  7. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  8. Адміністративні, економічні, соціально-психологічні
  9. Аналіз співвідношення активів із джерелами їх фінансування
  10. Анатомо-фізіологічна перебудова організму підлітка та її вплив на його психологічні особливості й поведінку.
  11. Анатомо-фізіологічні механізми безпеки і захисту людини від впливів негативно діючих факторів.
  12. Анатомо-фізіологічні основи статевого розвитку.




Переглядів: 1053

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Види понять | Логічні операції над поняттями

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.