Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Специфіка пізнання соціальної дійсності

 

Специфіка соціального пізнання, його особливості можуть бути розкриті в порівнянні з природничо-науковим пізнанням. Відмінності між цими видами пізнання визначаються відмінністю областей об’єктивної дійсності, що досліджуються ними – природи і суспільства. Характеризуючи специфічну суть суспільства як об’єкта соціального пізнання на відміну від до-соціальних рівнів матерії – об’єктів природничо-наукового пізнання, вбачаємо її в людській діяльності, що завжди включає в себе постановку цілей і їх реалізацію.

Суспільна форма руху матерії відрізняється незрівнянно більш високими, ніж в природі, темпами розвитку, що також визначає в значній мірі особливості соціального пізнання. Специфіка соціального пізнання визначається передусім його предметною областю. Предметом соціального пізнання є людина, її діяльність, культура, що представляють собою найважливіші органічно взаємопов’язані елементи суспільного життя.

У соціальному знанні на відміну від природничо- наукового людина одночасно виступає не тільки як суб’єкт, але і як об’єкт соціального пізнання. Не можна зрозуміти суть людини поза суспільством, оскільки все соціальне в людині формується суспільством, а суспільство є продукт взаємодії людей.

Суспільству властивий специфічний спосіб організації і розвитку життєдіяльності, представлений в культурі, яку в самому загальному плані можна розглядати як сукупність матеріальних і духовних цінностей, створених людиною, а також способів їх створення, застосування і передачі. У соціальному пізнанні культура розглядається як явище історичне, що розвивається з розвитком суспільства.

На відміну від біологічних типів організації і використання інформації, регулюючих життєдіяльність організмів, людина здійснює свою життєдіяльність і регулює свої відносини з середовищем на основі використання не тільки свого індивідуального, але і надіндивідуального досвіду, зафіксованого в культурі. Опановуючи в процесі своєї соціалiзації культурні цінності, людина виявляється “запрограмованою” свідомо (і несвідомо) уявленнями про світ, про вищі цілі і форми діяльності, навичками, нормами поведінки, уявленнями про способи поводження з предметами споживання, закріпленими в мові, і що зберігаються в “соціальній пам’яті”.

У наш час, коли від людини потрібне не тільки оволодіння знаннями, але і залучення його до збагнення вищих цінностей людського буття, духовно-етичного, естетичного і екологічного розвитку, без яких неможливо практичне втілення в напрямі гуманізації (з урахуванням інтересів і в інтересах людини) результатів соціального і органічно інтегрованих з ним результатів розвитку природничо-наукового і технічного знання, оволодіння культурою набуває особливе значення.

Особливу важливість набуває усвідомлення того, що вдосконалення комп’ютерної техніки і сучасних технологій в різних сферах суспільного виробництва, форм організації і управління народним господарством не досить без вдосконалення людини. Причому такі якості людини, як сумлінність, порядність, відповідальність стають не менш важливими, ніж талант і образованість. Без виховання, залучення до духовно-етичних цінностей не можна говорити про культуру людини, а без розуміння культури не може бути пізнання суспільного життя.

Специфіку пізнання соціальної дійсності не можна з’ясувати, не зрозумівши значення в ньому діяльного підходу, бо людина і засвоює, і творче розвиває культуру через діяльність. Тваринний світ розвивається на основі пристосування, адаптації до умов життя, до середовища. Історія розвитку суспільства твориться шляхом перетворення навколишнього середовища, реалізації людських цілей і цінностей в діяльності, на основі якої створюються умови для життя суспільства і особистості. Саме тому діяльний підхід до розуміння соціальності є найважливішим, інтегральним, методологічним принципом, пронизуючим все соціальне пізнання. Суспільство при цьому виявляється таким об’єктом пізнання, яке в той же час є суб’єкт діяльності. Людина сама створює себе і нове середовище свого існування.

Що розглядається в контексті діяльності людей? Практика, як відомо, представляє основу, рушійну силу, мета і зміст пізнання. Соціальна дійсність пізнається на основі детермінуючої потребами і інтересами людей практичної діяльності, яка охоплює всі сторони суспільного життя – економічну, політичну і соціальну. Якщо виробнича діяльність направлена на перетворення природи, то соціально-перетворююча діяльність (соціальна практика) формує суспільні відносини і саму людину.

Суб’єкт соціального пізнання виділяє в суспільному житті безпосередній об’єкт пізнання, яким стає передусім та дійсність, яка попадає в сферу потреб і інтересів, що реалізовуються в цілеполагаючій діяльності суб’єкта в пізнанні соціальної дійсності. Оскільки переслідується мета зміни дійсності і відповідно знання повинні служити цій меті, то об’єкт в соціальному пізнанні представляється, як правило, проблемно у вигляді необхідності вирішення тих або інших соціальних задач, необхідності реалізації тих або інших можливостей.

Суб’єктом же пізнання є не свідомість сама по собі, як це представляють ідеалісти, а людина, соціальна група, клас або суспільство загалом, що не споглядально пізнає, а що перетворює природу і соціальний світ.

Характеризуючи суб’єкт і об’єкт соціального пізнання, особливо потрібно звернути увагу на те, що не тільки індивід, людина виступає одночасно об’єктом і суб’єктом соціального пізнання, але і суспільство, в різних зв’язках і відносинах. І якщо раніше підкреслювалася мінливість соціального знання (на відміну від природничо-наукового) в зв’язку з мінливістю об’єкта, то тепер, враховуючи діалектику суб’єкта і об’єкта, є всі основи говорити про мінливість соціального знання в зв’язку з мінливістю суб’єкта.

 

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І КАТЕГОРІЇ  
1. ГНОСЕОЛОГІЯ (теорія пізнання) D. Gnosiologie Е. Gnoseology F. Gnoseologie (f) Es. Gnosiologia   Розділ філософії, в якому вивчаються проблеми природи пізнання і його можливостей, відношення знання до реальності, досліджуються загальні передумови пізнання, виявляються умови його достовірності і істинності.
2. МЕТОДОЛОГІЯ D. Methodologie Е. Methodology F. Methodologie (f) Es. Metodologia   Область науки, що вивчає загальні і одиничні методи наукових досліджень, а також принципи підходу до різних типів об’єктів дійсності.
3. ОБ’ЄКТ D. Object Е. Object F. Object (m) Es. Objeto   Філософська категорія, вказуюча те, на що направлена пізнавальна людська діяльність суб’єкта.
4. СУБ’ЄКТ D. Subjekt Е. Subject F. Subject (m) Es. Sujeto     Категорія, вказуюча на активно діючого і на того, хто пізнає, що володіє свідомістю і волею людини. Суб’єктом виступає також і суспільство. Суб’єкт своєю діяльністю змінює об’єкт, а разом з ним і змінюється сам.
5. ПРАКТИКА D. Praxis Е. Practice F. Practique Es. Practica   Сторона предметної діяльності, що характеризується зміною і перетворенням природи і суспільства. Практика є основою пізнання, метою, сферою примінення знань і критерієм істини.  
6. ІСТИНА D. Wahrheit Е. Truth F. Verite (f) Es. Verdad   Правильне відображення дійсності в думці, що перевіряється зрештою за допомогою критерію практики.
7. МЕТАФІЗИКА D. Metaphysik Е. Metaphysics F. Metaphisique (f) Es. Metafisica Метод мислення, протилежний діалектиці, заперечуючий саморозвиток буття через протиріччя, зміну, розвиток, або зводить його до кількісного мислення (збільшенню), висуває як джерело руху (розвитку) зовнішню силу, оперує односторонніми, застиглими поняттями.  
8. ДІАЛЕКТИКА МАТЕРІАЛІСТИЧНА D. Metarialistische Dialectik Е. Materialist dialectics F. Dialectique (f) materialiste Es. Dialektica materialista   Наука про найбільш загальні закони розвитку природи, суспільства і мислення, теорія і метод пізнання явищ дійсності в їх розвитку, саморусі, що викликаються внутрішніми протиріччями.
     

 

Питання для самоконтролю

1. Чому практика є основою людського пізнання?

2. Суб’єкт і об’єкт пізнання, діалектика їх взаємозв’язку.

3. Чуттєве і раціональне в пізнанні: їх єдність і відмінність.

4. В чому складається діалектичний характер практики як критерію знання?

5. Чи можна на основі аналізу окремих соціально-історичних фактів дати наукове обгрунтування перспектив суспільного розвитку?

6. Які з понять, що введені в цій темі, ви б віднесли до числа основних, базових категорій в теорії пізнання?

7. Чи можна розглядати практику як особливий, окремий рівень пізнання?

 


Читайте також:

  1. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  2. Агностик, суб’єкт пізнання, субстанція
  3. Активний характер соціальної політики.
  4. Актуальність проблеми професійної етики соціальної роботи
  5. Американська модель соціальної відповідальності
  6. Аналіз і оцінка рівня соціальної відповідальності бізнесу
  7. Аналіз предметної сфери соціальної роботи
  8. Аналіз результатів практичної діяльності Київського освітньо-методичного центру соціальної роботи
  9. Аналізу соціальної взаємодії присвячено чимало наукових теорій.
  10. Вдосконалення соціальної структури і професійно-кваліфікаційного складу працівників
  11. Взаємозв'язки соціальної роботи із психологією
  12. Вибір підходу до процесу соціальної роботи зале­жить від теоретичної моделі, якої дотримуються соці­альні працівники, обраної стратегії втручання і методу соціальної роботи.




Переглядів: 1757

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Істина і її критерії | Матеріалізм – визначальний методологічний принцип аналізу суспільства. Спосіб виробництва як матеріальна основа цілісності суспільства

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.