Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Технологічний вибір у суспільстві. Зростаючі витрати

Наші потреби практично безмежні, а ресурси, як зазначалося, кількісно обмежені. Отже, суспільство може впливати на ступінь невідповідності між потребами і ресурсами, домагатися підвищення задоволення потреб з наявних ресурсів шляхом підвищення ефективності функціонування національної економіки. Збільшення кількості товарів і послуг за даного обігу залучених ресурсів означає підвищення ефективності і навпаки. Ефективне використання ресурсів передбачає: а) певну зайнятість ресурсів; б) повний обсяг виробництва.

Повна зайнятість означає використання всіх наявних для виробництва ресурсів. Економіка повинна забезпечити роботою всіх, хто хоче і спроможний працювати. Не повинні також простоювати капітальне устаткування, або не використовуватися орні землі.

Використання всіх наявних ресурсів не достатнє для досягнення ефективності. Потрібно ще забезпечити повний обсяг виробництва. Повний обсяг виробництва означає, що всі залучені ресурси треба використовувати так, щоб вони максимально можливо задовольняли матеріальні потреби суспільства. Якщо економіка не досягає повного обсягу виробництва, то кажуть, що ресурси недовикористовуються. Повний обсяг виробництва потребує наявності двох видів ефективності – розподільної та виробничої.

Розподільна ефективність означає, що ресурси залучаються до виробництва тих товарів та послуг, які найбажаніші для суспільства. Вона досягається тоді, коли виробляють оптимальну для суспільства структуру продукції. Наприклад, наше суспільство радше потребує ресурсів для виробництва легкових автомобілів, а не танків.

Виробнича ефективністьдосягається, коли бажані суспільством товари і послуги виробляють з мінімальними витратами. Виробнича ефективність передбачає, що автомобілі не можна будувати за примітивною конвеєрною технологією 20 – х років, а треба використовувати комп’ютеризовану і роботизовану складальну технологію; фермери не можуть збирати пшеницю за допомогою коси, бо збиральна техніка виконує цю роботу зі значно нижчими витратами на один центнер продукції.

Повний обсяг продукції означає, що виробництво “потрібних” благ (розподільна ефективність) здійснюється у “належний” спосіб (виробнича ефективність).

Оскільки ресурси рідкісні, економіка за повної зайнятості і повного обсягу виробництва не може забезпечити необмеженого випуску товарів і послуг. Отже, перед суспільством виникає проблема вибору, пошуку альтернативних варіантів використання ресурсів.

Для найліпшої ілюстрації проблеми вибору зробимо декілька припущень.

1. Ефективність. Економіка функціонує при повній зайнятості й досягає виробничої ефективності.

2. Постійна кількість ресурсів. Наявні ресурси постійні як за кількістю, так і за якістю.

3. Незмінна технологія. Технологія виробничих процесів є постійною. Припущення 2 і 3 означають, що ми аналізуємо економіку на певний момент часу або впродовж короткого проміжку часу. Для тривалого періоду не реально не враховувати технічний прогрес і можливість зміни складу ресурсів.

4. Два продукти. Припускаємо, що наша економіка виробляє не безмежну кількість товарів і послуг, а всього два продукти- промислових роботів і вареники. Вареники символізують споживчі блага, тобто ті товари, які безпосередньо задовольняють наші потреби. Промислові роботи символізують капітальні блага, товари виробничого призначення, тобто ті товари, які задовольняють наші потреби опосередковано, забезпечуючи ефективніше виробництво споживчих благ.

 

Обмеженість ресурсів означає обмеженість обсягу продукції. Технологічний вибір у суспільстві відображає розподіл обмежених ресурсів між виробництвом необхідних товарів і послуг для максимального задоволення потреб суспільства. На графіку (рис. 2. 1) технологічний вибір зображений кривою трансформації ( виробничих можливостей).

Поміркуємо над альтернативними комбінаціями кількостей промислових роботів і вареників з табл. 2. 1, з яких суспільство може обирати. Хоча дані цієї таблиці гіпотетичні, але положення, які вони ілюструють, мають практичне значення.

Згідно з альтернативою А, економіка скерувала би всі ресурси на виробництво промислових роботів ( капітальних благ). А за альтернативою Е всі наявні ресурси застосовувалися би для виробництва вареників ( споживчих благ). Обидві ці альтернативи є нереальними крайнощами. Будь – яка економіка знаходить баланс у розподілі загального обсягу виробництва між споживчими і капітальними благами.

 

Табл. 2.1.

Можливі виробництва вареників та роботів при повному залученні ресурсів і виробничій ефективності

 

Виробничі альтернативи   Вид продукту А В С D Е  
Вареники (млн. порцій) 0 1 2 3 4   Роботи 10 9 7 4 0 (тис.)

 

Переміщуючись від альтернативи А до Е, ми збільшуємо виробництво споживчих благ (вареників) завдяки переведенню ресурсів із виробництва капітальних благ ( роботів). Навпаки, переміщуючись від альтернативи Е до А, суспільство обирає політику стриманості у поточному споживанні.

У будь – який момент часу економіка, що досягла стану повної зайнятості та виробничої ефективності, повинна жертвувати частиною продукту Х, щоб отримати більше продукту Y. Оскільки економічні ресурси обмежені, то економіка не може збільшувати одночасно Х та Y.

Зобразимо наведені у табл. 2.1 дані графічно (рис. 2. 1.)

Зобразимо наведені у табл. 2.1 дані графічно (рис. 2. 1.)

 

Промислові

роботи

(тис.)

10 W (Недосяжно)

9

8 Досяжно,

7 але не

6 ефективно


Читайте також:

  1. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  2. Автоматичне регулювання витрати помпових станцій
  3. Алгоритм планування податкових платежів. Вибір оптимального варіанту оподаткування та сплати податків.
  4. Альтернативна вартість і незворотні витрати
  5. Аналіз комплексних статей витрат: витрат на утримання та експлуатацію устаткуван­ня, цехові, загальногосподарські, поза виробничі витрати.
  6. Арбітражний збір та витрати сторін у Морській арбітражній комісії при ТПП України
  7. Багатоконтурні частотно-вибірні системи
  8. Берестейська церковна унія 1596 року і реакція на неї в українському суспільстві.
  9. Більш широкий вибір товарів і послуг
  10. Вибір алгоритмів розрахунку комплексних порівняльних оцінок.
  11. Вибір будівельних машин, механізмів і технологічного транспорту для комплексної механізації монтажних робіт
  12. Вибір вентиляційного обладнання




Переглядів: 825

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Центральні проблеми економічної організації. Закон рідкісності. | Тема 3.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.