МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
ЗаставаЗастава полягає у внесенні на депозит органу досудового розслідування або суду підозрюваним, обвинуваченим, підсудним, іншими фізичними чи юридичними особами грошей чи передачі їм інших матеріальних цінностей з метою забезпечення належної поведінки, виконання зобов’язання не відлучатися з місця постійного проживання або з місця тимчасового знаходження без дозволу слідчого чи суду, явки за викликом до органу розслідування і суду особи, щодо якої застосовано запобіжний захід (ст. 1541 КПК). За своєю ефективністю застава поступається лише взяттю під варту. Дотримання умов цього запобіжного заходу гарантується побоюваннями обвинуваченого втратити через свою неналежну поведінку або ухилення від органів розслідування та судової влади кошти, інші матеріальні цінності внесені у вигляді застави. Якщо кошти вносяться іншими особами, то вони, як правило, психологічно впливають на обвинуваченого, оскільки зацікавлені в його належній поведінці під загрозою втрати власного майна. Проте, враховуючи нестабільне матеріальне становище громадян, достатньо високий рівень корумпованості правоохоронних та судових органів, застава застосовується відносно незначної кількості осіб порівняно до обрання підписки про невиїзд або взяття під варту. Так, у 2008 році судами України прийнято 38 тис. 440 рішень про взяття під варту на досудовому слідстві, й лише 161 особа була звільнена під заставу[67]. Слідчі також не люблять застосовувати цей запобіжний захід, оскільки порядок його обрання більш складний ніж підписки про невиїзд. Таким чином, державні органи повинні розробити певні програми із "стимулювання" співробітників дізнання, слідства та суддів до збільшення кількості справ, у яких до обвинувачених застосовувалася би застава, як альтернатива взяттю під варту, оскільки надмірна поширеність досудового ув’язнення не є ознакою розвинутої демократичної держави. Розмір застави встановлюється з урахуванням обставин справи органом, який застосував запобіжний захід. Тобто вартість повинна бути такою, щоб її втрата була б дуже значною шкодою для обвинуваченого чи інших заставодавців. Для цього необхідно враховувати не тільки тяжкість та обставини злочину, але й матеріальне становище особи. Законом встановлені тільки мінімальні розміри застави, які навіть у виключних випадках, не можуть бути меншими: - 1 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – щодо особи, обвинуваченої у вчиненні тяжкого, або особливо тяжкого злочину; - 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – щодо раніше судимої особи (яка вчинила злочин, який не є тяжким або особливо тяжким); - 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – щодо інших осіб. Слід мати на увазі, що у ч. 2 ст. 1541 КПК допущена помилка, оскільки вказано, що застава не може бути меншою ніж 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян "щодо особи, обвинуваченої у вчиненні іншого тяжкого, або особливо тяжкого злочину чи раніше судимої особи". Проте, слово "іншого" не пояснюється. Ймовірно, законодавець мав на увазі ".. щодо раніше судимої особи, обвинуваченої у вчинені іншого злочину". Тобто злочину, який не є тяжким або особливо тяжким. Рекомендації щодо обрання цього заходу процесуального примусу узагальнені у Постанові Пленуму Верховного Суду України № 6 від 26.03.1999 р. "Про практику застосування судами застави як запобіжного заходу" (із змінами, внесеними згідно з постановою Пленуму Верховного Суду України від 6 червня 2003 р. № 5).Відповідно до цього документу, застава замість тримання під вартою щодо осіб, які обвинувачуються у вчиненні тяжких насильницьких злочинів чи злочинів у складі організованих груп, а також щодо рецидивістів[68] та осіб, які раніше намагалися ухилитися від правосуддя, може застосовуватися лише у виняткових випадках. Прийняття застави повинно бути належним чином оформлено в окремому протоколі чи в протоколі судового засідання. До протоколу обов’язково повинні долучатися розписки підозрюваного, обвинуваченого, підсудного, заставодавця про роз’яснення їм змісту ч. 3 ст. 1541 КПК, квитанція чи інший документ про внесення на депозит органу досудового розслідування або суду предмета застави та інші документи (зокрема, про вартість матеріальних цінностей, переданих як заставу). Якщо застава вноситься не обвинуваченим чи підсудним, а іншою особою, в протоколі повинні чітко фіксуватися дані про неї – прізвище, ім’я та по батькові, дата народження, місце проживання чи перебування, а у випадках, коли заставодавцем є юридична особа, – її найменування, місцезнаходження, необхідні банківські реквізити, а також дані про особу її представника і документ, яким підтверджуються його повноваження. В останньому випадку до протоколу повинні долучатися документи про правомірність виділення підприємством, установою чи організацією відповідної суми для використання як застави. Заставу не можна приймати від державних підприємств, установ і організацій. Треба мати на увазі, що заставодавець несе лише майнову відповідальність за дії особи, за яку внесено заставу. Покладення на заставодавця інших обов’язків (наприклад, забезпечити належну поведінку підсудного) законом не передбачено. Згідно зі ст. 1541 КПК предметом застави можуть бути гроші чи інші матеріальні цінності – будь-яке майно, що перебуває в цивільному обігу, належить заставодавцю на праві власності і може бути відчужене ним. Як застава може передаватися лише майно, що перебуває у власності особи, яка вносить заставу. Якщо майно є спільною власністю декількох осіб, передати його як заставу вправі лише всі власники разом або ж один із них за згодою решти. Майно, що перебуває у спільній частковій власності, може бути самостійним предметом застави за умови, що воно виділене і передається в натурі. Якщо законом передбачено, що право власності на дане майно (квартири, будинки, автомобілі тощо) підтверджується у спеціальному порядку чи спеціальними документами, цей порядок має бути додержано, а відповідні документи – долучено до справи. Про прийняття такого майна як застави орган дізнання, слідчий, суд повинні повідомляти відповідні органи (нотаріальну контору, бюро технічної інвентаризації, органи обліку автотранспорту тощо). Вартість матеріальних цінностей, які передаються під заставу, не повинна бути меншою від розміру, встановленого постановою про застосування цього запобіжного заходу. В разі необхідності до визначення вартості цінностей може залучатися спеціаліст чи експерт. Витрати з оцінювання предмета застави покладаються на заставодавця. У всіх випадках розмір застави не може бути меншим від розміру цивільного позову про відшкодування заподіяної злочином матеріальної шкоди, обґрунтованого достатніми доказами, тобто тими, на які посилається цивільний позивач і які є в справі. Розмір цивільного позову про відшкодування моральної шкоди, матеріальних вимог потерпілого, не пов’язаних із вчиненим щодо нього злочином, судових витрат тощо на розмір застави впливати не повинен. Згідно з ч. 6 ст. 1541 КПК порушення підозрюваним, обвинуваченим, підсудним взятих на себе зобов’язань тягне звернення застави в доход держави. Це питання може бути вирішено як у судовому засіданні при розгляді справи щодо підсудного (вироком, а до його постановлення – постановою чи ухвалою), так і в іншому судовому засіданні. У разі порушення підозрюваним, обвинуваченим, підсудним взятих на себе зобов’язань, що тягне звернення застави в доход держави, суд не вправі звернути її на виконання вироку в частині майнових стягнень. Відповідно до ч. 7 ст. 1541 КПК при постановленні вироку суд повинен прийняти рішення про повернення застави заставодавцю, якщо обвинуваченим (підсудним, засудженим) запобіжний захід не було порушено. У випадках, коли заставу було внесено підсудним (підозрюваним, обвинуваченим), суд вправі звернути її на виконання вироку в частині майнових стягнень (у першу чергу на відшкодування заподіяної злочином шкоди). Якщо ж заставодавцями були інші особи (фізичні чи юридичні), звернення застави на виконання вироку в частині майнових стягнень можливе тільки за їх згодою. 4.7. Затримання підозрюваного Затримання підозрюваного – це тимчасовий запобіжний захід, який полягає у короткостроковому поміщенні підозрюваного до спеціальної установи з метою перевірки його причетності до вчиненого злочину, а також вирішення питання про взяття під варту (ст. 106 КПК). До прийняття Конституції України (1996 р.) затримання підозрюваного вважалося невідкладною слідчою дією або іншим заходом процесуального примусу. Так чи інакше, однак до запобіжних заходів воно не відносилося. Це пояснюється відмінностями у підставах та порядку застосування цієї процесуальної дії у порівнянні з іншими запобіжними заходами. У ч. 3 ст. 29 Конституції України вказано, що у разі нагальної необхідності запобігти злочинові чи його перепинити уповноважені на те законом органи можуть застосувати тримання особи під вартою як тимчасовий запобіжний захід, обґрунтованість якого протягом сімдесяти двох годин має бути перевірена судом. Затримана особа негайно звільняється, якщо протягом сімдесяти двох годин з моменту затримання їй не вручено вмотивованого рішення суду про тримання під вартою. Затримання підозрюваного у кримінальному процесі слід відрізняти від фізичного захоплення особи на місці злочину або з поличним з метою доставлення його в правоохоронні органи, що може здійснюватися як представниками влади, так і окремими громадянами. Не слід його плутати також із затриманням в адміністративному порядку (до 3 годин). Затримання підозрюваного може застосовуватися, як і всі інші запобіжні заходи, тільки після порушення кримінальної справи. Воно є досить суворим заходом, оскільки особа позбавляється волі та поміщується до ізолятору тимчасового тримання (ІТТ) або гауптвахти (для військовослужбовців). Тому особа може бути затримана тільки за підозрою у вчиненні злочину, який передбачає покарання у вигляді позбавлення волі (ч.1 ст. 106 КПК). Оскільки ж затримання здійснюється для того, щоб вирішити питання про взяття особи під варту, а останній запобіжний захід обирається у справах про злочини, за які передбачено покарання у вигляді позбавлення волі на строк понад 3 роки, то й затримання (за відсутності виняткових випадків) теж слід застосовувати тільки за вчинення злочинів, які передбачають покарання у вигляді позбавлення волі на строк понад 3 роки. Відповідно до ст. 1061 КПК порядок здійснення кримінально-процесуального затримання визначається Положенням про порядок короткочасного затримання осіб, підозрюваних у вчиненні злочину, яке затверджене Указом Президії Верховної Ради СРСР від 13 липня 1976 року № 4203-IX (далі – Положення). Згідно до ч. 2 ст. 1 Положення, затримання має свою специфічну мету: 1) з’ясування причетності затриманого до вчинення злочину; 2) вирішення питання про застосування до нього запобіжного заходу у вигляді взяття під варту. Підстави затримання підозрюваного також відрізняються від підстав застосування інших запобіжних заходів. Так, затримати особу можливо лише: 1) коли цю особу застали при вчиненні злочину або безпосередньо після його вчинення; 2) коли очевидці, в тому числі й потерпілі, прямо вкажуть на дану особу, що саме вона вчинила злочин; 3) коли на підозрюваному або на його одягу, при ньому або в його житлі буде виявлено явні сліди злочину. При наявності інших даних, що дають підстави підозрювати особу у вчиненні злочину, її може бути затримано лише в тому разі, коли ця особа намагалася втекти, або коли вона не має постійного місця проживання, або коли не встановлено особи підозрюваного. Хоча і є відповідна вказівка у законі, однак у практичній діяльності виникають певні складнощі під час прийняття рішення про затримання, коли не встановлено особи підозрюваного. Це пояснюється тим, що без відповідних документів іноді не можливо правильно встановити вік особи, яка може і не бути суб’єктом вчиненого злочину, а це означає, що затримувати її та поміщати до ІТТ протизаконно. Крім того, непоодинокі випадки, коли затриманий представляється анкетними даними іншої особи, щоб приховати свої наявні судимості. Для того, аби уникнути таких колізій, органи внутрішніх справ повинні удосконалювати систему ідентифікації особи, наприклад ввести обов’язкове дактилоскопіювання усіх громадян, що отримують документи, які посвідчують їх особу (паспорт, посвідчення водія, військовий квіток та ін.) та вносити відбитки пальців до автоматичної бази даних. При затриманні особи орган дізнання або слідчий складають протокол, а не постанову, як при застосуванні всіх інших запобіжних заходів, із зазначенням підстав, мотивів, дня, години, року, місяця, місця затримання, пояснень затриманого, часу складання протоколу про роз’яснення підозрюваному в порядку, передбаченому частиною другою статті 21 цього Кодексу, права мати побачення із захисником з моменту затримання. Протокол підписується особою, яка його склала, і затриманим (ч. 3 ст. 106 КПК). У ч. 3 ст. 106 КПК згадується поняття "мотиви затримання", проте ні в яких нормах кримінально-процесуального закону воно не роз’яснюється. Це призводить до того, що у практичній діяльності слідчі, аби формально дотриматися вимог закону, у протоколі вказують як мотиви затримання загальну мету застосування запобіжних заходів – запобігання спробам ухилитися від дізнання, слідства або суду, перешкодити встановленню істини у кримінальній справі або продовжити злочинну діяльність, а також забезпечити виконання процесуальних рішень. Проте мета і мотиви є різними за смислом поняття. Вбачається, що у ч. 3 ст. 106 КПК слово "мотивів" слід замінити на слово "мети". При цьому, у протоколі слід вказувати не загальну мету запобіжних заходів, а специфічну мету затримання відповідно до ч. 2 ст.1 Положення. Копія протоколу з переліком прав та обов’язків негайно вручається затриманому і направляється прокурору. На вимогу прокурора йому також надсилаються матеріали, що стали підставою для затримання. Про затримання особи, підозрюваної у вчиненні злочину, орган дізнання негайно повідомляє одного з її родичів, а в разі затримання співробітника кадрового складу розвідувального органу України при виконанні ним службових обов’язків негайно повідомляє також і відповідний розвідувальний орган. Строк затримання не може перевищувати 72 годин. Саме годин, а не 3-х діб, як про це часто вказується у засобах масової інформації. Оскільки відповідно до ч. 2 ст. 89 КПК: "При обчисленні строку добами строк закінчується о 24 години останньої доби". Тобто, якщо рахувати строк днями, то підозрюваний може "пересидіти" до 23 зайвих годин, а це вже незаконне позбавлення волі. Протягом 72 годин орган дізнання або слідчий повинні прийняти одне з наступних рішень: 1) звільнити затриманого – якщо не підтвердилась підозра у вчиненні злочину, вичерпався встановлений законом строк затримання або затримання було здійснено з порушенням вимог, передбачених частинами першою і другою цієї статті; 2) звільнити затриманого і обрати щодо нього запобіжний захід, не пов’язаний з триманням під вартою; 3) доставити затриманого до судді з поданням про обрання йому запобіжного заходу у вигляді взяття під варту. Якщо у встановлений законом строк затримання постанова судді про застосування до затриманої особи запобіжного заходу у вигляді взяття під варту або постанова про звільнення затриманого не надійшла до установи для попереднього ув’язнення, начальник місця попереднього ув’язнення звільняє цю особу, про що складає протокол і направляє повідомлення про це посадовій особі чи органу, який здійснював затримання, а також прокурору. Підозрюваний та його захисник вправі оскаржити підстави та мотиви затримання до суду. За результатами розгляду суддя вправі винести одне з рішень: 1) постанову про законність затримання (у випадку згоди з рішенням органу дізнання або слідчого); 2) постанову про задоволення скарги та визнання затримання незаконним (у випадку незгоди з рішенням органів досудового розслідування). На таку постанову судді протягом семи діб прокурором, особою, щодо якої прийнято рішення, її захисником або законним представником може бути подана апеляція. Подання апеляції не зупиняє виконання постанови суду. Встановивши 72 годинний строк для затримання, законодавець, доповнивши КПК статтею 1652, зробив можливим його продовження. Так, згідно ч. 8 вказаної статті, якщо для обрання затриманому запобіжного заходу необхідно додатково вивчити дані про особу затриманого чи з’ясувати інші обставини, які мають значення для прийняття рішення з цього питання, то суддя вправі продовжити затримання до десяти, а за клопотанням підозрюваного, обвинуваченого – до п’ятнадцяти діб, про що виноситься постанова. Наведена норма є антиконституційною, оскільки відповідно до ч. 3 ст. 29 Основного Закону України, продовження затримання понад 72 години не передбачено. У ч. 4 ст. 5 Конвенції про захист прав і основних свобод людини (1950 р.), яка ратифікована Україною 17 липня 1997 р., вказано, що кожна людина, позбавлена волі внаслідок затримання, має право на швидкий розгляд судом законності її затримання і на звільнення, якщо затримання є незаконним. Про пролонгацію тимчасового запобіжного заходу також не вказано. Крім того, у ч. 8 ст. 1652 КПК вказано, що суддя, вирішуючи питання про взяття під варту особи, яка перебуває на волі, вправі своєю постановою затримати її на строк до 10 діб. Тобто, по суті, йдеться про інший вид затримання, яке за своїми метою, підставами, строками та порядком здійснення відрізняється від затримання за підозрою у вчиненні злочину, як тимчасового запобіжного заходу, передбаченого ст. 106 КПК. Такий вид затримання суддею також повністю не відповідає ч. 3 ст. 29 Конституції України, де проголошено: "Затримана особа негайно звільняється, якщо протягом сімдесяти двох годин з моменту затримання їй не вручено вмотивованого рішення суду про тримання під вартою". Тому вважаємо, що суб’єкти права на конституційне подання повинні внести клопотання до Конституційного Суду України про визнання неконституційною ч. 8 ст. 1652 КПК.
|
||||||||
|