Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Теоцентризм середньовічної філософії

 

Поняття “середньовіччя”, уперше вжите гуманістами у другій половині XV віку, вже тоді набуло широкого поширення і відтоді активно використовується в світовій історіографії. Ним прийнято іменувати найзначніший по тривалості період розвитку Західної Європи і Ближнього Сходу з часу падіння Римської імперії в V віці до початку епохи Відродження (XIV-XV вв.). Однак не вірно було б представити справу так, що перехід від одного до іншого суспільного укладу стався, так би мовити, раптово: насправді період формування нового типу суспільства виявляється дуже тривалим. Падіння Римської імперії не могло одочасно змінити ні соціальних і економічних відносин, ні життєвого укладу, ні релігійних переконань і філософських вчень епохи, що розглядається. Період становлення середньовічної культури, нового типу релігійної віри і філософського мислення справедливо було б датувати I-VI віками нашої ери. У ці декілька сторіч суперничали між собою філософські вчення стоїків, епікурейців, неоплатоників, що зросли на старому, язичницькому грунті, і вогнища нової віри, що формуються і нової думки, що склали згодом основу середньовічної теології і філософії. При цьому християнська думка нерідко намагалася асимілювати досягнення античної філософії, особливо неоплатонізму і стоїцизму, включаючи їх в новий, чужий їм контекст.

Стародавньогрецька філософія, як ми бачили, була пов’язана з язичницьким різноманіттям (політеїзмом) і при всій відмінності її вчень, зрештою носила космологічний характер, бо тим цілим, в яке включалося все суще, в тому числі і людина, була природа. Що ж до філософської думки середніх віків, то вона своїм корінням йде в релігію єдинобожжя (монотеїзму). До таких релігій належать християнство, мусульманство і іудаїзм, і саме з ними пов’язаний розвиток як європейської, так і арабської філософії середніх віків. Середньовічне мислення по своїй суті теоцентричне: реальністю, що визначає все суще, для нього є не природа, а бог.

У основі християнського монотеїзму лежать два найважливіших принципи: ідея витвору і ідея прозріння. Обидві вони тісно пов’язані між собою, бо передбачають єдиного особистого бога. Ідея витвору лежить в основі середньовічної онтології, а ідея прозріння складає підмурівок вчення про пізнання. Звідси всебічна залежність середньовічної філософії від теології, від всіх середньовічних інститутів – від церкви. “Церква з її феодальним землевласництвом була реальним зв’язком між різними країнами; своєю феодальною організацією церква давала релігійне освітлення світському державному устрою, заснованому на феодальних початках. Духовенство було до того ж єдиним освіченим класом. Звідси само собою витікало, що церковна догма була початковим пунктом і основою всякого мислення. Юриспунденція, природознавство, філософія – весь зміст цих наук приводилося у відповідність з урахуванням церкви” [19]. Філософія в середні віки була перетворена в пряме знаряддя релігії.

Початковим пунктом філософських роздумів стали догмати Священного писання. Пізнання природи розглядалося як щось гріховне, заборонне. Перевага віддавалася вірі, а не знанню, релігії, а не науці. Філософія виродилася в схоластику, фактично зведену до ролі служниці релігії.

Середньовічна філософія увійшла в історію думки під ім’ям схоластики, яке вже з давніх пір вживається в значенні як символ відірваного від реальності, пустого сперечання. І для цього, безсумнівно, є основи. Головна відмітна особливість схоластики полягає в тому, що вона свідомо розглядає себе як науку, поставлену на службу теології, як “служниця релігії”.

Починаючи приблизно з XI віку в середньовічних університетах зростає інтерес до проблеми логіки, яка в ту епоху носила назву діалектики, і предмет якої складала робота над поняттями. Великий вплив на філософів XI-XIV віків надали логічні твори Боеція, що коментував “Категорії” Арістотеля і створив систему тонких розрізнень і визначень понять, за допомогою яких теологи намагалися осмислити “істини віри”. Прагнення до раціоналістичного обгрунтування християнського догмату привело до того, що діалектика перетворилася в одну з головних філософських дисциплін. Захоплення таким чином зрозумілою діалектикою знайшло своє відображення в характерних для середньовічних університетів диспутах. Це сперечання схоластикою ученості породжувало до себе опозицію, схоластичній діалектиці протистояли містичні течії, а в XV XVI віках ця опозиція отримує оформлення у вигляді гуманістичної світської культури і неоплатоністської натурфілософії.


Читайте також:

  1. Антропологічна спрямованість філософії Г.С.Сковороди.
  2. Антропологічний принцип філософії Л. Фейербаха
  3. АПОЛОГІЯ «НАДЛЮДИНИ» У ФІЛОСОФІЇ Ф. НІЦШЕ
  4. Буття як вихідна категорія філософії
  5. Взаємовідношення віри і розуму, філософії та теології у Фоми Аквінського та пізній схоластиці.
  6. Взаємовідношення віри і розуму, філософії та теології у Фоми Аквінського та пізній схоластиці.
  7. Взаємозв’язок філософії з науками
  8. Видатні представники емпіричного напрямку у філософії Нового часу
  9. Визначення та оцінки діалектики в історії філософії
  10. Виникнення середньовічної парадигми західноєвропейської філософії
  11. Вихідні ідеї середньовічної патристики. Місце філософії у духовному житті Середньовіччя
  12. Вихідні ідеї філософії А. Шопенгауера та С. К'єркегора




Переглядів: 1348

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Матеріалізм в Стародавньому Римі | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.