- шляхом теоретичних і практичних питань виявити у студентів знання, вміння та навички з української мови; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, правильність;
- виховувати працелюбність, усидливість.
Обладнання: таблиці, схеми, предметні малюнки, картки із завданнями, підручник.
Завдання для виконання:
Завдання 1. Чи можна пов’язати дію, виражену виділеними дієсловами, з якимось виконавцем? Як такі дієслова називаються?
1. У хаті не сиділося. Тягло у садок, на свіжу прохолоду. 2. Уже розвиднялось, коли Юхим вернувся зі школи додому. 3. Однак мене морозить. 4. Чую я – не спиться щось моєму парубкові. 5. А для мужніх сердець не забракне у всесвіті бур.
Завдання 2. Прочитайте речення відзначте і поясніть випадки вживання особових дієслів у безособовому значенні.
1. Тополя була гінка, висока, від неї віяло морозяним духом. 2. Над пахло вербовими, несло тонку павутину. 3. З тягло холодом і запізнілою осінню. 4. Хтось прорубував ополонку, і берегом витьохкувало і ляскало. 5. В замкову щілину тягне солодкуватим духом. 6. Струсонуло землю громом. 7. На війнуло запашним димом. Вибуховою хвилею в сніг.
Завдання 3. Згрупуйте наведені дієслова і запишіть окремо безособові дієслова і ті, що можуть вживатися у безособовому і особовому значенні. Розвиднілось, не спиться, дощить, несе, не щастить, замело, не хочеться, мріється, залило, тягне, коле, нудить, тече, морозить, вечоріє, смеркає, пахне.
Завдання 4. Доведіть, що слово «тягне» може вживатися у безособовому і особовому значенні.
Завдання 5. В якому реченні немає безособового дієслова? 1. рвонуло кудись униз. 2. Від жаху у Федота затіпало під колінами. 3. Випав сніг і все навколо повеселішало. 4. Дихнуло розпареною сосниною.