Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Соціальна допомога дітям

Соціальна допомога дітям у Великобританії спрямована на: запобігання можливих фізичних, психологічних чи соціокультурних проблем в окремих дітей і дітей груп ризику; збережен­ня, підтримку й захист нормального рівня життя і здоров'я дітей; сприяння дітям у розкритті їхніх внутрішніх потенці­алів. До британських добродійних організацій, що займаються охороною дитинства, відносяться: Фонд допомоги дітям, Сусп­ільство доктора Т. Барнарда, Національне суспільство захисту дітей від жорстокого поводження, Дитяче суспільство англі­канської церкви.

Для хворих дітей і дітей-інвалідів створено спеціальні ди­тячі відділення трудотерапії в госпіталях графства Норфлок. Вік дітей-клієнтів відділення різний: від декількох місяців до 19 років. Трудотерапевти в галузі педіатрії головним завдан­ням в своїй роботі вважають необхідність розвивати у дітей оп­тимальний рівень незалежності в повсякденному житті з по­гляду фізичного, психологічного і соціального. Трудотерапев­ти також допомагають інвалідам вести нормальне і цікаве куль­турне життя удома, навчатися професії в спеціальних денних центрах. Якщо в інваліда виникає необхідність виїхати з бу­динку, то департамент соціальних служб надає йому транспорт (автомобіль, або міні-автобус, або автомобіль з гідравлічним ліфтом).

Інтерес викликає британська практика реалізації держав­них програм зайнятості молоді. Для прикладу можна навести програму «Кеу Веа» для молодих людей, незайнятих більше 6 місяців, яка здійснювалася на межі 1990-2000-хрр. Вона дава­ла їм можливість виходу з критичної ситуації: субсидійована робота у наймача; піврічна робота в групах по захисту навко­лишнього середовища; повноцінна загальна освіта або професійне навчання для придбання достатньо високої кваліфікації. Програма передбачала інтенсивний пошук роботи, консультації фахівців служби зайнятості з наданням вільних днів для само­освіти і підвищення рівня майстерності.

Сучасний стан соціальної роботи Німеччини призвів до не­обхідності створення поряд з державними, громадськими і при­ватними соціальними організаціями спеціалізованих соціаль­них служб, які б змогли охопити всі проблемні групи населен­ня та попередити появу соціальних проблем.

На сьогоднішній час особливого поширення набули Цент­ри екстреної психологічної допомоги по телефону (ЦЕПДТ) та служби «Телефон Довіри». Найбільш активно розвиваються ЦЕПДТ сім'ї та дитини. Перевага надається створенню багатопрофільних центрів, які займаються психологічною реабілі­тацією. Існують спеціалізовані центри для різних категорій неповнолітніх: інвалідів, дітей з обмеженими можливостями; учнів; правопорушників; неповнолітніх, безробітних.

Основними завданнями таких Центрів є: психопрофілак­тика і психогігієна; психодіагностика клієнта; психологічна консультація; психологічне втручання в кризових ситуаціях; профорієнтація на основі тестування; психокорекція. Основне завдання працівника ЦЕПДТ - допомогти індивіду зрозуміти проблему, що заважає нормально функціонувати за допомогою соціально-психологічних методів допомоги.

Поширення набули в Росії, Німеччині, США і в інших краї­нах такі спеціалізовані психологічні соціальні служби: центр соціально-психологічної допомоги молоді для надання методи-ко-педагогічної допомоги молоді, яка переживає кризовий стан, яка знаходиться в конфліктних ситуаціях, профілактика деві­ації і суїцидального вирішення проблем, консультативний центр для підлітків і молоді, надає кваліфіковану, термінову, анонімну, безплатну психологічну допомогу по телефону.

Важливу роль відіграють психологи в освітніх закладах. У Німеччині психологи входять у штат школи. У сучасній роботі щодо захисту дітей у Німеччині все більше говориться про «на­сильство над дітьми» замість «жорстокого поводження з дітьми». Поняття «насильство над дітьми» висвітлює нове ро­зуміння проблеми, де в центр уваги виносяться зв'язки між насильством окремих осіб, наприклад, батьків над своїми дітьми (сімейне насильство), і насильство з боку суспільних структур (структурне насильство). Насильство можна розглядати з різних точок зору. Насильство батьків (сусідів, учителів, вихователів) над дітьми, а також і насильницькі структурні відносини (кон­куренція і гальмування успіху, дитяче ненависництво, невпев­неність у робочому місці, інтенсивність дорожнього руху, руй­нування навколишнього середовища, бюрократизація громадсь­кого життя) актуалізувалися і стали суб'єктивно відчутні. Інши­ми словами, сім'ї живуть під впливом і залежно від соціальних структур.

Захист дітей - це створення дітям у сім'ї та суспільстві гідних умов, підтримки їхніх прав і мобілізація власних сил для реалізації себе в суспільстві. Підставою цьому служать за­конодавчі акти, наприклад, Закон «Про охорону праці і прав підлітків». Офіційна (службова) допомога дітям і підліткам ко­ристується попитом у стомлених від конфліктів матерів і батьків, якщо при розлученнях постають проблеми у відношенні нових батьківських ролей і прав, коли батьки сперечаються про те, з ким із них залишиться дитина, про відвідування дитини іншим батьком.

Окрім того, соціальні працівники у справах молоді розгля­дають питання опікунства й готовлять експертизи до судового акта про встановлення опікунства. Опікун призначається за рішенням ради, особливо при частковому позбавленні прав обох батьків, якщо не береться до уваги те, що перебування в сім'ї позитивно позначається на дитині. Опікун бере на себе всі батьківські права й приймає відповідні рішення за дитину або дітей. Опіка здійснюється в основному через служби управлін­ня у справах молоді, але може здійснюватися приватними осо­бами, наприклад, родичами або знайомими. За наявності про­блем з питань щодо опікунства суд з питань сім'ї й опікунства та управління у справах молоді повинні довести до відома всіх закон, який означає, що соціальний працівник проводить бесі­ди з обома батьками окремо або разом і оцінює їхню життєву ситуацію і стан. Останнім часом все більшого поширення набу­ла позиція на користь дітей про те, що соціальний працівник не встає на одну з батьківських сторін, а, навпаки, підтримує батьків у тому, щоб вони й після розлучення обоє виконували батьківські обов'язки на благо своєї дитини. Всі свої враження соціальні працівники узагальнюють (резюмують) у своєму по­відомленні (доповіді) компетентному судді з питань опікунства.

Діяльність соціальних служб та установ з питань захисту дітей є одним із важливих напрямів соціально-педагогічної ро­боти. Значущу роль у цьому плані виконують лікувально-профі­лактичні денні установи і притулки як напівстаціонарні орган­ізації, у яких діти перебувають щодня з 8 до 17 години. Вони надають спеціальні лікувально-профілактичні і терапевтичні послуги. До цих установ приймаються діти дошкільного і шкільного віку, які під впливом певних чинників (наприклад, багатопроблемні сім'ї) і психофізичних умов звертають на себе увагу і потребують інтенсивної лікувально-педагогічної або те­рапевтичної допомоги.

Метою діяльності означених установ є не лише зменшення відхилень у поведінці дитини, але також у підтримці і пол­іпшенні атмосфери в сім'ї за допомогою консультацій батьків, сімейної терапії та інших методів у групах від 6 до 8 чоловік із 2 педагогами. Кваліфікована служба дипломованих психологів, педагогів-терапевтів, соціальних педагогів і логопедів проводить лікувально-педагогічну і терапевтичну роботу з дітьми, а також роботу з батьками й працівниками школи. Служби захисту при­значені для дітей, які після свого «розладу» із сім'єю ідуть з дому або інтернату і самі звертаються в службу захисту молоді, тому що не знають, чи повертатися їм у сім'ю. Більшість служб захис­ту надають їм лише короткочасне перебування (48 годин), діти можуть перебувати там анонімно, після чого батьків або інтер­натний заклад інформують про їхнє місцезнаходження. Існують інформаційні служби, які пропонують консультації й підтрим­ку дітям-втікачам без можливого їх розміщення в себе.

В останні роки з'явилися так звані жіночі будинки-притулки, у яких проводиться соціально-педагогічна і терапевтична робота, а також притулки для дівчат, які у своїх сім'ях піддава­лися сексуальному насильству й нарузі з боку названих батьків і родичів чоловічої статі. Ці організації надають дівчатам або жінкам і їхнім дітям нетривалу за часом допомогу, організову­ють захист від подальшого знущання з боку їхніх батьків або чоловіків. Там проводять терапевтичні бесіди, дають поради і виявляють складні ситуації, змінити які покликані соціальні працівники і соціальні педагоги. Такі будинки для дівчат і дітей, які зазнали знущання і сексуального насильства, існу­ють на сьогодні ізольовано, роз'єднано й лише у великих містах. Додатково до таких притулків у всіх містах існує сигнал три­воги або екстрений виклик для тих, хто зазнав насильства, їм надається практична допомога, підтримка, поради, насампе­ред, з питань судових процесів над чоловіками, що вчинили насильство.

Дитячі центри захисту - це специфічні служби допомоги для сімей із проблемами насильства (фізичні, психічні, сексу­альні). Допомога центрів захисту поєднується за девізом «Су­часна робота по захисту дітей». Центри працюють як команда, що складається з 5-10 співробітників: соціальних працівників, психологів, педагогів, соціологів. У концепції діяльності співро­бітники центру виходять із того, що необхідно знати причини прояву насильства, для того, щоб надати діючу допомогу. Розу­міння всієї сукупності проблем насильства вимагає розглядати насильство над дітьми не тільки як прояв і відображення сімей­них конфліктів, але і як вплив соціальних процесів на відноси­ни в сім'ї. Комплекс психологічних причин (переживання на­сильства з боку батьків у дитинстві, недовіра стосовно інших людей, низька самооцінка, конфлікти, зміна ролей) і соціаль­них причин (соціальна ізоляція сім'ї, важкі життєві умови, ав­торитарні традиції у вихованні, формування насильства в сус­пільних відносинах) насильства над дітьми в сім'ї називають «синдромом знущання».

Різноаспектна допомога в центрах захисту дітей розгля­дається як комплексна й взаємозалежна допомога: консультації по телефону, втручання в кризові ситуації порадотерапія для сім'ї і дітей, відвідування вдома, батьківські групи, соціальні служби (практична допомога), конференції працівників служб допомоги, співробітництво з іншими установами, співробітниц­тво з добровільними помічниками, сімейні вечори, сімейні зустрічі із соціальними педагогами, наради і спеціальні зустрічі з колегами інших організацій з проблем насильства, підвищен­ня кваліфікації соціальних працівників з проблеми «Насиль­ство в сім'ї», широка суспільно-просвітницька робота.

Державна політика в Німеччині практикує довготривале ут­римання дитини в інтернатних закладах та стимулює розвиток прийомних сімей. Пріоритетність форм у Німеччині має такий вигляд: біологічна родина - усиновлення. Усі інші форми визна­чаються як перехідні і тимчасові. Інтернати та дитячі будинки в Німеччині фінансуються переважно органами місцевої територі­альної громади, хоча й існує фінансування на рівні держави, а також стимулюється допомога благодійних організацій. Струк­тура інтернатів забезпечує утримання дітей у групах до 15 осіб, в яких працюють 4 вихователі та 1 соціальний працівник-волонтер. Важливим є подолання в німецьких інтернатах фактору ко­лективного утримання. Переважна більшість інтернатних зак­ладів надає кожному вихованцю можливість проживати по одно­му або по двоє в кімнаті. Усі без винятку діти, включаючи дітей з фізичними вадами, отримують освіту в загальних навчальних закладах. Зазначена практика сприяє покращенню соціалізації дитини-сироти. Функціональне призначення інтернату в цій системі зводиться до місця проживання. Німецький уряд нама­гається розглядати державні структури утримання дітей як ос­танній механізм у вирішенні проблем сирітства.

У Сполучених Штатах Америки зростає число соціальних послуг, які стають платними. Разом з соціальними установа­ми, які обслуговують непрацездатних, на платній основі діють служби, що допомагають дітям в отриманні освіти, в їх реабілі­тації після насильства і в інших випадках. Водночас служби працюють також з молоддю, схильною до наркоманії, допома­гають у вирішенні сімейних конфліктів. Комерціалізація соці­альної роботи не тільки ініціюється, але і підтримується дер­жавними органами США. Для стимулювання діяльності при­ватних установ і соціальних агентств федеральний уряд періо­дично надає цільові субсидії, що реалізовуються на рівні штатів у вигляді конкретних соціальних програм. Державні органи зберігають за собою право видачі ліцензій приватним соціаль­ним службам і контролюють відповідність рівня їх послуг нор­мативним вимогам.

По-новому тепер будується в США і сам підхід до фінансу­вання програм допомоги сім'ям і дітям, термінової допомоги нужденним, програми підтримки в працевлаштуванні незайнятого населення, які реалізуються в окремих штатах. Для того, щоб повністю отримати свою частку федерального фінансуван­ня на певний період, штати повинні виділяти з власних бю­джетів не менше 75% обсягу коштів, витраченого ними вже в попередній термін за соціальними програмами.

У справі соціального захисту дітей-сиріт заслуговує на ува­гу американський досвід цільової фінансової підтримки молоді, яка покидає дитячі будинки. У 2002 р. у Сполучених Штатах було виділено близько 60 млн. доларів для підтримки таких молодих людей. Ці кошти надавалися у вигляді ваучерів для оплати навчання в коледжі, інших навчальних закладах або для проходження курсу професійної підготовки.

У США догляд за дітьми є проблемою для багатьох сімей, особливо тих, де матері працюють. Денний догляд вважається соціальною послугою вдома, навіть якщо вона надається поза домом. Ця послуга дозволяє працюючим батькам забезпечити належні умови для виховання дітей. Багато штатів прийняли програми, у яких денний догляд субсидіюється державою. Ден­ний догляд може здійснюватися й у невеликих приватних бу­динках, і в центрах, що мають ліцензії.

Послуги, пов'язані з веденням домашнього господарства, надаються сім'ям, у яких який-небудь член сім'ї дуже хворий, занадто старий або емоційно нестабільний для ведення домаш­нього господарства; дітям, у яких один з батьків тимчасово відсутній через фізичну або психічну хворобу. Іноді вони нада­ються в якості тимчасової допомоги тій сім'ї, у якій батьки не піклуються про дітей. Послуги з ведення домашнього господар­ства можуть включати прання, покупки, готування їжі. їхня вартість невисока, внаслідок цього вони доступні багатьом сім'ям. Дані послуги надаються державними або приватними агентствами соціальних послуг, діяльність яких часто дозволяє зберегти сім'ю в кризові періоди.

Навчання сімейного життя являє собою соціальну послугу, надану в домашніх умовах і призначену для запобігання появи сімейних проблем і для надання допомоги в їхньому вирішенні. 11,(41 тип освітніх програм пропонується агентствами сімейної служби. Заняття проводяться в агентствах або вдома. Перелік 11 ять варіюються, але найчастіше включають вікові етапи розвитку дитини, психологічні особливості дітей, формування са­моповаги, комунікативні здібності батьків, конструктивні ме­тоди виховання дітей у сім'ї.

Діяльність служб соціального захисту та спеціалізованих установ у справах сім'ї у США. Іноді, незважаючи на значну допомогу сім'ї з боку служб соціального захисту, умови прожи­вання в сім'ї продовжують залишатися не відповідними для дитини. У цих випадках повинні бути мобілізовані служби, що надають послуги за межами дому. У випадках короткочасної непрацездатності батьків можна скористатися послугами з ве­дення домашнього господарства, що дозволяє дітям залишити­ся у своєму домі. Якщо ж дорослий непрацездатний протягом тривалого періоду часу не може забезпечувати та виховувати ди­тину, доцільно вдатися до таких послуг: передача дитини на виховання; усиновлення; притулки домашнього типу; інституціональне піклування; передача справи до суду.

Гостро постала проблема необхідності соціальної роботи з неповнолітніми матерями в США. На усунення негативних наслідків раннього материнства і вагітності підлітків ідуть значні ресурси. Загальні витрати суспільства на утримання дітей і неповнолітніх матерів, що виховуються в родинах, на­прикінці 80-х р. XX ст. становили 20 млрд. доларів. Окрім того, у США впроваджені соціальні виплати для неповнолітніх ма­терів. Серед жінок до ЗО років, які одержують матеріальну до­помогу, 80% народили першу дитину в підлітковому віці. У практиці соціальної роботи з неповнолітніми матерями засто­совуються різні технології. Неповнолітнім матерям та їхнім дітям надають допомогу як державні соціальні агентства, так і неурядові організації. Різні освітні програми діють при шко­лах, сімейних службах, церквах, медичних установах. Непов­нолітні матері можуть одержати інформацію про можливу до­помогу, включаючи соціальні виплати, освітні програми, кон­сультативні послуги. Мами-підлітки можуть продовжити осві­ту, брати участь в альтернативних навчальних програмах, де поряд з необхідними знаннями оволодівають навичками по дог­ляду за дитиною і плануванням родини; для них створюються можливості для одержання професійної підготовки. Вони мо­жуть брати участь у психологічному тренінгу, який спрямова­ний на особистісний саморозвиток, підвищення самооцінки.

У США, як і в інших розвинутих країнах, практикується створення груп самодопомоги. Така технологія, на думку фахівців, дає ефективні результати, оскільки матері-підлітки залучаються до вирішення власних проблем. Завдяки участі в групах самодопомоги неповнолітні матері здобувають комуні­кативні навички, нові знання шляхом обміну досвідом, зав'я­зують контакти, допомагають одна одній проводити вихідні дні і відпустки. Як правило, до такої групи входять 12-15 учасниць. Вони збираються кілька разів на місяць і обговорюють на зустрі­чах різні проблеми: виховання дітей, можливості працевлаш­тування чи продовження навчання, відносини з батьками, за­лучення батька дитини до виховання дитини та інше.

У США програми для неповнолітніх матерів розвиваються паралельно з превентивними програмами з профілактики ран­ньої вагітності, оскільки на державному рівні обрана стратегія попередження проблеми. Технології соціальної роботи з непов­нолітніми матерями, поширені у США, включають організацію груп самодопомоги, тренінг розвитку батьківських навичок, притулки для неповнолітніх мам та їх дітей. США вирішують проблему раннього материнства на рівні соціальної політики, розробляючи національні стратегії, здійснюючи дослідження наслідків даного явища. Спеціалісти соціальної роботи США намагаються вирішити проблему раннього материнства, засто­совуючи дві стратегії. Одна із них спрямована на превенцію проблеми, інша на усунення негативних наслідків раннього материнства.

Особливістю вирішення проблем неповнолітніх матерів у США є залучення партнерів неповнолітніх матерів до вирішен­ня проблем їхніх дітей та матері дитини, а також розробка спеціальних програм, розрахованих на молодих людей.

У США, крім груп самодопомоги, які включають тренінговий компонент, поширені притулки для неповнолітніх матерів. Соціальні працівники США широко використовують інфор­маційні технології в роботі з неповнолітніми матерями та підлітками, створюючи спеціальні сайти, освітні програми для Даної категорії в мережі Інтернет.

Сьогодні друге місце в Європі щодо обсягів витрат державного бюджету на соціальні потреби населення посідає Франція (1 місце - Швеція). Головними принципами, на яких базується соціальна політика у Франції, є свобода, рівність у правах та солідарність. В 2003-2004 рр. департаменти стали основною ланкою в складному механізмі реалізації державної соціальної політики. Вони почали здійснювати виплати в обсязі мінімаль­ного доходу, а голови цих департаментів відтоді повністю відпо­відають за вирішення соціальних проблем. Вся територія Франції поділена на 100 департаментів. До повноважень депар­таменту входять: соціальна допомога дітям, допомога дорослим інвалідам та людям похилого віку, захист сім'ї з дітьми, бороть­ба проти соціально небезпечних хвороб (пташиний грип, алко­голізм тощо), матеріальна допомога безробітним. Зокрема, з бюджету департаменту виплачується допомога людям похило­го віку, на дітей-сиріт, на житло та малозабезпеченим. Окрім того департамент співпрацює з громадою. До повноважень гро­мади належать: виявлення людей, які потребують допомоги, за­безпечення життєдіяльності місцевого населення, зокрема, ут­римання лікарень. Якщо необхідно, громада може ініціювати додаткові види соціальної допомоги. У кожній громаді є своя делегація (подібно до управління), яка опікується питаннями сім'ї, дітей, людьми похилого віку. З бюджету громади може виплачуватися, наприклад, допомога на шкільне харчування. Одним із найважливіших питань департаменту є захист дитинства. У рамках розв'язання проблемних питань дитин­ства, материнства та жорстокого поводження з дітьми на депар­тамент покладені завдання щодо надання допомоги майбутнім молодим матерям. При департаменті діють спеціальні служби, які тісно співпрацюють з лікарями, психологами, психіатрами і, в разі потреби, можуть надати консультації на стадії вагіт­ності, організувати спостереження за станом здоров'я дитини. Департамент також фінансує будівництво садків, інших дитя­чих установ та надає субвенції для забезпечення їх діяльності, що значно здешевлює вартість їх послуг. У Франції досить по­ширена практика надання послуг вуличними вихователями, які займаються пошуком проблемних дітей на вулицях та спільно з мерією вирішують питання щодо їх влаштування. Дитина, бать­ки якої позбавлені батьківських прав, може виховуватись не лише в дитячому будинку, а й у сім'ї, яка має відповідний дозвіл

департаменту. Члени таких сімей отримують заробітну плату з місцевого бюджету, проте лише протягом періоду виховання дитини. Кожна сім'я може взяти не більше 4-х дітей.


Читайте також:

  1. III. ДОПОМОГА ПОТЕРПІЛИМ ІЗ НЕДОСТАТНІМ ЧИ РАПТОВО ПРИПИНЕНИМ ДИХАННЯМ.
  2. Адміністративно – територіальний устрій і соціальна структура Слобожанщини у половині XVII – кінці XVIII століття
  3. Адресна соціальна допомога
  4. Аксіологія права у структурі філософсько-правового знання. Соціальна цінність права.
  5. Антидоти і порядок їхнього використання. Само і взаємодопомога при ураженні ОР.
  6. Б. Громадсько-політичний рух 60-90 рр. ХІХ ст. інтелігенції Росії та України, в центрі уваги яких був народ, селянська община та соціальна революція.
  7. Біологічна, соціальна та психологічна сутність здоров’я.
  8. В якому розмірі встановлена податкова соціальна пільга для платника податку, який є одинокою матір'ю (батьком), вдовою (вдівцем) або опікуном, піклувальником?
  9. Види кровотеч і перша допомога
  10. Види ушкодження опорно-рухової системи і перша допомога при них
  11. Визначення поняття соціальна мобільність.
  12. Вихідна допомога




Переглядів: 1488

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Особливості технологій надання соціальних послуг | Соціальна робота з жінками

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.