Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Флософія як специфічний тип знання.

ТЕМА 1

5.

4.

3.

2.

1.

Тема 1. Введення у фізіологію людини і тварин.

 

Предмет фізіології та її основні розділи.

Мембранний потенціал спокою (МПС).

Потенціал дії (ПД) і його фази.

Електротонічний потенціал.

Закони подразнення.

 

Фізіологія – наука, що вивчає закономірності функціонування живих організмів, їх окремих систем, органів, тканин і клітин. Вивчення функцій спрямовано на з’ясування механізмів взаємодії організму з навколишнім середовищем, а також походження і становлення функцій в філо- та онтогенезі.

Сучасна фізіологія підрозділяється на ряд окремих, але взаємозалежних напрямків:

1. Загальна фізіологія (розглядає явища, що відрізняють живе від неживого: метаболізм, біоелектричні процеси).

2. Часткова фізіологія (вивчає властивості окремих тканин, органів і систем, а також фізіологію окремих класів і видів тварин).

3. Прикладна фізіологія (досліджує особливості функцій у спеціальних умовах: фізіологія спорту чи харчування, екологічна і космічна фізіологія).

Фізіологію підрозділяють також на нормальну і патологічну. Перша вивчає протікання фізіологічних реакцій у нормі і є теоретичною основою медицини і ветеринарії, а друга – з'ясовує закономірності виникнення, розвитку і протікання захворювань, процеси компенсації, стратегії видужування та реабілітації.

 

Біоелектричні явища - невід'ємна властивість живого і є проявом метаболізму клітин. Мембранний потенціал спокою - трансмембранна різниця потенціалів, що існує між цитоплазмою і міжклітинною рідиною. У стані спокою заряд внутрішньої поверхні мембрани негативний відносно зовнішнього. Для нервових кліток МП становить 70 мВ, а м'язових – 90 мВ. Наявність МП обумовлена відмінністю іонного складу цитоплазми і середовища: у цитоплазмі переважають залишки кислот (продукти метаболізму) і К+, а в міжклітинній рідині - Na+, Cl-, Ca2+. Механізм формування МП пов'язаний з активністю мембранних механізмів клітин: іонного насоса, воротних каналів і каналів витоку.

Іонний насос забезпечує виведення з клітини 3Na+ і введення 2К+ проти градієнта концентрації з витратою АТФ при участі К, Na-АТФази. Завдяки цьому збільшується позитивний заряд зовнішньої поверхні мембрани, а внутрішня поверхня - стає більш негативною.

Воротні канали забезпечують вибіркову проникність клітинної мембрани. Дані канали мають активаційні та інактиваційні ворота. В спокої більшість Na-каналів закрита, а К-каналів - відкрито. Цим пояснюється постійний витік К+ у середовище, у той час як іони Na+ накопичуються в міжклітинній рідині. Тік К+ регулюється величиною осмотичного і електрохімічного градієнтів.

Формування мембранного потенціалу не можна пояснити тільки током К+, оскільки в мембрані є малоселективні канали витоку, які не мають воротних механізмів. Завдяки цим каналам запобігається гіперполяризація клітки і зберігається нормальна збудливість. Величина істинного МП описується формулою Гольдмана.

Таким чином, робота K,Na-насоса і витік іонів у спокої урівноважені, що обумовлює стабільність величини МП. Завдяки наявності МП рецептори мембрани просторово орієнтовані, створюється передумова збудливості клітини.

Потенціал дії - швидке коливання МП, що виникає при подразненні клітини. Його виникнення пов'язане зі зміною іонної проникності мембрани. При пороговому подразненні розвивається висхідна фаза ПД (деполяризація) 0,2-0,5 мс. При цьому цитоплазма клітини здобуває позитивний заряд відносно міжклітинної рідини, тобто розвивається реверсія МП, т.зв. овершут (переліт). Наступну фазу, протягом якої відновлюється вихідний МП, називають реполяризацією(до 5 мс). У межах цієї фази виділяють швидкий і повільний компоненти. У фазу швидкої реполяризації клітина має дуже низьку збудливість, що запобігає надмірній стимуляції. Фазу повільної реполяризації поділяють на слідову деполяризацію (стан зниженого МП і підвищеної збудливості) і слідову гіперполяризацію (збільшення МП на 15 мВ, що відбиває зниження збудливості клітки).

Іонні механізми ПД. При стимуляції клітини відкриваються Na+ і К+ канали, що забезпечує рух іонів по осмотичному градієнту. Швидкість відкриття Na-каналів вище, ніж калієвих у 20 разів. Тому в початкову фазу ПД РNa вище, ніж PК. Внаслідок цього і розвивається реверсія заряду мембрани. Підвищена РNa короткочасна і незабаром змінюється Na+ інактивацією. Активність же К-каналів наростає, що збільшує його зовнішню концентрацію й обумовлює розвиток фази реполяризації. Після інактивації К+ каналів відновлення МП забезпечується роботою К, Na-насосу і каналів витоку.

 

При дії на спочиваючу клітину одиночного підпорогового стимулу спостерігається короткочасне зменшення МП (локальна відповідь), що підвищує її збудливість. При відсутності подальшої стимуляції проникність мембрани нормалізується, так і не досягши величини, достатньої для виникнення ПД. При цьому, вхідний INa компенсується вихідним IK. У випадку дії на клітину серії підпорогових стимулів розвивається стійке зниження МП, що називають електротонічним потенціалом (ЕТП).

Більшість нейронів має витягнуту форму, а, отже, ЕТП охоплює тільки частину їх поверхні. При поширенні ЕТП по мембрані таких клітин його амплітуда і швидкість поширення знижується. Таким чином, МП більшої частини клітки залишається незмінним. У нервових клітках ЕТП часто генерується в області дендритів, забезпечуючи тонус клітини і регуляцію збудливості. В більш округлих клітинах секреторного епітелію та м'язової тканини ЕТП охоплює всю клітину, змінюючи також рівень їхньої активності.

 

Механізм збудження клітини пов'язаний зі зміною проникності її мембрани. Перехід клітин на новий рівень функціонування відбувається при дотриманні ряду законів:

Закон порогу. Для виникнення ПД необхідно, щоб сила подразливого струму мала порогове або надпорогове значення. Величина порога відрізняється для різних тканин, а також тих самих клітин у різному функціональному стані. Ці відмінності обумовлено різною величиною критичного рівня деполяризації (КРД), під яким розуміють зміну МП, необхідне для виникнення ПД. Величина КРД, а, отже, і збудливість залежать від значення МП, а також щільності іонних каналів на поверхні мембрани.

Закон крутості подразнення. Для виникнення збудження деполяризуючий струм повинен наростати досить круто. Якщо сила струму наростає повільно, ПД може не виникнути при досягненні належної величини КРД. Це пов’язують з т. зв. акомодацією, яка пов'язана з інактивацією Na-каналів і активацією К-каналів. Низька акомодаційна здатність характерна для сенсорних нейронів, а висока - для рухових нейронів і м'язових клітин.

Закон гіперболи. Більш короткі поштовхи струму мають тим більше високий поріг, чим вони коротше. Це пояснюється тим, що короткі стимули не встигають розрядити ємність мембрани до величини КРД. Тому збудження досягається збільшенням сили подразника і має гіперболічну залежність.

Полярний закон. При дії постійного струму збудження клітини в момент замикання відбувається тільки під катодом, а в момент розмикання - тільки під анодом. Це пов'язано з тим, що при замиканні під катодом концентруються негативно заряджені частки, що веде до падіння мембранного потенціалу і розвитку ПД. В подальшому розвивається катодична депресія. У момент розмикання під анодом відбувається різке зменшення кількості позитивно заряджених часток, що веде до падіння МП і розвитку ПД.

Таким чином, ймовірність виникнення збудження визначається функціональним станом клітини, а також параметрами подразника.

Філософію цікавлять лише ті предмети, які за своєю природою тісно пов'язані із самим фокусом дійсності. Перш за все філософія ана­лізує людське знання про реально існуючі речі та цікавиться тим ступенем достовірності, який може бути тут досягнутий.

Дитрих фон Гільдебранд

Філософія відрізняється від науки не в тому значенні, що апелює до відірваних від життя тверджень, а в тому, що максимально вірно виражає її зміст.

Філософія як особлива сфера людського знання і пізнання ви­никла на основі світоглядних пошуків та орієнтацій людини, що постають як необхідність з погляду людського життєвого вибору та самоствердження. Постаючи теоретичною фор­мою світогляду, філософія набуває певних особливостей, та­ких, як узагальнюючий характер знання, принциповий людино-центризм, прагнення досягти абсолютів та ін. Ці особливості зумовлюють структуру та функції філософського знання. У кінцевому підсумку філософія постає як глибинне і непереборне прагнення людської душі до прозорості й осмисленості підвалин власного буття.

Сьогодні, перед люди­ною, що звертається до філософії, відкривається певна парадок­сальність того факту, що існують її численні визначення, інколи -дуже відмінні та погано поєднувані між собою, і це при тому, що філософія претендує на повноту охоплення та висвітлення дослід­жуваних проблем. В цих визначеннях складно зорієнтуватись навіть фахівцям. Отже, спробуємо окреслити причини такого стану речей.

Перш за все, слід звернути увагу на те, що сучасна філософія переважно обернена до історії філософії: яку б книгу сучасної філософії ви не взяли, провідні питання в ній бу­дуть розглядатись через звернення до відомих постатей в історії філософії. Тому сучасне бачення такого роду питань досить час­то постає як діалог із історичними постатями, епохами, ідеями.

По-друге, в наш час ми спостерігаємо своєрідну дифузію філо­софського мислення: окрім того, що виникають цілі проміжні на­прямки думки із назвою "філософія інформаційної діяльності", "філософія менеджменту", використовувати якісь особливі, глибинні та незбагненні знання. Людину, яка тільки-но починає знайомитись із філо­софією, такого роду вчення можуть серйозно дезорієнтувати, оскільки вони видають себе за справжню, єдино потрібну людині філософію.

По-третє, сучасна філософія у багатьох відношеннях відрізняється від так званої класичної філософії своїм достатньо рішучим відходом від академізму.

Названі причини своєрідного розпорошення сучасної філософії свідчать, по-перше, про її високий авторитет: навряд чи хтось почав би надавати своїм міркуванням статусу такої галузі знан­ня, яка би сприймалась зневажливо. По-друге, це свідчить й про те, що складність багатьох явищ дійсності сьогодні вимагає ви­користання апарату і досягнень саме філософії. По-третє, про те, що філософія перестала бути надбанням суспільної еліти, а все більше і більше інтегрується із життям.

 


Читайте також:

  1. Аксіологія права у структурі філософсько-правового знання. Соціальна цінність права.
  2. Антропологія права в структурі філософсько-правового знання.
  3. Держава і право як об’єкт спеціально-наукового пізнання.
  4. Кожному з відзначених типів методів пізнання відповідають свої форми відображення, специфіка взаємодії суб’єкта і об’єкта пізнання.
  5. Лекція 8. Проектування як специфічний інструмент менеджменту соціальної роботи
  6. Людина і пізнання. Істина і правда
  7. Методологія наукового пізнання.
  8. Мистецтво – це специфічний вид людської діяльності, що відображає навколишню дійсність і людську свідомість у художніх образах та є одним із засобів естетичного оволодіння світом.
  9. Моделювання як спосіб наукового пізнання. Поняття адекватності моделі.
  10. НАУКА ЯК СПЕЦИФІЧНИЙ ТИП ЗНАННЯ. КРИТЕРІЇ НАУКОВОСТІ
  11. Освіта. Наукові знання. Медицина.
  12. Особливості філософського підходу до пізнання.




Переглядів: 615

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Етичні зобов'язання соціального працівника пенітенціарної системи по відношенню до засуджених | Філософія та світогляд і його типи.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.