Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Структура доходів, витрат і прибутку підприємства

Показники Базовий рік Минулий рік Звітний рік Відхилення рівня звітного періоду від:
сума, тис. грн. % до обороту від реалізації продукції сума, тис. грн. % до обороту від реалізації продукції сума, тис. грн. % до обороту від реалізації продукції рівня базового року рівня минулого року
1. Дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) 100,0 100,0 100,0 х х
2. Податок на додану вартість 16,7 16,7 16,7 - -
3. Інші вирахування з доходу 0,1 0,1 0,1 - -
4. Чистий дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) 83,2 83,2 83,2 - -
5. Собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) 68,1 68,9 64,6 -3,5 -4,3
6. Валовий прибуток (+), збиток (-) 15,1 14,3 18,6 +3,5 +4,3
7. Інші операційні доходи 0,1 0,5 0,2 +0,1 -0,3
8. Операційні витрати 15,1 12,1 13,7 -1,4 +1,6
9. Прибуток (+), збиток (-) від операційної діяльності 0,1 2,7 5,1 +5,0 +2,4
10. Інші фінансові доходи 0,1 0,4 0,3 +0,2 -0,1
11. Фінансові витрати 1.3 0,2 0,4 -0,9 +0,2
12. Прибуток (+), збиток (-) від звичайної діяльності:                
12.1 до оподаткування -27 -1,1 2,9 5,0 +6,1 +2,1
12.2 після оподаткування -29 -1,2 2,0 3,5 +4,7 +1,5
13. Чистий прибуток (+), збиток (-) -29 -1,2 2,0 3,5 +4,7 +1,5


Примітка до табл. 16. Для наглядності в дужках відображені витрати, тобто величини, що зменшують дохід і прибуток. Рівень доходів, витрат і прибутку обчислений в % до обороту від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг).

У наведеному прикладі детальному аналізу підлягають операційні витрати, їх аналіз доцільно провести за обліковими статтями витрат, використовуючи дані звіту ф. N 2-ФП, за формою, аналогічною табл. 16, де в графі 1 вказати статті витрат. На основі складеної таблиці структури витрат необхідно визначити вплив кожної статті витрат на загальну величину і рівень операційних витрат і прийняти управлінські рішення для їх оптимізації.

В умовах зростання обсягів реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) для прийняття рішень з оптимізації витрат доцільно операційні витрати у залежності від ступеня реагування на зміну величини обороту поділити на змінні і умовно-постійні.

До змінних витрат слід віднести витрати на збут, окрім витрат на утримання основних засобів та інших матеріальних необоротних активів (операційна оренда, амортизація, страхування, ремонт, опалення, охорона тощо), та умовно 50 % інших операційних витрат.

До умовно-постійних витрат належать адміністративні витрати, частина витрат на збут (витрати, пов'язані з утриманням основних засобів та інших необоротних активів) та решта інших операційних витрат (50 %).

Розподіл операційних витрат на змінні і умовно-постійні дозволяє переглянути витрати на 1 тис. грн. реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг), визначити величину отриманого маржинального прибутку, розрахувати коефіцієнт маржинального прибутку (% маржинального прибутку до обороту від реалізації продукції) та спрогнозувати фінансовий результат від операційної діяльності за умов можливого збільшення чи зменшення обсягів обороту.

На підприємстві, діяльність якого аналізується, операційні витрати за звітний рік склали 433 тис. грн. (табл. 16).З них операційні витрати змінні (ОВЗ) - 291 тис. грн., а операційні витрати постійні (ОВП) - 142 тис. грн. Валовий прибуток разом з іншими операційними доходами (ВП) складає 591 тис. грн. (585 + 6). За рахунок цього підприємство отримало операційний прибуток (ОП) в сумі 158 тис. грн. (591 - 291 - 142 або 591 - 433).

Сукупний маржинальний прибуток (СМП), отриманий підприємством, може бути визначений двома способами за такими формулами:

СМП= ВП - ОВЗ; (1)

СМП= ОВП+ ОП. (2)

У наведеному прикладі сукупний маржинальний прибуток становить:

591 - 291 = 300 тис. грн.; (1)

142 + 158 = 300 тис. грн. (2)

Це означає, що внаслідок реалізації продукції у сумі 3151 тис. грн. підприємство отримало чистих грошових надходжень для покриття постійних витрат і формування операційного прибутку у сумі 300 тис. грн.

Коефіцієнт сукупного маржинального прибутку (КСМП) по відношенню до виручки визначається за формулою:

КСМП= СМП : О (3)

У наведеному прикладі він становить 9,52 % до обороту від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) (300 : 3151 х 100).

З допомогою коефіцієнта сукупного маржинального прибутку можна визначити:

величину обороту від реалізації продукції, яка забезпечить підприємству беззбитковість операційної діяльності;

прибуток за умови збільшення обороту;

прибуток за умови скорочення обороту.

Визначення величини обороту від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), при якій підприємство буде беззбитковим, тобто не отримає прибутку і не понесе збитків, а лише покриє обсяг постійних витрат, є дуже важливим. Для новостворюваних підприємств - це стартовий рівень діяльності, для функціонуючих підприємств - це межа, нижче якої не слід знижувати обсяги діяльності, оскільки наступить процес "проїдання" власного капіталу.

Оборот, який забезпечить підприємству беззбитковість, визначається за формулою:

Омн= ОВП : КСМПх 100,

де Омн- мінімальний необхідний оборот від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) для забезпечення беззбитковості підприємства.

У підприємстві, діяльність якого аналізується, він складає 1492тис. грн. (142 : 9,52 х 100), або 47,4 % фактично досягнутого обороту за звітний рік (1492 х 100 : 3151). Це засвідчує реальну можливість підприємству працювати рентабельно і у майбутньому.

У разі збільшення обсягів реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) на 10 % маржинальний прибуток складе 330 тис. грн. (3151 + 315) х 0,0952, а прибуток від операційної діяльності 188 тис. грн. (330 - 142).

Якщо виручка від реалізації продукції зменшилася на 10 %, то маржинальний прибуток складе 270 тис. грн. (3151 - 315) х 0,0952, а операційний прибуток - 128 тис. грн. (270 - 142).

З наведених розрахунків слід зробити висновки:

1) при збільшенні обсягів операційної діяльності на 10 % підприємство отримує додатково прибуток на суму 30 тис. грн. (188 - 158);

2) при скороченні обсягів операційної діяльності на 10 % прибуток підприємства зменшиться на 30 тис. грн. (128 - 158).

З цього випливає, що за умов передбачуваного скорочення обсягів операційної діяльності підприємство зможе отримати прибуток на рівні досягнутого у звітному році лише при скороченні операційних витрат як змінних, так і постійних, а також за рахунок зниження собівартості реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) та збільшення інших операційних доходів.

В процесі аналізу важливо також проаналізувати доходи і витрати від інвестиційної і фінансової діяльності, якщо вони мали місце, та інші доходи і витрати, які вплинули на величину прибутку від звичайної діяльності (табл. 16), звернути увагу на величину чистого прибутку, його достатність (недостатність) для втілення у життя фінансової стратегії у майбутньому (наступному) періоді.

Чистий прибуток підприємства за звітний період складає 109 тис. грн. або 3,5 % до обороту від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг). Оцінюючи з позиції сучасного стану економіки - це багато, а з позиції економіки конкретного підприємства - мало. Потреба в додаткових інвестиціях значно більша, тому треба шукати резерви підвищення рівня чистого прибутку щонайменше на 3 - 5 пунктів.

При багатогалузевій операційній діяльності суб'єкта господарювання аналіз доходів, витрат і прибутку доцільно проводити за галузями діяльності з тим, щоб виявити "вузькі місця" та прийняти управлінські рішення для їх уникнення. Для цього слід використати дані звіту форми N 1-ФП, N 2-ФП і N 3-ФП та дані аналітичного обліку.

4.10. Аналіз грошових потоків підприємства. Оскільки здійснення фінансово-господарської діяльності пов'язане з надходженням і вибуттям грошових коштів та їх еквівалентів, які характеризують грошові потоки підприємства, то аналізу руху грошових потоків необхідно приділити належну увагу.

Метою аналізу грошових потоків є пошуки шляхів прискорення руху грошових коштів і на цій основі прискорення оборотності оборотних активів і капіталу, забезпечення платоспроможності й фінансової стійкості.

Інформаційними матеріалами аналізу грошових потоків є:

баланс (ф. N 1);

звіт про фінансові результати (ф. N 2);

звіт про рух грошових коштів (ф. N 2);

звіт про власний капітал (ф. N 4).

Таблиця 17


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. I 9. Структура речевого дефекта у детей,
  3. II. Елементи операційних витрат
  4. II. СТРУКТУРА ТА ОБСЯГ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  5. II.2. Збільшення розміру статутного капіталу АТ за рахунок спрямування прибутку до статутного капіталу
  6. III етап. Аналіз факторів, що визначають цінову політику підприємства.
  7. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  8. ISO 15504. Призначення і структура стандарту
  9. ISO 15504.Структура еталонної моделі
  10. IV група- показники надійності підприємства
  11. IV. Оцінка привабливості стратегічних зон господарювання підприємства на ринку.
  12. IY.3. Общество и его структура.




Переглядів: 444

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Склад і структура кредиторської заборгованості та її частка в оборотних коштах підприємства (станом на 31 грудня) | Джерела утворення і напрями витрачання коштів підприємства (станом на 31 грудня)

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.