Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Людський капітал як соціально-економічна категорія

 

Базовим методологічним положенням теорії людського І капіталу є використання економічного підходу до аналізу найрізноманітніших явищ у таких галузях людської діяль ності, які раніше цілком належали до сфери соціальних, де­мографічних, психологічних та інших досліджень. Економіч­ний підхід, заснований на принципах раціональної оптимізуючої (максимізуючої) поведінки індивідів, був використаний при аналізі таких проблем, як теорія економічного зростан­ня, розподіл доходів, інвестиції в людину, економіка освіти, планування сім'ї і ведення домашнього господарства, еконо­мічні аспекти злочинності і кримінальної діяльності, теорія міграції, дискримінація на ринках праці та ін.

Важливе значення концепція людського капіталу має для вивчення комплексу питань із забезпечення раціональної зайнятості та оптимального функціонування ринку праці. Для аналізу пропозиції праці використовуються моделі вибору між роботою та дозвіллям і моделі інвестування в людський капітал.

В теоретичному аспекті ми розрізняємо поняття "люд­ський капітал" за трьома рівнями:

• на особистісному рівні людським капіталом ми нази­ваємо знання та навички, які людина здобула шляхом освіти, професійної підготовки, практичного досвіду (використову­ючи при цьому природні здібності) і завдяки яким вона може надавати цінні виробничі послуги іншим людям. На цьому рівні людський капітал кожна порівняти з іншими видами особистої власності (майно, гроші, цінні папери), яка приносить доходи, і ми називаємо його особистим, або при­ватним, людським капіталом;

• на мікроекономічному рівні людський капітал являє собою сукупну кваліфікацію та професійні здібності всіх працівників підприємства, а також здобутки підприємства у справі ефективної організації праці та розвитку персоналу. Нацьому рівні людський капітал асоціюється з виробничим комерційним капіталом підприємства, бо прибуток отримується від ефективного використання всіх видів капіталу;

• на макроекономічному рівні людський капітал включає накопичені вкладення в такі галузі діяльності, як освіта, про­фесійна підготовка і перепідготовка, служба профорієнтації та працевлаштування, оздоровлення тощо, є суттєвою части­ною національного багатства країни, і ми називаємо його національним людським капіталом. Цей рівень включає в себе всю суму людського капіталу всіх підприємств та всіх громадян держави (за виключенням повторного рахунку), так само, як і національне багатство включає в себе багатство всіх громадян і всіх юридичних осіб.

Підсумовуючи різні підходи до дослідження і визначен­ня категорії "людський капітал", ми даємо таке його визначення:

Людський капітал — це сформований або розвинений у результаті інвестицій і накопичений людьми (людиною) певний запас здоров'я, знань, навичок, здібностей, моти­вацій, який цілеспрямовано використовується в тій чи іншій сфері суспільного виробництва, сприяє зростанню продук­тивності праці й завдяки цьому впливає на зростання до­ходів (заробітків) його власника.

Слід звернути увагу на кілька принципових моментів, що випливають з цього визначення:

• по-перше, людський капітал — це не просто сукупність зазначених характеристик, а саме сформований або розвине­ний в результаті інвестицій і накопичений певний запас здо­ров'я, знань, навичок, здібностей, мотивацій;

• по-друге, це такий запас здоров'я, знань, навичок, здібно­стей, мотивацій, який доцільно використовується для одер­жання корисного результату і сприяє зростанню продуктив­ності праці;

• по-третє, використання людського капіталу закономірно приводить до зростання заробітків (доходів) його власника;

• по-четверте, таке зростання доходів стимулює подальші інвестиції в людський капітал, що приводить до подальшого зростання заробітків.

Оцінка інвестицій у людський капітал і доходів від його використання звичайно проводиться в грошовій формі. Але слід підкреслити, що далеко не всі інвестиції і не всі доходи можна виразити в грошовій формі. Крім грошових витрат навчання, зміцнення здоров'я та інші дії, спрямовані на наро­щення людського капіталу, вимагають, щонайменше, ще і не­легкої праці самої людини. Аналогічно, крім грошових до­ходів (вищих заробітків) людина, що володіє більшим люд­ським капіталом, одержує моральне задоволення, економію часу, вищий соціальний престиж та багато інших вигід. Слід також пам'ятати, що в результаті нарощування людського капіталу отримується інтегральний соціальний ефект, від яко­го виграє не лише конкретна людина, а і підприємство, на якому вона працює, та суспільство в цілому.

Аналітична єдність речового та людського капіталу по­лягає в наступному.

1. Обидва види капіталу є невід'ємними чинниками еко­номічного зростання. Проте, як свідчать дослідження захід­них вчених, в останні десятиріччя частка і роль людського капіталу постійно збільшуються, в результаті чого він пере­творюється на головний фактор економічного зростання на всіх рівнях. "Людський капітал — найцінніший ресурс, дале­ко важливіший, ніж природні ресурси чи накопичене багат­ство... Саме людський капітал, а не заводи, обладнання і ви­робничі запаси є наріжним каменем конкурентоздатності, економічного зростання і ефективності".

2. Людський капітал, як і фізичний, створюється і накоїли чується завдяки капіталовкладенням, що потребує від інвес­тора значних витрат. При цьому людський капітал формуєть­ся головним чином у результаті певних інвестицій у людину (в людей) і, крім інвестиційних витрат, потребує доброї волі і чималих зусиль самого "об'єкту інвестування". Серед бага­тьох видів таких інвестицій можна зазначити: навчання, підго­товку на виробництві, зміцнення здоров'я та медичне обслу­говування, міграцію та пошуки інформації тощо. У кінцево­му підсумку накопичуються економічні здібності людей, що дають змогу отримувати більші доходи.

3. Обидва види капіталу приносять доходи своїм влас­никам.

4. Людський капітал у вигляді знань, навичок і здібностей, як і фізичний, є певним запасом, тобто може накопичуватися.

5. Економічна мотивація вкладень у людський та речовий капітали принципово однакова. Тобто прийняття рішення щодо інвестування у будь-який з видів капіталу та їх на­слідки аналізуються однаково. Звичайно, між речовим та людським капіталом є значні відмінності. Найсуттєвіші з них такі:

1. Створення фізичного капіталу та його функціонування можливе без участі та присутності його власника. Для фор­мування ж здібностей людини одних матеріальних засобів недостатньо: для розвитку людського капіталу є абсолютно необхідною безпосередня, конкретна жива праця майбутньо­го власника цих здібностей, тому що процеси їх виробницт­ва фізично та технічно неможливі без прямої участі самої людини. Тобто нарощення людського капіталу пов'язане із зменшенням одного з найважливіших людських благ — вільного часу.

2. Незалежно від джерел інвестування (держава, підприєм­ство, сім'я чи людина особисто) нарощення і використання людського капіталу визначальною мірою контролюється са­мою людиною. Тому такий елемент людського капіталу, як мотивація, є дуже важливим і необхідним для того, щоб про­цес відтворення (формування, нагромадження, використання, інвестування) людського капіталу мав остаточно заверше­ний характер.

3. Вкладення в людський капітал дають значний за обся­гом, тривалий за часом і інтегральний за характером еконо­мічний та соціальний ефект.

4. Людський капітал відмінний від фізичного за ступенем ліквідності, адже людина і її людський капітал нероздільні, отже права власності на людський капітал нікому не можуть бути передані.

5. Інвестиційний період у фізичного капіталу (в середньо­му 1,5 — 2 роки) значно коротший у порівнянні з людським капіталом. Наприклад, у такої форми вкладень у людину, як освіта, інвестиційний період, тобто тривалість навчання, може досягати 12 — 20 років.

6. Функціонування людського капіталу, віддача від його застосування обумовлені волею людини — власника цього капіталу, її індивідуальними інтересами і перевагами, її за­цікавленістю, відповідальністю, світоглядом і загальним рівнем культури, в тому числі і економічної. Тому капіталовкладен­ня в людину відрізняє більший, ніж для звичайних капіта­ловкладень, ступінь ризику та невизначеності, а зміну обсягу людського капіталу залежно від затрат принципово немож­ливо оцінити з тією ж точністю, що і для фізичного капіталу.

Перелік рис відмінності цих видів капіталу, звичайно, можна продовжити, що підкреслює специфічність людського капіталу та необхідність спеціального підходу при його дослі­дженні. Однак ці відмінності в принципі не заважають вче­ним використовувати аналітичний апарат, розроблений для фізичного капіталу, для дослідження людського капіталу.

Таким чином, фізичний та людський капітал відрізняють­ся за своєю політекономічною суттю, проте обидва види капі­талу подібні з огляду на техніко-економічні аспекти: і люд­ський, і фізичний капітал потребують відволікання значних засобів за рахунок поточного споживання, від обох залежить рівень економічного розвитку у майбутньому, обидва типи капіталовкладень дають тривалий за характером виробни­чий ефект, можуть приносити доход своїм власникам і аналі­зуються принципово однаково.

 


Читайте також:

  1. I.1. Порядок збільшення розміру статутного капіталу АТ за рахунок додаткових внесків у разі закритого (приватного) розміщення акцій
  2. II.2. Збільшення розміру статутного капіталу АТ за рахунок спрямування прибутку до статутного капіталу
  3. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  4. III. Капітальні інвестиції
  5. Peopleware - людський фактор
  6. VІІI. Період окупності капітальних вкладень (інвестувань) в умовах сьогоднішнього дня (динамічний метод).
  7. А джерелами фінансування державні капітальні вкладення поділяються на централізовані та децентралізовані.
  8. А категорія
  9. А) Капітал підприємства, його кругообіг та обіг.
  10. А. КАТЕГОРІЯ СУБСТАНЦІЇ.
  11. Акціонерний капітал і акціонерне товариство.
  12. Акціонерний капітал і акціонерні товариства




Переглядів: 518

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Розвиток концепції людського капіталу | Аналіз зисків та витрат при інвестиціях в освіту

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.