Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Правове положення рабів

З точки зору приватного права раб вважався річчю і не мав ніяких прав ні в публічній, ні в приватній сфері. Раби не могли служити в римських легіонах, не платили повинностей, оскільки не були власниками майна, носіями яких-небудь прав, не могли мати сім'ю. Зв'язок раба з рабинею, як, між іншим, з будь-якою жінкою, не визнавався шлюбом і не породжував ніяких правових наслідків. Діти, народжені рабинею, не підпадали під батьківську владу. Раб як річ міг стати об'єктом будь-якого права (права влас­ності, права застави, особистих сервітутів тощо), предметом будь-якого приватно-правового правочину (купівлі-продажу, міни, май­нового найму), цивільного спору. Якщо йому заподіяно каліцтво чи інше ушкодження, позов до кривдника закладав не раб, а його володар, як за заподіяння шкоди будь-якій речі. Коли раба вига­няли з дому чи від нього відмовлявся володар, це не означало йо­го свободи, а лише зміну господаря, оскільки раба, як і будь-яку іншу річ, викинуту на вулицю, міг підібрати будь-хто.

У період принципату робилися спроби, спрямовані на обмежен­ня свавілля рабовласників, які не полегшили становища рабів, а тільки сприяли забезпеченню непохитності рабства.

Проте раб був не просто річчю, а об'єктом, який мав розум, сильну волю, спритність, здатність до творчості тощо. Викорис­товувати раба як просту фізичну силу, зневажаючи його інтелек­туальні й інші людські якості, було просто нерозумно. Тому рабо­власники згодом все частіше починають експлуатувати саме ці його якості. Вони надають йому певне майно для управління, спо­чатку просте, а потім все складніше. Цьому сприяли дві обстави­ни. З одного боку, рабовласники, маючи в провінціях великі зе­мельні наділи, маєтки та інші об'єкти приватної власності, не завжди могли і бажали безпосередньо займатися господарськими справами. Все частіше ведення цих справ вони доручають рабам. З другого боку, раби в таких дорученнях були дуже заінтересова­ні:

а) це полегшувало їхню долю;

б) при сумлінному веденні гос­подарства вони розраховували на певну прихильність господаря;

в) дбайливість і просто господарська спритність давали рабу мож­ливість накопичити певні кошти для викупу свободи.

Отже, такі форми експлуатації рабів почали швидко поширю­ватись. Надання рабу певного майна для управління дістало назву рабська пекулія.

Експлуатація розумових здібностей раба — більш витончена, рафінована, ефективна і прибуткова форма експлуатації. Проте вона породила певні наслідки. Для оперативнішого та ефективні­шого управління наданим рабу майном треба було дати йому пев-ні правові властивості. Римське право здійснило це. Раб, наділений пекулієм, отримав можливість укладати приватно-правові право­чини, за якими виникали певні права та обов'язки — він не мігвести господарство, не маючи можливості здійснювати необхідні для цього юридичні дії. Спочатку раб міг укладати лише правочини, спрямовані на придбання, які його володаря ні до чого не зобов'язували. Це не сприяло усталеності розвитку господарського обороту. Ніхто не міг відважитися укладати з рабом договір, за яким не передба­чалося відповідальності за невиконання або неналежне виконання. Тому Римське право робить наступний крок—надання рабу пе­кулія, що означає тепер згоду його володаря прийняти на себе обов'язки, що випливають з договору, укладеного рабом. Отже, раб, наділений пекулієм, отримує можливість здійснювати юридичні дії, зумовлені його змістом, тобто укладати будь-які договори, що ви­пливають із необхідності раціонально вести довірене йому госпо-дарство зі всіма наслідками, що з цього випливають.

Юридична діяльність раба, зумовлена пекулієм, суворо регла­ментувалася. Звичайно, все набуте рабом при управлінні пекулі­єм автоматично було власністю його володаря. Проте і зобов'язан­ня, що випливали з пекулія, також покладалися на володаря. Во­лодар був відповідальний за договорами, укладеними рабами в межах пекулія, і тих, що визначалися змістом пекулія. Якщо раб укладав договір, що не випливав з пекулія, володар за таким договором відповідальності не ніс.

Надання рабу у зв'язку з пекулієм можливості здійснювати пев-. ні юридичні дії деякі романісти розглядають як наділення їх пра­во- і дієздатністю, що зовсім не відповідає дійсності. Раби не одер­жували ніякої, навіть незначної правосуб'єктності. Вони діяли від імені і на користь свого володаря, не несучи ніякої правової від­повідальності перед контрагентами за укладені договори, виконую­чи лише технічні функції. Не визнаємо ж ми правосуб'єктності, юридичної особистості за торговельними автоматами, такими поширеними в нашчас. Тому і раби були тільки технічними виконав­цями.

Раби могли одержати свободу від свого володаря, що зумов­лювалося рядом обмежень. 20-річний володар не мав змоги дару­вати свободу рабу. Не можна було відпускати на свободу раба, молодшого ЗО років чи таврованого. Визнавалося недійсним звіль­нення раба на шкоду кредитору у випадку, коли володарю загро­жувало стягнення на рабів, при цьому він їх відпускав на свободу. В період принципату були встановлені й кількісні обмеження від­пуску рабів на свободу: володар, що мав 3 рабів, міг відпустити на свободу 2; володар, що мав до 10,— не більше половини; з ЗО допускалося звільнення не більше третини; з 100— не більше чвер­ті, з 500— однієї п'ятої і взагалі не більше 100 рабів. За Юстініана ці обмеження були пом'якшені, проте вони вже не могли врятувати рабовласницький лад. Повстання рабів грунтовно розхитали ко­лись могутню класичну рабовласницьку Римську імперію, підва­лини якої здавалися непохитними, її кінець невблаганно набли­жався.


Читайте також:

  1. II. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ.
  2. Адміністративно-правове регулювання державної реєстрації актів цивільного стану, державної виконавчої служби, нотаріату та адвокатури.
  3. Адміністративно-правове регулювання проходження державної служби
  4. АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ У ГАЛУЗІ КУЛЬТУРИ
  5. АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ У ГАЛУЗІ СПОРТУ
  6. Білорусь. Характеристика положення та господарства країни.
  7. Виберіть 2 положення, які треба добавити у визначення елементів наукової проблеми.
  8. Визначення положення газорідинних і водо-нафтових контактів
  9. Випарні апарати з горизонтальним і похилим положенням нагрівальних камер
  10. Висвітліть положення України в роки першої світової війни.
  11. Вихідні положення до розрахунку вітроенергетичних установок
  12. Вплив тиску на положення рівноваги




Переглядів: 751

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Правовий стан перегрінів | Правове положення колонів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.