Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Педагогічні здібності

Педагогічні здібності реалізуються на перцептивно-рефлексивному і проективному рівнях. Перцептивно-рефлексивний рівень педагогічних здібностей охоплює такі види чутливості, як чуття об'єкта, пов'язане з емпатією, чуття міри або такту і почуття долученості до життя учнів. Ці вияви чутливості є основою педагогічної інтуї­ції. Проективний рівень педагогічних здібностей вияв­ляється у створенні нових продуктивних способів розвит­ку, навчання та виховання, охоплює гностичні, проекту­вальні, конструктивні, комунікативні й організаторські здібності тощо.

Педагогічні здібності характеризують розумові та емо­ційно-вольові якості особистості, які є взаємопов'язаними й утворюють єдине ціле. Вони передбачають високий рівень розвитку загальних (спостережливості, мислення, уяви) та спеціальних здібностей. Талановиті педагоги захоплюються музикою, літературою, театром. Конкретні їх здібності включаються в педагогічну діяльність, підпо­рядковуються їй за наявності педагогічної спрямованості. За певних умов спеціальні педагогічні здібності можуть допомагати, нейтралізувати педагогічну діяльність або заважати їй.

Систему педагогічних здібностей утворюють такі здіб­ності:

1)дидактичні — здібності передавати учням навчаль­ний матеріал доступно, зрозуміло, викликати у них актив­ну самостійну думку, організовувати їх самостійну діяль­ність, керувати їх пізнавальною активністю. Проявляють­ся вони у процесі передавання, використання засвоєних знань, умінь і навичок, забезпеченні розвитку особистості, перевірці, контролі, оцінюванні результатів учіння, упра­влінні пізнавальною активністю учнів, врахуванні рівня досягнутого розвитку, передбаченні труднощів учнів;

2)академічні — здібності до певної галузі науки (музи­ки, математики, фізики, біології, літератури), що є предметом викладання вчителя у школі. Здібний педагог добре знає навчальний предмет, глибоко володіє матеріалом, має до нього стійкий пізнавальний інтерес, здійснює дослід­ницьку роботу, постійно знайомиться з новими досягнен­нями у своїй і суміжних галузях знань;

3) гностичні — здібності до швидкого і творчого оволо­діння методами навчання учнів, пошуку і творення спосо­бів навчання, збору інформації вчителем про учнів і себе;

4) конструктивні — здібності до створення атмосфери співробітництва, спільної діяльності, чутливість до побудо­ви уроку відповідно до мети розвитку і саморозвитку учня, встановлення педагогічно доцільних стосунків з ним;

5) перцептивні — здібності педагога проникати у вну­трішній світ вихованця, психологічна спостережливість, розуміння особистості учня і його психічних станів;

6) мовні — здібності чітко висловлювати свої думки і почуття з допомогою мови та невербальних засобів (мімі­ки, жестів, пантоміміки). Мовлення вчителя повинно бути переконливим, простим, зрозумілим, образним, виразним та емоційно забарвленим. Він має володіти чіткою дикці­єю, багатим словниковим запасом, уникати мовленнєвих помилок;

7) комунікативні — здібності до спілкування з учнями, уміння знаходити правильний підхід до них, встановлюва­ти з ними педагогічно доцільні стосунки, наявність педаго­гічного такту;

8) експресивні — здібності, що виявляються в емоцій­ній наповненості взаємодії з учнями. Елементами їх є пра­вильна дикція, добре поставлений голос, дихання, узго­дженість мови, міміки і жестикуляції. Володіючи мімі­кою, педагог може надати своєму обличчю необхідного виразу або стримати свій настрій;

9) організаторські — здібності організовувати учнів­ський клас, згуртовувати його, оптимізувати власну діяль­ність (планування, контроль тощо). Робота вчителя зав­жди містить елементи організації і самоорганізації. У дос­відчених учителів виробляється «чуття часу» — уміння правильно розподіляти роботу в часі, вкладатися у наміче­ні терміни;

10) сугестивні — здібності, що виражають здатність вчителя до безпосереднього емоційно-вольового впливу на учнів. Це пов'язано з вмінням педагога переконувати, рівнем його педагогічної свідомості, цілеспрямованістю дій, сформованістю вольової сфери;

11) прогностичні — здібності, що виявляються в передбаченні результатів дій, у виховному проектуванні особистості учнів, умінні прогнозувати розвиток їх якостей. Вони пов'язані з педагогічним оптимізмом, з вірою в дитину, у можливості виховання;

12)педагогічна рефлексія — здатність оцінити свою діяльність, її результати, власний індивідуальний стиль. Вона виявляється у процесі проектування діяльності: вчи­тель розробляє цілі і завдання навчання, виховання та розвитку, шляхи їх розв'язання з урахуванням індивіду­ально-типологічних особливостей учнів і можливостей їх розвитку; взаємодії з учнями, коли вчитель прагне пра­вильно зрозуміти і цілеспрямовано регулювати вчинки, почуття і психічні процеси учнів; аналізу та самоаналізу власної діяльності і себе як її суб'єкта;

13)педагогічна спостережливість — розподіл, обсяг і переключення уваги. Здібний, досвідчений вчитель уваж­но стежить за змістом і формою викладу матеріалу, роз­гортанням своєї думки і думки учня, тримає в полі уваги всіх учнів, чуйно реагує на ознаки їх втоми, неуважності, нерозуміння, фіксує порушення дисципліни, слідкує за власною поведінкою (позою, мімікою, пантомімікою, ходою).

Педагогічні здібності включають багато особистісних якостей і розкриваються через певні дії, уміння. Деякі вміння входять до складу кількох здібностей (дидактич­ні здібності складаються з уміння організовувати само­стійну роботу учнів, що є складовою організаторських здібностей). Ефективність педагогічних дій залежить від уміння використовувати різноманітні поєднання своїх здібностей.

Виявляються педагогічні здібності в особливій чутли­вості до педагогічних цілей, засобів і результатів міжосо-бистісних стосунків педагога та учнів, здатності запобіга­ти настанню втоми при роботі з людьми, витримувати емо­ційні навантаження у процесі спілкування (соціальна працездатність і саморегуляція).

Розвиваються педагогічні здібності у процесі педаго­гічних ділових ігор (один учасник виконує роль педагога, інші — вихованців); мікровикладання (короткого пробно­го уроку (5—7 хв.) з нечисельною групою (5 осіб) з наступ­ним аналізом (на кожному мікрозанятті використовується один педагогічний прийом)); мінікурсів — демонструван­ня фільмів, прослуховування фонозаписів занять досвідче­них викладачів; соціально-психологічних тренінгів (відпрацювання, корекція під керівництвом психолога педа­гогічних технік).

Ефективна діяльність учителя на уроці забезпечується його вмінням контролювати рівень знань учнів (отримува­ти інформацію про їх запити та успіхи у навчанні); усно і письмово викладати школярам навчальний матеріал; раціонально використовувати час, готувати і використову­вати навчальні засоби, технічні і комп'ютерні засоби; вести діалог з учнями, здійснювати взаємодію з ними (насичува­ти спілкування з ними позитивними емоціями і почуття­ми); використовувати різні методи навчання.

 


Читайте також:

  1. Виховання, школа і педагогічна думка у Стародавньому Римі. Педагогічні ідеї М.Ф.Квінтіліана
  2. Життя і педагогічні досліди Й.Г.Песталоцці
  3. Загальні інтелектуальні здібності
  4. Загально-педагогічні ідеї Ж.-Ж. Руссо
  5. Загальнопедагогічні ідеї Коменського
  6. Загальнопедагогічні ідеї Я. А. Коменського
  7. Загальнопедагогічні принципи
  8. Загальнопедагогічні принципи.
  9. Задатки і здібності особистості
  10. Зародження дидактичних проблем. Педагогічні погляди Я.А.Ко­менського.
  11. Здібності і задатки. Можливості розвитку і саморозвитку особистості.
  12. Здібності людини і проблеми їх цілеспрямованого розвитку




Переглядів: 9103

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Педагогічна діяльність як процес розв'язання педагогічних завдань | Психологічна характеристика педагогічної майстерності і її рівнів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.