МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Система категорій соціології праціБудь-яка наука будує свою теорію за допомогою певних категорій (термінів). Є такі категорії і в соціології праці. Вони дають змогу описувати, вивчати соціальну реальність, правильно розуміти її сутність і адекватно сприймати. Категорії соціології праці – це загальні поняття, що відтворюють певні властивості об’єкта, тобто трудової сфери, як цілісної соціальної системи. Дослідження будь-якого процесу, що відбувається у сфері трудової діяльності, потребує з’ясування його суті та явищ, з якими пов’язаний цей процес. Спеціальні категорії, які використовують при даних дослідженнях, прийнято типологізувати як категорії визначеності, обумовленості та вибору. Категорії визначеності ( зміст праці, її характер, суб’єкти праці – групи, індивіди, трудові дії тощо) відповідають на запитання: Що це таке? Чим воно є стосовно праці як об’єкта вивчення? Категорії обумовленості (інтереси , потреби, норми , цінності) відповідають на запитання: Чому індивід поступає саме так, а не інакше? Чим обумовлено його дії? Категорії вибору (стимулювання, мотивація, ціннісно-нормативне регулювання тощо) відповідають на запитання: Що необхідно зробити, аби людина діяла у відповідний спосіб? Отже, категорії визначеності дають уявлення про сутнісні характеристики праці, а категорії обумовленості та вибору дають можливість з’ясувати явища і процеси, котрі безпосередньо впливають на роль і статус індивідів у сфері трудової діяльності. Особливість соціологічного вивчення праці полягає у розгляді її, як системи соціальних відносин. У процесі праці люди взаємодіють один з одним. Без соціальних взаємодій жодна спільнота, жодне явище існувати в суспільстві не може. Соціальні взаємодії у сфері праці – це форма зв’язків, що реалізується в обміні умінням, досвідом, навичками, знаннями, вербальними та конкретними діями. Об’єктивною основою соціальних взаємодій є спільність чи розбіжність інтересів, цілей, поглядів. Посередниками взаємодій людей у сфері праці, проміжними його ланками є засоби та предмети праці, матеріальні та духовні блага. Всю багатоманітність соціальних взаємодій можна розбити на дві основні групи: співпраця і конфлікт (суперництво). Співпраця має місце у тому випадку, коли інтереси соціальних груп або особистостей, що взаємодіють, в основному співпадають. Конфлікт виходить з різних інтересів учасників взаємодій. Тому, виходячи з їх сутності, соціальні взаємодії можуть розвиватися в сторону зближення, або в сторону обособлення, розбіжності. Взаємодії базуються на спілкуванні суб'єктів соціально-трудових відносин. Воно заключається у сприйнятті один одним людей, які спілкуються і координації дій між робітниками. У спілкуванні розрізняють три сторони : перцептивну, комунікативну, поведінську (інтерактивну). Перцептивна пов'язана із сприйняттям робітниками один одного і встановленні на цій основі взаєморозуміння між ними. Комунікативна пов'язана з обміном виробничою інформацією. Поведінська – з обміном діями, з організацією взаємодій між робітниками. Соціологію праці найбільш цікавить поведінська сторона спілкування. Виділяють два способи спілкування: безпосереднє (міжособистісне) і опосередковане (через предметний зміст дій, які виконуються). Засобами безпосереднього спілкування є усна і письмова мова, міміка, жести. Засобами опосередкованого спілкування виступають гроші, акції і т.д. Кожний з цих видів спілкування певним чином впливає на трудову діяльність і трудову поведінку та вимагає специфічних методів їх вивчення. Наприклад, міжособистісне спілкування можна вивчати методом опитування, спостереження ; опосередковане спілкування – методом анкетування. Постійні взаємодії окремих індивідів чи спільнот за певних соціальних умов породжують соціальні відносини. Соціальні відносини – це відносини між окремими людьми, соціальними групами, що беруть неоднакову участь в економічному, політичному і духовному житті, мають різні соціальний статус, спосіб життя, джерела і рівні доходів, особистого споживання тощо. Ці відносини складаються з приводу суспільного становища суб’єктів, їхнього устрою життя, умов існування. Найважливішими соціальними відносинами є : - відношення до засобів виробництва ; - способи отримання і величина особистих доходів ; - ступінь забезпечення соціальною інфраструктурою . Вивчати соціальні відносини - це значить зіставляти об'єктивне положення різних соціальних спільнот у системі суспільного виробництва за їх найважливішими соціальними ознаками і властивостями (функціями, які вони виконують, ступенем згуртованості) . Соціальні відносини не лише нерозривно пов’язані з трудовими відносинами, а й первинно зумовлені ними. Трудові відносини - неодмінна складова виробничих відносин. Вони виникають між учасниками трудового процесу на основі поділу та кооперації праці у зв’язку з необхідністю обміну діяльністю та її продуктами для досягнення кінцевої виробничої мети. Трудові відносини мають два аспекти - функціональний і соціальний. Функціональний аспект обумовлений змістом трудових функцій і виявляється у встановленні пропорцій професійного і кваліфікаційного складу робочої сили на основі визначення необхідних витрат часу на виробництво, трудомісткості виготовлення певних видів продукції тощо. З цієї точки зору трудові відносини вивчаються такими дисциплінами як економіка праці, організація і нормування праці. Соціальний аспект формується на основі функціональної діяльності, але зумовлюється існуванням "рівності-нерівності" соціального становища соціальних груп і окремих працівників, схожості і несхожості їхніх інтересів, їхньої трудової поведінки. Саме ці трудові відносини вивчає соціологія праці. На основі об’єктивних відносин починають формуватися відносини, що характеризуються певним емоційним настроєм, характером спілкування людей і взаєминами в трудовій організації, соціально-психологічною атмосферою в ній, певним загальним стилем трудової діяльності, рівнем виконання трудових норм, трудовою культурою. Цим характеризуються соціально-трудові відносини.Ці відносини існують і реалізуються в межах соціальної структури трудової організації, яку складають соціальні групи різного типу. Соціальна група -це сукупність людей, об'єднаних за формальними чи сутнісними ознаками. Соціальна структура виробничої організації представлена групами працівників переважно фізичної та розумової праці, функціональними, професійно-кваліфікаційними, психологічними, громадськими та іншими групами. Соціально-трудові відносини дають можливість визначити соціальну значимість, роль , місце, суспільне положення їх носіїв (суб'єктів). Ні одна група робітників, ні один член трудового коллективу не може існувати поза такими відносинами, поза обов'язками і взаємодіями. Соціально-трудові відносини класифікуються за такими ознаками: 1) за змістом діяльності: виробничо-функціональні; професійно-кваліфікаційні; соціально-психологічні ; соціально-організаційні ; 2) за суб'єктом: міжорганізаційні (організація-організація); внутрішньоорганізаційні; внутрішньовиробничі (організація-особистість, особистість-особистість); 3) за обсягом владних повноважень: відносини по вертикалі та горизонталі; 4) за характером розподілу доходів: відповідно до трудового внеску; не відповідно до трудового внеску; 5) за ступенем регламентованості: формальні (офіційно оформлені); неформальні (офіційно неоформлені); 6) за способом спілкування: міжособистісні, безособистісні; 7) за направленістю інтересів: співпраця, конфлікт; 8) за ступенем соціальної напруги: комфортні, конфліктні; Сутність соціально-трудових відносин визначається і виявляється у формі різних явищ та процесів. Соціальне явище – це будь-яке виявлення відносин, подія, випадок. Будь-яка зміна явища або його стану є соціальним процесом. У соціології праці – це зміни у людських стосунках, становищі соціальних груп, окремих працівників, тобто зміни в соціальній структурі. До найважливіших соціальних процесіву сфері праці відносяться : 1) Труд як базовий соціальний процес. 2) Інтегративні процеси: освіта, функціонування і розвиток трудових колективів, їх згуртування, соціальний контроль трудової поведінки, керівництво, стимулювання трудової активності. Вони забезпечують цілісність трудової організації як окремої соціальної підсистеми. 3) Ціннісно-орієнтаційні процеси пов'язані з формуванням відповідних соціальних норм, цінностей, ціннісних орієнтацій у різних соціальних групах працівників. До цих процесів відносяться мотивація праці, трудова адаптація, виховання в дусі фірми. 4) Змінюючо-підтримуючі процеси, які змінюють місце індивіда чи групи індивідів у просторі або соціальній структурі організації, суспільства.Це процеси трудової мобільності соціальних груп і окремих робітників, професійної і територіальної мобільності. Вивчення факторів і механізмів протікання різних соціальних процесів у сфері праці означає, по суті, вивчення всієї різноманітності СТВ, які складаються у ході колективної трудової діяльності між її учасниками, або вивчення соціальної сфери праці. За характером змін вирізняють такі процеси: стабілізації – коли основні характеристики спільності не змінюються, а лише відтворюються; розвитку – коли вони прогресивно змінюються, наближаються до тих рівнів, що визначені цілями ; деградації – коли вони погіршують становище, віддаляючись від поставлених цілей, сповільнюють і гальмують розвиток спільноти, соціальних відносин тощо. Перелічені процеси можна розглядати на рівнях народного господарства, регіону (галузі), підприємства та на індивідуальному рівні. Один і той самий процес на різних рівнях виявляється по різному. Соціальними процесами слід управляти : їх необхідно оцінювати, щоб попередити процеси деградації, не задовольнятися процесами стабілізації (функціонування), а намагатися, щоб соціальний процес забезпечував розвиток коллектива (спільноти). Читайте також:
|
||||||||
|