Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Економіко-правовий механізм природокористування і охорони навколишнього природного середовища

= § 1. Загальна характеристикаекономіко-правового механізму

Розвиток науково-технічного прогресу та перехід економіки країни до ринку зумовлює зростання техногенного навантаження на природу, що спричиняє у сучасних умовах негативні наслідки для довкілля. Погіршення стану навколишнього природного середови­ща в результаті, наприклад, забруднення його відходами виробництва знижує продуктивність сільського, лісового, рибного і мисливсько­го господарства. Щорічні витрати економіки України від забруднен­ня довкілля і нераціонального природокористування, за оцінками вчених, становлять від 15 до 20% її національного доходу1.

Нинішній стан довкілля, як підкреслюється в Основних напря­мах державної політики України в галузі охорони природного сере­довища, використання природних ресурсів і забезпечення еко­логічної безпеки можна характеризувати як кризовий. Він формував­ся протягом тривалого періоду і причиною його було зневаження законами розвитку і відтворення природно-ресурсного комплексу України2.

Екологічна ситуація, що склалася в Україні в останній час, є ре­зультатом того, що раніше економічний розвиток країни планував­ся і здійснювався без належного врахування екологічних вимог і екологічних інтересів суспільства. Природоохоронні заходи були не адекватними навантаженням на довкілля, які створювалися енер­гетикою, промисловістю, сільським господарством, транспортом і значною мірою ігнорувалися природокористувачами та управ­лінськими структурами.

Розвиток суспільства на сучасному етапі настійно вимагає ви­роблення збалансованого підходу до вирішення не лише еко-

1 Див.: Трегобчук В. Екологія, науково-технічний прогрес // Економіка
України. - 1993. - № 2. - С. 15.

2 Відомості Верховної Ради України. - 1998. - № 38-39. - Ст. 248.


Загальна частина


бюджетних організацій збір за забруднення навколишнього при­родного середовища відноситься на видатки і передбачається в ко­шторисі доходів і видатків.

Сплата цього збору не звільняє юридичних і фізичних осіб від відшкодування збитків, завданих порушенням природоохоронно­го законодавства.

Самостійне значення в системі економіко-правового механізму природокористування має збір за погіршення якості природних ре­сурсів. Він передбачений у разі зниження родючості грунтів, про­дуктивності лісів, рибопродуктивності водойм тощо в результаті во­лодіння і користування. Такий збір встановлюється на основі нор­мативів. Порядок встановлення нормативів зазначеного збору визначається Кабінетом Міністрів України.

Статтею 45 Закону України «Про охорону навколишнього при­родного середовища» передбачено, що збори природокористувачів за погіршення якості природних ресурсів внаслідок володіння і ко­ристування ними здійснюються за рахунок прибутку, що зали­шається в їх розпорядженні.

Серед нових правових заходів економічного характеру окреме самостійне місце займає екологічне страхування. Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища» (ст. 49) розрізняє добровільне і обов'язкове державне страхування, а також інші види страхування громадян та їх майна і доходів підприємств, установ і організацій на випадок шкоди, заподіяної внаслідок за­бруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів. Згідно з цим законом порядок еко­логічного страхування встановлюється законодавством України. Інститут екологічного страхування поки що в Україні не отримав достатнього розвитку.

Самостійного значення в системі економічного механізму на­буває екологічний аудит, який проводиться з метою забезпечення додержання законодавства про охорону навколишнього природно­го середовища в процесі господарської та іншої діяльності. Основні правові та організаційні засади здійснення екологічного аудиту виз­начаються Законом України від 24 червня 2004 року1, положення якого поширюються на всіх суб'єктів господарювання незалежно від форми власності та видів діяльності. Цей закон спрямований на підвищення екологічної обґрунтованості та ефективності діяльності суб'єктів господарювання.

Офіційний вісник України. - 2004. - № 29. - Ст. 1948.



Читайте також:

  1. II. МЕХАНІЗМИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ДІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.
  2. IІI розділ. Аналіз стану маркетингового середовища підприємства
  3. V Процес інтеріоризації забезпечують механізми ідентифікації, відчуження та порівняння.
  4. А. Заходи, які направлені на охорону навколишнього середовища та здоров’я населення.
  5. Адаптація до абіотичних факторів середовища.
  6. Адаптація організму до змін чинників зовнішнього середовища
  7. Адаптація організму до зовнішніх факторів середовища.
  8. Адвокатура — неодмінний складовий елемент механізму забезпечення прав людини.
  9. Аденогіпофіз, його гормони, механізм впливу
  10. Аденогіпофіз, його гормони, механізм впливу, прояви гіпер- та гіпофункцій.
  11. Адміністративні правопорушення в галузі охорони здоров'я. Адміністративна відповідальність медичних працівників.
  12. Адміністративно-командна система, її ознаки та механізм функціонування.




Переглядів: 365

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Розділ IX

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.