МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Гуманізм епохи Відродження та проблема людської індивідуальностіФілософія Відродження (Ренесансу) – це філософські і соціологічні вчення, що розвивались в Європі (насамперед і найраніше в Італії) в епоху розкладу феодалізму і становлення раннього буржуазного суспільства (ХІV – поч. ХVІІ ст.). Гуманізм (лат. humanus - людяний) – сукупність поглядів, що виражають повагу гідності і прав людини, її цінності як особистості, турботу про благо людини. В епоху Відродження гуманізм існує як ідейний рух, що протистоїть схоластиці і орієнтується на земне призначення людини. Секуляризація (світський) – процес звільнення різних сфер суспільства, свідомості людини від впливу релігії. Антропоцентризм (людина, центр) – релігійно-ідеалістичний погляд на людину як центр і вищу кінцеву мету світо порядку. Відродження поділяється на: - Раннє (Італійське) Відродження. Гуманізм: Данте Аліг’єрі, Франческо Петрарка, Микола Кузанський, Марсіліо Фічіно, Леонардо да Вінчі, Джованні Піко делла Мірандола, Нікколо Макіавеллі. - Пізнє (Північне) Відродження: Еразм Роттердамський, Микола Копернік, Томас Мор, П’єтро Помпонацці, Парацельс, Джордано Бруно, Томмазо Кампанелла, Томас Мюнцер, Мартін Лютер, Жан Кальвін, Мішель Монтень. Погляди на людину. Антропоцентризм Людина – це вінець Божого Творіння, це «образ і подоба Божа», яка наділена свободою волі, що дає їй можливість творчості і разом з тим відповідальності за свої вчинки. Людина – це: Особистість – це категорія морально-етична і тут важливі два моменти: здатність розрізняти добро і зло, діяти у відповідності з такою відмінністю. Індивідуальність – це категорія естетична, це є критерій оригінальності людини, це те, чим вона відрізняється від інших людей. Людина – це носій всебічних знань і вона повинна бути діяльною (вперше дається висока оцінка людської діяльності, яка повинна носити творчий характер). Франческо Петрарка: - філософія гуманізму відходить від теоцентризму до антропоцентризму, що означає поворот до проблеми людського буття, найважливіше питання – це внутрішній світ людини з його пристрастями і здатністю до творчості; - мета розумного людського існування: пристрасті і прагнення до слави виправдані, а тому від них не відмовляються, а управляють ними; не терпіти злигодні і не мати зайвого; не керувати і не бути підлеглим; - Бог – творець світу, а людина – творець культури; - Бог – абсолютно вільний, а людина є відносно вільною. Джованні Піко делла Мірандола: - людина – виняткова істота у світі завдяки її винятковій особливості – наявності в ній свободи волі та здатності до майже безмежного вибору способу діяння; - Бог, створюючи людину, спеціально не встановив для неї «жорстко визначеного місця» у світі, а тому свобода і творчість є найістотнішими характеристиками людини. Погляди на природу і світобудову Погляди на природу: - Натуралізм (лат. natura - природа) – методологічний принцип, суть якого полягає в поясненні розвитку людини і суспільства законами природи (Леонардо да Вінчі, М. Копернік, Парацельс). - Пантеїзм (гр. pan – все, theos – Бог) – вчення, що максимально зближує поняття «Бог» і «природа» («всебожжя»), (Парацельс, Д. Бруно). - Деїзм (лат. deus – Бог) – вчення, у відповідності з яким Бог лише стоврив світ, а потім «усунувся» від його справ (Б. Телезіо) і світ розвивається за власними законами. Парацельс: - природу можна зрозуміти за допомогою трьох елементів: ртуть – дух природи, сірка – душа природи, сіль – тіло природи; - в природі є живе начало – «архей», з яким за допомогою магії можна увійти в контакт і управляти природою. М. Копернік: - центр світу не Земля (геоцентризм), а Сонце (геліоцентризм); - створив істинну картину руху планет, в число рухомих планет включив Землю. Джордано Бруно: - далі розвинув геліоцентричну теорію і висунув ідею про безкінечність Всесвіту та множинність у ньому світів; - природа є Бог в речах (пантеїзм); - Всесвіт – єдиний, безкінечний, він не народжується і не знищується, не може зменшуватись або збільшуватись, він нерухомий, але в його просторі рухаються тіла, які є складовими частинами Всесвіту. Вчення про «двоїсту істину» (М. Кузанський, П. Помпонацці): людина зі своїм розумом має право на самостійне дослідження, яке відмінне від авторитету теології. Погляди на суспільства Утопічний соціалізм (від гр. «у» - не і «топос» - місце, отже, неіснуюче місце) – вчення про справедливий суспільний лад без приватної власності і рівністю всіх громадян без обґрунтування реальних шляхів його досягнення (Т. Мор, Т. Кампанелла). Н. Макіавеллі: - в основі розвитку суспільства лежить «матеріальний інтерес» і сила; - володар повинен поєднувати в собі риси лева (силу) і лисиці (хитрість); - макіавеллізм – в політичній боротьбі заради великих цілей можна зневажати закони моралі і використовувати будь-які засоби. Виправдовував жорстокість правителів в їх боротьбі за владу. Філософські ідеї представників Реформації Реформація (від лат. reformatio – перетворення, виправлення) – соціально-політичний рух ХVІ ст. в Європі проти феодалізму і католицизму, що мав релігійну форму і результатом якого було виникнення протестантизму – третьої вітки християнства. Мартін Лютер: - в «богословських тезах» піддав критиці офіційну католицьку доктрину, спираючись на ідеї містичного пантеїзму Екхарта; - висунув тезу про загальне «священство» і цим самим зробив непотрібним духовенство, пропонуючи «прямий», індивідуальний зв'язок кожного віруючого з Богом; - наголошує на ірраціональному характері релігійного знання і заперечує спроби раціональної або наукової його критики; - переклав Біблію німецькою мовою. Жан Кальвін: - його погляди являють собою радикальний варіант Реформації, що народився в Швейцарії і поширився в Нідерландах, Шотландії, Англії, Франції; - кальвінізм – це категоричний містицизм та ірраціоналізм; - Христос своєю жертвою на хресті обрав до спасіння не все людство, а лише певну частину (критерій «обраності»). Контрреформація – серія репресивних заходів проти Реформації. 1540 р. – утворений орден ієзуїтів на чолі з І. Лойолою.
Читайте також:
|
||||||||
|