МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Професійна Я-концепціяТема 5: Особливості самосвідомості у підлітковому, юнацькому та зрілому віці. Формування самосвідомості у підлітковому віці
• Вперше в розвитку особистості акти самосвідомості (самопізнання, самоспостереження, ставлення до себе, саморегуляція) стають однією з необхідних потреб особистості.
• Виникнення потреби в самовихованні, в цілеспрямованому прагненні змінити себе. • Емоційні переживання стосовно усвідомлення певного ставлення інших до себе, особливо однолітків.
• Основним внутрішнім чинником саморегулювання є самооцінка.
• Зростає критичне мислення.
• Підліток починає усвідомлювати свою особливість і неповторність, у його свідомості відбувається поступова переорієнтація із зовнішніх оцінок (переважно батьківських) на внутрішні. Формування самосвідомості у юнацькому віці
• Юнаки і дівчата у віці 16-19 років постійно прагнуть виділятися серед своїх однолітків через власні значущі досягнення, а також демонструвати дорослість у поведінці. На їхню думку, це допоможе їм успішно досягнути ідентичності.
• Головною подією дорослості тут є здобуття рівня генеративності як спроби увічнити себе шляхом внесення чогось довгочасного і значущого в навколишній світ. Тому юні особи часто прагнуть досягнути генеративності за допомогою раннього створення сім'ї, продуктивної роботи, придбання автомобіля, необдуманих учинків тощо.
Формування Я-концепції в період ранньої зрілості (20-40 років) пов'язано із самоактуалізацією особистості. Константне «ядро» Я-концепції самоактуалізуючої особистості включає:
відкритість для досвіду, раціональність, особисту відповідальність, почуття власної гідності, здатність до встановлення та підтримки гарних особистих стосунків і веденню етичного способу життя.
«Оболонка» Я-концепціїмістить у собі багатофакторнийЯ образ тапозитивні інегативні самооцінки, які змінюються.
Конгруентність Я-концепціїтарізних аспектів Я досягається за допомогоюсамоактуалізації.
Реальна професійна концепція себе — це уявлення особистості про себе як про Професіонала. Ідеальна Я-концепція відповідає професійним бажанням і надіям.
Реальна та ідеальна професійні Я-концепції не тільки можуть не збігатися, але в більшості випадків обов'язково розрізняються, і їхня розбіжність є джерелом професійного самовдосконалення особистості і її прагнень до розвитку. Професійна самооцінка • Операционально-діяльністний аспект самооцінки пов'язаний з оцінкою себе як суб'єкта діяльності і виражається в оцінці свого професійного рівня (сформованості вмінь і навичок) і рівня компетентності (системи знань).
• Особистісний аспект професійної самооцінки виражається в оцінці своїх особистісних якостей у зв'язку з ідеалом образа «Я-профессионального».
• Самооцінка результату пов'язана з оцінкою досягнутого і відображає задоволеність/незадоволеність досягненнями. · Самооцінка потенціалу пов'язана з оцінкою своїх професійних можливостей і відображає віру в себе та упевненість у своїх силах.
Особливості самосвідомості в період середньої зрілості (40-60 років)
• Я-концепція особистості збагачується новими Я-образами, бере до уваги постійно мінливі ситуаційні взаємостосунків та варіації самооцінок і детермінує всі взаємодії.
• Я-концепція зрілого дорослого розвивається в результаті виникнення великої кількості Я-образів у процесі генерування концептуального ядра особистості.
• Суттю Я-концепції стає самоактуалізація в межах моральних правил і більше значимих особистісних цінностей.
• Число конкретних самооцінок скорочується, самооцінка здобуває узагальнений характер та у різних ситуаціях проявляється «проекція» цієї загальної самооцінки, тобто має місце її ситуаційна варіація.
Особливості самосвідомості в період середньої зрілості (40-60 років) (продовження)
• Я-образ пов'язаний із забезпеченням розвитку інших особистостей (дітей, учнів, молодших товаришів по службі й т.д.).
• У зв'язку зі зміною ролей, що відбуває в цьому віці, багатьом людям властива «стратегія самоподачі» й «самопрезентації», що позначається на «соціальному складнику» їхнього Я-образа.
• У самоактуалізованої особистості розвивається ефективна Я-концепція.
• Для психотичної особистості характерна «диффузность самоідентичності» (комплекс переживань стосовно своєї неповноцінності та втрати свого Я), або розколота самосвідомість. Особливості самосвідомості в період пізньої зрілості та старості (від 60 років)
• Це вибіркова пам'ять особистості, що відбиває події таким чином, щоб не порушити основні особистісні позиції.
• Я-концепцією в старості рухає прагнення інтегрувати своє минуле, сьогодення й майбутнє, зрозуміти зв'язки між подіями власного життя.
• Умови ефективної інтеграції свого життя: вдале розв'язання індивідом нормативних криз і конфліктів, вироблення їм адаптивних особистісних властивостей, уміння розуміти користь минулих невдач, здатність акумулювати енергетичний потенціал всіх пройдених стадій.
• Я-концепція збагачена всім тим, що було найбільш значиме в кожний з періодів особистісного становлення.
Особливості самосвідомості в період пізньої зрілості та старості (від 60 років) (продовження)
• Позитивна та діяльна Я-концепція забезпечує продовження особистісного розвитку та оптимістичний підхід до життя в пізні роки, дозволяє пригальмувати фізичне старіння, вносить більшу духовність і творче осяяння у самоактуалізацію особистості. • • Продуктивному старінню сприяють самоактуалізація «Я», переважна орієнтація на творчість або на реалізацію духовно-моральних відносин.
• Такі негативні особистісні утворення, як самовпевненість і нерозвиненість автономії та ініціативи, обумовлюють неадаптивне старіння людини.
Читайте також:
|
||||||||
|