Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Залежна змінна

Психологи мають справу з поведінкою досліджуваного, тому як залежна змінна вибираються параметри вербальної і невербальної поведінки. До них відносяться: число помилок, яке зробив щур, пробігаючи лабіринт; час, який витратив досліджуваний при рішенні задачі, зміни міміки його обличчя при перегляді еротичного фільму; час рухової реакції на звуковий сигнал і так далі.

Вибір поведінкового параметра визначається початковою експериментальною гіпотезою. Дослідник повинен її максимально конкретизувати, тобто добитися того, щоб залежна змінна була операціоналізована – піддавалася реєстрації в ході експерименту.

Параметри поведінки умовно можна розділити на формально-динамічних і змістовних. Формально-динамічні (або просторово-часові) параметри достатньо легко піддаються апаратурній реєстрації. Приведемо приклади цих параметрів.

1. Точність. Найбільш часто реєстрований параметр. Оскільки більшість завдань, що пред'являються досліджуваному в психологічних експериментах, є завданнями на досягнення, то точність або протилежний параметр – помилковість дій – буде головним реєстрованим параметром поведінки.

2. Латентність. Психічні процеси протікають приховано від зовнішнього спостерігача. Час від моменту пред'явлення сигналу до вибору відповіді називається латентним часом. В деяких випадках латентний час є найважливішою характеристикою процесу, наприклад при вирішенні розумових завдань.

3. Тривалість, або швидкість, виконань. Є характеристикою виконавчої дії. Час між вибором дії і закінченням його виконання називають швидкістю дії (на відміну від латентного часу).

4. Темп, або частота, дій. Найважливіша характеристика, особливо при дослідженні простих форм поведінки.

5. Продуктивність. Відношення числа помилок або якості виконання дій до часу виконання. Служить найважливішою характеристикою при дослідженні навчання, пізнавальних процесів, ухвалення рішення і так далі. Змістовні параметри поведінки припускають категоризацію форми поведінки або в термінах буденної мови, або в термінах тієї теорії, припущення якої перевіряються в даному експерименті.

Розпізнавання різних форм поведінки – справа спеціально навчених експертів або спостерігачів. Потрібний чималий досвід, щоб характеризувати один вчинок як прояв покірності, а інший – як прояв підлесливості.

Проблема фіксації якісних особливостей поведінки вирішується за допомогою: а) навчання спостерігачів і розробки карт спостереження; б) вимірювання формально-динамічних характеристик поведінки за допомогою тестів.

Залежна змінна повинна бути валідною і надійною. Надійність змінної виявляється в стійкості її реєстрованості при зміні умов експерименту протягом часу. Валідність залежної змінної визначена тільки в конкретних умовах експерименту і стосовно певної гіпотези.

Можна виділити три типи залежних змінних: 1) одночасну; 2) багатовимірну; 3) фундаментальну. У першому випадку реєструється лише один параметр, і саме він вважається проявом залежної змінної (між ними існує функціональний лінійний зв'язок), як, наприклад, при вивченні часу простої сенсомоторної реакції. У другому випадку залежна змінна багатовимірна. Наприклад, рівень інтелектуальної продуктивності виявляється в часі рішення задачі, його якості, трудності вирішеного завдання. Ці параметри можуть фіксуватися незалежно. У третьому випадку, коли відоме відношення між окремими параметрами багатовимірної залежної змінної, параметри розглядаються як аргументи, а сама залежна змінна – як функція. Наприклад, фундаментальне вимірювання рівня агресії F(a) розглядається як функція окремих її проявів (а) міміки, пантоміміки, лайки, рукоприкладства і ін.

Існує ще одна важлива властивість залежної змінної, а саме – сензитивність (чутливість) залежної змінної до змін незалежної. Суть в тому, що маніпуляція незалежною змінною впливає на зміну залежної. Якщо ж ми маніпулюємо незалежною змінною, а залежна не змінюється, то залежна змінна несензитивна по відношенню до незалежної. Два варіанти прояву несензитивності залежної змінної отримали назви «Ефект стелі» і «ефект підлоги». Перший випадок зустрічається тоді, коли завдання, що пред'являється, таке просте, що рівень її виконання багато вище за всі рівні незалежної змінної. Другий ефект, навпаки, виникає тоді, коли завдання настільки складне, що рівень його виконання виявляється нижчим за всі рівні незалежної змінної.

Отже, як і інші компоненти психологічного дослідження, залежна змінна повинна бути валідна, надійна, володіти чутливістю до зміни рівня незалежної змінної.

Існують два основні прийоми фіксації змін залежною змінною. Перший застосовується найчастіше в експериментах за участю одного досліджуваного. Зміна залежній змінній реєструється під час експерименту услід за зміною рівня незалежної змінної. Прикладом є фіксація результатів в експериментах по навчанню. Крива навчання є класичним варіантом тренда зміни успішності виконання завдань залежно від числа проб (часу проведення експерименту). Для обробки таких даних застосовується статистичний апарат аналізу трендів. Другий прийом фіксації зміни рівня незалежній змінній називаються відстроченим вимірюванням. Між дією і ефектом проходить певний проміжок часу, його тривалість встановлюється за часом віддаленості слідства від причини. Наприклад, прийом дози алкоголю збільшує час сенсрмоторної реакції не відразу, а після певного часу. Те ж саме можна сказати про вплив заучування конкретної кількості іноземних слів на успішність перекладу тексту на рідкісну мову: ефект виявляється не відразу (якщо виявляється).




Переглядів: 1085

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Залежна змінна | Відносини між змінними

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.